Op het Île Notre Dame gaat Lewis Hamilton vandaag voor zijn zevende Canadese Grand Prix-zege. Makkelijk zal dat niet worden, want hij vertrekt slechts als vierde.
Heel blij was de regerend wereldkampioen niet met zijn optreden in de kwalificatie. Rivaal Vettel ging er met de pole vandoor. Erger was dat teamgenoot Bottas en Verstappen eveneens sneller gingen, wat Vettel de kans geeft om iets aan zijn achterstand van veertien punten in het kampioenschap te doen.
Op het Circuit Gilles Villeneuve ontliepen de topteams elkaar maar heel weinig in de kwalificatie. Ondanks de partymode van de Mercedes en Ferrari’s werd Ricciardo in de tweede Red Bull op nog geen vier tienden achterstand gereden. De rest van het veld, onder aanvoering van Hülkenberg, was bijna een seconde trager.
Startplaats | Rijder | Team | Snelste tijd | Sessie | Topsnelheid | Banden |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Vettel | Ferrari | 70.764 | Q3 | 326.4 | Ultrasoft |
2 | Bottas | Mercedes | 70.857 | Q3 | 326.2 | Ultrasoft |
3 | Verstappen | Red Bull | 70.937 | Q3 | 324.1 | Hypersoft |
4 | Hamilton | Mercedes | 70.996 | Q3 | 324.5 | Ultrasoft |
5 | Räikkönen | Ferrari | 71.095 | Q3 | 325.6 | Ultrasoft |
6 | Ricciardo | Red Bull | 71.116 | Q3 | 324.6 | Hypersoft |
7 | Hülkenberg | Renault | 71.916 | Q2 | 326.2 | Hypersoft |
8 | Ocon | Force India | 72.084 | Q3 | 327 | Hypersoft |
9 | Sainz | Renault | 72.097 | Q3 | 325.7 | Hypersoft |
10 | Pérez | Force India | 72.395 | Q2 | 328.1 | Hypersoft |
11 | Magnussen | Haas | 72.606 | Q2 | 325.4 | Vrij |
12 | Hartley | Toro Rosso | 72.587 | Q1 | 325.3 | Vrij |
13 | Leclerc | Sauber | 72.661 | Q2 | 329.3 | Vrij |
14 | Alonso | McLaren | 72.856 | Q2 | 323.3 | Vrij |
15 | Vandoorne | McLaren | 72.865 | Q2 | 320.6 | Vrij |
16 | Gasly | Toro Rosso | 73.047 | Q1 | 325.3 | Vrij |
17 | Stroll | Williams | 73.59 | Q1 | 321.9 | Vrij |
18 | Sirotkin | Williams | 73.643 | Q1 | 323.5 | Vrij |
19 | Ericsson | Sauber | 73.925 | FP3 | 320.9 | Vrij |
20 | Grosjean | Haas | 73.014 | FP3 | Vrij |
De grote vraag in de race is wat de Red Bulls gaan doen. De paarse bolides beginnen als enige in de kopgroep op de roze hyperzachte band. Ferrari en Mercedes besloten allebei in Q2 op de hardere ultrazachte band te rijden, wat in de race wellicht een voordeel is, omdat die band langer meegaat. Naar verwachting is de 1-stopstrategie de winnende strategie. De vraag is of de roze banden van de Red Bulls lang genoeg meegaan om die strategie ook te kunnen uitvoeren.
Vettel was in ieder geval niet overtuigd dat de strategie van Red Bull de juiste was. Wel zal hij bij de start en in de beginfase van de race op zijn hoede zijn voor de Red Bull met startnummer 33. Als de racesnelheid van de Red Bull zo goed is als eerder dit seizoen en de roze banden meer grip geven, dan kan dat een levendige openingsfase opleveren. Verder hebben ook Hamilton en Räikkönen, die het allebei in de kwalificatie lieten liggen, iets goed te maken.
Zoals altijd ligt in Canada de dreiging van de safetycar op de loer. In Australië konden we al zien hoe een virtuele safetycar de stand vooraan in de war kan schoppen en in China zagen we hoe een safetycarfase een outsider in de kaart kan spelen. Wie durft in de race als eerste nieuwe banden te halen? En kan een eventuele safetycar Ricciardo weer een overwinning toespelen?
Ver achter de topteams komen de teams van Renault en Force India, die beide auto’s in de top 10 hebben. Ook zij zullen op de roze band moeten starten, wat mogelijk een nadeel is. Achter hen komen Magnussen en Hartley, die de snelheid dankzij een verbeterde Honda-motor goed te pakken had. Hun teamgenoten kenden een mindere kwalificatie: Grosjean blies vroeg in de eerste sessie zijn motor op en kon niet in actie komen, terwijl Gasly met een oude motor reed en niet bijster snel was.
Datzelfde kan gezegd worden van de McLarens, die ternauwernood Q2 haalden. De amberkleurige bolides kwamen uiteindelijk twee seconden tekort op Vettels poletijd. Die grote achterstand doet vermoeden dat ze het niet alleen in de speedtraps laten liggen. Hetzelfde geldt voor Williams: een gebrek aan snelheid op alle fronten.
Grand Prix van Canada 2018
Circuit: Circuit Gilles Villeneuve
Lengte: 4,361 km, 70 ronden
Bandenslijtage: laag
Gebruikte banden: hyperzacht, ultrazacht, superzacht
Tijdverlies door pitstop: 18 seconden
Moeilijkheid van inhalen: redelijk eenvoudig
Aantal inhaalacties in 2017: 33
Brandstofverbruik: hoog
Weer
Tijdstip van de race: 14:10
Zonsondergang: 20:42
Weersverwachting: droog, 20° C
Rapportcijfers Circuit Gilles Villeneuve
Lay-out: 8
Hoewel het circuit niet zo krap en bochtig is als bijvoorbeeld Monaco, is het wel degelijk een stratencircuit. De baan is vrij glad en een foutje wordt genadeloos afgestraft. Door de redelijk lange rechte stukken kan er worden ingehaald, zeker nu er een derde DRS-zone is aangelegd.
Produceert interessante races: 8
Hoewel het lang niet ieder jaar raak is, heeft het stratencircuit in Montréal een heleboel memorabele races opgeleverd. Die vier uur durende regenrace in 2011 is daarvan misschien nog het beste voorbeeld.