Formule 1-Manager 2018

Over drie weken begint het nieuwe Formule 1-seizoen weer. Hoewel de eerste testweek vanwege de barre weersomstandigheden weinig informatie over de krachtsverhoudingen in 2018 opleverde, heb ik de coureurs en het materiaal ingeprijsd voor een nieuwe ronde van Formule 1-Manager.

Nadat de reglementen in 2017 flink op de schop gingen, is er voor dit jaar, op die halo na, weinig veranderd. Betekent dat ook dat het veld daardoor weer langzaam in elkaar schuift? Dat is lastig te zeggen. Mercedes liet een goede indruk achter, terwijl Ferrari wat snelheid tekort leek te komen. Red Bull was heel wisselend. Waar Ricciardo op de eerste dag veelbelovende tijden reed, stond Verstappen vaak in de pits en zelfs een keer in de grindbak zonder snel te zijn.

Van ruilen komt geen huilen
In de middenmoot kan het best een interessant seizoen worden. Hoewel Force India afgelopen seizoen knap best of the rest werd, gelooft niemand dat ze die prestatie in 2018 kunnen herhalen. Concurrentie moet komen van het fabrieksteam van Renault, dat vorig seizoen al grote stappen zette en dit jaar met twee veelbelovende coureurs aan het seizoen begint. Daarnaast mag er ook heel wat van McLaren verwacht worden, dat na drie jaar de futloze en hoogst onbetrouwbare Honda-motoren inwisselde voor Renault-motoren. “We hebben nu eindelijk een echte motor in plaats van een experiment”, trapte Alonso na. Opmerkelijk genoeg heeft het team van Toro Rosso, dat de Honda-motoren van McLaren overnam, vooralsnog geen centje pijn. De motoren bleven gewoon heel en tot verbazing van iedereen legde het B-team van Red Bull de meeste kilometers van iedereen af.

Vraagtekens
Een groot vraagteken blijft het team van Williams, dat met Sergey Sirotkin als vervanger van Felipe Massa nu twee jonge honden achter het stuur heeft. Een radicaal nieuw ontwerp moet het in de laatste jaren verloren gegane terrein weer goedmaken. Echt veel indruk maakte het Britse team, dat ook Robert Kubica inzette, niet in de tests. Het team van Haas is eveneens een groot vraagteken, terwijl Sauber, met Charles Leclerc voor Pascal Wehrlein, nog weinig lijkt te zijn opgeschoten door de samenwerking met Alfa Romeo.

Formule 1-Manager
De regels voor Formule 1-Manager zijn voor dit jaar wat versimpeld en scherper opgesteld dan vorig jaar. Nog steeds is het de bedoeling om binnen het budget een zo succesvol mogelijk team, bestaande uit twee rijders, een chassis en een motor, samen te stellen. Hoe punten gepakt worden, zal ik hieronder uit de doeken doen:

Coureurs:

  • Gescoorde WK-punten
  • Teammaat in de race verslaan (3 punten)
  • Snelste raceronde neerzetten (1 punt)
  • Teammaat in de kwalificatie verslaan (2 punten)
  • Q2 halen (1 punt)
  • Q3 halen (3 punten)
  • Poleposition (2 punten)
  • Driver of the Race (5 punten)
  • Meeste plaatsen gewonnen ten opzichte van startplaats (5-3-1 punten)
  • Uitvalbeurt (-2 punten als coureur niet geklasseerd is)

Chassis:

  • Gescoorde WK-punten voor het beste resultaat
  • Snelste raceronde (2 punten)
  • Beide coureurs in de punten (3 punten)
  • Poleposition (3 punten)
  • Beide coureurs in Q3 (2 punten)
  • Beide coureurs geklasseerd (2 punten)

Motoren:

  • Gescoorde WK-punten voor het beste resultaat
  • Snelste raceronde (2 punten)
  • Poleposition (3 punten)
  • Alle coureurs geklasseerd (5 punten)

Dan nu de prijslijsten. De prijzen zijn in miljoenen virtuele euro. De budgetlimiet is dit jaar 80 miljoen virtuele euro. Bij de rijders staat eveneens aangegeven voor welk chassis en voor welke motor zij punten binnenhalen. Om het spel minder gevoelig te maken voor tussentijdse rijderswisselingen, kies je met ingang van dit seizoen niet voor een rijder, maar voor een plek in het team. Iemand die bijvoorbeeld coureur 14 kiest, kiest dus de eerste coureur van Toro Rosso. Op dit moment is dat Pierre Gasly, maar als hij bijvoorbeeld van team wisselt met Max Verstappen, dan scoort Verstappen in het vervolg punten voor hem.

Nummer Rijder Chassis Motor Prijs
1 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 50
2 Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 35
3 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 40
4 Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari 25
5 Daniel Ricciardo Red Bull Renault 25
6 Max Verstappen Red Bull Renault 30
7 Sergio Pérez Force India Mercedes 25
8 Esteban Ocon Force India Mercedes 25
9 Lance Stroll Williams Mercedes 10
10 Sergey Sirotkin Williams Mercedes 10
11 Nico Hülkenberg Renault Renault 25
12 Carlos Sainz Renault Renault 25
14 Pierre Gasly Toro Rosso Honda 10
15 Brendon Hartley Toro Rosso Honda 10
16 Romain Grosjean Haas Ferrari 10
17 Kevin Magnussen Haas Ferrari 10
18 Fernando Alonso McLaren Renault 15
19 Stoffel Vandoorne McLaren Renault 10
20 Marcus Ericsson Sauber Ferrari 5
21 Charles Leclerc Sauber Ferrari 5

De chassis:

Nummer Chassis Prijs
A Mercedes 50
B Ferrari 40
C Red Bull 30
D Force India 20
E Williams 10
F Renault 20
G Toro Rosso 5
H Haas 5
I McLaren 15
J Sauber 5

De motoren:

Nummer Motor Prijs
1 Mercedes 50
2 Ferrari 35
3 Renault 25
4 Honda 10

Iedereen veel puzzelplezier! Je kunt je gekozen team, bestaande uit twee rijders, een chassis en een motor, via de reacties of via Facebook doorgeven!

Eén gedachte over “Formule 1-Manager 2018”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *