Verstappen wint in Monaco en neemt leiding in WK over

Max Verstappen heeft in Monaco zijn tweede race van het seizoen gewonnen. De Nederlander bleef Carlos Sainz, Lando Norris en teamgenoot Sergio Pérez voor en dat was door de zevende plaats van Lewis Hamilton voldoende om de koppositie in het kampioenschap over te nemen.

De Grand Prix van Monaco wordt tegenwoordig vaak op zaterdag al beslist. In het ene rondje op zaterdag kunnen de coureurs echt het verschil maken, in tegenstelling tot de 78 rondjes op zondag, omdat inhalen in de nauwe straten uitgesloten is.

De verrassing van het weekend is het team van Ferrari, dat in de vrije trainingen loeisnel is en Red Bull in de kwalificatie het vuur aan de schenen legt. Halverwege de beslissende kwalificatiesessie heeft Leclerc de snelste tijd achter zijn naam staan, voor Max, Bottas en teamgenoot Science. Vlak voor het eind van de sessie gaat iedereen nog een de baan op voor de ultieme ronde. Opgejaagd door de snelle tijden van de concurrentie rijdt Leclerc zijn Ferrari aan het eind van zijn laatste snelle ronde volledig aan barrels. Meteen wordt de sessie afgebroken, waardoor niemand zijn tijd meer kan verbeteren en Leclercs snelste tijd blijft staan.

Max en Science zijn op zijn zachtst gezegd not amused als ze erachter komen dat een mogelijke poleposition ze door de neus is geboord. Meteen krijgt Leclerc de verdenking op zich dat hij daarom bewust gecrasht was, zoals Michael Schumacher in 2006 en Nico Rosberg in 2014 hadden gedaan. Niets daarvan, zo blijkt, want als de Monegask een dag later met zijn opgelapte Ferrari naar de startopstelling raast, komt hij erachter dat een aandrijfas gebroken is, waardoor hij de race aan zich voorbij moet laten gaan.

Zodoende erft Max de koppositie, voor Bottas, Science, Norris, Gasly en een tegenvallende Luis. Bij de start blijven de posities vooraan ongewijzigd. Zelfs in de achterhoede verloopt alles ordelijk en blijft blikschade uit, waardoor alle ingrediënten in huis zijn voor een 78 ronden durende optocht. In de openingsfase doen de coureurs het rustig aan om de banden zo lang mogelijk in leven te houden. Vanwege de beperkte inhaalmogelijkheden dienen de posities via de pitstops gewonnen te worden. Later stoppen dan de rest is dan vaak de sleutel tot succes.

Blijkbaar is Mercedes dat alweer vergeten, want als Luis 29 ronden lang tegen Gasly’s achtervleugel heeft aangekeken, duikt hij als eerste coureur de pits in voor nieuwe banden. Een ronde later is teammaat Bottas, die traditiegetrouw langzaam maar zeker de aansluiting met Max was verloren, aan de beurt. Zijn pitstop loopt uit op een ramp, omdat zijn rechter voorwiel er maar niet af wil. De monteurs blijven het maar proberen om de wielmoer los te draaien, maar wanneer het ding helemaal tot gruis is vermalen en het wiel muurvast blijft zitten, moet de verbouwereerde Fin opgeven.

Ondertussen heeft Gasly ook nieuwe banden gehaald en is hij Luis voorgebleven. Het wordt nog leuker voor Luis als eerst Fattle en later Chicko hem ook nog via de pitstops inhalen, waardoor hij zevende ligt als alle pitstops zijn voltooid, een plekje lager dan waar hij in het begin van de race lag, het uitvallen van Bottas ten spijt.

De stand vooraan is niet veranderd door de pitstops, met Max aan kop, gevolgd door Science en Norris. Chicko is door de pitstops van de achtste naar de vierde plek opgerukt en begint Norris op te jagen. Inhalen is er niet bij, iets wat Mercedes maar al te goed weet. Om een onkarakteristiek zwak weekend op een positieve noot te eindigen, haalt Mercedes Luis tegen het eind opnieuw naar de pits, zodat hij op nieuwe banden als troostprijs het bonuspunt voor de snelste raceronde kan pakken.

Het interesseert Red Bull allemaal niet, want als Max na 78 saaie ronden over de streep komt, neemt hij de koppositie in het kampioenschap van Luis over. Science wordt tweede, wat voor hem en Ferrari eveneens als een troostprijs aanvoelt. Een heel wat blijere Norris wordt derde, voor een eveneens blije Chicko, die Red Bull in het constructeurskampioenschap voorbij Mercedes helpt.

Fattle scoort een verbluffende vijfde plaats in zijn vijfde race voor Aston Martin, voor Gasly, die in ieder geval het genoegen smaakte om Luis te kloppen, al zal hij niet verwacht hebben achter Chicko en Fattle te eindigen. Een steen en been klagende Luis wordt zevende en had na afloop geen goed woord over voor de totaal geflopte strategie. Op een ronde achterstand eindigt Stroll als achtste, voor Ocon en Giovinazzi, die de hele race met elkaar in gevecht waren.

Over twee weken gaat het Formule 1-circus weer verder in Bakoe, eveneens op een stratencircuit. Kan Max zijn voorsprong in het kampioenschap daar vergroten, of slaat Luis dan terug?

2 gedachten aan “Verstappen wint in Monaco en neemt leiding in WK over”

  1. Geweldige strategische race van Aston Martin. Het resultaat van Bottas in kwalificatie laat al wel zien dat een afstelling wonderen doet en de verbeteringen bij Aston tonen dat de pace van de mercedessen constant is. Boeiend dat de strategen van Mercedes blijkbaar dachten dat de aanval de beste verdediging is, en dat Lewis zelf aan leek te geven dat hij actief banden spaarde voor een overcut situatie. Toch vertrouwt hij wel, wat ik dan wel verrassend vind. Perez profiteert nu optimaal, enerzijds door eigen kunnen, maar ook zeker deels door fouten bij m.n. Mercedes.

    Ik denk wel slim van Perez dat hij gewoon buiten bleef en niet dat gratis snelste rondepunt wegsnoepte bij Lewis door een risico met een nieuw setje rood te pakken.

    1. Het is alweer een tijdje geleden dat Hamilton zo’n slecht weekend had. Monaco is niet het ideale circuit voor de Mercedes vanwege de lange wielbasis en daarnaast hadden ze moeite om de banden op te warmen. Wellicht hadden ze de auto, of in ieder geval Hamiltons auto, meer voor de race afgesteld, wat ik niet kan begrijpen omdat inhalen zo moeilijk was. Bottas was zonder die mislukte pitstop waarschijnlijk tweede of derde geworden, een resultaat waar Hamilton alleen maar van had kunnen dromen. Het lijkt erop dat Mercedes erop rekende dat ze in de race via de strategie nog wel wat naar voren konden komen, maar vervolgens halen ze Hamilton als eerste naar de pits (waardoor je in principe maximaal een plekje kunt winnen). Zoals Pérez en de Aston Martins lieten zien, was de overcut een krachtig wapen. Waarom Mercedes daar niet voor ging? Omdat ze ongeduldig waren geworden? Volgens Toto Wolff had Hamilton weinig leven meer in zijn banden op het moment dat hij stopte, en was de overcut sowieso geen haalbare kaart. Dat toont wel aan dat Hamilton het gewoon echt niet voor elkaar had. Hij was traag in de kwalificatie en traag in de race. Beginnen de jaartjes te tellen voor hem? Räikkönen en met name Alonso waren ook niet vooruit te branden.
      Had Red Bull met Pérez voor het bonuspunt van de snelste ronde moeten gaan? Misschien wel. De marges zijn erg klein dit jaar, dus kan dat ene punt net de beslissing brengen. Aan de andere kant snap ik wel dat ze niet de koppositie in beide kampioenschappen wilden riskeren. Als ze een Bottas hadden gedaan, hadden ze de hoon van de hele wereld over zich heen gekregen. De toekomst zal moeten uitwijzen of dit de juiste beslissing was.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *