Norris verplettert iedereen en bijna zichzelf

Lando Norris heeft de Grand Prix van Singapore met een enorm machtsvertoon op zijn naam geschreven. Max Verstappen hield de schade beperkt met een tweede plaats en Oscar Piastri completeerde het podium.

Voorafgaande de Grand Prix van Singapore besluit de FIA, de Internationale Autosportfederatie, dat het maar eens afgelopen moet zijn met het gevloek van de coureurs. Verstappen denkt er het zijne van en als hij zich tijdens de persconferentie in weinig diplomatieke bewoordingen uitlaat over het weggedrag van zijn bolide vorige week in Azerbeidzjan, krijgt hij meteen een taakstraf.

Aanvankelijk lijkt het raceweekend in Singapore er een als de vorige twee te worden voor de Nederlander, die in de vrije trainingen niet bijster snel is. Op zaterdag slaagt hij erin een goede afstelling te vinden en in de kwalificatie verrast hij door de tweede plaats op te eisen, een ongekend goed resultaat op een circuit waar Red Bull het de laatste jaren moeilijk heeft. Het goede resultaat betekent ook dat Verstappen na afloop wordt geïnterviewd. Uit protest voor zijn straf geeft hij extreem korte antwoorden, waarna hij buiten de persconferentiezaal wel uitgebreid antwoord geeft en de FIA in zijn hemd zet.

De snelste tijd wordt neergezet door grote rivaal Norris. De overige titelpretendenten zijn nergens. Piastri komt niet verder dan de vijfde tijd achter de Mercedes van Hamilton en Russell, terwijl de Ferrari’s het in de laatste kwalificatiesessie verknallen. Sainz crasht als hij wil aanzetten voor een snelle ronde en is tiende, terwijl Leclerc met te koude banden op pad wordt gestuurd, buiten de baan komt en zijn enige snelle tijd verliest, waardoor hij als negende moet starten. Nog slechter vergaat het Pérez, die slechts dertiende is achter de Williams’ van Albon en Colapinto; het leek wel of de Mexicaan met Verstappens auto van vorige week onderweg was.

Een dag later komt het veld probleemloos door de eerste bocht. In de top 6 verliest alleen Piastri heel even een plekje aan de subliem gekwalificeerde Hülkenberg, maar hij krijgt de Haas al heel gauw weer te pakken. In de subtop gaan Alonso en Leclerc in de eerste bocht rechtdoor, net als Albon, die klaagt dat teamgenoot Colapinto te laat had geremd. De Argentijn haalt de bocht gewoon en rukt op naar de negende plaats, terwijl Albon zo onhandig over de uitloopstrook rijdt dat hij naar de veertiende plaats terugzakt.

Vooraan heeft Verstappen de grootst mogelijke moeite Norris enigszins bij te benen. Omgekeerd rijdt hij weg bij Hamilton, die als enige coureur vooraan op de zachte banden was begonnen en heel behoedzaam moet rijden om zijn kwalificatiebanden in leven te houden. Russell geeft aan sneller te zijn, maar dringt niet aan, Piastri evenmin.

Na een ronde of tien besluit Norris ineens het tempo op te voeren. Plotseling rijdt hij op zevenmijlslaarzen bij Verstappen vandaan. De Nederlander weet niet wat hem overkomt, omdat hij op zijn beurt nog steeds op Hamilton uitloopt. De Brit is de eerste coureur vooraan die zijn banden laat verwisselen. Na zijn stop moet hij zich langs de hele middenmoot knokken, net als Sainz, die heel vroeg gestopt was.

Teamgenoot Leclerc gaat in de subtop voorbij Alonso en Hülkenberg, waarna hij eindelijk vrij baan heeft. Pérez is op zijn beurt afgezakt bij Colapinto. Via de pitstops gaat de Mexicaan de Argentijn desondanks voorbij. Alonso komt op die manier voorbij Hülkenberg.

Als Russell stopt, heeft Piastri vrij baan. De Australiër neemt de tweede plaats over als Verstappen zijn monteurs opzoekt. Ondanks dat hij wat tijd verliest als hij bijna de muur in rijdt, heeft Norris een dusdanig grote voorsprong dat hij een ronde later zijn banden kan laten verwisselen zonder de leiding te verliezen. Als Piastri eindelijk naar de pits gaat, komt hij weer achter de twee Mercedes als vijfde terug op de baan.

De grijs-turquoise bolides zijn door de pitstops van volgorde veranderd. Op versleten banden kan Hamilton niet veel weerwerk bieden en niet veel later moet ook Russell eraan geloven. Achter hen is Leclerc door een late stop achter Sainz terechtgekomen. Na zijn stop vliegt hij voorbij Alonso, waarna Sainz hem er ook maar voorbij laat.

In de achterhoede knalt Magnussen de muur in, waarna hij met een lekke band naar de pits sukkelt. Zijn wagen blijft verder heel, dus laat de gebruikelijke neutralisatie op zich wachten. Op grote achterstand vervolgt hij zijn weg en zet hij prompt de snelste raceronde neer. De opmerkelijk rafelig rijdende Norris, die geregeld de muur kust, ontneemt hem vrijwel direct de eer. Daarna gaat Ricciardo op jacht naar de snelste raceronde. Na door het halve veld te zijn ingehaald, laat de Australiër een set kwalificatiebanden omleggen om nog wat lol te kunnen maken in mogelijk zijn laatste kilometers in een Formule 1-bolide.

Vooraan heeft Norris een halve minuut voorsprong op Verstappen. Het gat slinkt pas als Norris het treintje achter Alonso in de slotfase op een ronde zet, met daarin de op de tiende plek rondrijdende Pérez, die volledig klemzit achter de bij de pitstops teruggevallen Hülkenberg. Aan de finish houdt Norris nog 20 tellen over op Verstappen, die op zijn beurt 20 tellen voor Piastri eindigt.

Leclerc krijgt Hamilton in de slotfase te pakken en komt op de staart van Russell als vijfde over de finish op ruim een minuut achterstand. Hamilton wordt zesde en Sainz finisht nog net in de lead lap als zevende. Alonso is wederom best of the rest, voor Hülkenberg en Pérez, terwijl Colapinto net buiten de punten eindigt.

Het slotwoord is aan Ricciardo, die kort voor tijd nogmaals nieuwe banden haalt en in zijn voorlaatste ronde de snelste raceronde laat noteren. Hoewel hij er zelf niks mee opschiet, boort hij Norris wel het bonuspunt door de neus, waardoor de afgepeigerde Brit in het kampioenschap slechts 7 punten goedmaakt op Verstappen. Het gat tussen de twee bedraagt daardoor nog altijd 52 punten. Daar zal de komende vier weken geen verandering in komen, omdat het Formule 1-circus dan pas verdergaat in Amerika. Genoeg tijd dus voor Red Bull om wat snelheid te hervinden, zodat Verstappen in het najaar weer voor de zeges kan strijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *