Wat kon men toch klagen over het stratencircuit in Valencia. De sfeer was ver te zoeken in het Monaco van Spanje en de races mondden keer op keer uit in bloedeloze optochten. Hetzelfde gold voor het zielloze circuit in Abu Dhabi (Appie Dappie), waar inhalen bijna een onmogelijkheid was (vraag het Alonso maar), wat resulteerde in slaapverwekkende schemeringsraces. Hoe anders ging het dit jaar, met een spetterend optreden in Valencia en een kolderiek foutenfestijn in het oliestaatje.
Vier zeges op rij, met die score legde Fattle de afgelopen tijd het fundament voor zijn derde wereldtitel. Niemand verwachtte dat hij het in Appie Dappie moeilijk zou krijgen, maar ineens kwam het gevaar van alle kanten: in de kwalificatie is Luis opeens loeisnel, vervolgens steekt teamgenoot Webber hem ook nog de loef af en tot slot moet hij zijn bolide langs de kant zetten vanwege een benzinetekort. Een zeldzaam moment van amateurisme van Red Bull, want dit zijn dingen die je doorgaans alleen bij McLaren ziet. De consequentie was duidelijk: Fattle werd naar de staart van de grid verbannen. Het team besloot daarop wat aan de auto te rotzooien, zodat Fattle zijn inhaalrace vanuit de pitstraat moest starten.
Fattles misfortuin gaf Alonso een onverwachte kans om goede zaken te doen in het kampioenschap. De Spanjaard had echter ook niet zo’n gelukkige kwalificatie achter de rug: hij startte na Luis, Webber, Pastoor, Raikkonen en Button als zesde.
Bij de start zien we een gebruikelijk beeld: Webber komt slecht weg en ziet aan weerszijden een auto voorbijkomen. Räikkönen is de winnaar bij de start en hij rukt op naar de tweede plaats, voor Pastoor, Webber en Alonso. Voor Webber wordt het nog een graadje erger als Alonso hem op het rechte stuk buitenom voorbij vliegt. Nog slechter vergaat het de Force India’s, die tegen elkaar kleunen, waarna Hülkenberg op Senna botst en met een verbrijzelde voorwielophanging kan uitstappen. DRS’ta komt ook niet ongeschonden uit de eerste bocht, net als Rosberg en Schrootjean.
Fattle begint voortvarend aan de race en werkt zich netjes omhoog in de achterhoede. Wel krijgt hij de schrik van zijn leven als hij Senna’s Williams toucheert, waarbij hij een deel van zijn voorvleugel verliest. Adrian Newey kan zo uittekenen om welk deel het ging en hoeveel neerwaartse kracht er verloren is gegaan. Het blijkt allemaal mee te vallen, dus blijft Fattle doorrijden. Zijn inhaalrace maakt de wedstrijd spannend.
Afkoelperiode
Rookwolken, een gestrande auto, twee enorme bandensporen richting een muur: Nico Rosberg en Narain Crashikeyan maken een heftig ongeluk mee. In een snelle bocht verliest de HRT opeens vermogen, waardoor de bij de start teruggevallen Rosberg volledig verrast wordt en erbovenop klapt. De Mercedes wordt gelanceerd en mist maar net het hoofd van de ongelukkige Indiër. De ravage is enorm en dus komt de safetycar op de baan.
Enkele ronden rijden de wagens achter de safetycar en Fattle is daar allerminst gelukkig mee. Hij is kwaad op Ricciardo, die volgens hem te onvoorspelbaar en te onregelmatig reed. In ieder geval rijdt de boze Fattle na een drieste uitwijkmanoeuvre een piepschuimen bord langs de baan aan flarden, waarna hij zijn monteurs opzoekt voor nieuwe banden en een nieuwe voorvleugel, om weer achteraan in de rij aan te sluiten. Fattles track-record is toch al niet al te best wat betreft safetycarfases: vijf jaar geleden ramde hij per ongeluk zijn huidige teamgenoot Mark Webber onder soortgelijke omstandigheden uit de race. Dat deed hij nu wel wat handiger. Ondertussen kan Ricciardo een uitbrander van Helmut Marko verwachten…
Geschenk uit de hemel
Bij de herstart komt Alonso onder druk te staan en werkt Fattle zich op nieuwe banden weer omhoog. En dan kruipt er ineens een McLaren over het circuit. Dat kon er maar één zijn: Luis moest zijn snelle, doch uiterst broze bolide in het gras parkeren. Zodoende komt de leiding in handen van Räikkönen.
