Rapportcijfers van de Grand Prix van Groot-Brittannië

Voor het eerst sinds 2011 wist Ferrari weer in Engeland te winnen, maar makkelijk ging dat niet. Hoewel Lewis Hamilton zijn inhaalrace met een tweede plaats bekroonde, verachtvoudigde Sebastian Vettel zijn voorsprong in het kampioenschap.

Lewis Hamilton (2e)
Verprutste zijn start, waardoor hij van de eerste naar de derde plek terugviel, en werd toen slachtoffer van Räikkönens inschattingsfout. Ging daarna als een mes door de warme boter en hield de schade beperkt met een knappe tweede plaats.
9

Valtteri Bottas (4e)
Kwam er in de kwalificatie niet echt aan te pas, maar promoveerde door de chaos bij de start tot Vettels voornaamste uitdager. Was zonder de safetycar minstens tweede geworden. De beslissing om tijdens de safetycarfase geen nieuwe banden te halen, pakte uiteindelijk slecht uit.
7

Mercedes
De beschuldigingen aan het adres van Ferrari na afloop van de race waren nogal potsierlijk, maar de frustratie was te begrijpen. De snelheid was er en de gok om tijdens de safetycarfase geen banden te wisselen had een beter lot verdiend.
8

Sebastian Vettel (1e)
Zat er in de kwalificatie heel dichtbij en ging erop en erover bij de start. Reed een moordend tempo in het begin van de race en vergde daarbij heel veel van zijn banden. De neutralisatie kwam hem waarschijnlijk niet eens slecht uit, hoewel Bottas in de slotfase nog een harde noot was.
9

Kimi Räikkönen (3e)
Liet in de kwalificatie opnieuw een kans op de pole liggen en duwde bij de start polesitter Hamilton achterstevoren. Het pleit voor hem dat hij zijn fout meteen toegaf, maar het oponthoud en de aansluitende tijdstraf maakten hem kansloos voor de zege.
5

Ferrari
De afgelopen jaren had Ferrari het erg lastig op Silverstone, dus kwam de overwinning van Vettel hard aan bij de concurrentie. Op de rechte stukken waren de rode bolides niet te houden, wat suggereert dat de powerunit van Ferrari de sterkste van allemaal is.
9

Daniel Ricciardo (5e)
Kwam er in de kwalificatie niet aan te pas vanwege een falend DRS. In de race ging het wat beter en zat hij Verstappen op te jagen, maar werd toen slachtoffer van de safetycar. Kwam in de slotfase nog verrassend dicht in de buurt van de vierde plek.
7

Max Verstappen (uitgevallen)
Trapte in de kwalificatie wat hij trappen wilde, maar meer dan een vijfde plek leverde het niet op. Wist Räikkönen in de openingsfase achter zich te houden, waardoor Ricciardo hem tijdens de stops kon verschalken, maar viel kort voor het einde uit.
8

Red Bull
De zege op de eigen Red Bull Ring was natuurlijk een gelukje en in de tweede thuiswedstrijd ging het gelijk een stuk slechter. De snelheid was er niet en de betrouwbaarheid liet ook te wensen over, dus restte slechts een lullige vijfde plaats.
5

Sergio Pérez (10e)
Spinde bij de start op een knullige manier van de baan, waarna hij in het begin van de race vooral met de Williams’ aan de stok had. Profiteerde daarna vooral van de pech van anderen en de discutabele tijdstraf die Gasly kreeg.
5

Esteban Ocon (7e)
Was duidelijk de sterkste Force India-rijder in Engeland. Kwalificeerde zich in de top 10, profiteerde van de chaos bij de start en joeg daarna Hülkenberg op. Ging Pérez door de zes gescoorde WK-punten voorbij in het kampioenschap.
8

Force India
Echt snel waren Ocon en Pérez niet, maar ze bleven tenminste rijden, waardoor voor de tweede keer op rij de roze bolides allebei in de punten eindigden. De 7 WK-punten waren genoeg om de zesde plek van McLaren over te nemen.
8

Lance Stroll (12e)
Verloor in de kwalificatie de macht over het stuur door een aerodynamische onvolkomenheid van de achtervleugel. Moest vanuit de pits starten en stelde nog een twaalfde plek veilig door Sirotkin te verslaan.
6

Sergey Sirotkin (14e)
Spinde eveneens in de kwalificatie van de baan, maar deed dat nadat hij een tijd had neergezet, zodat hij voor Stroll vanuit de pitstraat mocht starten. Raakte zijn plaats in de slotfase kwijt, ook omdat Strolls strategie gelukkiger uitpakte.
6

Williams
Het weekend begon met gezeur over kledingvoorschriften en eindigde met een ontwerpteam dat nog verder in z’n hemd werd gezet toen bleek dat de achtervleugel niet werkte, waardoor de witte bolides vanuit de pitstraat moesten starten. De racesnelheid was ook diep bedroevend.
3

Nico Hülkenberg (6e)
Hij mag dan nog nooit op het podium hebben gestaan, maar in Engeland was hij opnieuw best of the rest. Lag na een magastart zesde en zou daar ook eindigen. Een resultaat om te koesteren, want meer dan dat had er nooit in gezeten.
9

