Oostenrijk en Stiermarken: een wereld van verschil

Lewis Hamilton heeft de tweede Grand Prix van Oostenrijk gewonnen. Teamgenoot Valtteri Bottas maakte er een Mercedes-dubbelzege van, terwijl Red Bull voor eigen publiek best of the rest was met een derde plek voor Max Verstappen en een vierde voor Alexander Albon.

Vanwege het door de coronacrisis ingekorte seizoen stonden er twee races op de Red Bull Ring gepland. De seizoensopener was meteen al een waar spektakelstuk. Ondanks dat de tot Grand Prix van Stiermarken omgedoopte Grand Prix op precies hetzelfde circuit werd gereden, met dezelfde coureurs en dezelfde banden, hielden de gelijkenissen tussen de twee races daarmee wel op. Ze verschilden als dag en nacht van elkaar.

De tweede race van het seizoen begon ongeveer zoals de eerste geëindigd was: met een Mercedes aan kop en eentje op de vierde plaats. Alleen waren ze wel van volgorde veranderd: waar Luis de door zware regenval verstierde kwalificatiesessie domineerde, bleef klassementsleider Bottas op de vierde plek steken. Net als een week eerder mocht Max als tweede starten en net als vorige week had hij een McLaren naast zich, ditmaal die van Science.

Als de lichten op zondag doven, moet Max zich opnieuw een paar bochten lang verdedigen tegen de McLaren, maar na de herstart loopt hij flink uit. Op zijn beurt kan Max Luis net niet volgen. Achter hem werkt Bottas zich na een matige start voorbij Albon en Science, waarna hij het gat naar de Red Bull met startnummer 33 langzaam dichtrijdt.

De kopgroep rijdt keihard weg bij de rest van het veld, dat uiteindelijk door Albon wordt aangevoerd. Het gat is zelfs zo groot dat Max zijn teammaat na zijn pitstop nog gewoon voorblijft. De Mercedes rijden wat langer door, maar na de pitstops rijdt de kopgroep weer in dezelfde volgorde, met Luis onbedreigd aan kop en Max comfortabel op de tweede plaats. Alleen door het dubbelen van achterblijvers veranderen de onderlinge afstanden.

Dat verandert in de slotfase, als Max een curbstone schampt en zijn voorvleugel beschadigt. Plotseling loopt Bottas wel hard in. Hoewel Max de eerste aanval nog weet af te slaan, is hij een ronde later wel de Sjaak. Om in de laatste ronden nog wat lol te hebben, haalt hij zonder verdere plaatsen te verliezen een nieuw setje banden, terwijl de Mercedes onbedreigd naar weer een dubbelzege razen.

Achter hen wordt harder gestreden. Zo leek Pérez na een erbarmelijke kwalificatie op weg naar de vierde plaats, toen hij Albon in de Bottas-bocht aantikte. Met een voorvleugel bungelend op kwart over zeven werd hij nog voorbijgereden door Norris, die uit het niets naar de vijfde plek oprukte. Uiteindelijk mocht Pérez nog van geluk spreken dat hij teammaat Stroll en Ricciardo in de sprint naar de finish voor wist te blijven.

Ricciardo, die in de slotfase nog hardhandig door Stroll opzij was gezet, was not amused met de gang van zaken, ook niet omdat de stewards de gele kaarten op zak hielden. Renault zou Renault niet zijn als ze de legaliteit van de roze Mercedes op dit opportune moment niet zouden betwisten. Een achtste plaats en een uitvalbeurt voor Ocon was immers absoluut niet waar de Franse formatie op gerekend had en daar was de verrassend goede racepace van de Racing Points debet aan.

Gemengde gevoelens moet Science hebben gehad met zijn negende plaats. De Spanjaard reed in het grootste gedeelte van de race achteruit, maar na een late bandenwissel smaakte hij nog wel het genoegen om het bonuspunt van de snelste raceronde op te strijken, een punt dat hij Max maar mooi door de neus boorde.

Het laatste punt ging naar Kwjat, die een heel peloton van Alfa Romeo’s en Hazen voor wist te blijven. Teamgenoot Gasly zette op zijn beurt een zevende startplaats om in een vijftiende plaats aan de meet na twee pitstops. Hij wist de Williams’ pas in de slotfase te verslaan. Opmerkelijk genoeg reed Latifi lange tijd voor Russle, die vroeg in de race de grindbak had verkend.

“En Ferrari dan?”, hoor ik u vragen. De rode bolides kwamen op zaterdag al nauwelijks in het stuk voor en op zondag was hun rol al helemaal marginaal na een kolossale inschattingsfout van Leclerc, die uitgerekend teammaat Fattle bij de start uit de race reed en daarmee kortstondig de safetycar uit deed rukken. From hero to zero in een week tijd… De dagen van faalteambaas Mattia Binotto lijken geteld na het zoveelste fiasco.

Luis rukte dankzij zijn eclatante overwinning op naar de tweede plek in het kampioenschap, op 6 punten van teammaat Bottas. De verrassende nummer 3 is Norris, terwijl Max ook nog achter Leclerc en Pérez in het kampioenschap staat. Met nog races op Silverstone, Spa-Francorchamps en Monza in het vooruitzicht kan hij komend weekend op de Hungaroring een puik resultaat heel goed gebruiken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *