Het mag inmiddels geen nieuws meer heten, maar Sebastian Vettel gaat na 6 seizoenen weg bij Ferrari. Daarmee is het eerste transfernieuws van het seizoen een feit, nog voordat er een meter is gereden.
Het is 4 oktober 2014. Voor de kwalificatie van de Grand Prix van Japan, de race die Jules Bianchi noodlottig zou worden, is de Formule 1-wereld in rep en roer als Vettel plotseling de overstap naar Ferrari bekendmaakt. Na vier wereldtitels op rij te hebben binnengehaald met Red Bull, gaat het in 2014, het eerste jaar met turbomotoren, een stuk stroever voor de Duitser, die niet bij machte is om ook maar een race te winnen. De Mercedes zijn het hele seizoen oppermachtig. Extra pijnlijk voor Vettel is dat uitgerekend zijn kersverse teamgenoot Daniel Ricciardo zo nu en dan de hegemonie van de doorgaans onaantastbare Mercedes weet te doorbreken, waardoor de lachende Australiër derde in het kampioenschap staat, twee plekken boven Vettel.
Vettels slechte positie in het kampioenschap betekent dat hij zich onder zijn Red Bull-contract uit kan wurmen. Zijn plek wordt vrijwel direct ingenomen door Toro Rosso-coureur Daniïl Kwjat. Vettels overstap betekent meteen ook dat Fernando Alonso bij Ferrari kan opkrassen. Het was de Spanjaard in vijf seizoenen bij de Italianen niet gelukt om de titel te winnen, al kwam hij tweemaal akelig dichtbij (in 2010 en 2012). In beide seizoenen verloor hij de titel aan Vettel, die nu zelf in de voetsporen van zijn grote voorbeeld Michael Schumacher kon treden door Ferrari de eerste rijderstitel in lange tijd te geven. Hoe heeft hij het ervan afgebracht?
2015:
Derde met 278 punten (Räikkönen vierde met 150 punten)
3 zeges
1 poleposition
★★★★★
Na een zwak 2014 is Ferrari in 2015 weer helemaal terug. En hoe! Al in de tweede race van het seizoen weet Vettel de Mercedes overtuigend te kloppen. Daarna gaat het lastiger, maar mede door overwinningen in Hongarije (dankzij een zeldzame offday van Hamilton) en Singapore (dankzij een zeldzame offday van Mercedes) staat hij lange tijd voor Rosberg in het kampioenschap. Uiteindelijk moet hij zich gewonnen geven tegen het Mercedes-duo, maar met zijn indrukwekkende, bijna foutloze optreden heeft hij zijn in 2014 geschonden blazoen goed opgepoetst.
2016:
Vierde met 212 punten (Räikkönen zesde met 186 punten)
★★☆☆☆
Het seizoen begint veelbelovend voor Ferrari als de rode bolides in Australië als koploper uit de eerste bocht komen. Door een combinatie van technisch malheur en een foute bandenstrategie vist Ferrari dan toch achter het net, terwijl Mercedes gewoon weer een dubbelzege scoort. Het zet de toon voor de rest van het seizoen, waarin Mercedes alle races wint, op twee na. In Spanje rijden de coureurs elkaar van de baan en in Maleisië gaat Hamiltons motor in rook op. In beide gevallen pakt Red Bull, dat in de tweede seizoenshelft steevast sneller is dan Ferrari, de volle buit. Vettel valt in 2016 vooral op door de vele incidenten waarbij hij betrokken raakt en die keer dat hij wedstrijdleider Charlie Whiting (1952-2019) uitscheldt.
2017:
Tweede met 317 punten (Räikkönen vierde met 205 punten)
5 zeges
4 polepositions
★★★★☆
Voor 2017 staan ingrijpende reglementswijzigingen op stapel. Al gauw blijkt Ferrari daar goed op in te hebben gespeeld. Met name Vettel gaat als een speer, waardoor hij na zes races al een zege voorsprong heeft op Hamilton. De Brit moet in de eerste helft van 2017 duidelijk nog op stoom komen. Na de zomerstop gaat hij los en buigt hij zijn achterstand razendsnel om in een onoverbrugbare voorsprong. Daarbij wordt hij enigszins geholpen door het eigen doelpunt van Vettel in Singapore en de motorproblemen van Ferrari in de races daarna. Vettel komt in de maanden september en oktober nauwelijks tot scoren en moet genoegen nemen met zilver.
2018:
Tweede met 320 punten (Räikkönen derde met 251 punten)
4 zeges
5 polepositions
★★★☆☆
Net als in 2017 gaan Hamilton en Vettel in de eerste seizoenshelft gelijk op. Waar Hamilton het hele jaar constant blijft presteren, stort Vettel na de zomerstop compleet in. Het breekpunt komt in Duitsland, waar Vettel vanuit leidende positie de muur in glibbert. Hamilton wint de race en neemt de leiding in het kampioenschap over, om hem ook niet meer af te staan. Vettel heeft in de tweede seizoenshelft de grootste moeite om zijn auto in het juiste spoor te houden, maar pakt wel weer het zilver.
2019:
Vijfde met 240 punten (Leclerc vierde met 264 punten)
1 zege
2 polepositions
★★☆☆☆
Met Charles Leclerc in plaats van Kimi Räikkönen hoopt Ferrari in 2019 het gevecht met Mercedes aan te kunnen gaan. Het komt er niet van. Hoewel de Ferrari’s in de wintertests hoge ogen gooien, worden ze in de openingsrace op een minuut achterstand gereden. Daarna gaat het wat beter, maar het enige waar Ferrari in de eerste helft van 2019 echt in uitblinkt, is het missen van kansen. Vettel verspeelt zowel in Bahrein als in Canada de zege in een duel met Hamilton. In Engeland rijdt hij onbeholpen tegen Verstappen aan en in Italië, waar teamgenoot Leclerc zijn tweede race wint, eindigt hij na een knullige spin in de achterhoede. Twee weken later volgt dan een fortuinlijke zege in Singapore. Het blijkt voorlopig zijn laatste overwinning te zijn geweest. In de eindrangschikking vindt Vettel zich pas terug op de vijfde plaats, nog achter zijn nieuwe teamgenoot. Daarmee is de cirkel weer rond.
Eind 2019 tekent Leclerc een vijfjarig contract met Ferrari. Het is een duidelijk teken: de Monegask is de nieuwe ster van Ferrari. De Italianen zijn het vertrouwen in Vettel kwijtgeraakt, wat betekent dat hij zijn Ferrari-avontuur, wat nog zo veelbelovend was begonnen, na vijf (of zes, als je dit jaar meetelt) jaar zonder hoofdprijzen afsluit. Daarmee is zijn droom vervlogen om Ferrari à la Schumacher op sleeptouw te nemen, iets wat Alonso ook niet gelukt is. En dus blijft Räikkönen voorlopig nog de laatste Ferrari-kampioen.
Toch gaat het te ver om Vettels tijd bij Ferrari als een complete mislukking te kenschetsen. Ferrari moest in 2014 van ver komen, net zoals Mercedes in 2012, toen Hamilton naar het Duits-Britse team verkaste. Maar waar Hamilton en Mercedes de opwaartse lijn vast wisten te houden, lukte Vettel en Ferrari dat niet. Misschien hebben de Italianen de komende jaren met Sainz naast Leclerc meer succes.
En wat denkt de lezer? Was Vettels tijd bij Ferrari beter of slechter dan verwacht? Was zijn overstap naar Ferrari slim, of had hij beter bij Red Bull kunnen blijven? En wat gaat hij volgend jaar doen? Vissen? Of vindt hij onderdak bij een ander team? Laat het me weten in de reacties!
