De onopvallendste teamorder ooit

Massa schenkt Alonso de winst in Duitsland
Ferrari is terug. Na een aantal ongelukkige races, waarin de Ferraririjders het potentieel van de bolide niet in klinkende resultaten wisten om te zetten, was het op Hockenheim goed raak met een dominante dubbelzege. Maar er zat een vreemd luchtje aan.

De kwalificatie belooft al meteen een heleboel. Het draait uit op een gevecht tussen Ferrari en Red Bull, met McLaren op veilige afstand. Mercedes was, zoals gewoonlijk, nergens. Rosberg kwalificeert zich met hangen en wurgen in de top 10, Schumacher haalt zelfs dat niet. En dat terwijl hij zichzelf van tevoren op een vijfde of zesde plaats had ingeschat. Ook Subtiel stelt teleur voor eigen publiek. Reden voor Fattle om de pole maar te pakken. De zoveelste pole van Red Bull dit jaar, maar dat is dit jaar nog geen garantie voor de zege gebleken. Zeker niet omdat Alonso de pole in zijn laatste run op maar 0,002 seconden mist en Massa de derde plaats opeist.

Race
Fattle zou dus fikse tegenstand van de Ferrari’s kunnen verwachten. Wat hij echter niet verwacht zal hebben, is dat de Ferrari’s na de eerste bocht al aan de leiding reden. Door de vele regenbuien was het starten op de ideale lijn niet zo’n voordeel en dat bleek wel toen Alonso zijn eerste goede start van het seizoen maakte. Fattle probeerde hem de muur in te drukken, zoals Shoeface vroeger vaak deed, maar laat net genoeg ruimte over. Terwijl ze met elkaar bezig zijn, rijdt de goed gestarte Massa ze aan de buitenkant vrolijk voorbij. Fattle moet ook Alonso er nog langs laten, waardoor hij meteen naar de derde plek terugvalt.

Luis start weer eens goed. Hij is zijn teammaat meteen voorbij en nog in de eerste ronde passeert hij Webbah dankzij de hoge topsnelheid van zijn bolide. Voor Red Bull valt er dan weinig meer te lachen, maar voor het voormalige zusterteam gaat het nog slechter: Alguersuari verremt zich en rijdt uitgerekend de wagen van zijn teamgenootje Bümi aan flarden. De Force India’s rijden al dan niet vrijwillig door de brokstukken heen en kunnen zich bij hun team melden voor een reparatiepitstop. In de paniek worden niet al Subtiels banden vervangen, waardoor hij even later opnieuw binnen moet komen. Al met al een teleurstellend weekend voor Force India, dat zich nu echt zorgen moet maken dat ze niet nog meer terrein in de middenmoot gaan verliezen.

Vooraan zijn de snelheidsverschillen enorm. Best vreemd, want op sommige circuits zit driekwart van het veld binnen anderhalve seconde, maar nu moesten de McLarens al meer dan een halve seconde per ronde toegeven. Kubíca, die op de zevende plaats rondjakkert, verliest zelfs meer dan een seconde per ronde. Het gevolg is dan ook dat Fattle bij zijn pitstop nog voor de Pool de baan op komt. Met zijn vroege pitstop hoopt hij de Ferrari’s te kloppen.

Bij Ferrari is men nog niet helemaal tevreden na de briljante start. Alonso, die voor Massa staat in het kampioenschap, moet de race winnen. Daarom stopt Alonso ook als eerste van de twee Ferraririjders en blijft Fattle gewoon voor, maar jammer genoeg voor het team blijft Massa Alonso na de pitstops ook (nipt) voor.

Voor Mowk Webbah draait de race uit op een ramp. Ook hij hoopt door een vroege pitstop voorbij Luis te komen, maar na zijn pitstop komt hij in verkeer terecht. In plaats van dat hij op nieuwe banden naar Rosberg kan rijden, heeft hij Co Biaggi opeens in zijn nek. Met die Japanner weet je het nooit, maar het circuitontwerp laat geen serieuze inhaalpoging toe.

Spanning vooraan
Na de pitstops heeft Massa het moeilijk. Op de harde banden verremt hij zich steeds. Alonso loert op zijn kansjes. Als er achterblijvers opdoemen, ziet hij zijn kans en slipstreamt hij tot naast zijn teamgenootje. Die laat zich niet van de wijs brengen en vangt de aanval netjes op. Een goed moment voor een teamorder is daarmee verloren gegaan. En goede momenten voor teamorders zijn schaars tegenwoordig, aangezien er geen pitstops meer waren ingeroosterd. Na het incident gaat Massa eens flink op het gaspedaal rammen, waardoor hij weer bij Alonso wegloopt.

De leiding is op dat moment in handen van Button. De Brit blijft tergend lang op de zachte banden rijden en dat levert hem uiteindelijk de vijfde plaats op: hij blijft Webbah voor. Het was niet alleen een triomf van de strategie, maar ook van zijn megasnelle pitstop (drie seconden). Nog langer blijft Rosberg op de zachte banden doorrijden en hij komt pal voor zijn teammaat de baan op. Die was even daarvoor nog in gevecht met Kubíca na diens pitstop, maar nadat de aanval vakkundig was afgeslagen, werd het grijze stipje steeds kleiner in Kubíca’s spiegels.

De laatste die stopt is Hülkenberg. De Duitser, die in de kwalificatie Schumacher uit de top 10 had gehouden, rijdt een zwakke race. Op versleten banden verliest hij zeeën van tijd, waardoor hij niet meer in aanmerking komt voor WK-punten, ondanks een megasnelle pitstop (2,9 seconden). Zonde, na zo’n goede kwalificatie. Datzelfde kan gezegd worden van Barrichello, die uiteindelijk vier posities lager finisht dan waar hij gestart was.

De race nadert zijn einde en bij Ferrari wordt het tijd om Massa duidelijk te maken dat Alonso erlangs moet. “Alonso is sneller”, werd er tegen de Braziliaan gezegd, die precies een jaar geleden een veer door z’n vizier kreeg. Gelukkig voor Ferrari begreep Massa de boodschap: terwijl Alonso vlak achter hem zat, accelereerde hij opzettelijk heel traag vanuit de haarspeldbocht, waarna Alonso hem moeiteloos passeerde. Blijkbaar wilde Ferrari de wedstrijdleiding weer een keer tarten door de teamorder zo overdreven mogelijk uit te voeren. Erg vreemd, maar ze zullen er wel weer met een geldboete vanaf komen.

Achterblijvers
Wat de lol van de nieuwe teams is, is me nog steeds niet duidelijk. Ze rijden iedereen in de weg en uiteindelijk vallen ze toch weer uit. Neem Trulli: die viel in de tweede ronde al stil, bereikte nog net de pits, om drie ronden later de baan weer te worden opgestuurd en vervolgens valt ‘ie weer stil. Ook De la Rosa baalt van de achterblijvers, als hij zijn voorvleugel nogal lomp stukrijdt op Co Valainen. Al met al zijn Timo Glock en de neef van Senna de enige knuppelteamrijders die aan de finish komen, op 3 en 4 ronden achterstand.

Op dat moment is Shoeface echter ook een achterblijver. In de zestigste ronde moet hij toezien hoe de koplopers hem om de oren rijden. Shoeface’ comeback is daarmee een enorme teleurstelling geworden, want hij is niet weer in de formule 1 gaan rijden om op een ronde gezet te worden. En op geniale acties is ‘ie dit jaar al helemaal niet te betrappen.

In de slotfase probeert Fattle Massa nog binnen te hengelen, maar ondanks dat hij in de laatste ronde nog de snelste raceronde neerzet, komt hij tekort. Daardoor wordt Ferrari 1 en 2, maar moeten ze maar hopen dat ze geen sportieve straf krijgen. In de persconferentie beantwoordden de coureurs de vragen van de journalisten slecht en ontwijkend. De hele podiumceremonie van Ferrari was nep. Niet zo nep als vroeger met Shoeface en Barrichello, maar er was geen vreugde over het behaalde resultaat. Al met al was de teamorder een erg slechte zet van Ferrari, al kun je je vraagtekens zetten bij het verbod op teamorders. Alsof het beter is om je coureurs tegen elkaar te laten (st)rijden…

Zo heerst er bij Red Bull een verrotte sfeer door de (vermeende) voorkeursbehandeling van Fattle en de reactie van Webbah daarop, maar de vreemde teamorders bij Ferrari zullen daar ook wel voor koppijn zorgen. Veel rustiger is het bij McLaren, ook omdat de grijze bolides vrij onzichtbaar reden. Na zijn pitstop had Button nieuwere (dus betere) banden, maar hij bleef braaf op afstand van zijn teamgenootje. Blijkbaar had het team hem dat ingefluisterd, of had hij zichzelf opgedragen om in te houden. Dat doet McLaren dan wel weer goed. Bij Red Bull zagen ze de teamorders bij Ferrari hoopvol aan, net zoals dat McLaren geen genoeg kon krijgen van de interne ruzies bij Red Bull. Dat was dan ook het enige waar ze zich aan vast konden klampen, want met name de zesde plek van Webbah was Red Bull onwaardig. Weer slaagden ze er niet in om (op eigen kracht) een poleposition om te zetten in een zege.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *