Verstappen revancheert zich in Imola

Max Verstappen heeft de spectaculaire Grand Prix van Emilia-Romagna overtuigend op zijn naam geschreven. Lewis Hamilton werd tweede na een inhaalrace, terwijl Lando Norris als derde eindigde.

Na de kwalificatie moet Max even flink slikken. Hij moet genoegen nemen met de derde plek, op nog geen tiende van Luis en teamgenoot Pérez. Zonder een foutje in de beruchte Tamburello had hij ongetwijfeld op pole gestaan, een pole die op het smalle Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari van cruciaal belang is.

Een dag later ziet de wereld er weer heel anders uit. Het miezert en de baan is plaatselijk flink nat, dus verschijnen de meeste coureurs op intermediates aan de start. Een enkeling begint zelfs op regenbanden aan de race. Hoe verraderlijk de piste is, blijkt wel als op weg naar de startopstelling en in de opwarmronde her en der coureurs van de baan gaan.

Als de lichten doven, heeft Max vanaf de derde plaats werkelijk waar een wereldstart die doet denken aan de start van Ralf Schumacher twintig jaar eerder. Max wurmt zijn Red Bull tussen Luis’ Mercedes en de baanrand door en schiet naar de leiding. Luis weigert op te geven en probeert in de eerste bocht buitenom te counteren. Zoals verwacht moet hij dat bekopen met een onplezierige rit over de curbstones, waarna hij bijna nog zijn plek verliest aan Pérez.

In de middenmoot spint Latifi in de Acque Minerali van de baan, waardoor hij de nodige plaatsen verliest. Bij het wegrijden komt hij zonder het te weten op ramkoers met Mazepin te liggen, waardoor hij krachtig de muur in wordt gekatapulteerd. Vanwege de ravage rukt de safetycar meteen uit.

De neutralisatie duurt nog eens extra lang omdat Mick Schumacher bij het opwarmen van de banden op start/finish opeens de muur in vliegt en zijn voorvleugel verliest. Meteen wordt de pitstraat gesloten, waardoor de Duitser in totaal twee ronden met een beschadigd aangezicht de rest van het veld voor zich uit mag jagen. Als hij eindelijk zijn neus laat vervangen, is Max zich al aan het voorbereiden op de herstart.

Luis laat zich niet verrassen en zit al meteen in de kofferbak van de Red Bull. Aan het eind van start/finish probeert hij zijn Mercedes ernaast te zetten. Max blijft wederom aan de binnenkant zitten. Ditmaal kiest Luis eieren voor zijn geld door op tijd in te binden, waarna Max ervandoor spuit en al gauw een voorsprong van een handvol seconden opbouwt.

In de middenmoot zijn de gevechten niet van de lucht. Dat komt vooral doordat de als vijfde gekwalificeerde Gasly op zijn regenbanden steeds trager wordt als de baan begint op te drogen. Even kan hij partij bieden, maar al gauw is het hek van de dam en verliest hij de ene na de andere plaats. Noodgedwongen wisselt hij uiteindelijk maar naar intermediates, waardoor hij de Haasjes in de achterhoede kan gaan vergezellen.

Pérez krijgt op zijn beurt een stop-and-go-penalty omdat hij Ricciardo en Gasly had ingehaald onder de safetycar. Fattle, die vanuit de pits was gestart, krijgt dezelfde straf omdat zijn banden voor de race niet op tijd onder zijn auto zaten. De Duitser krijgt de straf meteen nadat hij als eerste coureur droogweerbanden had laten monteren. Dat blijkt te vroeg en nadat Gasly hem voorbij was gereden, duikt hij meteen weer de pits in om zijn straf uit te zitten. De gifbeker moet kennelijk leeg voor de viervoudig wereldkampioen.

Het veld is enorm uit elkaar getrokken, wat betekent dat de koplopers al gauw op achterblijvers stuiten. Plotseling komt Luis met rasse schreden dichterbij. Hoewel de baan nog steeds vochtig is, neemt Red Bull aan het eind van de 27e ronde de zwaarwegende beslissing om Max naar de pits te halen voor droogweerbanden. Luis stopt meteen een ronde daarna. Zijn stop is matig en omdat Max’ slicks op de vochtige baan meteen goed werken, moet hij weer als tweede aansluiten.

Samen werken Max en Luis zich wederom door de kluit achterblijvers heen. Luis vergaloppeert zich daarbij vreselijk in Tosa als hij een achterblijver binnendoor voorbij denkt te steken, op het natte gedeelte komt en hulpeloos rechtdoor schiet. In zijn ijver om niet in de grindbak vast te komen te zitten, rijdt Luis wat onbeholpen tegen de muur aan, waarna hij zijn auto heel behoedzaam uit de grindbak rijdt. Hij heeft dan natuurlijk al zeeën van tijd verloren en tot overmaat van ramp blijkt zijn voorvleugel stuk.

Luis’ geluk is dat zijn ontstellend zwakke teammaat Bottas even later een imposant ongeluk in gang zet als hij Russle bij 300 kilometer per uur van de baan dwingt. Russle verliest de macht over het stuur en torpedeert Bottas’ Mercedes, waardoor de twee met een harde klap het strijdtoneel verlaten en de race wordt afgebroken.

Bij de hervatting mag iedereen die op een ronde was gezet, waaronder Luis, een ronde terugpakken, waardoor het hele veld, exclusief de Haasjes, weer in dezelfde ronde zit. Bij de herstart verknalt Max het bijna als hij in de een-na-laatste bocht spint. Hij weet zijn Red Bull nog net in bedwang te houden en Leclerc voor te blijven, waarna hij de Monegask verrast door plotseling weg te spuiten. Leclerc moet ook nog toezien hoe Norris hem de oren wast, zodat hij naar de derde plek terugvalt.

Vanaf de negende plaats begint Luis in het restant van de race aan een indrukwekkende opmars. Een plaats krijgt hij cadeau als Rijkunnen in de eerste chicane spint. Even later doet Pérez hetzelfde in Villeneuve, waardoor de Mexicaan zijn vierde plek verruilt voor de veertiende. Luis pakt even later de zesde plek van Stroll af en dan gaat het hard. Achtereenvolgens worden Ricciardo, Science en Leclerc zonder al te veel moeite ingehaald.

Met Norris heeft Luis meer moeite. De McLaren-coureur is snel in de laatste twee bochten, waardoor hij steeds net genoeg marge heeft om Luis achter zich te houden. Vier ronden voor tijd gaat hij alsnog voor de bijl als hij klaagt over een slippende koppeling en Luis bij het opkomen van start/finish niet acht maar slechts zeven tienden achterstand heeft. Plotseling gaat de Mercedes de McLaren-Mercedes met speels gemak voorbij, waardoor Luis zowaar nog tweede wordt. Tevens pakt hij door de immense kracht van DRS het bonuspunt voor de snelste raceronde mee.

Even later komt Max onbedreigd als winnaar over de streep, waardoor hij zich revancheert voor de ongelukkige nederlaag in Bahrein. Luis wordt op ruim 20 seconden achterstand tweede, maar blijft door het bonuspunt voor de snelste ronde koploper met, hoe kan het ook anders, 44 punten.

Derde wordt Norris, die na een fraaie inhaalrace weer uitkwam op de plek waarvan hij de race had willen starten (zijn snelste tijd werd hem in de kwalificatie afgepakt omdat hij de baanlimieten had overschreden). Vierde en vijfde worden de Ferrari’s van Leclerc en Science. Daarna is er een groot gat naar Ricciardo, die nooit lekker in de wedstrijd zat en Stroll en Gasly maar net voor weet te blijven.

De laatste punten zijn voor Rijkunnen en Ocon, die het levendige stalduel met Alonso nipt in zijn voordeel beslist. Pérez laat na zijn uitglijder weinig meer zien en finisht troosteloos als twaalfde, maar nog wel voor Tsoenoda, die een buitengewoon rommelig weekend kende met een crash in de kwalificatie en een spin direct na de herstart. Zijn enige geluk was dat een tijdstraf voor het veelvuldig overschrijden van de baanlimieten hem geen pijn meer deed omdat hij de laatste coureur in dezelfde ronde als de winnaar was.

Op een ronde achterstand eindigt Giovinazzi, die een extra pitstop moest maken om een stuk ducttape uit een remkoeler te laten verwijderen. Fattle werd kort voor tijd uit zijn lijden verlost dankzij een probleem met de versnellingsbak, maar werd nog wel voor de Haasjes van Schumacher en Mazepin geklasseerd.

Over twee weken gaat het veelbelovende Formule 1-seizoen verder in Portugal.

PS.: Na afloop heeft Stroll een tijdstraf van 5 seconden gekregen omdat hij Gasly in het begin van de race door de grindbak had ingehaald, waardoor hij zijn zevende plek aan diezelfde Gasly verliest. Rijkunnen heeft op zijn beurt een tijdstraf van 30 seconden gekregen omdat hij na een spin zijn positie bij de herstart niet op tijd had ingenomen, waardoor hij terugvalt naar de dertiende plaats en de Alpines van Ocon en Alonso een plekje opschuiven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *