De Grand Prix van Groot-Brittannië wordt altijd gekarakteriseerd door het onvoorspelbare weer en het kinderlijke enthousiasme van de fans. Publiekslieveling Hamilton stelde de fans niet teleur door voor de vierde keer op rij de race te winnen. Ondertussen ging er bij Vettel van alles mis.
De reglementswijzigingen die voor dit jaar ingingen hadden de bedoeling de bolides sneller dan ooit tevoren te maken. Op het militaire vliegveld van Silverstone bleek dat erg goed te zijn gelukt: de coureurs waren zeer te spreken over de gigantische g-krachten die ze in de bloedsnelle bochtencombinaties te verduren kregen. Met een gemiddelde snelheid van bijna 245 km/u eiste Luis de pole op in een tijd van 1:26,600. Een tijd die waarschijnlijk nog scherper had kunnen zijn als de sessie helemaal droog was geweest. De concurrentie moest het antwoord schuldig blijven: de Ferrari’s bleven in de 1:27 steken en vingen de race achter Luis als tweede (Rijkunnen) en derde (Fattle) aan. Door de versnellingsbakwissels van Bottas en Ricciardo mocht Max zowaar als vierde starten, ondanks dat hij anderhalve seconde moest toegeven op Luis‘ poletijd. Bottas vertrok vanaf de negende plaats, terwijl Ricciardo Alonso, die een hele zwik motoronderdelen moest laten vervangen, op de laatste startrij vergezelde.
Luis in de pels
Doordat Luis het moest stellen zonder de rugdekking van zijn teammaat, waren er kansen voor Ferrari in de race. Bij de start worden alle mogelijke plannetjes van de Italianen al getorpedeerd als kampioenschapsleider Fattle dankzij rokende remmen slecht van zijn plaats komt en direct door Max wordt gepasseerd. Max lijkt zijn hand te overspelen als hij meteen ook Rijkunnen aangrijpt, waardoor Fattle hem weer even voorbij is, maar met een gedurfde inhaalactie in het trage nieuwe gedeelte van het circuit verovert Max de derde plek definitief.
In de middenmoot wordt er in de levendige openingsronde om elke meter gevochten. In de snelle bochtencombinatie Maggots en Becketts komen de Toro Rosso’s elkaar tegen. Science probeert Kwjat in te halen. Die wil van geen opgeven weten, verliest de controle over zijn auto en tikt Science aan. De Spanjaard ligt er meteen uit, de Rus kan nog wel verder, maar rijdt, net als vorige week, vanaf de eerste ronde voor spek en bonen mee. Door het ongeluk rukt de safetycar uit.
Na vijf ronden wordt de race weer hervat. Luis loopt langzaam weg bij Rijkunnen, die op zijn beurt rap wegloopt bij Max. Fattle komt de Red Bull niet voorbij en ziet de concurrentie aan de horizon verdwijnen. Achter hem komt Bottas bovendien opzetten. De Fin rekent met verbijsterend gemak af met de Force India’s en de voortreffelijk rijdende Hülkenberg, waarna hij het gat naar Fattle probeert dicht te rijden.
Fattle heeft het ondertussen niet makkelijk. Dankzij DRS weet hij op Hangar Straight steeds gevaarlijk dicht in de buurt van Max te komen. In de dertiende ronde zet hij zijn Ferrari er dan ook echt naast. Max verdedigt de binnenkant, maar desondanks weet Fattle zijn Ferrari nog tussen de Red Bull en de baanmarkering te prikken. Max weigert zich gewonnen te geven en laat zijn wagen gewoon staan. In de buitenbocht en over de uitloopstrook blijft hij Fattle nog net voor. Het publiek gaat uit zijn dak.
Undercut
Max’ rol aan kop is kort daarna uitgespeeld als Ferrari Fattle naar de pits haalt. De bandenwissel verloopt gesmeerd, zodat de viervoudig wereldkampioen zelfs nog de op de zevende en achtste plaats rondrijdende Force India’s voorblijft. Om de een of andere reden haalt Red Bull Max de ronde erna naar de pits. Vanwege een klemmend achterwiel is de stop nogal traag, zodat Max ruim achter Fattle terugkeert op de baan.
De pitstops zorgen er ook voor dat Bottas, die in tegenstelling tot de rest op de zachte band in plaats van de superzachte band was gestart, vrij baan heeft. De Fin is sneller dan Fattle en Max op nieuwe banden. Sterker nog: hij is zelfs de snelste man op de baan. Pas ruim nadat Rijkunnen en Luis banden hebben gewisseld, haalt ook hij nieuwe banden. Hij krijgt vanzelfsprekend de superzachte band gemonteerd en blijft Max voor.
Bandenproblemen
In de slotfase kan Bottas Fattle opjagen. De Duitser heeft op zijn beurt het gat naar Rijkunnen bijna dichtgereden, als hij ineens bandenproblemen begint te ontwikkelen. Achter hen heeft Max eveneens last van zijn banden. Kennelijk houden de zachte banden het minder lang uit dan gepland. Aangezien Max een voorsprong van ruim een halve minuut op Hülkenberg heeft, kan hij altijd nog zonder plaatsen te verliezen een nieuw setje banden halen. Het gebeurt echter niet.
Ondertussen verremt Fattle zich hevig in een poging Bottas voor te blijven. Erg lang kan hij de Fin niet achter zich houden, waarna Bottas jacht maakt op Rijkunnen. Zou hij er nog een dubbelzege voor Mercedes van kunnen maken? Het gebeurt inderdaad, maar niet op de manier waarop het publiek had gehoopt, want opeens rijdt Rijkunnen zijn band lek. Hij strompelt naar de pits en ruilt zijn tweede plaats in voor een vierde plaats. Uit voorzorg haalt Red Bull Max meteen ook naar de pits.
Het wordt nog leuker voor Ferrari als Fattle een ronde later eveneens een lekke band krijgt. De Duitser moet nog bijna een ronde met een aan flarden gescheurde linker voorband rijden. Na zijn stop valt hij zelfs nog terug tot de zevende plaats achter Ricciardo en Hülkenberg.
De winnaars en verliezers
Ricciardo bekroont met een vijfde plaats een inhaalrace, een inhaalrace die nogal stroef begon nadat hij bij de herstart in Luffield van de baan was geduwd, waardoor hij zelfs nog even op de laatste plaats reed. Daarna werkte hij zich geduldig door de kluit B-teams heen. In de slotfase kreeg hij Hülkenberg, die vermogen verloor door een technisch probleem, nog te pakken. Genoeg voor een zesde opeenvolgende podiumklassering was het niet, maar met de vijfde plaats kon de Driver of the Day ook prima leven.
Zonder enige tegenstand wint Luis de race, voor teamgenoot Bottas. Rijkunnen mag ondanks alles nog als derde naar het podium. Voor de wereldkampioen van 2007 was het de eerste keer sinds Singapore vorig jaar dat hij voor Fattle eindigde. Max zag voor het eerst in drie races weer eens de finishvlag en was redelijk content met de twaalf WK-punten. Achter Ricciardo eindigt Hülkenberg, die het hele weekend al bloedsnel was, als best of the rest. De laatste punten zijn er voor de Force India’s van Ocon en Pérez en de Williams van Massa.
Net buiten de punten eindigde Vandoorne, die wel beide Hazen voor wist te blijven. Ericsson wist naast teamgenoot Wehrlein ook brokkenpiloot Kwjat en de steeds verder terugvallende Stroll voor te blijven. Alonso haalde het einde niet vanwege een kapotte brandstofpomp, waarmee hij de tweede uitvaller werd. Palmer lag er namelijk voor het begin van de race al uit. Zijn enige invloed op de race was dat de raceafstand met een ronde verkort werd vanwege een tweede opwarmronde.
Door zijn zege verkleinde Luis zijn achterstand op Fattle tot één punt. Wie van hen gaat over twee weken als WK-leider de zomerstop in?