Achter de coole Fin rijdt de langzaam wegzakkende Pastoor, die meteen wordt ingerekend door Alonso. Vervolgens probeert Webber hetzelfde te doen, maar dat eindigt in tranen: Webber knijpt de Williams af, gaat in de rondte en verliest een aantal plaatsen. Dat Buttons aanval een ronde later wel slaagt, maakt het er alleen nog maar schrijnender op voor de Australiër, die is teruggevallen tot achter Pérez en Massa. In de achtergrond rukt bovendien teamgenootje Fattle op, voor wie het foutenfestijn een geschenk uit de hemel is.
Webber is nog niet uitgeraasd en neemt als een dolle stier ook Massa op de horens. Ook nu probeert hij het buitenom en weer maken de twee bolides contact. Ditmaal gaat niet Webber, maar Massa achterstevoren. De Braziliaan valt ver terug en besluit direct maar nieuwe banden te halen. Dat voorbeeld wordt gevolgd door de koplopers. Räikkönen stopt als laatste en komt precies voor Fattle terug op de baan.
Zodoende is Fattle halverwege de race alweer tweede, maar mogelijk zou hij nog een tweede bandenstop moeten maken. Alonso en Button zijn op nieuwe banden echter nauwelijks sneller. Grosjean en DRS’ta zijn naar de vijfde en zesde plaats opgerukt door de pitstops. Achter hen zitten Pérez en Webber zich te verbijten. Het gaat helemaal mis als Grosjean ineens snelheid verliest en door DRS’ta en Pérez tegelijkertijd wordt ingehaald. Pérez is weer overijverig, probeert in een beweging twee plekken te winnen, maar knijpt DRS’ta af en gaat in de rondte. Webber probeert hem te ontwijken en ziet daarbij de First Lap Nutcase over het hoofd. Het gevolg: twee auto’s aan gruzelementen en Pérez die de dans ontspringt – al zou hij later nog een stop-and-go-penalty ontvangen voor zijn aandeel in het incident. In ieder geval zorgt de chaos voor een tweede safetycarfase.
Gouden pik
De neutralisatie is goed nieuws voor Fattle, die net voor het ongeval nieuwe banden had laten monteren. Hij ligt achter Räikkönen, Alonso en Button op de vierde plaats en weet dat hij de race misschien zelfs nog kan winnen. Bij de herstart neemt Räikkönen kordaat het voortouw, terwijl Alonso Button en Fattle in zijn nek heeft hijgen. Ronde na ronde probeert Fattle op het lange rechte stuk met behulp van DRS en zijn langere zevende versnelling in de slipstream te komen, maar doordat Button ook DRS kan gebruiken, lukt het niet. In de slotfase versnelt Alonso en rijdt hij naar de staart van Räikkönen. Button is op zichzelf aangewezen en laat zich met de vlag in zicht toch nog verrassen door Fattle, die zodoende nog naar het podium rijdt. Een geweldige prestatie, maar wat zat het hem toch allemaal mee. In ieder geval beperkte Fattle zijn verlies op Alonso tot drie punten en hield hij nog een voorsprong van tien punten over voor de laatste twee races.
De overwinning van Räikkönen is volledig verdiend. Hij maakte een goede start en reed verder gewoon snel en foutloos. Eenmaal aan kop controleerde hij de race. Het is het team van Lotus ook meer dan gegund: ze waren dit seizoen al een paar keer heel dicht bij de overwinning gekomen, maar nu viel alles een keer op z’n plaats, juist in een fase waarin ze de aansluiting met de top leken te verliezen.
De overige punten werden gepakt door de stille krachten: Pastoor werd vijfde, voor Co Biaggi, Massa, Senna, DRS’ta en Ricciardo, die Shoeface ternauwernood van het laatste punt afhield. Al met al was het publiek de grote winnaar in deze geweldige race, die in zijn eentje meer spektakel bood dan alle voorgaande races op het Yas Marina-Circuit.