Sinds dit weekend is de Formule 1 ook bekend in India. Hermann Tilke had een (voor zijn doen) veelbelovend circuit getekend, met de nodige hoogteverschillen, lange rechte stukken en snelle bochten. Het circuit was in sneltreinvaart uit de grond gestampt, want een jaar geleden was diezelfde locatie niet veel meer dan een hoop rode klei. De veelbelovende vooruitzichten ten spijt, de race werd eigenlijk nooit leuk. Fattle won, zoals eigenlijk altijd, met drie vingers in de neus, terwijl Luis en Massa het weer eens met elkaar aan de stok kregen.
RTL had voor de verandering een verslaggever op locatie: Allard Kalff was naar de eerste Indiase Grand Prix gekomen. De man met die oneindige glimlach kreeg het voor elkaar de man met de niet-passende bril voor de camera te krijgen, namelijk de 81-jarige Bernie Ecclestone. In zijn uiteenzetting over de expansiedrift van de Formule 1 beweerde de geldwolf van de Formule 1 dat er eigenlijk wel vijf of zes Grand Prix in Amerika zouden moeten zijn. Vreemd genoeg herinnerde Kalff hem niet aan het slechte huwelijk tussen de Formule 1 en de Verenigde Staten. Een geavanceerde wereldwijde sport als de Formule 1 is niks voor het land van de lijvige hamburgervreters die geen enkel benul hebben van de wereld buiten hun eigen continent. Daarnaast heeft de Formule 1 ook geen beste beurt gemaakt in de Verenigde Staten, zoals het bandenfiasco in 2005 duidelijk aantoonde. Ecclestone bralde wat over McLaren-teambaas Martin W., die alleen in Europa wilde racen, wat hij dus een belachelijk idee vond. Vervolgens veranderde hij, in een opzichtige poging de Nederlandse pers tevreden te houden, het onderwerp ineens naar Zandvoort. Kalff hapte toen wel vrolijk toe, waarna hij met een bot antwoord enorm gedist werd. Wat een leeghoofd…
Merkwaardige crash Massa
In de kwalificatie bleken de topteams redelijk aan elkaar gewaagd. In de beslissende sessie staat Luis netjes tussen de Red Bulls in. Helaas voor hem kreeg hij drie startplaatsen straf, omdat hij in een vrije training de snelste tijd had gereden terwijl er een ongeluk was gebeurd. Fattle piekt wel op het juiste moment: hij staat weer op pole. Massa komt minder goed voor de dag: in zijn laatste kwalificatieronde rijdt hij te wild over een kerbstone, waardoor de ophanging breekt en de Braziliaan crasht. Button moet inhouden door de gele vlaggen en rijdt slechts de vijfde tijd, die door de straf van zijn teammaatje wordt omgezet in een vierde startplaats. Alonso is derde, terwijl Rosberg na de topteams best of the rest is. Subtiel en de beide Toro Rosso’s sparen banden in de derde kwalificatiesessie, waar hebben we dat eerder gezien…
Chaos in de middenmoot
Bij de start komt iedereen goed weg. Alonso probeert Webber wel in te halen, maar komt daardoor op het vuile gedeelte en ziet Button passeren. Die kent juist een opvallend agressieve openingsronde, want hij vliegt op het rechte stuk vervolgens voorbij Webber, waardoor hij tweede ligt. Achter hen gaat het echter mis. Barrichello, die bezig is aan zijn afscheidstournee, klapt boven op zijn teammaatje, waarna her en der auto’s achterstevoren gaan. Uiteindelijk moet Co Biaggi opgeven, terwijl Glock het na een paar pitstops ook voor gezien houdt.
Ondertussen rijdt Fattle fluitend weg bij de achtervolgers. Button staat een Red Bull-gevecht in de weg. Webber zet hem in de openingsfase flink onder druk. Als de Brit slecht uit de bocht voor het lange rechte stuk komt, zet Webber de aanval in. Dankzij DRS komt hij aan het eind van het rechte stuk langszij, maar hij zit aan de buitenkant, waardoor hij weer moet inbinden. Het zou de enige keer zijn dat Webber in de buurt van de tweede plaats kwam, want hij had meer last van de bandenslijtage, waardoor hij gaandeweg terrein verliest. Terwijl Button na verloop van tijd sneller is dan Fattle, komt Webber steeds meer onder druk te staan van Alonso.
De bandenstrategieën zijn saai te noemen voor de race. De bandenslijtage op de zachte band valt mee, zoals eigenlijk al vanaf de zomer het geval is. Sommige coureurs, zoals DRS’ta en Petjerov, hebben voor een andere tactiek gekozen: ze zijn gestart op de trage harde band en hebben die al snel ingewisseld voor de zachte band, zodat ze niet in de slotfase nog een verplichte pitstop naar de harde banden moesten maken. Een interessant idee. Vooraan is dat niet aan de orde. Webber komt al in de zestiende ronde binnen, wat aan de vroege kant was. Alonso en Luis volgen hem. Alonso zit na de pitstop vlak achter Webber, maar tussen hen in rijdt nog Shoeface. Zijn banden zijn al op racetemperatuur en hij probeert Webber nog een oor aan te naaien, maar als Webbers banden zijn opgewarmd, rijdt hij snel weg. Alonso zit vervolgens nog anderhalve ronde klem achter de Mercedes. Massa stopt een ronde later dan zijn teammaat en rijdt nog vlak achter hem. De koplopers gaan als laatsten van de kopgroep naar de pits.
Steenezels
Luis heeft zich in de openingsfase van de race koest gehouden. Pas na de pitstops kan hij de Ferrari’s bedreigen en vanaf dat moment gaat het mis voor Massa. Hij maakt een fout in de eerste bocht, waardoor Luis vlak achter hem zit. De eerste keer levert de inhaalpoging niks op, maar een ronde later ziet het er beter uit. Hoewel het Luis niet lukt om op het rechte stuk in te halen, komt hij de haarspeldbocht beter uit dan Massa, waardoor hij het een bocht later opnieuw kan proberen. Massa laat wat ruimte in de binnenbocht, maar stuurt wel gewoon in, waardoor de twee elkaar voor de zoveelste keer dit seizoen raken. De Ferrari-coureur spint van de baan, terwijl Luis met een gebroken voorvleugel naar de pits komt en terugvalt tot achter de Mercedessen. Ditmaal wordt Massa echter aangewezen als schuldige voor de botsing. Dat was opmerkelijk te noemen, want de meningen over wie schuld had aan het ongeval waren verdeeld. Luis probeerde op een onmogelijk punt in te halen en Massa smeet wel erg bot de deur dicht. Die twee gunnen elkaar het licht in de ogen niet. De wedstrijdleiding was wel consequent met het straffen: degene die de ander schade berokkent, krijgt straf. Massa dus.
Massa sluit zijn weekend vervolgens in stijl af. Hij stapt meteen na zijn drivethroughpenalty over naar de harde banden, waardoor hij nog verder terugvalt. Een vonkenzee door een te flexibele flexibele voorvleugel is het laatste vuurwerk wat we van ‘m te zien krijgen, want even later hobbelt hij met een gebroken linkervoorwielophanging rond. De oorzaak was precies dezelfde als in de kwalificatie: te vol over de kerbs gereden. Het liefst had de Braziliaan een zak over z’n hoofd getrokken, maar een helm niet afzetten sorteert hetzelfde effect.
Pitstopduels
Vooraan is de race ongelooflijk saai, totdat Webber tijd verliest op zijn versleten banden. Hij stapt over naar de harde banden, die niet zo traag blijken als gedacht. Desondanks is hij een prooi voor Alonso, die twee ronden later stopt en de derde plaats behoudt. De Ferrari blijkt verrassend goed te presteren op de harde banden, want Webber ziet zijn achterstand alsmaar verder oplopen. Dat hij ook nog af en toe wat foutjes maakt, helpt hem daar niet bij.
Ondertussen kan Luis niet meer naar voren komen. Zijn auto heeft blijkbaar toch een knauw opgelopen door de botsing, waardoor hij de Mercedes niet kan bedreigen. Het onderlinge duel tussen de twee grijze bolides is het volgen waard. Zo wordt Rosberg met nog vijftien ronden te gaan binnengeroepen. Shoeface stopt vijf ronden later en komt precies voor de deur bij zijn teammaatje weer op de baan. Rosberg, die in de kwalificatie nog de vloer had aangeveegd met zijn teammaat, kon ook niet erg blij zijn met de tactiek van zijn team.
Fattle onbedreigd
Vooraan komt Button na de laatste serie stops nog even in de buurt van Fattle, maar daarna is de tweevoudig wereldkampioen duidelijk de snellere. De ene na de andere snelste ronde rijdt hij op weg naar de finish. Met een pole, snelste raceronde en een van start tot finish geleide race was hij weer ongelooflijk dominant. Juist het feit dat Red Bull geen voorkeursbehandeling geeft (of zegt te geven) aan een van beide coureurs, maakt deze dominantie zo knap. Daarnaast was Button nooit heel ver weg, hoewel hij nooit echt een bedreiging vormde, maar het was niet zo dat Fattle een seconde per ronde sneller was dan de rest, wat in het Michael Schumacher-tijdperk wel vaak het geval was.
In de strijd om het podium doet Webber er in de slotfase nog een schepje bovenop. Hij probeert Alonso nog op de valreep van het podium te verstoten, maar die geeft geen krimp. Op bijna een halve minuut achterstand komt de Australiër gebroken aan de finish. Het is misschien niet meer voor te stellen, maar vorig seizoen maakten hij en Alonso het Fattle het leven meer dan zuur. Nu rommelden ze slechts in de marge.
Op ruim een minuut achterstand kwamen de Mercedessen binnen, terwijl Luis nog net in dezelfde ronde als de winnaar aan de finish kwam. Het was een waardeloze race voor Luis, die onder het toeziend oog van zijn grote fan (en McLaren-coureur) Rowan A. weinig presteerde om trots op te zijn. Niet zijn botsing met Massa was het hoogtepunt van de race, maar de reactie van Mr. Bean op de botsing.
Alguersuari kende een puik weekend: goede kwalificatie, sterke race. Hij sprokkelde met een achtste plaats weer de nodige punten. Force India pakte met Subtiel nog twee puntjes voor eigen publiek, terwijl Pérez de eer voor het kwakkelende Sauber redde met een tiende plaats. De Renaults kwamen in de knoei met hun banden en eindigden buiten de punten, net als DRS’ta. Co Valainen bleef Barrichello nog voor en finishte knap als veertiende. De Virgin en HRT’s zaten vooral de snellere coureurs in de weg, maar ze finishten nog wel voor pechvogel Truly.
Geen indruk
Zo eindigde de eerste Indiase Grand Prix. Hoewel het circuit veelbelovend leek, viel de race toch wel erg tegen. Fattle is te dominant, de vete tussen Luis en Massa kennen we nou wel, Webber is geen schim meer van de persoon die vorig jaar om de titel streed, en de bandenslijtage speelt ook nauwelijks meer een rol. De Formule 1 maakte geen beste beurt in India en daarmee is het seizoen een beetje als een nachtkaars uitgegaan. We kunnen nu wel stellen dat DRS en de Pirelli-banden alleen voor een verrassingseffect hebben gezorgd en niet voor een permanente verbetering van het spektakel. De races worden alsmaar saaier. Op naar 2012 dan maar!