Volgende week begint het nieuwe Formule 1-seizoen alweer. Hoe staan de teams ervoor? En welke teams zijn er gevormd met Formule 1-Manager?
Vorig jaar stond in het teken van de ingrijpende reglementswijzigingen, waarbij de auto’s werden breder en sneller werden gemaakt. De reglementswijzigingen kenden winnaars en verliezers. Zo behoorde het team van Red Bull tot de verliezers, terwijl het kleine team van Force India het hele seizoen uiterst constant presteerde en knap als vierde eindigde. Kunnen ze die plek als best of the rest vasthouden en kan Red Bull revanche nemen voor 2017?
De wintertests zeiden vanwege het barre winterweer aanvankelijk weinig. Ferrari stal de show met een ronderecord, een record zelfs nog aanzienlijk had kunnen worden aangescherpt als Vettel echt had doorgereden. De meeste teams waren echter niet zo met kwalificatiesimulaties bezig. Zo bungelde Max Verstappen aan de staart van de tijdenlijst omdat hij alleen maar racesimulaties reed. Zijn snelste tijd reed hij op de zachte band, waar de meeste coureurs de ultrazachte of zelfs de nieuwe hyperzachte band uitprobeerden.
De enige manier om de teams op een eerlijke manier met elkaar te vergelijken, was door de racesimulaties goed te analyseren. Het voordeel van racesimulaties is dat de brandstofniveaus redelijk accuraat te schatten zijn en dat de coureurs niet langzamer rijden dan nodig om de concurrentie zand in de ogen te strooien. Recordtijden worden in racesimulaties immers niet gereden.
Volgens F1 Metrics is Mercedes nog altijd het te kloppen team. Hoewel de grijze bolides meer dan een seconde moesten toegeven op de toptijden van de Ferrari’s, waren ze in de racesimulaties duidelijk het snelst. Ferrari leek nog wel ietsjes sneller te zijn dan Red Bull, maar veel zat er niet tussen. Daarmee lijkt de rangorde aan kop niet te zijn veranderd ten opzichte van afgelopen jaar.
Ver achter de topteams vechten de teams van Renault, McLaren en zelfs het team van Haas om de vierde plek. Het gat naar de top is nog steeds levensgroot, wat aantoont dat het fabrieksteam van Renault nog een heel lange weg te gaan heeft. In ieder geval lijken de Fransen zich te kunnen opmaken voor een gevecht met hun nieuwe klantenteam McLaren, dat had verwacht met Renault-motoren weer om de prijzen mee te doen. Voor het Britse team verliepen de wintertests nogal teleurstellend. Slechts door het gebruik van de allerzachtste banden werd het gebrek aan snelheid verhuld. Tot overmaat van ramp vielen de oranje bolides in de tests veel te vaak stil. Het team van Haas kan weleens de dark horse van het seizoen worden. Het B-team van Ferrari kwam in de tests heel behoorlijk voor de dag, zowel in de racesimulaties als in de korte sprintjes. Magnussen verraste met een zesde snelste tijd op de superzachte band.
Het B-team van Red Bull, Toro Rosso, maakte een heleboel kilometers, wat altijd fijn is als je een nieuwe motorpartner hebt. Het gemak waarmee de blauwe bolides hun rondjes aflegden, deed vermoeden dat de problemen die McLaren met Honda had gehad, misschien toch niet aan Honda lagen. Echte toptijden werden er niet gereden, misschien omdat de Honda behoorlijk werd afgeknepen.
Het team van Sauber, dit jaar in het rood–wit vanwege de sponsoring door Alfa Romeo, doet het naar omstandigheden redelijk. Het lelijke eendje van de Formule 1 doet het daarmee vooralsnog beter dan Williams, dat zich met een radicaal ontwerp en twee paydrivers alleen maar verder in de nesten heeft gewerkt. Op het team van Force India is geen peil te trekken. Snel waren de roze bolides niet, maar dat waren ze vorig seizoen tijdens de wintertests ook niet. Verwacht dat ze, net als vorig jaar, voor de eerste race met een hoop updates komen.
Dat brengt me dan bij de bespreking van het jaarlijkse spelletje Formule 1-Manager. Ik heb de afgelopen weken drie inzendingen gekregen, daar ben ik natuurlijk heel blij mee. Van een vriend kreeg ik te horen dat hij het erg leuk zou vinden als ik ook meedeed als referentie, dus heb ik ook een team geformeerd. Hieronder de inzendingen:
Jarno
Stroll (10) en Vandoorne (10) in een Mercedes (50) – Honda (10)
Richard
Vandoorne (10) en Ericsson (5) in een McLaren (15) – Mercedes (50)
Ewoud
Ocon (25) en Gasly (10) in een Force India (20) – Renault (25)
Jesper
Vettel (40) en Grosjean (10) in een Toro Rosso (5) – Renault (25)
Hoe de punten kunnen worden gescoord, heb ik in het vorige artikel uit de doeken gedaan. In totaal kunnen de coureurs op wel tien manieren punten verdienen, maar de scores allemaal redelijk eenvoudig te achterhalen en te berekenen.
Voor degenen die het interessant vinden, zal ik mijn keuze nog even gauw toelichten: ik heb voor een coureur gekozen die waarschijnlijk veel WK-punten gaat binnenhalen en waarschijnlijk de vloer gaat aanvegen met zijn teammaat (Vettel dus) en een goedkope tweede coureur die op zijn dag bloedsnel is en dus zo nu en dan gaat verrassen (Grosjean). Verder heb ik vertrouwen in Toro Rosso en denk ik dat Renault vooral met Red Bull de nodige punten gaat scoren. Het is een beetje een gok, maar zonder risico’s te nemen, win je dit spel natuurlijk niet. Aan de andere kant heb ik wel aan risicospreiding gedaan door geen bestaande teamcombinaties te nemen. Ik hoop dat mijn keuzes goed uitpakken, maar anders maak ik de prestaties van de overige deelnemers er alleen maar mooier op. Iedereen veel succes!
Wie heeft er zin om volgende week zondag de race met Duits commentaar te kijken in mijn oranje hokje?
uhhhh, die race is om 7.10 uur……. beetje erg vroeg
Wees blij dat het niet 4 uur ’s nachts is, zoals vroeger. š
Waarom begint die race eigenlijk op zo’n vreemd tijdstip? Waarom niet gewoon 7:00? Rare lui, die AustraliĆ«rs.
Alle races gaan om 10 over beginnen las ik… Europese races om 15.10 ipv 14.00
Hmm, ik lees het nu ook. Heb deze winter weer heel wat gemist, zo te zien.
https://www.rtlgp.nl/item/171303/overzicht_formule_1_maakt_nieuwe_starttijden_f1_r