Eigenlijk is Mercedes /Hamilton gewoon te sterk geweest in deze periode. Hierdoor verbleekt de rest een beetje. Ik denk dat Vettel bij RB zeker niet beter uit de verf zou zijn gekomen. Naast Max zeker niet. Er zijn wel een paar opties voor hem. McLaren en Renault zie ik niet zo maar wie weet Mercedes… dat zou wat zijn! RB kan altijd ook nog als het met Albon niets wordt. Eerst maar weer eens racen!
Naar Mercedes zie ik hem niet gaan (never change a winning team). Terug naar Red Bull zie ik eigenlijk ook niet gebeuren nu ze het team om Max heen hebben gebouwd, dus kan hij alleen maar omlaag. Het is trouwens wel grappig dat Vettels overstap naar Ferrari de weg heeft vrijgemaakt voor Max bij Red Bull. Hij heeft in feite dus een ijzersterke concurrent in het zadel geholpen… Maar goed, er zijn momenteel denk ik iets te veel coureurs die Vettel kunnen verslaan, dus dan kan ‘ie het misschien maar beter gewoon voor gezien houden. Zijn palmares gaat hoogstwaarschijnlijk niet veel indrukwekkender meer worden. De overgang naar turbomotoren heeft hem uiteindelijk genekt (wie weet had hij anders het afgelopen decennium alle titels gewonnen).
Het zou mij niet verbazen als Hamilton het zou zien zitten na een 7e titel een overstap te maken naar Ferrari en dat Vettel de omgekeerde weg bewandeld. Voor het kampioenschap zou dat heel interessante scenario’s opleveren, en ik denk dat het voor Mercedes interessant is een sterke Duitse coureur onder contract te hebben. Hamilton zou een nieuwe uitdaging denk ik wel de moeite waard vinden, al is het zoals je terecht schrijft in feite een stap terug als hij het winnende team verlaten zou. Tegelijk is het echter een lucratieve stap die voor hem daarnaast weer sportieve uitdaging op zou leveren. In die zin zou Hamilton niet per se slechter af zijn.
Overigens: denk je serieus dat Sainz naar Ferrari gaat?
Het gerucht ging al langer dat Sainz Vettel op zou volgen. Net nadat je dit schreef, werd hij bij Ferrari bevestigd. Als ik Ferrari was, had ik er waarschijnlijk nog even mee gewacht. Wellicht hadden ze Hamilton kunnen krijgen, of misschien hadden ze Mercedes meer voor Hamilton laten betalen… Anyway, een overstap van Hamilton naar Ferrari is nu dus realistisch gezien van de baan. Ik kan me ook wel voorstellen dat Ferrari niet twee eerste rijders in het team wil. Bovendien zou ik, als ik Hamilton was, op z’n minst eerst even mijn zevende wereldtitel veiligstellen voor ik me aan een avontuur met Ferrari zou wagen. Als de laatste jaren iets duidelijk hebben gemaakt, dan is het dat een wereldtitel pakken met Ferrari zo eenvoudig nog niet is. Vettels vertrek komt eigenlijk (net) te vroeg voor Hamilton, al denk ik dus dat Hamilton voor Ferrari nooit echt een serieuze optie is geweest.
Het wordt wel een lollige bende bij McLaren, 2 lachebekjes bij elkaar! Benieuwd hoe de Monegaskse en de Spaanse Karel zich gaan gedragen bij Ferrari. Je zomaar naar het 2e plan laten dirigeren doet niemand vrijwillig denk ik.
Ik ben wel benieuwd hoe Sainz het ervan afbrengt ten opzichte van Leclerc. Kan hij hem serieus partij bieden, of wordt hij met boter en suiker ingemaakt? Sainz als nieuwe Barrichello zie ik inderdaad niet zo gauw gebeuren.
Nu is de vraag of er een sprintrace komt! Het lijkt mij positief voor alle partijen, en zeker ook voor het kijkplezier. Verstappen kan het in ieder geval als geen ander! Wat denk jij daarvan eigenlijk? Mercedes lijkt niet enthousiast.