“Alleen crash in muur kan Verstappen stoppen”, kopte de Telegraaf in de voorbeschouwing op de Grand Prix van Monaco. Het bleken profetische woorden, want tijdens de vrije training reed de Belgische Nederlander zijn auto in de prak, waardoor hij in de kwalificatie niet in actie kon komen.
Het weekend van 26 en 27 mei 2018 was rood omlijnd in de agenda’s bij Red Bull. Omdat motorvermogen op het krappe stratencircuit van Monaco niet zo’n grote rol speelde, hadden de paarse bolides eindelijk kans om op eigen kracht de race te winnen. Die favorietenrol maakten ze tot aan de vrije trainingen helemaal waar, tot het aan het eind van de laatste training misging voor Verstappen, die op identieke wijze als twee jaar geleden zijn auto afschreef.
Hoewel Red Bull erin slaagde de bolide met startnummer 33 voor het begin van de kwalificatie volledig op te lappen, gooide een olielek in de versnellingsbak alsnog roet in het eten, waardoor Verstappen moest toezien hoe teamgenoot Ricciardo de pole pakte, voor Vettel en Hamilton. Zelf moet hij zondag als allerlaatste vertrekken, dus heeft hij een stevige inhaalrace voor de boeg.
Startplaats | Rijder | Team | Snelste tijd | Sessie | Topsnelheid | Banden |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ricciardo | Red Bull | 70.81 | Q3 | 285 | Hypersoft |
2 | Vettel | Ferrari | 71.039 | Q3 | 288.9 | Hypersoft |
3 | Hamilton | Mercedes | 71.232 | Q3 | 288.7 | Hypersoft |
4 | Räikkönen | Ferrari | 71.266 | Q3 | 289.6 | Hypersoft |
5 | Bottas | Mercedes | 71.441 | Q3 | 286.9 | Hypersoft |
6 | Ocon | Force India | 72.061 | Q3 | 286.7 | Hypersoft |
7 | Alonso | McLaren | 72.11 | Q3 | 283.6 | Hypersoft |
8 | Sainz | Renault | 72.13 | Q3 | 287.6 | Hypersoft |
9 | Pérez | Force India | 72.154 | Q3 | 285.7 | Hypersoft |
10 | Gasly | Toro Rosso | 72.221 | Q3 | 282.1 | Hypersoft |
11 | Hülkenberg | Renault | 72.411 | Q2 | 287 | Vrij |
12 | Vandoorne | McLaren | 72.44 | Q2 | 284.2 | Vrij |
13 | Sirotkin | Williams | 72.521 | Q2 | 285.5 | Vrij |
14 | Leclerc | Sauber | 72.714 | Q2 | 287 | Vrij |
15 | Hartley | Toro Rosso | 72.752 | FP3 | 282.5 | Vrij |
16 | Ericsson | Sauber | 73.265 | Q1 | 284.8 | Vrij |
17 | Stroll | Williams | 73.323 | Q1 | 285.3 | Vrij |
18 | Grosjean | Haas | 72.728 | Q2 | 286 | Vrij |
19 | Magnussen | Haas | 73.393 | Q1 | 284.9 | Vrij |
20 | Verstappen | Red Bull | 71.787 | FP3 | Vrij |
Inhalen in Monaco is echter nagenoeg uitgesloten. Vorig jaar waren er namelijk maar twee echte inhaalacties te bewonderen. Dus moet de winst waarschijnlijk door de strategie behaald worden. Wat Verstappen kan helpen is de hoge bandenslijtage van de hyperzachte band, de allerzachtste band die Pirelli dit jaar naar de races meeneemt. Omdat de roze band aanzienlijk sneller is dan de ultrazachte en superzachte band, begint iedereen in de top 10 op deze extreme band, wat betekent dat de koplopers mogelijkerwijs al vroeg in de race hun banden moeten wisselen.
Wat is de beste strategie voor Verstappen? Er zijn twee mogelijkheden: 1) Hij begint op de zachtste band en wisselt aan het eind van de eerste ronde naar een hardere band. Dan hoeft hij alleen nog maar het gat naar de staart van het veld dicht te rijden, waarna hij kan wachten totdat ook zij naar de pits gaan. 2) Hij start op de hardste band en wisselt pas heel laat in de race zijn banden. Op die manier heeft hij vrij baan op het moment dat degenen voor hem naar de pits gaan, zodat hij dan eindelijk zijn ware snelheid kan laten zien.
Vorig jaar was de tweede optie duidelijk het succesvolst. Vettel, Ricciardo en Hamilton wonnen alle drie plaatsen door de zogenaamde overcut, dit tot grote ergernis van Räikkönen en Verstappen. De eerste optie was minder succesvol. In de achterhoede doken Wehrlein en Button, die een keertje voor Alonso mocht invallen, al na een ronde de pits in. Ze werden in het vervolg op een steeds grotere achterstand gezet. Uiteindelijk raakte Button zo gefrustreerd dat hij Wehrlein bijna de haven in ramde.
Dit jaar is dat misschien anders door de kwetsbaarheid van de hyperzachte band. Door de hoge bandenslijtage is de dreiging van de undercut groot en dat is geen geruststellende gedachte voor Ricciardo, die er helemaal alleen voor staat. Hoe kan hij beide Ferrari’s en Mercedes achter zich houden?
De race van vijf jaar geleden kan daarbij als inspiratiebron dienen. Destijds hielden de Mercedes van Rosberg en Hamilton het veld in de openingsfase op, enerzijds om hun banden in leven te houden, anderzijds om het veld dicht bij elkaar te houden, zodat niemand van de achtervolgers op het idee kwam om vroeg banden te wisselen. De tactiek ging geweldig op, want uiteindelijk won Rosberg de race zonder de leiding af te hoeven staan.
Als Ricciardo inderdaad het tempo in de beginfase drukt, kan hij Verstappen daarmee enorm van dienst zijn. Verstappen zal dan al na de eerste ronde zijn banden wisselen en daarna gauw het gat naar de rest dichtrijden. Optimisten zouden hem dan misschien zelfs de race nog zien winnen, maar dat is echt een brug te ver. Punten zouden al heel mooi zijn, ook omdat een ongelukkig getimede safetycar zijn strategie volledig in de war kan schoppen. Het is helaas weer een weekendje de schade beperkt houden.
Grand Prix van Monaco 2018
Circuit: Circuit de Monaco
Lengte: 3,337 km, 78 ronden
Bandenslijtage: laag
Gebruikte banden: hyperzacht, ultrazacht, superzacht
Tijdverlies door pitstop: 20 seconden
Moeilijkheid van inhalen: extreem hoog
Aantal inhaalacties in 2017: 2
Brandstofverbruik: erg laag
Weer
Tijdstip van de race: 15:10
Zonsondergang: 21:00
Weersverwachting: droog, 22° C
Rapportcijfers Circuit de Monaco
Lay-out: 8
Door de vele krappe bochten en korte rechte stukken is het het traagste circuit op de kalender, maar makkelijk is het zeker niet. De vangrails staan dichtbij op dit iconische circuit, dus wordt ieder foutje genadeloos afgestraft, in tegenstelling tot praktisch ieder ander circuit.
Produceert interessante races: 5
De meeste races in het vorstendom draaien uit op enorme optochten, maar toch valt er bijna altijd nog wat te beleven. Botsingen, crashes en zelfs verkeersopstoppingen behoren tot de mogelijkheden.