Voorbeschouwing op de Grand Prix van Spanje

In Bakoe won Hamilton verrassend, waardoor hij de leiding in het WK overnam van Vettel. Kan hij in Spanje zijn voorsprong uitbreiden?

De Grand Prix van Spanje staat sinds de komst van Pirelli in het teken van de banden, die op het bochtige Circuit de Barcelona-Catalunya zwaar belast worden. Ook dit jaar spelen de banden een belangrijke rol, vooral ook omdat het circuit voor de wintertest opnieuw is geasfalteerd. Het nieuwe asfalt is sneller en veel minder ruw, waardoor Pirelli zachtere banden voor het raceweekend heeft meegenomen.

Daarnaast heeft de Italiaanse bandenleverancier bij wijze van proef banden met een dunner loopvlak meegenomen. Vettel beweerde dat de banden waren aangepast na klachten van de teams van Mercedes en Red Bull. Misschien had hij een punt, want nadat Vettel de afgelopen drie races steeds van pole mocht vertrekken, moest hij nu beide Mercedes voor zich dulden.

Hamilton kende eindelijk weer een redelijk vlekkeloze kwalificatie, al wist hij Bottas maar net achter zich te houden. Hetzelfde geldt voor de Red Bulls, waar Verstappen Ricciardo net wist af te troeven. Het was echter maar genoeg voor de derde startrij op meer dan een halve seconde van de pole, de updates ten spijt.

Het gat van de topteams naar de rest was ook nu weer levensgroot. Best of the rest was Magnussen, die zijn Haas naar een zevende plek reed, op bijna een seconde van de Red Bulls. Teamgenoot Grosjean had de snelheid om zich als achtste te kwalificeren, maar verbeterde zijn tijd in Q3 niet en moest met een tiende plek genoegen nemen. Met een achtste (Alonso) en elfde (Vandoorne) plaats presteerde McLaren op het high-downforce circuit iets beter dan eerder dit seizoen. Renault moest het doen met een negende plek van Sainz en een zestiende plek van Hülkenberg, die vanwege een probleem met de brandstofdruk maar één vliegende ronde kon rijden.

Door een crash in de vrije training kwam Hartley helemaal niet in actie. Teamgenoot Gasly was twaalfde en daarmee sneller dan beide Force India’s. Ocon was dertiende, terwijl Pérez zelfs nog geklopt werd door Leclerc. Ericsson wist alleen de bijna onbestuurbare Williams’ achter zich te houden.

Startplaats Rijder Team Snelste tijd Sessie Topsnelheid Banden
1 Hamilton Mercedes 76.173 Q3 322.5 Zacht
2 Bottas Mercedes 76.213 Q3 322.3 Zacht
3 Vettel Ferrari 76.305 Q3 323.5 Zacht
4 Räikkönen Ferrari 76.612 Q3 319.3 Zacht
5 Verstappen Red Bull 76.816 Q3 318.2 Zacht
6 Ricciardo Red Bull 76.818 Q3 318 Zacht
7 Magnussen Haas 77.618 Q2 321 Zacht
8 Alonso McLaren 77.721 Q3 313.8 Superzacht
9 Sainz Renault 77.79 Q3 314.6 Zacht
10 Grosjean Haas 77.699 Q2 321.9 Zacht
11 Vandoorne McLaren 78.323 Q2 312.3 Vrij
12 Gasly Toro Rosso 78.463 Q2 321.1 Vrij
13 Ocon Force India 78.696 Q2 324.7 Vrij
14 Leclerc Sauber 78.661 Q1 320.1 Vrij
15 Pérez Force India 78.74 Q1 326 Vrij
16 Hülkenberg Renault 78.905 FP3 309.8 Vrij
17 Ericsson Sauber 79.493 Q1 320.6 Vrij
18 Stroll Williams 79.9 FP3 318.5 Vrij
19 Sirotkin Williams 79.695 Q1 322 Vrij
20 Hartley Toro Rosso 79.428 FP3 Vrij

Morgen zal de start van de race naar alle verwachting het verloop van de race bepalen. Inhalen is traditioneel erg lastig en het is maar zeer de vraag of de bandenstrategieën een stempel op de race gaan drukken. Van de drie meegebrachte compounds (superzacht, zacht en medium) bleek het zachtste compound niet goed te werken, waardoor de toppers zich op de zachte band kwalificeerden. Alleen Alonso zal morgen op de superzachte band moeten starten. De Spanjaard verwacht dat het in de race niet zo’n nadeel is, ook vanwege de mogelijke regendreiging. Op dit moment lijkt het er echter op dat de regen ’s ochtends gaat vallen.

De meeste coureurs hebben voor de race twee setjes van ieder compound tot hun beschikking. Er zijn echter uitzonderingen. Zo hebben de Red Bulls, de Force India’s, de Hazen en de Saubers maar één setje mediums. De Renaults, Toro Rosso’s en Williams’, hebben maar één setje zachte banden, in het geval van Williams omdat ze maar één setje gele banden hebben aangevraagd.

De verwachting is dat de meeste coureurs maar één keer hun banden laten verwisselen, zodat de schaarste van de goede compounds waarschijnlijk niet veel uit gaat maken. De vraag is of de bandenslijtage hoog genoeg is dat Red Bull in de slotfase van de race één of beide coureurs van nieuwe banden kan voorzien om in de slotfase tijd en posities te winnen. In China lukte dat namelijk erg goed. Waarschijnlijker is dat de Red Bulls in de race geen vuist kunnen maken en dat ze veel geluk met een eventuele safetycar nodig hebben om verder naar voren te komen. De safetycar is dit jaar de aartsvijand geweest van menig koploper (Hamilton in Australië, Vettel/Bottas in China en Vettel in Azerbeidzjan). Zou dat nu weer gebeuren? Vorig jaar won Hamilton immers mede dankzij een virtuele safetycar.

Grand Prix van Spanje 2018
Circuit: Circuit de Barcelona-Catalunya
Lengte: 4,655 km, 66 ronden
Bandenslijtage: hoog
Gebruikte banden: superzacht, zacht, medium
Tijdverlies door pitstop: 22-23 seconden
Moeilijkheid van inhalen: hoog
Aantal inhaalacties in 2017: 16
Brandstofverbruik: vrij hoog

Weer
Tijdstip van de race: 15:10
Zonsondergang: 20:59
Weersverwachting: ’s ochtends regen, 19° C

Rapportcijfers Circuit de Barcelona-Catalunya
Lay-out: 9
Een prachtig circuit dat vanwege zijn veelzijdigheid als ultieme testcircuit wordt gebruikt. Dit is hoe een circuit hoort te zijn. Overigens wel jammer van die afzichtelijke en volkomen nutteloze chicane in de laatste sector.

Produceert interessante races: 6
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de races voor de komst van DRS en Pirelli-banden vaak erg saai waren. Ingehaald werd er nauwelijks en dat zal dit jaar vermoedelijk niet anders zijn als de banden lang meegaan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *