Botsingen en blunders in Brazilië

George Russell heeft de eerste zege uit zijn carrière gescoord. In Brazilië was hij in een tumultueuze race te sterk voor teammaat Lewis Hamilton en Carlos Sainz. Red Bull viel op Interlagos vooral in negatieve zin op.

In Brazilië staat de derde en laatste sprintrace van het seizoen op het programma, wat betekent dat de kwalificatie al op vrijdag verreden wordt. Onder wisselende omstandigheden doet Magnussen alles goed, waardoor hij tegen alle verwachtingen in de snelste is en op pole mag starten, voor Max en Russle.

Ondertussen doet Ferrari alles fout door Leclerc op intermediates een nog droge baan op te sturen, waardoor de Monegask slechts als tiende aan de sprintrace mag beginnen. Hij staat daarmee één plekje achter Pérez, die om onbegrijpelijke redenen achter hem aan was blijven rijden en daardoor slechts de negende tijd rijdt voordat Russle van de baan vliegt en de sessie wordt afgebroken.

In de sprintrace kan Magnussen zijn leidende positie niet lang vasthouden. Verrassender is dat Max handen en voeten nodig heeft om Russle achter zich te houden. Halverwege de race glipt de Brit er dan toch langs, waarna Max ook nog ten prooi valt aan Science en Luis. Pérez en Leclerc eindigen niet eens zo ver achter hem als vijfde en zesde. Magnussen wordt op zijn beurt achter Norris achtste en houdt een waardevol punt aan het avontuur over.

Een dag later is het vrijwel meteen uit met de pret als Ricciardo hem in de eerste ronde klunzig in de rondte tikt. De tollende Haas rijdt vervolgens achteruit tegen de McLaren van de boosdoener aan, waardoor zowel de polesitter van de sprintrace als de lachende Australiër uit de strijd liggen.

De race wordt gelijk geneutraliseerd en pas na zes lange ronden weer hervat. De safetycar wacht heel lang met het doven van de lichten, waardoor Russle er pas op het allerlaatste moment vandoor kan spuiten. De op de tweede plaats liggende Luis wordt erdoor verrast en ziet Max langszij komen. De Nederlander probeert in de tweede bocht meteen de move uit waarvoor hij Ocon vier jaar eerder uit woede door de garage duwde. Inderdaad eindigt het in tranen omdat Luis wel erg weinig ruimte laat. Beide heren verliezen de nodige plaatsen. Max moet tevens naar de pits voor een nieuwe voorvleugel en krijgt niet lang daarna een tijdstraf voor het vergrijp aan de broek.

In de consternatie ramt de goed gestarte Norris Leclerc van de baan. De Ferrari zeilt de muur in, maar kan wonder boven wonder zijn weg, minus een voorvleugel, vervolgen. Na zijn reparatiestop kan de Monegask samen met Max het veld voor zich uitjagen.

Pérez is door het geram naar de tweede plek opgerukt, voor Science, die door een motorwissel slechts als zevende aan de race was begonnen. De Spanjaard moet heel vroeg in de race naar de pits om een tear-off uit zijn remkoeler te halen. Na zijn stop moet hij zich weer langs een kluit auto’s in de middenmoot knokken. Luis is dan alweer opgerukt naar de derde plaats en krijgt de leiding in handen als Pérez en Russle hun monteurs opzoeken. Luis rijdt nog wat langer door en hervat de race na zijn stop als vierde.

Op nieuwe banden rijdt hij het gat naar Science gauw dicht. De Spanjaard laat het niet op een gevecht aankomen en gaat halverwege de race voor de tweede keer naar de pits. Vervolgens is Pérez, die op de mediums geen vuist kan maken, aan de beurt. De Mexicaan laat het wel op een gevecht aankomen, maar wordt eenvoudig voorbij geblazen. Pas daarna duikt hij voor de tweede keer de pits in. Luis doet een ronde later met veel tegenzin hetzelfde en blijft de Mexicaan voor.

Science is door de pitstops naar de tweede plek opgerukt. Wanneer Russle zijn tweede stop van de middag maakt, komt hij pal voor de deur bij de Ferrari terug op de baan, om op nieuwe banden meteen hard bij de rode bolide weg te rijden.

De race wordt op zijn kop gezet als Norris opeens stilvalt. Hoewel de McLaren niet op een gevaarlijke plaats staat, verschijnt wel gauw de virtuele safetycar op de baan. Al gauw wordt het ding vervangen door een echte. Science maakt van de gelegenheid gebruik door meteen zijn banden te verwisselen. Hij valt terug naar de vierde plaats.

De neutralisatie komt als geroepen voor Leclerc en Max, die zodoende hun niet onaanzienlijke achterstand kunnen inlopen. Bij de herstart ligt Pérez ditmaal te slapen. Hij komt meteen onder druk van Science te staan, die hem na een stevig gevecht van het podium verdrijft. Even later volgt Leclerc en daarna is het hek van de dam en gaat ook Alonso hem nog voorbij.

Max meldt zich even later aan de staart de Mexicaan. Hij wordt doorgelaten op voorwaarde dat hij zijn plek weer teruggeeft als hij er niet in slaagt Alonso in te halen, om niet onnodig punten van Pérez af te pakken. In de strijd om de tweede plaats in het rijderskampioenschap kan de Mexicaan ieder puntje namelijk goed gebruiken. Om diezelfde reden probeert Leclerc Ferrari ertoe te bewegen om hem en Science van volgorde te laten wisselen. Zoals verwacht krijgt hij een nul op het rekest omdat hij Alonso in zijn nek heeft hijgen en Science vier tellen voor hem ligt.

De Mercedes zijn ondertussen hard op weg naar een dubbelzege. Luis komt niet binnen een seconde van Russle, die in de slotfase hard doorrijdt en voor het eerst in zijn carrière als eerste onder het zwart-wit geblokt doorkomt. Achter Luis komen de Ferrari’s van Science en Leclerc als derde en vierde over de streep, voor een ontketende Alonso, die uit de klauwen weet te blijven van Max.

Tot ontzetting van iedereen bij Red Bull besluit de Nederlander zijn plek niet aan de volkomen verbouwereerde Pérez terug te geven, waardoor de Mexicaan Leclerc in het kampioenschap langszij ziet komen. Ocon wordt achtste, voor Bottas, die bij de herstart nog fraai vijfde lag, maar blij mag zijn dat hij nog twee WK-punten aan het avontuur overhoudt. Uit het niets pakt Stroll het laatste punt, terwijl teamgenoot Fattle, ondanks een sterk optreden, nog achter het net vist, net als in de sprintrace.

Eveneens puntloos blijven Joe, Mick, Gasly en de Williams’ van Albon en de hopeloos trage Latifi, terwijl Tsoenoda door een fout in een computersysteem moederziel alleen als laatste eindigt op een ronde achterstand.

Volgende week wordt het seizoen afgesloten in Abu Dhabi. Kan Max zich daar revancheren voor zijn matige optreden, of pakt Luis op de valreep zijn eerste seizoenszege op het circuit waar hij vorig jaar schlemielig de titel verloor? En wie wordt de runner-up? Leclerc of Pérez?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *