Na de Grand Prix van Japan is het niet meer de vraag of Hamilton kampioen wordt, maar wanneer. Over twee weken in Amerika kan het al zover zijn en dat had tijdens de zomerstop waarschijnlijk niemand verwacht.
Lewis Hamilton (1e)
Pakte na negen pogingen eindelijk de pole op Suzuka. Was al gauw van Vettel verlost en wist daarna Verstappen tot aan de streep achter zich te houden, zodat hij zijn achtste zege van het seizoen pakte.
9
Valtteri Bottas (4e)
Kon het hele weekend niet aan het tempo van zijn teammaat tippen en liep vanwege een versnellingsbakwissel de hele race achter de feiten aan. Maakte Ricciardo in de slotfase zenuwachtig en reed en passant de snelste raceronde.
7
Daniel Ricciardo (3e)
Stond deels dankzij de versnellingsbakwissels van de Finnen en Vettels motorproblemen alweer voor de negende keer op het podium. Miste de slag bij de start, maar deed daarna netjes aan eerherstel.
8
Max Verstappen (2e)
Van één podium in veertien races naar twee podiumplaatsen in acht dagen: het kan verkeren in de Formule 1. Hoewel de kwalificatie niet helemaal naar wens verliep, sloeg hij bij de start zijn slag, waarna hij Hamilton in de race prima bij kon benen.
9
Sebastian Vettel (uitgevallen)
Een kapotte bougie was de druppel die de kampioenschapsemmer over deed lopen. Had vanaf de tweede plaats in Suzuka willen beginnen met het ongedaan maken van de in september opgelopen schade, maar in plaats daarvan verliet hij Japan met een onoverbrugbare achterstand.
8
Kimi Räikkönen (5e)
Kwam er zowel in de kwalificatie als in de race nauwelijks aan te pas en finishte na een enerverende openingsronde op grote achterstand als vijfde, zodat Ferrari Suzuka met de staart tussen de benen verliet.
6
Sergio Pérez (7e)
Moest het hele weekend zijn meerdere in zijn teammaat erkennen. Kon de zaken voor de verandering ook niet rechtzetten bij de start, maar haalde wel weer een lading punten voor Force India binnen.
8
Esteban Ocon (6e)
Opnieuw snel in de kwalificatie en ditmaal verliep de start ook naar wens. Rukte bij de start op naar de derde plek, totdat Ricciardo, Bottas en Räikkönen hem naar de zesde plek terugverwezen.
9
Felipe Massa (10e)
Hoewel Williams dit jaar vaak in de kwalificatie niet uit de verf komt, om dan in de race aan eerherstel te doen, was het nu juist andersom. Was na een veelbelovende kwalificatie in de race niet vooruit te branden omdat de wagen de banden in hoog tempo opvrat. Scoorde desondanks een punt.
7
Lance Stroll (uitgevallen)
Kwam er in de kwalificatie niet aan te pas en moest in de race al gauw zijn banden laten verwisselen na een excursie over de uitloopstrook, wat zijn race niet ten goede kwam. Ontsnapte aan een groot ongeluk toen zijn rechter voorwiel ineens explodeerde.
5
Fernando Alonso (11e)
Kwalificeerde zich netjes in de top 10, maar moest vanwege een lading gewisselde motoronderdelen alsnog als laatste starten. Klom in de race gestaag op en had een WK-punt in het vizier, maar daar bleef het ook bij. Reed de koplopers wel te lang in de weg.
8
Stoffel Vandoorne (14e)
Voor de race zag het er nog prachtig voor hem uit: een negende startplaats en vrije bandenkeuze. Werd door een beuk van Räikkönen in de eerste bocht naar de achterhoede verbannen, waarna hij vroeg binnen werd gehaald en nog verder terugviel. Inderdaad een race om gauw te vergeten.
6
Carlos Sainz (uitgevallen)
Sloot zijn periode bij Toro Rosso op de slechtst denkbare manier af, namelijk met twee afgeschreven auto’s. Bralde na de kwalificatie dat hij banden had gespaard voor in de race, wat achteraf gezien helemaal niet nodig was. Parkeerde zijn wagen vervolgens na drie bochten in de muur.
4
Pierre Gasly (13e)
Reed net als vorige week in de slipstream van de Hazen. Vergooide een mogelijke puntenklassering door een wiel te blokkeren in een gevecht met Hülkenberg, waardoor hij nogmaals binnen moest komen en in de staart van de middenmoot eindigde.
6
Romain Grosjean (9e)
Kletterde niet voor het eerst dit seizoen in de kwalificatie de muur in. Beweerde dat hij anders wel snel genoeg was voor een plek in de top 10. Beweerde in de race ook sneller te zijn dan zijn teammaat, maar volgde hem braaf tot aan de finishvlag.
8
Kevin Magnussen (8e)
Scoorde voor het eerst sinds juni weer punten met een solide, doch doortastend optreden. Douwde Massa in de slotfase hardhandig aan de kant, waardoor zijn teammaat de Braziliaan ook meteen voorbij kon komen.
9
Nico Hülkenberg (uitgevallen)
Bleef op het bochtige Suzuka verrassend in Q2 steken. Revancheerde zich in de race door heel lang op zijn eerste set banden door te rijden. Helaas bleef zijn DRS openstaan op het moment dat hij wilde gaan aanvallen. Het zit even flink tegen.
8
Jolyon Palmer (12e)
Beweerde dat dit niet zijn laatste race zou zijn, maar voor een buitenstaander lijkt dit toch echt een gevalletje “gewogen en te licht bevonden”.
6
Marcus Ericsson (uitgevallen)
Was zijn teammaat in de kwalificatie duidelijk te snel af en reed in de race voor de McLarens rond toen hij zijn wagen op een onbeholpen manier bij het uitkomen van de tweede Degner in de muur parkeerde.
5
Pascal Wehrlein (15e)
Zakte in de kwalificatie al behoorlijk door het ijs en deed het in de race nauwelijks beter. Werd door onnozel gegoochel met banden al voordat de race goed en wel onderweg was op grote achterstand gezet en eindigde lichtjaren achter de rest als laatste.
5
Dit geeft de volgende tussenstand:
1. Hamilton 8,31
2. Alonso 7,93
3. Verstappen 7,88
4. Vettel 7,75
5. Ricciardo 7,63
6. Pérez 7,06
7. Massa, Hülkenberg 7,00
9. Bottas 6,88
10. Ocon, Vandoorne 6,75
12. Räikkönen, Grosjean, Gasly 6,50
15. Sainz 6,44
16. Magnussen 6,38
17. Wehrlein 6,36
18. Ericsson 6,00
19. Stroll 5,94
20. Palmer 5,63