Voorbeschouwing op de Grand Prix van Monaco

“Alleen crash in muur kan Verstappen stoppen”, kopte de Telegraaf in de voorbeschouwing op de Grand Prix van Monaco. Het bleken profetische woorden, want tijdens de vrije training reed de Belgische Nederlander zijn auto in de prak, waardoor hij in de kwalificatie niet in actie kon komen.

Het weekend van 26 en 27 mei 2018 was rood omlijnd in de agenda’s bij Red Bull. Omdat motorvermogen op het krappe stratencircuit van Monaco niet zo’n grote rol speelde, hadden de paarse bolides eindelijk kans om op eigen kracht de race te winnen. Die favorietenrol maakten ze tot aan de vrije trainingen helemaal waar, tot het aan het eind van de laatste training misging voor Verstappen, die op identieke wijze als twee jaar geleden zijn auto afschreef.

Hoewel Red Bull erin slaagde de bolide met startnummer 33 voor het begin van de kwalificatie volledig op te lappen, gooide een olielek in de versnellingsbak alsnog roet in het eten, waardoor Verstappen moest toezien hoe teamgenoot Ricciardo de pole pakte, voor Vettel en Hamilton. Zelf moet hij zondag als allerlaatste vertrekken, dus heeft hij een stevige inhaalrace voor de boeg.

Startplaats Rijder Team Snelste tijd Sessie Topsnelheid Banden
1 Ricciardo Red Bull 70.81 Q3 285 Hypersoft
2 Vettel Ferrari 71.039 Q3 288.9 Hypersoft
3 Hamilton Mercedes 71.232 Q3 288.7 Hypersoft
4 Räikkönen Ferrari 71.266 Q3 289.6 Hypersoft
5 Bottas Mercedes 71.441 Q3 286.9 Hypersoft
6 Ocon Force India 72.061 Q3 286.7 Hypersoft
7 Alonso McLaren 72.11 Q3 283.6 Hypersoft
8 Sainz Renault 72.13 Q3 287.6 Hypersoft
9 Pérez Force India 72.154 Q3 285.7 Hypersoft
10 Gasly Toro Rosso 72.221 Q3 282.1 Hypersoft
11 Hülkenberg Renault 72.411 Q2 287 Vrij
12 Vandoorne McLaren 72.44 Q2 284.2 Vrij
13 Sirotkin Williams 72.521 Q2 285.5 Vrij
14 Leclerc Sauber 72.714 Q2 287 Vrij
15 Hartley Toro Rosso 72.752 FP3 282.5 Vrij
16 Ericsson Sauber 73.265 Q1 284.8 Vrij
17 Stroll Williams 73.323 Q1 285.3 Vrij
18 Grosjean Haas 72.728 Q2 286 Vrij
19 Magnussen Haas 73.393 Q1 284.9 Vrij
20 Verstappen Red Bull 71.787 FP3 Vrij

Inhalen in Monaco is echter nagenoeg uitgesloten. Vorig jaar waren er namelijk maar twee echte inhaalacties te bewonderen. Dus moet de winst waarschijnlijk door de strategie behaald worden. Wat Verstappen kan helpen is de hoge bandenslijtage van de hyperzachte band, de allerzachtste band die Pirelli dit jaar naar de races meeneemt. Omdat de roze band aanzienlijk sneller is dan de ultrazachte en superzachte band, begint iedereen in de top 10 op deze extreme band, wat betekent dat de koplopers mogelijkerwijs al vroeg in de race hun banden moeten wisselen.

Wat is de beste strategie voor Verstappen? Er zijn twee mogelijkheden: 1) Hij begint op de zachtste band en wisselt aan het eind van de eerste ronde naar een hardere band. Dan hoeft hij alleen nog maar het gat naar de staart van het veld dicht te rijden, waarna hij kan wachten totdat ook zij naar de pits gaan. 2) Hij start op de hardste band en wisselt pas heel laat in de race zijn banden. Op die manier heeft hij vrij baan op het moment dat degenen voor hem naar de pits gaan, zodat hij dan eindelijk zijn ware snelheid kan laten zien.

Vorig jaar was de tweede optie duidelijk het succesvolst. Vettel, Ricciardo en Hamilton wonnen alle drie plaatsen door de zogenaamde overcut, dit tot grote ergernis van Räikkönen en Verstappen. De eerste optie was minder succesvol. In de achterhoede doken Wehrlein en Button, die een keertje voor Alonso mocht invallen, al na een ronde de pits in. Ze werden in het vervolg op een steeds grotere achterstand gezet. Uiteindelijk raakte Button zo gefrustreerd dat hij Wehrlein bijna de haven in ramde.

Dit jaar is dat misschien anders door de kwetsbaarheid van de hyperzachte band. Door de hoge bandenslijtage is de dreiging van de undercut groot en dat is geen geruststellende gedachte voor Ricciardo, die er helemaal alleen voor staat. Hoe kan hij beide Ferrari’s en Mercedes achter zich houden?

De race van vijf jaar geleden kan daarbij als inspiratiebron dienen. Destijds hielden de Mercedes van Rosberg en Hamilton het veld in de openingsfase op, enerzijds om hun banden in leven te houden, anderzijds om het veld dicht bij elkaar te houden, zodat niemand van de achtervolgers op het idee kwam om vroeg banden te wisselen. De tactiek ging geweldig op, want uiteindelijk won Rosberg de race zonder de leiding af te hoeven staan.

Als Ricciardo inderdaad het tempo in de beginfase drukt, kan hij Verstappen daarmee enorm van dienst zijn. Verstappen zal dan al na de eerste ronde zijn banden wisselen en daarna gauw het gat naar de rest dichtrijden. Optimisten zouden hem dan misschien zelfs de race nog zien winnen, maar dat is echt een brug te ver. Punten zouden al heel mooi zijn, ook omdat een ongelukkig getimede safetycar zijn strategie volledig in de war kan schoppen. Het is helaas weer een weekendje de schade beperkt houden.

Grand Prix van Monaco 2018
Circuit: Circuit de Monaco
Lengte: 3,337 km, 78 ronden
Bandenslijtage: laag
Gebruikte banden: hyperzacht, ultrazacht, superzacht
Tijdverlies door pitstop: 20 seconden
Moeilijkheid van inhalen: extreem hoog
Aantal inhaalacties in 2017: 2
Brandstofverbruik: erg laag

Weer
Tijdstip van de race: 15:10
Zonsondergang: 21:00
Weersverwachting: droog, 22° C

Rapportcijfers Circuit de Monaco
Lay-out: 8
Door de vele krappe bochten en korte rechte stukken is het het traagste circuit op de kalender, maar makkelijk is het zeker niet. De vangrails staan dichtbij op dit iconische circuit, dus wordt ieder foutje genadeloos afgestraft, in tegenstelling tot praktisch ieder ander circuit.

Produceert interessante races: 5
De meeste races in het vorstendom draaien uit op enorme optochten, maar toch valt er bijna altijd nog wat te beleven. Botsingen, crashes en zelfs verkeersopstoppingen behoren tot de mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *