Voorbeschouwing op de Grand Prix van Canada

Op het Île Notre Dame gaat Lewis Hamilton vandaag voor zijn zevende Canadese Grand Prix-zege. Makkelijk zal dat niet worden, want hij vertrekt slechts als vierde.

Heel blij was de regerend wereldkampioen niet met zijn optreden in de kwalificatie. Rivaal Vettel ging er met de pole vandoor. Erger was dat teamgenoot Bottas en Verstappen eveneens sneller gingen, wat Vettel de kans geeft om iets aan zijn achterstand van veertien punten in het kampioenschap te doen.

Op het Circuit Gilles Villeneuve ontliepen de topteams elkaar maar heel weinig in de kwalificatie. Ondanks de partymode van de Mercedes en Ferrari’s werd Ricciardo in de tweede Red Bull op nog geen vier tienden achterstand gereden. De rest van het veld, onder aanvoering van Hülkenberg, was bijna een seconde trager.

Startplaats Rijder Team Snelste tijd Sessie Topsnelheid Banden
1 Vettel Ferrari 70.764 Q3 326.4 Ultrasoft
2 Bottas Mercedes 70.857 Q3 326.2 Ultrasoft
3 Verstappen Red Bull 70.937 Q3 324.1 Hypersoft
4 Hamilton Mercedes 70.996 Q3 324.5 Ultrasoft
5 Räikkönen Ferrari 71.095 Q3 325.6 Ultrasoft
6 Ricciardo Red Bull 71.116 Q3 324.6 Hypersoft
7 Hülkenberg Renault 71.916 Q2 326.2 Hypersoft
8 Ocon Force India 72.084 Q3 327 Hypersoft
9 Sainz Renault 72.097 Q3 325.7 Hypersoft
10 Pérez Force India 72.395 Q2 328.1 Hypersoft
11 Magnussen Haas 72.606 Q2 325.4 Vrij
12 Hartley Toro Rosso 72.587 Q1 325.3 Vrij
13 Leclerc Sauber 72.661 Q2 329.3 Vrij
14 Alonso McLaren 72.856 Q2 323.3 Vrij
15 Vandoorne McLaren 72.865 Q2 320.6 Vrij
16 Gasly Toro Rosso 73.047 Q1 325.3 Vrij
17 Stroll Williams 73.59 Q1 321.9 Vrij
18 Sirotkin Williams 73.643 Q1 323.5 Vrij
19 Ericsson Sauber 73.925 FP3 320.9 Vrij
20 Grosjean Haas 73.014 FP3 Vrij

De grote vraag in de race is wat de Red Bulls gaan doen. De paarse bolides beginnen als enige in de kopgroep op de roze hyperzachte band. Ferrari en Mercedes besloten allebei in Q2 op de hardere ultrazachte band te rijden, wat in de race wellicht een voordeel is, omdat die band langer meegaat. Naar verwachting is de 1-stopstrategie de winnende strategie. De vraag is of de roze banden van de Red Bulls lang genoeg meegaan om die strategie ook te kunnen uitvoeren.

Vettel was in ieder geval niet overtuigd dat de strategie van Red Bull de juiste was. Wel zal hij bij de start en in de beginfase van de race op zijn hoede zijn voor de Red Bull met startnummer 33. Als de racesnelheid van de Red Bull zo goed is als eerder dit seizoen en de roze banden meer grip geven, dan kan dat een levendige openingsfase opleveren. Verder hebben ook Hamilton en Räikkönen, die het allebei in de kwalificatie lieten liggen, iets goed te maken.

Zoals altijd ligt in Canada de dreiging van de safetycar op de loer. In Australië konden we al zien hoe een virtuele safetycar de stand vooraan in de war kan schoppen en in China zagen we hoe een safetycarfase een outsider in de kaart kan spelen. Wie durft in de race als eerste nieuwe banden te halen? En kan een eventuele safetycar Ricciardo weer een overwinning toespelen?

Ver achter de topteams komen de teams van Renault en Force India, die beide auto’s in de top 10 hebben. Ook zij zullen op de roze band moeten starten, wat mogelijk een nadeel is. Achter hen komen Magnussen en Hartley, die de snelheid dankzij een verbeterde Honda-motor goed te pakken had. Hun teamgenoten kenden een mindere kwalificatie: Grosjean blies vroeg in de eerste sessie zijn motor op en kon niet in actie komen, terwijl Gasly met een oude motor reed en niet bijster snel was.

Datzelfde kan gezegd worden van de McLarens, die ternauwernood Q2 haalden. De amberkleurige bolides kwamen uiteindelijk twee seconden tekort op Vettels poletijd. Die grote achterstand doet vermoeden dat ze het niet alleen in de speedtraps laten liggen. Hetzelfde geldt voor Williams: een gebrek aan snelheid op alle fronten.

Grand Prix van Canada 2018
Circuit: Circuit Gilles Villeneuve
Lengte: 4,361 km, 70 ronden
Bandenslijtage: laag
Gebruikte banden: hyperzacht, ultrazacht, superzacht
Tijdverlies door pitstop: 18 seconden
Moeilijkheid van inhalen: redelijk eenvoudig
Aantal inhaalacties in 2017: 33
Brandstofverbruik: hoog

Weer
Tijdstip van de race: 14:10
Zonsondergang: 20:42
Weersverwachting: droog, 20° C

Rapportcijfers Circuit Gilles Villeneuve
Lay-out: 8
Hoewel het circuit niet zo krap en bochtig is als bijvoorbeeld Monaco, is het wel degelijk een stratencircuit. De baan is vrij glad en een foutje wordt genadeloos afgestraft. Door de redelijk lange rechte stukken kan er worden ingehaald, zeker nu er een derde DRS-zone is aangelegd.

Produceert interessante races: 8
Hoewel het lang niet ieder jaar raak is, heeft het stratencircuit in Montréal een heleboel memorabele races opgeleverd. Die vier uur durende regenrace in 2011 is daarvan misschien nog het beste voorbeeld.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *