Rosberg wint in Monaco en voert WK weer aan
“Ik ben hongeriger dan Rosberg.” Met die woorden begon Luis de onvriendelijkheden binnen zijn team. De wereldkampioen van 2008 had twee weken geleden de leiding in het WK overgenomen door de hele race de druk van zijn teamgenoot te weerstaan en hij had ineens weer praatjes gekregen. Prompt schilderde hij Rosberg af als een verwend rijkeluiszoontje dat de straatvechtersmentaliteit miste. Een apart statement in de aanloop naar de Grand Prix van Monaco, de race die Rosberg vorig jaar overigens al had gewonnen. De Finse Duitser wilde na vier opeenvolgende nederlagen graag een keer terugslaan en was door Luis’ uitspraak helemaal gemotiveerd om alles uit de kast te halen om de race te winnen.
De strijd kwam tot ontbranding in de kwalificatie. De Mercedes-rijders klopten elkaar om beurten in de eerste sessies en in de laatste sessie was Rosberg in zijn banker lap een fractie sneller dan Luis. Als de heren in de slotfase van de sessie op pad gaan naar een nog snellere tijd, schiet Rosberg op een raar punt van de baan. Door de gele vlaggen kan Luis zijn tijd niet meer verbeteren. Hij is ziedend als hij uit zijn bolide stapt. De herinneringen gaan terug naar acht jaar geleden, toen Michael Schumacher zijn auto op de baan parkeerde, zodat concurrent Alonso zijn tijd niet meer kon verbeteren. Zou Rosberg hetzelfde hebben gedaan? Dat was niet te hopen voor hem, want dan zou hij hoogstwaarschijnlijk naar de andere kant van de grid worden verbannen, zoals Schumacher destijds. Rosberg hield vol dat hij gewoon een fout had gemaakt en na bestudering van de telemetrie kwam de wedstrijdleiding tot dezelfde conclusie. Rosberg lachte in zijn vuistje, want hij startte dus gewoon vanaf poleposition.
Daarmee lag de weg vrij voor weer een rechtstreeks Mercedes-duel. Luis had twee kansen om Rosberg te verslaan: bij de start en bij de pitstops. Rosberg houdt bij de start gewoon zijn plaats. Hoewel Luis het grootste gedeelte van de race binnen een seconde van zijn teamgenoot zit, kan hij hem nooit bedreigen. Ook bij de pitstops kan hij zijn slag niet slaan, doordat iedereen zijn enige pitstop maakt tijdens de tweede safetycarfase, die in het leven was geroepen door een flinke klapper van Subtiel. De Duitser verloor bij het remmen voor de havenchicane de controle over zijn bolide en vloog de muur in, waardoor de baan met brokstukken werd bezaaid.
Achter de rug van de Mercedes gebeurde sowieso erg veel: zo werd Pérez in de eerste ronde door een agressief rijdende Button de muur in getikt, waardoor de safetycar voor het eerst uitrukte. Toen het circuit weer werd vrijgegeven, kwam Fattle niet meer op gang. De enige coureur die niet met zijn zelfgekozen startnummer reed, lag er al heel gauw uit. Het maakte de weg vrij voor Räikkönen, die van de zesde startplaats een wereldstart had gemaakt en tot de pitstops derde lag. Doordat hij achter de safetycar schade opliep, moest hij nog een keer binnenkomen, waarna hij tot de achterhoede was veroordeeld. Met het mes tussen de tanden probeerde hij zich weer naar voren te banen. Het eindigde met een even kolderieke als kansloze actie op Magnussen in de haarspeldbocht, waardoor hij nog buiten de punten zou vallen, hoewel hij nog wel het genoegen smaakte de snelste raceronde te rijden.
Ook geen geluk was er voor de Toro Rosso’s, die het hele weekend snel onderweg waren. Kwjat lag er al snel uit, Vergne reed lange tijd in de subtop rond, viel terug door een drivethroughpenalty vanwege een unsafe release, waarna hij zijn motor opblies. Datzelfde deed Bottas. Uitgerekend op het circuit waar de motoren het minst belast werden, ging zijn krachtbron in rook op.
De vele uitvallers zorgden voor opmerkelijke gezichten in de top 10. Zo reed Gutiérrez een hele tijd rond de negende plaats, totdat hij de muur schampte en in de rondte ging. Het betekent dat uiteindelijk Bianchi, in de Marussia, in de punten rijdt. De Fransoos is door de uitvallers opgerukt naar de tiende plaats en nadat Räikkönen de ongelukkige Magnussen in zijn ondergang heeft meegesleurd, rijdt hij op een verbazingwekkende achtste plaats rond. Hij zou uiteindelijk, na een tijdstraf, als negende eindigen, achter Grosjean, die werkelijk waar niets liet zien, maar gewoon bleef rijden en een aantal punten pakte.
Vooraan rijdt Rosberg onbedreigd naar de overwinning. Luis valt in de slotfase flink terug doordat hij iets in zijn oog heeft, waardoor hij in de slotfase door Ricciardo wordt opgejaagd. Alonso komt uiteindelijk op gepaste afstand als vierde over de streep. De Spanjaard kende een eenzame race en had op het eind remproblemen, waardoor hij Ricciardo in de slotfase moest laten gaan. Hülkenberg finishte op meer dan een ronde achterstand als vijfde, voor Button en Massa, de enige coureur die tijdens de safetycarfase niet naar de pits was geweest. Door de uitvallers werkte de Braziliaan zich nog op naar de zevende plaats, waardoor hij voor de derde keer dit seizoen zes punten pakte. Grosjean werd achtste, voor Bianchi en pechvogel Magnussen, die een motorprobleem had en in de duels vaak hardhandig opzij werd gezet. Datzelfde overkwam de Caterhams. Co Biaggi, die lange tijd voor Bianchi reed, had geen goed woord over voor de manier waarop de Fransman zijn auto langs de zijne smeet. Voor het noodlijdende Caterham waren de druiven na afloop ook erg zuur.
Datzelfde gold voor Luis, die zijn emoties de baas probeert te zijn en de pers ijzig kalm te woord staat. Hij miepte als een verongelijkte kleuter over de gevolgde strategie, waardoor hij geen kans had om zijn teamgenoot te verslaan, die vrolijk de leiding in het WK overnam. Door de felle tweestrijd bij Mercedes doet het huidige Formule 1-seizoen heel erg denken aan het Formule 1-seizoen van 1988. Destijds veegde het team van McLaren de vloer aan met de concurrentie en vochten de coureurs Senna en Prost elkaar bijna de tent uit. Dit jaar veegt Mercedes de vloer aan met de concurrentie en lijkt de wereldtitel de eens zo innige vriendschap tussen de twee coureurs in de weg te staan. Als dat maar goed gaat…