Max Verstappen heeft in Engeland zijn zesde opeenvolgende overwinning behaald. Lando Norris en Lewis Hamilton werden voor eigen publiek tweede en derde, terwijl Sergio Pérez niet verder dan de zesde plaats kwam.
De weersomstandigheden tijdens het raceweekend op Silverstone zijn typisch Brits te noemen, met geregeld neerslag. In de regenachtige kwalificatie op het voormalige militaire vliegveld regent het verrassingen. Wat inmiddels geen verrassing meer mag heten, is de voortijdige eliminatie van Pérez, die steeds creatiever moet worden om weer een nieuw excuus te verzinnen voor zijn aanhoudende slechte optredens op zaterdag. Dat Stroll de top 10 niet haalt, mag ook niet echt meer een verrassing heten, ook omdat Alonso het in de andere Aston Martin niet veel beter doet.
De echte verrassing van de kwalificatie is het optreden van de McLarens. De oranje bolides gaan als een speer en leggen Max het vuur aan de schenen in de beslissende kwalificatiesessie. Norris heeft zelfs even de snelste tijd in handen, maar uiteindelijk duikt de regerend wereldkampioen een kwart seconde onder zijn tijd door. De olijke Brit kan er niet mee zitten en is alsnog door het dolle heen. Dat teamgenoot Piastri derde is, is voor McLaren helemaal de kers op de taart. Achter de twee McLarens staan de Ferrari’s van Leclerc en Science, gevolgd door de Mercedes van Russle en Luis. Albon, Alonso en Gasly completeren de top 10.
Een dag later is het droog als de race onder een dreigende hemel van start gaat. Max komt heel slecht weg, in tegenstelling tot de twee McLarens. Norris duikt als koploper de eerste bocht in, terwijl de nog beter gestarte Piastri in de eerste bocht even van zijn gas moet om niet op Max te knallen. In het vervolg probeert de Australiër Max in de openingsronde tevergeefs de loef af te steken. Achter hen maakt Luis een excursie over de uitloopstrook die hem zijn plek aan Alonso kost.
Vier ronden lang rijdt Norris aan kop. In de vijfde ronde vindt Max het wel genoeg en blaast hij de McLaren met behulp van DRS eenvoudig voorbij. Norris en Piastri kunnen de Red Bull in het vervolg echter verrassend goed bijhouden. Ondertussen rijden ze met zijn drieën weg bij de Ferrari’s van Leclerc en Science, met de op de zachte kwalificatiebanden gestarte Russle tussen hen in.
Achter hen gaat Luis voorbij de trage Alonso, waarna hij langzaam naar de staart van Science toe rijdt. Pérez’ inhaalrace verloopt nogal stroperig, hoewel hij langzaam maar zeker plekjes goedmaakt in de middenmoot. Een plekje krijgt hij cadeau als Ferrari Leclerc vroeg in de race voor de neus van Russle vandaan haalt. De Monegask vindt zich plotseling op de twaalfde plek terug en moet ervaren dat hij op zijn nieuwe banden geen klap sneller is dan voor zijn stop.
De bandenslijtage is erg laag, dus blijven verdere bandenwissels lange tijd uit. Halverwege de race wordt Science naar de pits gedirigeerd en dan gaat het hard. Achtereenvolgens duiken Russle, Pérez en Piastri de pits in. Gasly en Stroll stoppen even later ook. Russle vindt zich na zijn stop weer achter Leclerc terug op de baan, maar gaat hem in Luffield fraai buitenom voorbij.
Even later is alles anders als ook Magnussen stopt, maar dan vanwege een geplofte motor. De Haas staat op een ongelukkig punt op de baan, dus komt eerst de virtuele safetycar de baan op, gevolgd door de echte, zodat de smeulende bolide geborgen kan worden.
Albon is de eerste coureur die tijdens de neutralisatie zijn banden laat verwisselen. Ferrari denkt slim te zijn door Leclerc nogmaals naar de pits te halen. Hetzelfde doet AlphaTauri, waar Tsoenoda en de net gestopte De Fries om onduidelijke redenen opnieuw hun banden laten vervangen. De koplopers maken kort daarna hun verplichte bandenwissel. Waar de meeste coureurs voor de zachte band opteren, geeft McLaren Norris doodleuk de harde band mee.
Bij de herstart spuit Max meteen bij de McLaren vandaan. Norris komt op zijn beurt onder druk te staan van Luis, die flink had geprofiteerd van de neutralisatie. Op hetzelfde punt als waar Russle Leclerc voorbij was gegaan, probeert Luis Norris buitenom te pakken. De jongere Brit is niet van plan mee te werken en rijdt Luis op een slimme manier klem. Een ronde later probeert Luis het binnendoor. Hij komt langszij, maar op weg naar Copse loopt de McLaren hard, waardoor Norris de bocht met de onheilspellende naam voor Luis induikt. Het gevaar voor Norris is daarmee verdwenen.
In de middenmoot gaat het mis voor Gasly, die eerst buiten de baan wordt ingehaald door Stroll. Vreemd genoeg ontspringt de Canadees de dans. Gasly haalt zijn gram door Stroll even later terug te pakken. Hij krijgt zelfs Science, die in een paar bochten tijd drie plekken verliest, heel even te pakken. Science vecht terug en herovert de positie meteen weer, waarna Stroll zijn kans schoon ziet en zijn Aston Martin langs de Alpine gooit. Bij het contact breekt Gasly’s ophanging en dus moet hij na een langzame ronde opgeven. Daarmee komt er een voortijdig einde aan de race voor Alpine, dat Ocon vroeg in de race al zag uitvallen. Stroll krijgt nu wel een tijdstraf.
Pérez ontfutselt Alonso nog de zesde plaats. In de slotfase staat de Spanjaard vol onder druk van Albon. Het is echter de Britse Thai die nog het meeste moet oppassen met Leclerc pal achter hem. In de slotronde weet hij de aanval van de Ferrari-coureur vakkundig af te slaan, dus blijven de posities ongewijzigd.
Max wint ondertussen onbedreigd. Norris komt op een kleine vier seconden achterstand als tweede binnen hobbelen, voor Luis en teamgenoot Piastri. Russle wordt teleurgesteld vijfde, voor een eveneens teleurgestelde Pérez. De laatste punten gaan naar Alonso, Albon, Leclerc en Science. Stroll eindigt als elfde en wordt vanwege zijn tijdstraf nog achter Sergeant, Bottas en Hülkenberg als veertiende geklasseerd. Helemaal achteraan finishen Joe en de AlphaTauri’s van Tsoenoda en De Fries.
Over twee weken gaat het seizoen verder in Hongarije. Wint Verstappen daar weer? Is de opleving van McLaren blijvend? En slaagt Pérez erin zich een keer goed te kwalificeren?