Carlos Sainz (uitgevallen)
Kwam er in de kwalificatie totaal niet aan te pas, maar herstelde zich bij de start. Viel door onhandig getimede pitstops en wat pech met de safetycar terug, waarna zijn poging Grosjean in Copse buitenom in te halen voor een nieuwe safetycarfase zorgde.
5

Renault
In de kwalificatie zat de vaart er niet zo in. In de race ging het beter, hoewel het gat naar de topteams gigantisch bleef. Hülkenberg en Sainz waren overigens de enige coureurs die de harde band uitprobeerden, wat deed vermoeden dat de gele bolides banden vraten.
7

Pierre Gasly (13e)
Er viel wat voor te zeggen voor de tijdstraf die hij in de slotfase kreeg voor zijn wilde inhaalactie op Pérez, maar de woede was er niet minder om, omdat hem daardoor een punt door de neus geboord werd. Zoveel echte gevechten waren er bovendien niet in de race.
7

Brendon Hartley (uitgevallen)
Er valt weinig over zijn weekend te zeggen, behalve dat hij onwaarschijnlijk veel pech had. In de vrije training brak er ineens een wiel af, waardoor hij in de kwalificatie niet in actie kon komen. In de race bleek zijn snel in elkaar geflanste bolide een terminaal probleem te hebben.
6

Toro Rosso
Ondanks een schrijnend gebrek aan motorvermogen deed de blauwe bolide van Gasly het best goed. Het onvermogen om Hartley van een fatsoenlijk rijtuig te voorzien, was echter net zo schrijnend.
5

Romain Grosjean (uitgevallen)
Het geduld met hem raakt op bij Haas na weer een weekend vol fouten. Een sullige crash in de vrije training werd gevolgd door een akkefietje met Magnussen bij de start, waarna hij de race samen met Sainz in de grindbak beëindigde na een botsing die tamelijk onnodig was.
4

Kevin Magnussen (9e)
Na de kwalificatie had hij ongetwijfeld op meer gehoopt, maar nadat hij bij de start door Grosjean over de uitloopstrook werd gedwongen, zat er niet meer in dan een lullige negende plaats. Wist Alonso net niet tot aan de finish achter zich te hoyden.
7

Haas
Opnieuw hadden de Hazen de snelheid te pakken, waardoor ze vanaf de vierde startrij aan de race begonnen. In de race zat het niet mee en ging veel mis, zodat de oogst beperkt bleef tot twee puntjes. Tot overmaat van ramp scoorde de concurrentie wel veel punten.
8

Fernando Alonso (8e)
De snelheid in de kwalificatie viel zowaar mee. Een agressieve strategie in combinatie met wat geluk leverde hem voor de tweede achtereenvolgende race een achtste plaats op.
9

Stoffel Vandoorne (11e)
Kwam er in de kwalificatie totaal niet aan te pas en reed in de race ook tamelijk anoniem in de rondte. Reed in de staart van het peloton mee en scoorde door de uitvallers bijna nog punten. Klaagde na afloop over een onbestuurbare wagen.
5

McLaren
Ook zonder Boullier bakte McLaren er niet veel van, al ging het beter dan in de afgelopen races. Zorgwekkend blijft dat er opnieuw uitvallers aan te pas moesten komen om punten te scoren. De betrouwbaarheid blijkt het sterkste punt aan de McLaren.
6

Marcus Ericsson (uitgevallen)
Het is al heel gewoon geworden dat Leclerc altijd sneller is. Ditmaal was het verschil in de kwalificatie vier tienden, wat het verschil is tussen subtop en achterhoede. Spinde in de race op hoge snelheid van de baan toen zijn vinger van het DRS-knopje gleed.
4

Charles Leclerc (uitgevallen)
Het is al heel gewoon geworden dat hij in de subtop meerijdt. Volgde Hülkenberg als een schaduw en stond op het punt hem te undercutten toen een wiel niet goed werd vastgezet. Toonde daarna grootse klasse door het voor zijn team op te nemen.
9

Sauber
Zo competitief als op Silverstone was Sauber al sinds eind 2013 niet meer geweest. Op het militaire vliegveld kwamen de sterke Ferrari-motoren goed uit de verf, dus lagen de punten voor het oprapen. Maar dan moet je bij de pitstop wel alle wielen goed vastzetten.
5

De tussenstand is als volgt:
1-2. Alonso, Leclerc 8,0
3. Vettel 7,8
4. Hamilton 7,6
5. Hülkenberg 7,5
6. Magnussen 7,4
7. Bottas 7,2
8. Ricciardo 7,1
9. Ocon 7,0
10. Sainz 6,9
11. Verstappen 6,8
12-14. Räikkönen, Pérez, Gasly 6,6
15. Ericsson 6,2
16. Stroll 6,0
17. Vandoorne 5,8
18. Sirotkin 5,6
19. Grosjean 5,5
20. Hartley 5,4

En bij de teams:
1. Ferrari 7,6
2. Haas 7,3
3. Sauber 7,1
4-5. Red Bull, Renault 7,0
6. Force India 6,8
7. Mercedes 6,6
8. Toro Rosso 6,1
9. McLaren 5,9
10. Williams 4,3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *