Morgen staat de Grand Prix van Toscane op het programma. Plaats van handeling is Autodromo Internazionale del Mugello, het testcircuit van Ferrari, waar nog nooit eerder een Formule 1-race is verreden. Wat kunnen we van de race verwachten en wat zijn de kansen van Max?
Vorige week joeg Hamilton zijn zwarte Mercedes in een tijd van 1:18,887 naar pole op Monza, wat neerkwam op een gemiddelde snelheid van ruim 264 kilometer per uur. Interessant genoeg lag de gemiddelde snelheid op het veel bochtigere Mugello daar maar 13 kilometer per uur onder.
De sleutel tot succes op het testcircuit van Ferrari was veel snelheid meenemen in de bochten en dat betekende dat iedereen met relatief veel vleugel reed. De bochtencombinatie achter op het circuit werd daardoor in de kwalificatie werkelijk waar met duizelingwekkende snelheden genomen (280 kilometer per uur). Daar stond tegenover dat de snelheden aan het eind van het lange rechte stuk van start/finish met 320 kilometer per uur nauwelijks hoger lagen.
Doordat de afstelling zo anders was dan vorige week, zag de rangorde er ook weer anders uit. Red Bull deed het bijvoorbeeld veel beter dan vorige week. Verstappen kwam enigszins in de buurt van de Mercedes en Albon wist zich zowaar op de vierde plek te kwalificeren.
Een vergelijkbaar verhaal is Ferrari. Waar de Italianen op Monza nog afgingen als een gieter, deden ze het nu veel beter. Leclerc verraste vriend en vijand door zijn scharlaken bolide op de vijfde plek te kwalificeren. Vettel verging het, met een contract bij Aston Martin/Racing Point op zak, zoals gebruikelijk heel wat minder. Zijn verklaring voor zijn magere veertiende startplaats was dat hij ruzie had met twee bochten.
Waar Red Bull en Ferrari op Mugello aan eerherstel deden, vielen de teams die op Monza zo goed voor de dag waren gekomen nogal tegen. Dat gold vooral voor McLaren en Alpha Tauri. De winnaar van vorige week mocht na één kwalificatiesessie al douchen, terwijl Sainz en Norris slechts in de middenmoot stonden.
Racing Point deed het met een zesde en zevende plaats nog redelijk, wat aangeeft dat de Mercedes van vorig jaar inderdaad redelijk allround is. Door een tamelijk domme gridstraf van één plaats start Pérez achter teammaat Stroll, die overigens een snellere snelste kwalificatieronde reed dan de Mexicaan die voor volgend seizoen geen contract heeft.
Renault deed redelijk aan vormbehoud met een achtste en tiende plaats, wat nog wel iets beter had gekund als Ricciardo zijn Q2-tijd in de laatste sessie had kunnen reproduceren en Ocon niet gespind was. Net als in België reed Ricciardo met wat minder vleugel dan de rest, maar dat leek hem nu niet zo veel voordeel op te leveren.
In de achterhoede zaten de B-teams van Ferrari en Williams wat dichter bij de kop dan vorige week. De teams van Alfa Romeo en Haas profiteerden van het feit dat motorvermogen een kleinere rol speelde, terwijl Williams minder hinder ondervond van het feit dat de auto de stroomlijn van een parachute heeft. Op Mugello zat de staart op 2,9% van de kop, terwijl dat op Monza nog 3,6% was.
Raceverwachting
Vanwege de vele snelle bochten zal inhalen in de race niet meevallen. Daar komt nog bij dat er maar één DRS-zone is, waar de meeste circuits er tegenwoordig twee of soms zelfs drie hebben. De vraag is hoe effectief DRS is op het vrij lange rechte stuk van start/finish. Doordat iedereen met veel vleugel rijdt, is DRS effectiever dan bijvoorbeeld vorige week op Monza.
Vorige week viel het gebrek aan inhaalmogelijkheden nog niet zo op door de safetycar die de stand flink door elkaar schudde. Vanwege de hoge bochtensnelheden en de geringe uitloopstroken is het niet ondenkbaar dat de rode Mercedes dit keer eveneens zal moeten uitrukken. Mocht de race niet onderbroken worden, dan zal het effect van het verbod op de zogenaamde partymodes zich waarschijnlijk doen voelen. Doordat de coureurs maar één motorinstelling in de race mogen gebruiken, kunnen ze niet even hun motorvermogen opvoeren om een rivaal in te halen. Ook zullen de verschillen tussen kwalificatie- en racesnelheid kleiner worden.
Dat laatste is niet in het voordeel van Red Bull. De afgelopen jaren waren de paarse bolides sterker in de race dan in de kwalificatie doordat ze in de kwalificatie geen partymode hadden en de concurrentie wel. Door het verbod op de partymodes zou Mercedes juist sterker worden in de race, aldus teambaas Toto Wolff.
De vraag is alleen hoe lief de zwarte bolides voor hun banden zijn. Dankzij de vele snelle bochten zullen de banden in de race flink worden afgebeuld. Daarom heeft Pirelli ook de hardste drie bandencompounds meegenomen. Vooralsnog lijken de banden goed te werken. Vooraan kwalificeerde iedereen zich braaf op de zachte band, wat aangeeft dat het met de slijtage waarschijnlijk wel meevalt. Wanneer iedereen maar één keer banden hoeft te wisselen in de race, moeten de plaatsjes dan maar bij de start gewonnen worden.
Een laatste onzekere factor is brandstofverbruik. Ik kan me voorstellen dat het brandstofverbruik erg hoog ligt vanwege de vele hogesnelheidsbochten en de hoeveelheid vleugel waarmee gereden wordt. Aangezien de hoeveelheid brandstof die de coureurs mee mogen nemen beperkt is, betekent dit dat ze in de race waarschijnlijk veel brandstof moeten sparen. De zuinigste motoren zullen dan in het voordeel zijn. Mogelijkerwijs is het een strategie in de middenmoot om DRS te gebruiken om brandstof te sparen.
In ieder geval is er heel wat om naar uit te kijken, al zal het spektakel op de baan niet al te groot zijn. De Red Bull komt op het bochtige circuit goed uit de verf, wat hoopgevend is voor Verstappen, maar of hij hoger dan derde kan eindigen? Hamilton had in de kwalificatie de hoogste topsnelheid van allemaal, wat mijns inziens aangeeft dat hij zijn wagen meer voor de race heeft afgesteld. Bottas is veel kwetsbaarder. Een tweede plek is dus het doel voor Verstappen. Als dark horse tip ik Ricciardo. Het podium zal wel te hooggegrepen zijn, maar best of the rest zie ik hem wel worden.