Pérez slaat dubbelslag in Bakoe

Sergio Pérez heeft in Azerbeidzjan de volle buit binnengehaald. Zowel in de sprint- als in de hoofdrace ging hij als eerste onder het zwart-wit geblokt door. Max Verstappen maakte er een dubbelzege voor Red Bull van, terwijl Charles Leclerc beslag legde op de derde plaats.

Door het wederom ontbreken van de Grand Prix van China was er tussen de Grand Prix en Australië en die van Azerbeidzjan een gapend gat van vier weken op de volle Formule 1-kalender ontstaan. Ter compensatie worden er op het Baku City Circuit gelijk twee races verreden. Anders dan bij de vorige sprintraces wordt de startopstelling voor de hoofdrace niet meer door de uitslag van de sprintrace bepaald, maar worden er twee kwalificatiesessies verreden.

Op vrijdag eist Leclerc verrassend de pole op voor de hoofdrace, voor de Red Bulls van Max en Pérez. Een dag later doet Leclerc die prestatie nog eens dunnetjes over. Pérez troeft Max ditmaal af, zodat hij vier uur later naast de Monegask op de eerste startrij aan de sprintrace mag beginnen. Max krijgt op zijn beurt op de tweede startrij gezelschap van Russle, die in de openingsronde wat onbeholpen tegen hem aanrijdt en een flinke Jaap in de zijkant van de Red Bull achterlaat.

Kort daarna vliegt Tsoenoda de muur in. De rechter achterwielophanging breekt bij de klap, maar toch wordt de Japanner na een bandenwissel vrolijk weer door zijn team op pad gestuurd. In krabbengang rijdt hij zijn AlphaTauri over het 6 kilometer lange circuit terug naar de pits om daar alsnog op te geven. Inmiddels is de echte safetycar op de baan gekomen. Kort na de herstart rekent Pérez Leclerc in. Leclerc weet Max’ gehavende Red Bull nog voor te blijven. Russle wordt vierde, voor Science in de tweede Ferrari. De laatste punten gaan naar de Aston Martins van Alonso en Stroll, met tussen hen in Luis in de tweede Mercedes.

De hoofdrace verloopt een dag later nauwelijks anders. Ditmaal jaagt Max Lerclerc vanaf het eerste fluitsignaal op. Wanneer DRS is toegestaan, blaast hij de Ferrari op start/finish finaal voorbij. Leclerc kan nog even aanhaken, maar als Max hem een ronde later uit zijn DRS-bereik rijdt, valt de Ferrari-coureur meteen ook ten prooi aan Pérez. Pérez heeft er zin in en rijdt het gat naar Max dicht.

Achterin zijn de pitstops dan al in volle gang. De ene na de andere coureur duikt daar de pits in om zijn weinig slijtvaste mediums in te wisselen voor een setje harde banden. Zodoende rukken De Fries, Ocon en Hülkenberg, allen onderweg op de harde band, op naar de middenmoot. Voor De Fries is het al gauw einde oefening als hij een muur schampt en met een gebroken linker voorwielophanging tot stilstand komt.

Red Bull denkt slim te zijn door Max, die wordt opgejaagd door Pérez, meteen naar de pits te halen voor het geval de safetycar uitrukt. Dat gebeurt echter pas nadat de Nederlander zijn verplichte bandenwissel heeft gemaakt. Als de rest van het veld een ronde later alsnog zijn banden wisselt, moet Max Pérez en Leclerc ineens voor zich dulden.

Bij de herstart komt Leclerc nog even bij Pérez koekeloeren. Vrijwel meteen daarna verwijst Max de Ferrari met startnummer 16 terug naar de derde plaats. Net als in Saoedi-Arabië draait de race op een gevecht uit tussen de twee Red Bulls. Ze pushen allebei keihard en schampen hier en daar de muur in hun poging elkaar de loef af te steken, zonder dat het gat echt verandert. Samen rijden ze hard weg bij Leclerc, die steeds meer onder druk komt te staan van Alonso, die Science bij de herstart brutaal voorbij was gereden. Science staat op zijn beurt onder druk van Luis, die Russle kort na de herstart had ingerekend en daarna had geprofiteerd van een fout van Stroll.

De kopgroep van acht loopt flink weg bij de vanuit de pits gestarte Ocon en Hülkenberg, die nog steeds op hun oude banden onderweg zijn. Tegen het eind van de race zijn de banden van de weinig precies rijdende Hülkenberg volledig naar de maan en verliest hij de ene na de andere plek. De gehoopte neutralisatie komt niet, dus eindigt hij de race na een late bandenwissel ongeveer op de plek waar hij begonnen was. Ocon stelt zijn verplichte bandenwissel tot de laatste ronde uit en krijgt de schrik van zijn leven als een blik fotografen bezit blijkt te hebben genomen van de pitstraat. Gelukkig springt iedereen op tijd opzij en komt iedereen er zonder kleerscheuren vanaf.

Even daarachter komt Pérez na 51 slaapverwekkende ronden als eerste over de streep. Max kan hem niet bedreigen en eindigt op ruim twee tellen van de Mexicaan als tweede. Net als in de sprintrace wordt Leclerc derde, terwijl Alonso net tekortkomt voor zijn vierde podium op rij. Science houdt Luis achter zich en wordt vijfde, terwijl Stroll als zevende over de streep komt. Daarna is het even wachten op Russle, die tegen het eind van de race nog een setje nieuwe banden had laten omleggen om het bonuspunt voor de snelste raceronde op te strijken. De laatste punten gaan naar Norris en sprintrace-pechvogel Tsoenoda.

Door zijn twee overwinningen verkleint Pérez het gat naar Max in het kampioenschap naar slechts 6 punten, wat betekent dat hij volgende week in Miami de leiding in het kampioenschap al kan overnemen. Of vergroot Max zijn voorsprong daar tot 14 punten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *