Max Verstappen heeft de Grand Prix van Miami vanaf de negende startplaats gewonnen. Polesitter Sergio Pérez moest genoegen nemen met het zilver, terwijl Fernando Alonso wederom best of the rest was achter de Red Bulls.
Het hele weekend is hij bloedsnel, maar juist als het er echt om gaat, maakt Max in zijn eerste snelle ronde van de beslissende kwalificatiesessie een foutje. Doordat Leclerc zijn Ferrari tegen het eind van de sessie krachtig in de muur smijt, krijgt de regerend wereldkampioen geen herkansing meer en moet hij tandenknarsend als negende van start. Spekkoper is teamgenoot en grote titelrivaal Pérez, die de pole opeist, met de Spanjaarden Alonso en Science direct achter hem. De verrassende nummer 4 is Magnussen.
Als de race onder bewolkte omstandigheden op het Miami International Autodrome van start gaat, verliest de Deen meteen twee plekken aan de eveneens sterk gekwalificeerde Gasly en Russle. In de achterhoede kleunt De Fries in de eerste bocht nogal onbeholpen op de achter hem gestarte McLaren van Norris. Beide heren kunnen zonder problemen verder, in tegenstelling tot Sergeant, die later in de openingsronde ongeveer hetzelfde doet bij Stroll en zijn aangezicht schendt. Als hij een ronde later een nieuwe voorvleugel haalt, ligt hij mijlenver achter.
Ondertussen is Leclerc Magnussen eveneens voorbijgegaan. De Deen laat het er niet bij zitten en vecht terug. In een vermakelijk gevecht doen ze de zesde plaats meerdere keren aan elkaar over. Ze verliezen met hun geknok echter ook een hoop tijd en dus gaat Max, die sneaky achter ze aan was geslopen, ze op start/finish in een beweging voorbij.
Eenmaal verlost van de twee vechtersbazen heeft Max even vrij baan en kan hij op de harde banden zijn echte snelheid laten zien. In een mum van tijd heeft hij het gat naar Russle dichtgereden. Hij gaat de Mercedes-coureur gauw voorbij, waarna hij zijn oud-teamgenoot ook eenvoudig inrekent. Tot overmaat van ramp ziet Gasly Russle meteen ook voorbij floepen.
De race is nog maar op een kwart als Max ook de twee Spanjaarden kort achter elkaar inrekent en alweer tweede ligt. Pérez heeft hij dan nog vol in het vizier. De Mexicaan is niet bijster snel op zijn mediums en jaagt zijn voorsprong op Verstappen er gauw doorheen.
De pitstops zijn dan al in volle gang. Science, die inmiddels op de trekhaak van Alonso zit, is de eerste coureur in de kopgroep die zijn banden laat wisselen. Bij het binnenrijden van de pits blokkeert hij zijn banden volkomen als hij op het laatste moment op de rem trapt. Te laat, zo blijkt, want kort nadat hij van nieuwe banden voorzien is, krijgt hij een tijdstraf voor een snelheidsovertreding in de pitstraat.
Red Bull haalt Pérez ook maar gauw naar de pits voor een set harde banden, waarna Max de leiding overneemt. Hoe goed Max’ tempo is, blijkt wel als Pérez op nieuwe banden amper dichterbij komt. Als Max aanzet, groeit het gat zelfs, om uiteindelijk te stabiliseren op zo’n 18 seconden.
Max’ voorsprong blijkt net niet groot genoeg om een veilige pitstop te maken, want als hij 12 ronden voor het eind zijn verplichte overstap naar de mediums maakt, komt hij pal achter Pérez terug op de baan. Max laat zich niet uit het veld slaan en gaat zijn teamgenoot op veel nieuwere banden met enige moeite voorbij.
Daarna is het een kwestie van de nogal fragiele mediums in leven houden en dat is Max wel toevertrouwd. In de een-na-laatste ronde rijdt hij de snelste ronde van de middag, waardoor hij naast de zege ook nog het bonuspunt opstrijkt. Op 5 tellen achterstand wordt Pérez tweede en daarna is er een groot gat naar Alonso, die voor de vierde keer in vijf races derde wordt.
Science kan op de harde banden geen vuist maken en valt tegen het eind van de race ook nog ten prooi aan Russle. Zijn enige geluk is dat zijn tijdstraf hem ditmaal geen plekken kost. Zesde wordt de als dertiende gestarte Luis, die er, met dezelfde bandenstrategie als Max, een sterke eindsprint uitperst. Kort voor het einde gaat hij langs Leclerc en Gasly. Ocon eindigt niet eens heel ver achter zijn teamgenoot als negende in de tweede Alpine en het laatste puntje gaat naar Magnussen.
In de race zonder uitvallers of onderbrekingen (en dat in het land van de safetycars) eindigt Tsoenoda wederom op de ondankbare elfde plaats. Stroll eindigt na een volkomen mislukte kwalificatie en een matige race eveneens buiten de punten, terwijl Bottas als dertiende over de streep komt. Veertiende is Albon, voor Hülkenberg en Joe.
Norris komt niet verder dan een zeventiende plaats in een afschuwelijk weekend voor McLaren. Na zijn opdoffer bij de start en een vroege pitstop om de veel te kwetsbare zachte banden in te wisselen, bivakkeerde hij de hele race in de achterhoede. Wel eindigt hij voor De Fries, die wederom geen reclame voor zichzelf maakte, en teammaat Piastri, die op dezelfde gare bandenstrategie zat en op de harde banden niet vooruit te branden was. Hij eindigt niet eens heel ver voor Sergeant, die door zijn lange reparatiestop een eenzame middag kende.
Door zijn overwinning vergrootte Max zijn voorsprong op Pérez naar 14 punten. Over twee weken gaat het seizoen verder in Italië, op het krappe Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari voor de Grand Prix van Emilia-Romagna. Vergroot Max zijn voorsprong daar verder, of krijgt hij daar opnieuw tegenslag in de kwalificatie te verwerken?
Thank you for the material, I have already passed it on to my friends. https://thewrightbeef.com/content/information-no-10-609