Rapportcijfers van de Grand Prix van Japan

Ook in Japan won Lewis Hamilton overtuigend, terwijl Sebastian Vettel zichzelf het hele weekend in de voet bleef schieten en met de zesde plaats genoegen moest nemen, waardoor Hamilton in Amerika al kampioen kan worden.

Lewis Hamilton (1e)
Domineerde zoals hij al zo vaak heeft gedaan in zijn succesvolle carrière. Na het behalen van zijn 80e pole stonden alleen wat oppakproblemen van de motor zijn 71e zege in de weg. De techniek hield het en dus is de vijfde titel wel heel dichtbij gekomen.
9

Valtteri Bottas (2e)
Kon het hele weekend net niet aan Hamiltons tempo tippen, maar toonde zich de ideale tweede man door de concurrentie op afstand te houden. Moest in de slotfase nog flink aan de bak om Verstappen achter zich te houden en deed dat met verve.
8

Mercedes
Lange tijd was de strijd met Ferrari spannend, maar de laatste races heeft het Duitse automerk geen kind meer aan de Italianen. Voor een belangrijk deel is dat te danken aan het werk dat na de nederlaag in België is verzet, maar ook voor een belangrijk deel aan de perfecte organisatie van het team.
9

Sebastian Vettel (6e)
Verknoeide zijn kwalificatie met een stuurfout in Spoon nadat zijn team hem eerst nog op de verkeerde banden op pad had gestuurd. In de race vond hij in dezelfde bocht zijn Waterloo toen hij een ambitieuze inhaalpoging waagde bij Verstappen. De snelste raceronde was een doekje voor het bloeden.
5

Kimi Räikkönen (5e)
Deed het in de kwalificatie naar omstandigheden nog redelijk en werd in de eerste ronde door Verstappen van de baan gedrukt, wat hem een plek aan zijn teammaat en een bargeboard kostte. Rookte daarna wel erg gauw zijn banden op, zodat hij zelfs nog ver achter de Red Bulls eindigde.
7

Ferrari
De Italianen stapelden in Japan fout op fout. De beslissing om beide coureurs in de kwalificatie aanvankelijk op intermediates op pad te sturen, wekte vooral hoongelach op. In de race ging het van kwaad tot erger en raakte Räikkönen door een te vroege stop zijn plek aan Ricciardo kwijt.
3

Daniel Ricciardo (4e)
Eindelijk! Ricciardo is terug! Of beter gezegd: de Ricciardo van de eerste zes races van het seizoen is terug. Moest buiten zijn schuld als vijftiende starten en legde in de race een waanzinnig tempo aan de dag. Knokte zich keurig langs het B-garnituur en wist daarna Räikkönen knap te overcutten.
9

Max Verstappen (3e)
Kwalificeerde zich keurig als best of the rest en eindigde op diezelfde positie, al was hij in het begin van de race bij twee akkefietjes met de Ferrari’s betrokken. Gedurende de race werd hij steeds sneller, waardoor hij Bottas in de slotfase op zat te jagen. Een veelbelovend, maar niet perfect optreden.
8

Red Bull
Voor het eerst dit seizoen eindigden beide Red Bulls voor de Ferrari’s. Hoewel dat voor een belangrijk deel te danken was aan Ferrari zelf, was het goede racetempo van de paarse bolides hoopgevend. Zo wist Verstappen halverwege de race een gat van 10 seconden naar Bottas dicht te rijden.
9

Sergio Pérez (7e)
Liet het in de kwalificatie liggen, maar herstelde zich knap in de race door een goed racetempo aan een flinke portie doortastendheid te koppelen. De manier waarop hij het gat naar Grosjean tijdens de virtuele safetycarfase door de mazen van de wet dichtreed, was daar een goed voorbeeld van.
8

Esteban Ocon (9e)
Moest vanwege een snelheidsovertreding in de vrije training drie plaatsen op de startopstelling inleveren, waardoor hij teamgenoot Pérez vrijwel de hele race volgde. Het verschil was dat Mexicaan zich in tegenstelling tot hem nog langs Grosjean werkte.
7

Force India
Het is ongelooflijk dat Force India zevende staat bij de constructeurs terwijl ze vijf races geleden weer op nul moesten beginnen. De snelheid was er, net als de intelligentie. Door handig in te spelen op het einde van de virtuele safetycarfase wist het team Pérez langs Grosjean te loodsen.
9

Lance Stroll (17e)
Kwam behoorlijk voor de dag in de kwalificatie, maar zakte in de race door het ijs. Kreeg een tijdstraf omdat hij Alonso van de baan duwde, waarna hij snel terug begon te vallen en twee bandenwissels later de rode lantaarn in handen had. Niet goed.
5

Sergey Sirotkin (16e)
Werd in de kwalificatie nipt geklopt door Stroll en dat betekende het verschil tussen de veertiende en zeventiende startplaats. Wisselde tijdens de safetycarfase banden, maar moest tegen het eind van de race nogmaals wisselen, zodat hij ver in de achterhoede bleef steken.
5

Williams
In de kwalificatie leek het erop dat de witte bolides het gevecht met de staart van het middenveld aankonden, maar in de race waren de McLarens en de Renaults toch weer te sterk, zodat het team van Claire Williams met de laatste en een-na-laatste plaats genoegen moest nemen.
6

Nico Hülkenberg (uitgevallen)
Liet in de kwalificatie een tiende liggen, waardoor hij vanuit de achterhoede moest starten. Probeerde nog wat van de race te maken door op de hardste banden te vertrekken, waardoor hij heel even in de punten lag alvorens door het hele middenveld weer om de oren te worden gereden. Viel daarna uit.
6

Carlos Sainz (10e)
Was het hele weekend wat sneller dan Hülkenberg en dat maakte in de race een enorm verschil, want door de pitstops van anderen kwam hij nog even zesde te liggen. Kreeg Gasly in de slotfase nog te pakken, waardoor hij een zwaarbevochten punt scoorde.
8

Renault
Het derde fabrieksteam doet de laatste races amper meer mee. De teams van Force India en Haas zijn structureel sneller geworden en tot overmaat van ramp lijkt Honda de Fransen op motorisch vlak ook voorbij te zijn gestreefd. In dat opzicht was het puntje van Sainz heel knap te noemen.
5

Pierre Gasly (11e)
Was tevreden na de kwalificatie, al was volgens hem een vijfde plek mogelijk geweest zonder motorstoring. In de race lag hij rond de zevende plaats waarvan hij begonnen was, om via de pitstops terrein te verliezen. Tot overmaat van ramp verloor hij het laatste punt in de slotfase ook nog.
7

Brendon Hartley (13e)
Verraste in de kwalificatie met een sublieme zesde plaats, maar zakte in de race al gauw heel ver weg. Na de hele middag anoniem in de middenmoot te hebben rondgereden, stapte hij na afloop als dertiende uit zijn bolide, nog achter de als laatste gestarte Ericcson.
7

Toro Rosso
In de kwalificatie leek de nieuwe Honda-motor echt vleugels te hebben gekregen, maar in de race werd l’équipe de Franz Tost weer hard met beide benen op de grond gezet. De snelheid was op zondag mysterieus verdwenen en de strategie klopte weer eens niet, dus bleven punten buiten bereik.
7

Romain Grosjean (8e)
Kwalificeerde zich knap als vijfde en viel in de race, zoals verwacht, naar de zevende plek terug. Dat Pérez er na de virtuele safetycarfase nog langs glipte, was echter niet ingecalculeerd. De achtste plaats aan de finish voelde derhalve als een nederlaag.
8

Kevin Magnussen (uitgevallen)
Is sinds Italië goed van slag. Bakte er in de kwalificatie weinig van en was in de race de eerste uitvaller. Opnieuw deed zijn agressieve rijstijl hem meer kwaad dan goed toen hij Leclerc op start/finish op een lompe manier blokte, wat hem een lekke band opleverde, waarna hij gauw kon douchen.
4

Haas
Doordat Renault er niks meer van bakt in de laatste races, ligt de weg naar de vierde plaats in het constructeurskampioenschap open. Maar dan moet je de concurrentie geen cadeautjes gaan geven! Force India was bij de virtuele safetycarfase beter bij de les en dat betekende 4 in plaats van 6 punten.
7

Fernando Alonso (14e)
Moest toezien hoe zijn inspanningen in de kwalificatie slechts goed genoeg waren voor een achttiende plaats. In de race ging het, ondanks een schouderduw van Stroll en een tijdstraf beter, al bleven punten ver buiten bereik.
7

Stoffel Vandoorne (15e)
Kwam er in de kwalificatie opnieuw niet aan te pas, maar deed in de race voorzichtig aan eerherstel door op de versnellingsbak van Alonso te eindigen. Dat hij voor de Williams’ eindigde was al heel wat.
7

McLaren
De vorm van McLaren in Japan was zo lachwekkend dat je ervan ging huilen. Zelfs met de verguisde Honda-motoren kwamen ze de afgelopen jaren niet zo slecht voor de dag als nu. In de race ging het een fractie beter, maar het was alsnog niet om over naar Engeland te schrijven.
4

Marcus Ericsson (12e)
Viel bitter tegen in de kwalificatie, maar revancheerde zich in de race op zijn onnavolgbare manier door bijna de hele race op dezelfde bandenset te blijven rijden. Het leverde hem nog een twaalfde plaats aan de finish op.
6

Charles Leclerc (uitgevallen)
Deed met een slechte start zijn goede werk op zaterdag teniet, waarna hij zijn voorvleugel beschadigde op Magnussen. Reed desondanks nog een tijd in de middenmoot mee, totdat de banden op waren. Niet lang na zijn tweede stop schoot hij om onopgehelderde redenen van de baan.
7

Sauber
Na de punten in Rusland moest het Zwitserse team in Japan pas op de plaats maken. Toch was er met de snelheid weinig mis. Met een beetje meer geluk hadden de punten erin gezeten. Doordat Toro Rosso ook niet scoorde, blijft het gat naar de achtste plaats in het constructeurskampioenschap 3 punten.
7

De tussenstand is als volgt:
1. Hamilton 8,24
2. Alonso 7,71
3. Leclerc 7,65
4-5. Vettel, Verstappen 7,35
6. Bottas 7,12
7. Hülkenberg 7,06
8-9. Ricciardo, Ocon 7,00
10. Magnussen 6,94
11. Sainz 6,88
12. Gasly 6,82
13. Räikkönen 6,76
14. Pérez 6,71
15. Grosjean 6,41
16. Ericsson 6,24
17. Stroll 6,12
18. Vandoorne 5,94
19. Sirotkin 5,88
20. Hartley 5,65

En bij de teams:
1. Mercedes 7,35
2. Haas 7,24
3-5. Red Bull, Force India, Sauber 7,00
6. Ferrari 6,82
7. Renault 6,59
8. Toro Rosso 6,00
9. McLaren 5,41
10. Williams 4,76

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *