Verstappen op eenzame hoogte

Max Verstappen heeft in Mexico zijn negende seizoenszege behaald. Lewis Hamilton wist publiekslieveling Sergio Pérez nog net achter zich te houden en tweede te worden, terwijl polesitter Valtteri Bottas buiten de punten eindigde, maar wel de snelste raceronde op zijn naam schreef.

Op het op ruim twee kilometer hoogte liggende Autódromo Hermanos Rodríguez gaan de Red Bulls traditioneel als de brandweer. In 2017 en 2018 had Max de Mexicaanse Grand Prix al gewonnen en ook in 2019 had hij de race kunnen winnen.

In de trainingen zijn de paarse bolides niet te houden, maar als het er zaterdag echt om gaat, zijn de Mercedes ineens sneller. In de beslissende sessie zitten de Red Bulls te harken op de zachte kwalificatieband, waardoor ze genoegen moeten nemen met de tweede startrij, op ruim drie tienden van Bottas. De Fin, die Mercedes aan het eind van het seizoen gaat verlaten, is een tiende sneller dan Luis, zodat hij zijn derde pole van het seizoen pakt.

Een dag later beleeft hij totaal geen plezier van zijn goede uitgangspositie als hij om de een of andere reden besluit Max, die pal achter hem vertrekt, op weg naar de eerste bocht een vrije doortocht te verlenen. De Nederlander maakt optimaal gebruik van zijn kans en duikt aan het eind van start/finish naast de Mercedes met startnummer 77 op. Bottas heeft Luis aan de andere kant naast zich en besluit uit voorzorg maar wat eerder in de ankers te gaan. Max remt tien meter later dan beide Mercedes en gaat trots als koploper de eerste bocht in, voor Luis.

Het wordt nog erger voor Bottas als hij vol wordt getorpedeerd door Ricciardo, die voor de eerste bocht compleet zijn rempunt mist en zijn aangezicht beschadigt. Bottas komt achterstevoren op de baan te staan en kan zijn weg als allerlaatste vervolgen. Zijn enige geluk is dat Tsoenoda en Mick in de chaos in de eerste bochten hun Waterloo vinden, waardoor de race wordt geneutraliseerd. Ricciardo en Bottas komen zich meteen bij hun team melden om de schade te repareren en komen weer in omgekeerde volgorde uit de pits, waarna ze achter de rest aan kunnen sluiten.

Bij de herstart slaat Max meteen een flink gat naar Luis, die hem daarom op het lange rechte stuk van start/finish, waar de Mercedes bloedsnel is, niet kan bedreigen. In het vervolg rijden ze, samen met Chicko in de tweede Red Bull, rap weg bij de rest van het veld, aangevoerd door Gasly in de Alpha Tauri.

Vooraan loopt Max langzaam maar zeker weg bij Luis, die op zijn beurt langzaam maar zeker onder druk komt van Chicko. De Mexicaan blijft ongeveer twee seconden achter de zevenvoudig wereldkampioen hangen. Opmerkelijk genoeg laat Red Bull een kans op een undercut schieten en in plaats daarvan helpt Mercedes Luis in de 29e ronde van zijn versleten mediums af.

Na zijn stop komt hij terug achter Leclerc, die hem in het bochtige gedeelte danig ophoudt. Red Bull laat de mogelijkheid schieten om Chicko een ronde na Luis naar de pits te halen, om zo van het oponthoud te profiteren. In plaats daarvan komt Chicko aan de leiding te liggen als Max in de 33e ronde zijn enige pitstop van de middag maakt. Chicko laat zeven ronden later eindelijk de harde band omleggen en gaat vanaf dat moment op jacht naar Luis.

Beetje bij beetje knabbelt hij op zijn nieuwere banden wat van zijn achterstand af. Vijftien ronden voor het eind zit hij weer op de staart van Luis. Zou hij de Mercedes kunnen inhalen? Op de rechte stukken gaat de zwarte machine als de brandweer. Zelfs met DRS komt Chicko nauwelijks dichterbij en in de krappe bochten is inhalen helemaal uitgesloten.

Dat merkt Bottas wel, die bij de herstart was ingehaald door Ricciardo en de rest van de race de achtervleugel van de McLaren zit te bestuderen. Slechts doordat de coureurs in de achterhoede achterlijk vroeg hun banden laten verwisselen weet hij wat plaatsen te winnen, maar daar blijft het bij. Dat zijn pitstop vervolgens volkomen in de soep loopt, past helemaal in het plaatje.

Tegen het eind van de race zijn de punten wel uit het zicht geraakt en besluit Mercedes Bottas nogmaals naar de pits te halen om Max het punt van de snelste raceronde af te pakken. Alsof de duivel ermee speelt, komt Bottas bij zijn pitstop precies achter Max terug op de baan, op twee ronden achterstand. Max heeft een dusdanige voorsprong op Luis dat hij Bottas in de weg gaat rijden om het bonuspunt vast te houden. Eventjes gaat Bottas hem voorbij, om kort daarna alweer blauwe vlaggen te krijgen, waardoor hij weer aan de kant moet voor Max.

Ten einde raad besluit Mercedes Bottas vlak voor tijd nogmaals van een nieuw setje zachte banden te voorzien. Ditmaal slaagt hij wel in zijn missie, want in de allerlaatste ronde verpulvert hij dan toch Max’ snelste raceronde. De kampioenschapsleider kan er niet mee zitten. Onbedreigd raast hij na ruim anderhalf uur racen als eerste voor de 71e keer over start/finish, waardoor hij zijn negende seizoenszege behaalt.

Luis weet Chicko nog net achter zich te houden en finisht als tweede. De onderste trede van het podium is zodoende voor de local hero, tot vreugde van de in groten getale toegestroomde fans. Op ruim een minuut achterstand eindigt Gasly als vierde, voor de Ferrari’s van Leclerc en Science, die in de slotfase op last van het team nog tweemaal van plek wisselden.

Fattle komt na een sterk, doch vrij onzichtbaar optreden als zevende aan de finish, voor Rijkunnen, die Alfa Romeo aan een broodnodig resultaat helpt. Hij blijft Alonso, de andere oudgediende, voor. Het laatste punt gaat naar Norris, waardoor McLaren Mexico met een lullig puntje verlaat.

Buiten de punten finisht Giovinazzi, die in de openingsfase trots op de zevende plek rondreed, maar na een veel te vroege stop achter Ricciardo en Bottas klem kwam te zitten en zeeën van tijd verloor. In de slotfase waren de rollen omgedraaid en werd hij door Ricciardo opgejaagd. Ocon komt niet verder dan de dertiende plaats, voor Stroll, die na een motorwissel en een crash in de kwalificatie als laatste was gestart. Bottas wordt vijftiende na een hopeloos optreden, voor Russle, die in de slotfase niet vooruit te branden was en alleen teamgenoot Latifi en Marsepein achter zich houdt.

Door zijn overwinning vergroot Max zijn voorsprong naar 19 punten. Volgende week is het Formule 1-circus te gast in Brazilië, op Interlagos, eveneens een Red Bull-circuit. Het ziet er dus goed uit voor Max, maar als de afgelopen maanden iets geleerd hebben, dan is het wel om dit seizoen altijd het onverwachte te verwachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *