Regendreiging
In 2000 debuteerde hij in de Formule 1, maar tot vijf jaar geleden had hij nog geen Grand Prix gewonnen. Inmiddels heeft hij al elf Grand Prix-zeges achter zijn naam staan en is hij een keer wereldkampioen geworden. Zijn zege in Hongarije kwam in vergelijkbare omstandigheden tot stand als zijn eerste zege: in een middag met wisselende weersomstandigheden hield hij het hoofd koel en won onbedreigd. Daarmee won Jenson Button alweer zijn tweede race in het door Fattle gedomineerde seizoen.
In het begin van het seizoen stond er geen maat op de Red Bulls. De blauwe bolides waren in de kwalificatie veel te snel voor de concurrentie. In de race bleef er niet zo veel over van die voorsprong, maar het was voor Fattle genoeg om keer op keer te winnen. De laatste tijd is de dominantie van Red Bull aan het verzwakken. Mogelijk speelt de diffusorrel een rol, maar het kan ook zijn dat McLaren en Ferrari in staat zijn de auto sneller te ontwikkelen. De drie topteams ontlopen elkaar weinig meer.
Kwalificatie
Dat belooft nog wat voor de kwalificatie. Zou Fattle zich kunnen revancheren voor zijn zwakke optreden van vorige week? In de beslissende kwalificatiesessie krijgt hij veel tegenstand van Luis en Alonso. Luis is halverwege de sessie het snelst, maar in zijn laatste vliegende rondje perst Fattle er een goede tijd uit. Luis is nog sneller onderweg, maar hij maakt een fout in de laatste bocht en komt tekort. Alonso’s tweede snelle ronde is ook niet zo snel; Button en zelfs Massa kloppen hem. Verliezer van de kwalificatie is Webber, die vorige week nog op pole stond en nu slechts zesde was.
De rest van het veld doet amper meer mee. De Mercedes komen weer veel tekort op de koplopers. Force India is in Hongarije het vijfde team: Subtiel is netjes achtste en Die Resta start als elfde. Renault is inmiddels zelfs door Sauber afgetroefd en de Williamscoureurs vinden hun kwalificatiesnelheid zo bedroevend dat ze maar banden sparen voor de race. De Toro Rosso’s bakken er niet veel van; Bümi start als een-na-laatste vanwege een straf voor de botsing die hij veroorzaakte in Duitsland. Daarmee start hij nog voor Jerommeke, die zelfs door de HRT’s wordt geklopt. Teamgenootje Glock komt ook veel tekort op de Loti, waar Co Valainen toch weer net ietsjes sneller is dan Truly.
Race
Voor de race werd gesproken over een mogelijke slijtageslag, waarbij de banden een hoofdrol zouden spelen. Wanneer de race begint is de baan echter nat. Het weer in het doorgaans zonnige Hongarije was bar en boos, zoals eigenlijk in heel Europa. De race begint nog met lichte regen, maar de verwachting is dat dit snel ophoudt, waarna de baan op zou drogen.
Op de kletsnatte baan is het voor de coureurs dan ook flink oppassen. Fattle komt het beste weg en achter hem komen de McLarens deur aan deur uit de eerste bocht. Ze glibberen net niet tegen elkaar aan en in de tweede bocht besluit de beter gestarte Button zijn teamgenootje voor te laten gaan. Achter de McLarens rukken de Mercedes op. Waar het hele veld in slow motion lijkt te rijden, durven Rosberg en Shoeface wel meteen hard te rijden. De Ferrari’s vallen terug, net als Mark Webber, maar dat is bij hem standaard.
Vooraan probeert Luis Fattle in te halen. Dit zijn de verraderlijke omstandigheden waarin de Brit op zijn sterkst is. Met behulp van zijn DRS probeert hij het op het rechte stuk van start/finish, maar dat is niet lang genoeg. Meer succes heeft hij in de lastige tweede bocht, waar Alonso eerder al rechtdoor schoot. In de vijfde ronde verremt Fattle zich daar ook en glibbert van de baan af, waardoor hij terugvalt naar de tweede plaats. Luis loopt vervolgens hard weg bij de wereldkampioen.
Alonso heeft het in de openingsfase niet echt naar zijn zin. Bij de start is hij achter de twee Mercedes terechtgekomen. Shoeface heeft hij snel weer te grazen, maar net als hij Rosberg heeft ingehaald, begaat hij een kostbare fout in de tweede bocht en kan hij weer opnieuw beginnen. Even later vliegt ‘ie weer van de baan en valt hij terug tot achter Massa. Die passeert hij meteen weer, waarna de Braziliaan in de tweede bocht iets te wijd gaat, met zijn achterwiel even over de verf rijdt en spint. Dat deden de Ferraririjders niet bepaald handig. Als Alonso even later eindelijk voorbij Rosberg is, heeft hij een behoorlijke achterstand opgelopen op de kopgroep.
Baan droogt op
De baan wordt droger en de rondetijden vliegen omlaag. Vooraan begint Fattle in te lopen op Luis. De baan begint een droog spoor te vertonen. Een goede reden voor Mark Webber, die weinig meer te verliezen heeft, om de pits op te zoeken en droogweerbanden te laten monteren. Massa, die met een beschadigde achtervleugel rijdt, doet hetzelfde. Zijn pitstop is echter, zoals altijd, erg slecht, waardoor hij nog meer terrein verliest.
Button kiest een ronde later ook voor de droogweerbanden. Ook hij heeft de grootste moeite zijn auto in het juiste spoor te houden. De vraag is dus of de tijd al rijp is voor de droogweerbanden. Die vraag moet met “ja” worden beantwoord, want als Luis en Fattle nog een rondje langer op intermediates doorrijden, komen ze bij hun pitstop maar vlak voor de deur bij Button de baan op. Shoeface is dan even de leider in de wedstrijd, maar hij laat ook snel droogweerbanden omleggen.
Na zijn pitstop heeft Fattle het zwaar. Button heeft meer ervaring met de slicks en hij passeert Fattle. De McLarens liggen zodoende een en twee. Achter Fattle haalt Webber om dezelfde redenen Alonso in. De baan is inmiddels opgedroogd. Vooraan rijdt iedereen op de superzachte banden, die weliswaar erg snel zijn, maar ook snel slijten. Luis klaagt over bandenproblemen. Net op dat moment stopt Hidefeld. De Duitser kent een tegenvallend seizoen bij Renault. Bij zijn pitstop vliegt zijn wagen weer eens in de fik. Noodgedwongen parkeert hij zijn bolide aan het uiteinde van de pitstraat, waarna het ding half explodeert. Het vuur kan nog worden gedoofd en de wedstrijdleiding besluit geen safetycar in te zetten. Bij Ferrari wordt er wel op geanticipeerd, Alonso en Massa komen direct naar de pits. De overige coureurs volgen ook snel. Fattle stopt als laatste van de koplopers en bij het uitrijden van de pits ziet hij ineens een sleepwagen met een uitgebrande Renault opdoemen. Gelukkig kan hij er nog net langs. Hij komt net voor teamgenootje Webber op de baan.
Hoe professioneel de huidige generatie Formule 1-coureurs is, blijkt wel uit het aantal uitvallers. Naast Hidefeld was alleen Truly uitgevallen. Niet door een stuurfout en ook niet door een kapotte stuurbekrachtiging. Nee, het was weer eens een olielek. Ook Shoeface valt uit. Na een spin houdt de versnellingsbak het voor gezien.
Banden
De banden beginnen ook weer een probleem te worden. Fattle is na zijn stop de snelste man op de baan, terwijl Alonso Webber probeert in te halen. Als dat niet lukt, probeert hij het met een vervroegde pitstop. Teamgenootje Massa is ver teruggevallen en hij probeert Co Biaggi in te halen. Die is alleen gestopt voor droogweerbanden en hij weet zijn pitstop uit te stellen tot halverwege de race.
Op de nieuwe banden is Alonso de snelste man op de baan. Bij Red Bull komen ze met een interessant plan om de Spanjaard te verslaan: Webber en Fattle krijgen de hardere band gemonteerd bij de pitstop. Het doel was niet zozeer om daarmee aan de bandenregel te voldoen (in een droge race moet een coureur op beide bandensoorten hebben gereden), aangezien het geen droge race was, maar juist om de race zonder verdere pitstop uit te rijden. Button kopieert die strategie, maar Luis niet.
Vooraan heeft Luis nog een buffer van zo’n vijf seconden op zijn teammaat, maar hij weet dat hij waarschijnlijk nog een keer naar de pits moet. Erger is nog dat Button op de hardere band gewoon sneller is. Dat merkt Alonso wel: hij kan zijn mooie derde positie niet handhaven. Zijn ietwat versleten zachte banden zijn geen partij voor Fattles nieuwere harde banden.
Regen
Opeens valt er wat regen en plotseling is alles anders. Luis wordt gepasseerd door Button. Watskeburt? Luis was in de chicane gespind, waarna hij zijn wagen weer in de juiste richting probeerde te krijgen en daarbij bijna Die Resta van de baan drukte. Voor Button is het dan een koud kunstje om zijn bijna stilstaande teammaatje weer in te halen. Fattle zit meteen ook weer op het vinkentouw en hij ziet hoe de McLarens elkaar continu de leiding toespelen. Uiteindelijk wint Luis het duel, maar pakken er donkere wolken boven hem samen.
Webber besluit namelijk te gokken op intermediates, mocht de regen doorzetten. Bij McLaren zien ze de bui al hangen: ze kunnen moeilijk beide coureurs tegelijk laten binnenkomen. Luis mag kiezen of hij de regenbanden wil of niet. Hij kiest voor de regenbanden. Als hij weer op de baan is, blijkt Alonso beduidend sneller op zijn slicks. Het is opgehouden met zachtjes regenen en dat wordt bevestigd door Mark Webber, die zijn fout inziet en een ronde later alweer overschakelt naar droogweerbanden.
Luis wordt ingehaald door Alonso, waarna hij maar weer slicks haalt. Even later moet hij verplicht door de pits rijden: dat was zijn straf voor het roekeloze wegrijden na zijn spin. Luis komt vlak achter Massa en Webber weer de baan op. Massa’s banden zijn echter volledig naar de knoppen en hij wordt eenvoudig gepasseerd door Webber en even later door Luis, waarna hij maar de pits opzoekt.
Slotfase
Vooraan slaat Button een gat naar Fattle. Ook Alonso loopt in op de Duitser, maar als hij het te hard probeert, spint hij voor de derde keer in de race. Achter hem stuiten Webber en Luis op een kluit achterblijvers. Koploper van het groepje is Co Biaggi, die een halve raceafstand probeert af te leggen op een setje superzachte banden. Achter hem dringen de Toro Rosso’s (!) van Bümi en Alguersuari aan. Subtiel, die als achtste startte, ligt een ronde achter dit zooitje. In zijn spiegels wordt Rosberg steeds groter. Uiteindelijk houdt Co Biaggi het niet meer. Bümi steekt hem voorbij, waarna Alguersuari hem ook meteen probeert in te halen. Co Biaggi gooit het gat dicht en beukt de Toro Rosso aan de kant. Rosberg profiteert van de verwarring en haalt de vechtersbazen in. Op dat moment doemen Webber en Luis op. Luis volgt Webber als een schaduw als ze de achterblijvers inhalen, om dan ineens toe te slaan. Webber gaat in de tegenaanval, maar als zijn DRS te vroeg in werking treedt, vliegt hij bijna uit de laatste bocht en kan hij een geslaagde inhaalactie wel op zijn buik schrijven.
Koploper Button rijdt onbedreigd naar de zege. In zijn laatste rondje is hij vrolijk aan het zigzaggen. Fattle is tevreden met de tweede plaats, waarmee hij voor al zijn “directe” concurrenten bleef. Zijn voorsprong op de nummer twee in het kampioenschap was nog nooit zo groot geweest als nu in dit seizoen, ondanks dat hij al drie races op rij niet heeft gewonnen. Dat is veelzeggend. Alonso werd derde na een rommelige race, maar hij moet het idee hebben gehad dat er veel meer in had gezeten.
Op de plaatsen vier tot en met zes is de volgorde eveneens McLaren, Red Bull, Ferrari. Luis, die alle kansen had om de race te winnen, werd de grootste verliezer van de race. Anders dan in Monaco liet hij zich achteraf niet kennen. Hij was juist zeer blij voor zijn teamgenootje, die won op het circuit waar hij zijn eerste Grand Prix-zege ooit had geboekt. Zoals Eddie Jordan opmerkte: deze Luis was een heel ander persoon dan de Luis in het vorstendom. Mark Webber zal weer het idee hebben gehad dat zijn beslissing om regenbanden te laten monteren alleen zijn teamgenootje weer een extra plekje had opgeleverd, terwijl Felipe Massa ook niet echt tevreden kon zijn met zijn prestatie op het circuit waar hij twee jaar geleden de dood recht in de ogen had gekeken.
In de subtop reed Paul di Resta een geweldige race. Hoewel hij op meer dan een ronde werd gereden, haalde hij wel een knappe zevende plaats binnen. Force India lijkt ook weer terug in het kampioenschap, net als Toro Rosso overigens. Bümi en Alguersuari sandwichten Rosberg. Saubers bandengok leverde niks op, getuige Co Biaggi’s elfde plaats.
Stand
In de stand liep Fattle uit op de nummers 2 tot en met 4, die elkaar amper meer ontlopen. Button staat slechts vijfde in het kampioenschap en dat komt door zijn twee DNF’s eerder deze maand, maar hij is met deze overwinning weer in de race voor de tweede plaats:
Stand:
1. Fattle 18 234
2. Webber 10 149
3. Luis 12 146
4. Alonso 15 145
5. Button 25 134
6. Massa 8 70
Vanwege de zomerstop is de volgende race pas over vier weken. Ontwenningsverschijnselen!