Verstappen van een andere planeet

Max Verstappen heeft de concurrentie verpletterd in België. Gestart vanuit de achterhoede eindigde hij alsnog ver voor teamgenoot Sergio Pérez en polesitter Carlos Sainz, terwijl Lewis Hamilton voor het eerst dit seizoen de finishvlag niet zag.

Na een zomerstop van vier weken gaat in België traditiegetrouw de tweede seizoenshelft van start. Aangezien het snelle Spa-Francorchamps goede inhaalmogelijkheden biedt, is het ook een circuit waar teams gridstraffen incasseren om extra motoronderdelen in te kunnen zetten. Ditmaal zijn het er niet minder dan acht, waaronder Max en Leclerc, die daardoor achteraan moeten starten.

Het lijkt Max niet te deren. Het hele weekend rijdt hij de concurrentie op een hoopje. In de kwalificatie is hij niet minder dan zes tienden sneller dan de rest. Door zijn straf mag hij pas als veertiende starten, pal voor Leclerc, die in de kwalificatie vooral in dienst rijdt van teamgenoot Science. De Spanjaard eist door het wegvallen van Max de pole op, voor Pérez.

Zo goed als de kwalificatie voor Max verloopt, zo belabberd verloopt ‘ie voor Mercedes. Het Duits-Britse team had ongetwijfeld gehoopt door het verbod op flexibele bodemplaten weer echt vooraan mee te doen, dus is de zevende tijd voor Luis en de achtste voor Russle op twee seconden van de pole een ijskoude douche. Door alle gridstraffen mogen de extreem hard afgeveerde bolides nog wel als vierde en vijfde starten achter Alonso, die profiteert van de gridstraf van teamgenoot Ocon.

Een dag later speelt de Spanjaard onbedoeld een hoofdrol in de chaos in de openingsronde. De op de zachte banden vertrokken Science is goed weg bij de start, terwijl Pérez naast hem een poepstart heeft en nog voor de eerste bocht drie plekken kwijt is. Luis grijpt Alonso vervolgens aan op Kemmel. Aan het eind van het rechte stuk komt hij langszij en in Les Combes probeert hij de Spanjaard buitenom voorbij te gaan. Hij laat echter niet genoeg ruimte en wordt over het linker voorwiel van de Alpine gelanceerd. De Mercedes vliegt een paar meter de lucht in en bij neerkomst raakt het koelsysteem beschadigd. Na de concurrentie te hebben ondergesproeid moet Luis zijn gewonde Mercedes aan het eind van de ronde op de uitloopstrook parkeren, waarmee hij de eerste uitvaller is.

De race wordt kort daarna geneutraliseerd, maar niet voordat Latifi spint en Bottas uit de race veegt. De Canadees komt achter Leclerc, wiens remmen beginnen te koken door een tear-off die in zijn remkoeler verstrikt was geraakt, de pits in om zijn voorvleugel te vervangen.

Max is door de ongelukken vooraan alweer naar de achtste plek opgerukt. Als het veld na vier ronden weer wordt losgelaten, werkt hij zich in een mum van tijd naar de derde plaats op. Met Pérez, die zich in de chaos in de eerste ronde handig had hersteld van zijn slechte start, heeft hij meer moeite. Een keer weet Pérez de aanval af te slaan, maar de volgende ronde moet hij het antwoord schuldig blijven. Doordat Science ondertussen al naar de pits is gegaan, ligt Max ineens aan kop.

In het vervolg loopt hij hard weg bij Pérez, die even later zijn mediums in komt wisselen. Max wisselt een ronde later zijn zachte banden in en blijft Pérez ondanks een matige stop voor. Op nieuwere banden rijdt hij het gat naar Science rap dicht. Nog voordat de race op de helft is, gaat Max de Ferrari voorbij, om hard aan de horizon te verdwijnen.

Daarmee is de race vooraan wel beslist. Max doet het in de tweede helft van de race rustig aan om het materieel en de banden niet te zwaar te belasten. Toch blijft hij zijn voorsprong uitbreiden. Science valt niet veel later ook nog ten prooi aan Pérez, die er een dubbelzege voor Red Bull van maakt. In de slotfase moet Science zelfs nog flink aan de bak om Russle voor te blijven.

Zo makkelijk als Max door het veld heen was gekliefd, zo stroperig verloopt Leclercs opmars. De Monegask ligt na alle pitstops eenzaam op de vijfde plaats. Ferrari denkt slim te zijn door Leclerc vlak voor tijd nog van een nieuw setje banden te voorzien in de hoop het bonuspunt voor de snelste raceronde op te strijken.

De banden gaan er goed op, maar eenmaal terug op de baan wordt Leclerc meteen ingehaald door Alonso. Pas een ronde later gaat Leclerc de Alpine op Kemmel weer voorbij. Ondanks de slipstream en DRS slaagt Leclerc er niet in Max’ snelste raceronde van veel eerder in de race aan te scherpen. Tot overmaat van ramp blijkt Leclerc ook nog te hard door de pitstraat te zijn gereden, waardoor hij een tijdstraf krijgt en alsnog achter Alonso als zesde eindigt.

Max is dan al lang en breed gefinisht. Met zijn overwinning vanaf de veertiende startplaats overtreft hij zelfs nog zijn prestatie van net voor de zomerstop in Hongarije, toen hij als tiende mocht starten. Tevens pakt hij ditmaal het bonuspunt voor de snelste raceronde. Op ruim 17 tellen achterstand komt Pérez in de tweede Red Bull over de finish. Science eindigt bijna 10 tellen achter de Mexicaan als derde, met Russle niet ver achter hem.

Alonso wordt door Leclercs tijdstraf vijfde, terwijl Ocon zich knap herstelt van zijn gridstraf en niet ver achter zijn teamgenoot zevende wordt. Fattle komt na eveneens een sterke race als achtste over de streep, al had een zevende plek erin gezeten als hij zich in de slotfase niet had verslikt in Gasly. De Fransman, die traditiegetrouw de dood van landgenoot Anthoine Hubert herdacht, wordt na twee vroege stops negende. Het laatste punt gaat naar Albon, die zijn auto puur voor de rechte stukken had afgesteld en een niet te nemen horde vormde voor zijn achtervolgers.

Op zijn staart komen Stroll, Norris, Tsoenoda, Joe en Ricciardo aan de finish. Vooral Ricciardo, die in het begin van de race nog even zesde lag, was dat optreden precies wat hij niet nodig had om nog een teambaas van zijn rijkunsten te overtuigen. Op een ronde achterstand komen de Haasjes van Magnussen en Mick pal achter elkaar over de finish. De rode lantaarn is voor Latifi.

Door zijn overwinning verdedigt Max volgende week op Zandvoort een voorsprong in het kampioenschap van 93 punten op Pérez en 98 op Leclerc. Rijdt hij voor eigen publiek de concurrentie, net als vorig jaar, op een hoopje, of doorbreekt Ferrari daar zijn zegereeks?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *