Hamilton is ook in België iedereen te snel af

Lewis Hamilton heeft voor de vierde keer in zijn carrière de Grand Prix van België gewonnen. De zesvoudig wereldkampioen won onbedreigd voor teammaat Valtteri Bottas en local hero Max Verstappen.

Spa-Francorchamps is misschien wel het mooiste circuit ter wereld, maar toch is het wat betreft spektakel de laatste jaren op het ruim 7 kilometer lange circuit behelpen geweest. Ondanks dat het weer in de Ardennen eind augustus/begin september doorgaans bewolkt en koel is, dateert de laatste regenrace alweer van 2010. Ook nu weigerden de weergoden de zouteloze race nieuw leven in te blazen, de gunstige vooruitzichten ten spijt.

Het onheil tekende zich al in de kwalificatie af, waarin Luis de pole met een halve seconde voorsprong op teamgenoot Bottas pakte. De flets presterende Fin was op zijn beurt maar nauwelijks sneller dan Max, die redelijk tevreden was met zijn optreden voor het afwezige eigen publiek.

Bottas’ enige kans om onverwachts nog een overwinning voor Luis’ neus weg te kapen, is de start. Als de lichten doven komt hij ook goed weg. Hij zit op de staart van Luis als ze zich voor het eerst door de Eau Rouge moeten zien te wurmen. Te dichtbij, zo blijkt, want hij moet precies op het verkeerde moment van zijn gas, waardoor hij het momentum verliest en plotseling Max op zijn dak krijgt. De Belgische Nederlander zet zijn auto ernaast, maar eenmaal uit de slipstream heeft hij niet genoeg topsnelheid om de Mercedes in te halen. In plaats daarvan ziet hij de als vierde gestarte Ricciardo langszij komen. Dankzij het nodige ellebogenwerk weet Max zijn goedlachse oud-teammaat voor te blijven.

Wie in België de lachers op zijn hand wilde hebben, hoefde alleen maar “Ferrari” te roepen. Wat waren de rode bolides bedroevend slecht op het circuit waar ze 12 maanden geleden nog wonnen. Nadat zowel de trainingen als de kwalificatie desastreus voor de mannen uit Maranello waren verlopen, zorgde Leclerc heel even voor wat blijdschap door bij de start naar de middenmoot op te rukken, enigszins geholpen door Sainz, die er voor de start van de race al uit lag. Dankzij de belabberde topsnelheid van zijn rode bolide raakt hij zijn veroverde plaatsjes echter al gauw weer kwijt.

Leclercs terugval wordt onderbroken als Giovinazzi plotseling snoeihard van de baan tettert. Russle is op dat moment precies op de verkeerde plaats. Hij kan een afgebroken achterwiel van de Alfa Romeo niet meer ontwijken, waardoor ook hij de muur in tettert. De ravage is enorm en direct wordt de race geneutraliseerd. In de achterhoede besluit iedereen meteen om nieuwe banden te halen. De stop van Leclerc loopt volledig in de soep, waardoor hij nog een paar plekjes kwijtraakt.

De koplopers halen een ronde later nieuwe banden. Doordat Bottas even op Luis moet wachten, raakt hij bijna zijn tweede plek aan Max kwijt. Om dezelfde reden verliest Ocon een plaatsje aan Albon. Om de een of andere reden krijgt de Britse Thai een setje mediums mee, waar de rest de harde band om laat leggen.

Gasly en Pérez zijn als enige niet gestopt en rijden daardoor vierde en vijfde. Gasly was op de superieure harde banden aan de race begonnen en kon het zich niet veroorloven om die banden zo vroeg in de race al in te wisselen. Waarom Pérez vrolijk op zijn zachte bandjes bleef doorrijden, was echter een groot mysterie.

Bij de herstart spuit Luis ervandoor. Max komt op de harde band beter mee met de Mercedes, maar echt bedreigen kan hij de zwarte bolides nooit. Achter hem houden Gasly en Pérez de rest van het veld op. Als Ricciardo de twee eindelijk voorbij is, is de kopgroep aan de horizon verdwenen.

Vooraan ziet Bottas Luis heel langzaam aan de horizon verdwijnen, terwijl Max de Mercedes met startnummer 77 steeds kleiner ziet worden. De race is daarmee vooraan wel gereden, de soms wat paniekerige berichten over de boordradio ten spijt. De zwarte bolides liggen dusdanig ver voor dat ze zich allebei een slippertje in de laatste chicane kunnen veroorloven.

In de middenmoot moeten Pérez en Gasly zich na hun pitstop weer terug zien te knokken en dat gaat ze heel aardig af. Nadat ze zich de punten in hebben geknokt, weet Gasly Pérez nog in te halen. Gasly is op stoom en hij weet in de slotfase ook nog Stroll in te halen, waarna hij hard inloopt op het treintje voor hem, waar Albon op zijn versleten mediums Ocon en Norris achter zich moet zien te houden. In de allerlaatste ronde pakt de Fransman hem de vijfde plaats af.

Ricciardo maakt het feest bij Renault compleet door in de laatste ronde de snelste raceronde neer te zetten. Waar de koplopers het tempo in de slotfase danig lieten zakken vanwege bandenproblemen, had de lachende Australiër geen centje pijn. Zijn slotoffensief bracht hem tot drie en een halve seconde van het podium.

De stand aan kop veranderde geen moment, dus eindigde de top 3 in de volgorde waarin ze zich gekwalificeerd hadden. Voor de tweede race in successie hoefde Luis de koppositie geen moment af te staan. Bottas had wederom weinig in de melk te brokkelen, terwijl de racepace van de Red Bull opnieuw te wensen overliet.

Achter de Renaults eindigde Albon teleurstellend als zesde na weer een mislukte bandengok. Norris eindigde op zijn achterbumper als zevende. Gasly scoorde een knappe achtste plaats, ondanks dat de safetycar voor hem precies op het verkeerde moment kwam. Terecht werd hij tot Driver of the Day verkozen. Na een goed weekend in Spanje boekte Racing Point weer eens een beroerd resultaat, met een lullige negende en tiende plek.

Buiten de punten eindigde de staartgroep, aangevoerd door Kwjat, die een hele batterij Ferrari-aangedreven bolides in zijn kofferbak had. Van hen smaakte Rijkunnen in de enig overgebleven Alfa Romeo nog het genoegen zijn oude team te kloppen. Fattle kwam als dertiende over de streep hobbelen, net voor Leclerc, die twee megatrage pitstops had en lange tijd achter Grosjean gevangen zat. De Haasjes sandwichten Latifi in de enig overgebleven Williams. Magnussen eindigde net als in de kwalificatie als laatste.

Dankzij zijn vijfde seizoenszege heeft Luis nu een voorsprong van 47 punten in het kampioenschap op Max, die op zijn beurt nog maar 3 punten voorsprong heeft op Bottas. Hoewel de grootste optimisten de Belgische Nederlander voor het Belgische raceweekend nog kansen op de titel hadden toegedicht, wil het met de Italiaanse Grand Prix’ op de snelle circuits van Monza en Mugello in het vooruitzicht wel heel gek lopen, wil Luis de titel nog mislopen. Op naar 2021!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *