Max Verstappen heeft in Canada de 41e Grand Prix-zege uit zijn carrière geboekt, waarmee hij op gelijke hoogte is gekomen met Ayrton Senna. Achter hem finishten de andere meervoudig wereldkampioenen Fernando Alonso en Lewis Hamilton. Sergio Pérez moest na een mislukte kwalificatie het Ferrari-duo Charles Leclerc en Carlos Sainz voor laten gaan, maar pakte nog wel het bonuspunt voor de snelste raceronde.
Vanwege defecte camera’s wil het Grand Prix-weekend in Canada aanvankelijk niet zo op gang komen. De eerste training wordt bijna volledig geschrapt, waarna de tweede training ter compensatie met een halfuur verlengd wordt. Op zaterdag is het nat, dus valt de derde training in het water. De baan is nog behoorlijk nat als later in de middag de kwalificatie verreden wordt.
In de wisselende weersomstandigheden is het zaak om op het juiste moment op de juiste banden onderweg te zijn. Leclerc, Pérez en Stroll zijn dat niet en halen de top 10 niet. In schril contrast daarmee staat het optreden van Albon, wiens dappere beslissing om op droogweerbanden te beginnen zich uitbetaalt als hij in de tweede sessie de snelste tijd rijdt. In de beslissende sessie kijkt hij daarentegen de kat uit de boom en heeft hij geen tijd geklokt als het tegen het eind van de sessie harder gaat regenen.
De pole gaat natuurlijk weer naar Max, die in de verraderlijke omstandigheden boven komt drijven en ruim een seconde sneller is dan Hülkenberg, de verrassende nummer 2. De Duitser mag van geluk spreken dat hij zijn snelle ronde net had geklokt voordat de sessie vanwege een crash van Piastri werd afgebroken, al wordt hij naderhand nog wel 3 plekken teruggezet omdat hij te hard langs de rode vlaggen zou hebben geraasd.
Sowieso deelden de stewards veel straffen uit op Circuit Gilles Villeneuve, vooral voor het in de weg rijden. Zo werd Science teruggezet tot pal achter teamgenoot Leclerc omdat hij Gasly op een gevaarlijke manier in de weg had gezeten, terwijl Strolls miserabele weekend voor eigen publiek nog miserabeler werd omdat hij eveneens 3 plekken werd teruggezet. Veel beter vergaat het teamgenoot Alonso, die door de straf van Hülkenberg naast Max vanaf de eerste rij van start mag gaan, net als vorig jaar. De Mercedes van Luis en Russle delen de tweede startrij.
Een dag later is het droog als de 20 bolides op de eerste bocht afstormen. Max behoudt eenvoudig de leiding, terwijl Alonso Luis er meteen langs ziet floepen en bijna ook nog zijn plek aan Russle verliest. In de middenmoot hebben Pérez en Science het in de openingsronde voortdurend met elkaar aan de stok. Magnussen volgt het duel aandachtig en mist zijn rempunt voor de laatste chicane volledig, waardoor hij Pérez bijna uit de race veegt. Via het gras en de uitloopstrook stuurt hij zijn Haas weer terug op de baan.
In de openingsfase gebeurt aanvankelijk weinig, behalve dat Hülkenberg langzaam terugzakt en Sergeant met stille trom het strijdtoneel verlaat. De Williams kan gauw achter de vangrail worden geduwd, dus verschijnt de virtuele safetycar maar heel even op de baan. Even later is het wel raak als Russle zijn bolide aan het eind van de tweede chicane krachtig in de muur smijt. Hij bezaait de baan met rotzooi, dus komt de echte safetycar meteen de baan op.
De koplopers duiken meteen de pits in. Max behoudt de leiding, terwijl Luis een matige stop heeft en recht voor de neus van Alonso op pad wordt gestuurd. Het loopt met een sisser af. Russle weet de pits nog te bereiken met zijn gebutste bolide en wordt na een reparatie en een inspectie tegen alle verwachtingen in weer op pad gestuurd. Wel moet hij de race helemaal als laatste hervatten. De Ferrari’s van Leclerc en Science, die in de openingsfase amper een vuist konden maken, zijn door blijven rijden en liggen plotseling vierde en vijfde, voor de eveneens nog niet gestopte Pérez.
Bij de herstart slaat Max meteen een gaatje naar Luis, die langzaam maar zeker onder druk komt te staan van Alonso. Voor de laatste chicane gooit de Spanjaard zijn bolide erlangs, waarna hij op start/finish zelf DRS heeft en Luis geen tegenaanval meer kan wagen. Ook in de middenmoot wordt hard gevochten, waar de nog niet gestopte Magnussen en Bottas langzaam terugzakken.
Verder achterin zit het veld nog op een kluitje. Stroll zit muurvast en besluit niet lang na de herstart opeens naar de pits te gaan. Hij rijdt daarbij Hülkenberg, een andere verliezer van de neutralisatie, bijna voor de sokken. Strolls aparte strategie vindt gauw navolging, want al gauw stuurt de ene na de andere coureur in de achterhoede zijn bolide de pitstraat in.
Door de pitstops rukt De Fries gestaag op. Hij probeert nog meer terrein te winnen ten koste van de trage Magnussen, maar daarbij overspeelt hij tot tweemaal toe schromelijk zijn hand. Een schouderduw in de eerste bocht kost ze dusdanig veel snelheid dat Russle ze in een beweging binnendoor te grazen neemt. De Fries probeert het een bocht later opnieuw, maar verremt zich finaal en komt samen met Magnussen op de uitloopstrook tot stilstand. De Deen is vervolgens veel sneller weg, waardoor hij na een bandenwissel weer pal achter De Fries zit. Ditmaal gaat hij de Nederlander probleemloos voorbij.
Pérez en de twee Ferrari’s hebben inmiddels ook nieuwe banden gehaald. Doordat de slijtage op de harde band hoger is dan verwacht, laten de koplopers even later ook een nieuwe set banden monteren. Waar Max en Luis weer terug naar de snellere mediums wisselen, moet Alonso noodgedwongen wederom een set harde banden laten monteren. In de slotfase wordt de Spanjaard dan ook flink door Luis opgejaagd.
Voor Russle valt even later alsnog het doek omdat zijn remmen oververhit raken. Het betekent dat de subliem rijdende Albon Ocon op zijn staart krijgt. Achter hen gooit Norris, die vanwege onnodig traag rijden een tijdstraf had gekregen, zijn McLaren met gevaar voor eigen leven langs Bottas’ Alfa Romeo. Daarna bestudeert hij de wel erg flexibele achtervleugel van Ocon. In de allerlaatste bocht van de race probeert hij de Fransman in te halen. De aanval mislukt en dus moet Norris rechtdoor over de uitloopstrook. Het kost hem dusdanig veel tijd dat hij vanwege de tijdstraf slechts als dertiende wordt geklasseerd.
Max is dan al lang en breed gefinisht. Voor de derde race op rij had hij de koppositie geen moment af hoeven te staan. Door zijn 41e overwinning komt hij tevens op gelijke hoogte met de legendarische Ayrton Senna, die tussen 1985 en 1993 eenzelfde aantal races op zijn naam schreef. Dankzij zijn vierde overwinning op rij is Max hard op weg om ook Senna’s score van 3 wereldtitels te evenaren.
Alonso redt het en komt als tweede over de streep, voor Luis. Bij Ferrari breekt ondertussen voorzichtig de zon door. Ondanks hun magere uitgangsposities finishen Leclerc en Science niet ver achter Luis. Ze rijden Pérez bovendien steeds verder op achterstand. Tegen het eind van de race duikt de Mexicaan daarom nogmaals de pits in om als troostprijs het bonuspunt voor de snelste raceronde te pakken.
Niet heel ver achter Pérez sleept Albon de zevende plaats in de wacht, voor Ocon. Stroll verschalkt Bottas in de sprint naar de finish en wordt zowaar nog negende. Net buiten de punten finishen Piastri en Gasly, net als pechvogel Norris. Tsoenoda komt nog in de lead lap als veertiende over de streep. Op een ronde achterstand eindigt Hülkenberg als vijftiende, voor Joe, teamgenoot Magnussen en De Fries.
Door zijn overwinning vergroot Max zijn voorsprong op Pérez naar 69 punten. Over 2 weken gaat het seizoen verder in Oostenrijk, op het thuiscircuit van Red Bull. Kan Max de reeks daar uitbreiden naar 5 zeges, of slaat Pérez dan eindelijk terug?