Wat bof je als je in Groot-Brittannië ter wereld komt. Je krijgt meteen een wereldtaal aangeleerd en je zit ook nog eens in het epicentrum van de Formule 1. De meeste teams zijn gestationeerd in Engeland en de Engelse coureurs zijn ook oververtegenwoordigd in de Formule 1. Aan de andere kant van de Noordzee hebben we dan nog Duitsland, dat vooral motoren en wereldkampioenen levert. Wij Nederlanders zitten precies tussen die twee grootmachten in, maar helaas is alles wat Nederlanders doen in de Formule 1 gedoemd te mislukken. Denk aan Jos Verstappen, denk aan Christijan Albers, denk aan Spyker.
Nee, over de grens kunnen ze nu aan de taart. De langverwachte titel van Fattle is eindelijk binnen. Na twee races werd het al duidelijk dat weinig hem meer kon afstoppen. In het land van de tsunami’s, aardbevingen en tyfonen wist hij een vrij bleke derde plaats te bemachtigen, wat ruimschoots voldoende was voor het kampioenschap. De enig overgebleven titelkandidaat, Button, deed wat hij moest doen en won, maar dat maakte dus ook niet meer uit.
Kwalificatie
Door de vele snelle bochten zou het circuit van Suzuka de Red Bulls op het lijf geschreven moeten zijn. Mis. De zesde plaats van Webber geeft wel aan hoe groot de concurrentie is die de blauwe bolides te wachten staat. Fattle eist de pole op, met een minieme voorsprong op Button. Luis werd derde, maar er werd gespeculeerd dat hij Fattle van de pole had kunnen verstoten. Dat zou een unieke prestatie zijn: een keer geen Red Bull op pole. Helaas werd zijn plannetje op een even unieke als sullige manier verijdeld: terwijl Luis zich opmaakte voor zijn ultieme ronde, reed hij zo traag, dat Webber en Shoeface in de laatste bocht om hem heen moesten rijden. Door het oponthoud werden de drie afgevlagd op het moment dat ze nog een snelle ronde wilden rijden. De Ferrari’s zijn vierde en vijfde; Massa is opnieuw sneller dan Alonso. Zonder een geklokte ronde te rijden in de laatste sessie, kwalificeert local hero Co Biaggi zich als zevende, voor Shoeface en de opgeleefde Renaults.
Race
Dat Fattle de race graag wil winnen, blijkt al bij de start. Hij heeft geen zin om door een berekenende zesde plaats de wereldtitel op te eisen, hij wil het met een overwinning doen. Button komt namelijk goed weg bij de start en probeert zich langs de Red Bull te wurmen. Fattle gebruikt een truc die hij heeft afgekeken van Shoeface: hij duwt Button het gras op. De lange Engelsman moet van het gas en ziet zijn landgenootje passeren. Button is not amused.
Verder achterin komt Co Biaggi slecht van zijn plaats, waardoor hij in één keer zijn goede werk van zaterdag verknolt. Ondertussen probeert Rosberg vanuit de achterhoede (hij kon in de kwalificatie niet in actie komen) naar voren te komen. Gestart op de harde banden is hij echter niet in staat echt naar voren te komen. De Loti blijven in de openingsfase van de race buiten zijn bereik.
Vooraan lopen Fattle en Luis snel weg bij Button. Achter hen laat Massa teammaatje Alonso eenvoudig voorbij. Waar Alonso’s race een opwaartse lijn zou vertonen, ging het voor Massa, zoals gewoonlijk, bergafwaarts. Vooraan lijkt alles nog op rolletjes te gaan, maar opeens verliest Luis zeeën van tijd. Heeft hij zijn banden over de “cliff” gejaagd? Al snel kan aan het hobbelen worden opgemaakt dat er een band lek was. De hoge bochtensnelheden hadden blijkbaar hun tol geëist en anders dan anders, was het loopvlak opengebarsten, wat voor potentieel gevaarlijke situaties kon zorgen. Misschien had het ook wel te maken met het kwalificatie-incident, waardoor Luis op oudere banden moest starten dan de rest, waardoor hij eerder in de problemen kwam.
Hoe het ook zij, Luis liet snel de banden vervangen, waarna hij zich weer vanuit het middenveld naar voren mocht vechten. Bij Fattle gaat het ook niet meer naar wens. Ook hij verliest ineens veel terrein op de versleten banden. De Japanse regie slaagt erin het spannende gevecht om de koppositie te missen. Na Fattles pitstop rijdt Button aan de leiding, maar wordt Alonso steeds groter in zijn spiegels. Tot een direct gevecht komt het niet, want de twee gaan samen met Webber naar de pits, waardoor Massa even aan de leiding rijdt.
De enige uitvaller van de race zou Bümi worden. Na zijn pitstop rolt er een wiel af. Opmerkelijk detail: eerder dit jaar overkwam teamgenootje Alguersuari precies hetzelfde. Het wrak komt tot stilstand in een grindbak vlak langs de baan, maar er wordt verder niks gedaan. Vooraan kunnen de koplopers weer zo’n tien rondjes voort met de banden. Fattle ligt nog steeds aan kop, voor Button en Alonso. Luis is teruggevallen naar de vierde plaats, met Massa en Webber vlak achter hem.
De Red Bulls trappen af voor de tweede serie pitstops. Fattle en Webber duiken achter elkaar de pits in. Hoewel Webbers stop vertraagd is omdat hij even op zijn teammaatje moet wachten, heeft hij er meer profijt van. Button heeft minder bandenproblemen en dankzij een goede pitstop blijft hij Fattle voor, terwijl Webber voorbij Luis en Massa komt.
Luis rijdt namelijk al een tijdje rond met versleten banden. Zijn grote vriend Massa is veel sneller in de beruchte 130R-bocht en hij probeert buitenom de McLaren te gaan. Luis ziet hem niet en drukt hem bijna van de baan. Bij het contact breekt een deel van een bargeboard af en dat blijft op de baan liggen. Luis haalt meteen nieuwe banden, overigens net als Alonso. Massa rijdt een rondje langer door en blijft Luis voor.
Safetycar
Webber duelleert ondertussen met Shoeface, die nog niet voor de tweede keer is gestopt. Shoeface maakt zich breder dan breed, maar delft wel het onderspit en valt terug naar de vijfde plek. Shoeface krijgt een prachtmoment om zijn tweede bandenwissel maken: uit het niets komt het bericht dat de race wordt geneutraliseerd. De reden is het brokstuk van Massa’s auto en wat rommel op de plek waar Bümi uitviel. Het zal allemaal best. De marshalls gaan de stukken schroot paniekerig te lijf en pas na vier (!) ronden wordt de race weer vrijgegeven.
Button spuit meteen weg bij zijn achtervolgers. De ene na de andere snelste ronde brengt hij op zijn naam. Fattle kan slechts toekijken. Al snel komt hij voor de derde en laatste keer aan de pits. Ditmaal moet hij overstappen naar de hardere banden, waarmee hij de race kan uitrijden, hoewel de banden niet erg snel zijn. Tot overmaat van ramp komt hij ook nog eens in het “verkeer” op de baan.
Webber komt een ronde later binnen voor het voorzorgstopje. De Ferrari’s en McLarens rijden langer door. Op de zachte banden zijn Button en Alonso in staat sneller te rijden dan Fattle, die zich langs Rosberg en Subtiel moet knokken. Na de stops leidt Shoeface, die lang doorrijdt. Fattle moet zijn vroege pitstop uiteindelijk bekopen met het verlies van een plaats aan Alonso. Dat is een beetje het loon van de angst, maar in het geval van Red Bull was het wel begrijpelijk.
Luis verrast vriend en vijand door kort na de pitstops Massa netjes voorbij te rijden. Een inhaalactie met gevolgen, want hij worstelt zich even later ook nog langs Rosberg en blijft Shoeface net voor als die uiteindelijk ook nieuwe banden haalt.
Achterblijvers
Ondertussen staat Alonso zwaar onder druk van Fattle. Hem kan de stand in het kampioenschap weinig schelen. De 25 punten des te meer. Al waren het er maar achttien. Maar vijftien? Dat was toch wat te weinig voor de man die dit hele jaar al zo geweldig in vorm is. Boos is hij dan ook op een achterblijver die zich niet op tijd uit de voeten maakt.
De interessantste gevechten spelen zich af rond plek tien. Een grote groep bolides vecht voor de laatste WK-punten. Co Biaggi, die normaal altijd erg snel is in de slotfase, heeft nu amper banden meer over en wordt ingehaald door Subtiel, die uiteindelijk weer wordt ingerekend door Petjerov en Rosberg. Beter vergaat het Co Biaggi’s teamgenootje Pérez, die zich opwerkt naar een fraaie achtste plaats.
Vooraan heeft Button een comfortabele voorsprong op Alonso, als hij in de slotfase ineens tijd verliest. Alonso geeft zijn Ferrari de sporen en loopt razendsnel in. Waren Buttons banden naar de knoppen, of had hij te weinig benzine? Het feit dat hij zijn bolide na afloop meteen naast de baan parkeert, doet vermoeden dat het met dat laatste te maken heeft. Toch is het raar: er was immers een safetycarfase. Misschien was het wel een bewuste tactiek, want als Alonso te dicht nadert, geeft Button weer eens flink gas en vergroot zijn voorsprong weer.
Wel krijgt hij een paar bochten voor de finish de schrik van zijn leven als een trage HRT (sorry, een pleonasme) opeens voor hem opduikt en hij er maar net langs kan. Een paar bochten verderop ligt de finish en die passeert hij als eerste voor de 53e keer. Fattle komt vlak daarna als derde aan de finish en is wereldkampioen. Man van de race is echter Alonso, die optimaal gebruik had gemaakt van de mogelijkheden die zijn bolide hem bood. Het leek alsof hij minder last had van bandenslijtage, terwijl hij desondanks een goed tempo had op de harde band. Webber wordt toch nog mooi vierde, Luis vijfde en Shoeface blijft Massa voor. Superdebutant Pérez pakt een zeer sterke achtste plaats, voor Petjerov en Rosberg.
Spraakzaam
Na afloop lijkt Fattle niet heel blij te zijn met het behalen van de titel. Een zege had hem meer plezier verschaft. Rare jongens, die Duitsers. Hij maakte het weer een beetje goed door bij de persconferentie een heel lang lulverhaal te houden, waarin hij iedereen bedankte behalve de man waaraan hij zijn succes echt te danken had: Adrian Newey. Racewinnaar Button was minder spraakzaam. Hij had graag geruild met die snotneus aan zijn linkerhand: hij had wel liever de wereldtitel gewonnen dan de race. Bovendien kon hij het niet nalaten om Fattle nog eens te vragen naar zijn gedrag bij de start. Fattle deed alsof hij Oost-Indisch doof was, of hij dacht serieus dat Button het over de herstart had. Na afloop haalde Massa weer eens uit naar Luis, die ditmaal een nederige houding had aangenomen en daarmee in ieder geval heel wat sympathieker door overkwam dan in eerder dit jaar. Zo zie je maar weer: hoewel de titel al lang vergeven is, strijden de overige coureurs op het scherpst van de snede om de resterende pepernoten. Met nog vier races te gaan is de strijd om de tweede plaats in het rijderkampioenschap volledig open. Fattle kan de komende races echter vrijuit rijden. Hoeveel dagsuccessen zal hij zijn tegenstanders gunnen?