Max domineert in de duinen

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Nederland gewonnen. Voor eigen publiek op een uitverkocht Zandvoort was hij te sterk voor Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, waardoor hij de leiding in het kampioenschap weer overneemt.

Na een afwezigheid van 36 jaar stond de Grand Prix van Nederland dit jaar eindelijk weer op het programma, nadat het evenement vorig jaar vanwege corona afgeblazen moest worden. Vanwege de zenuwslopende titelstrijd tussen local hero Max en zevenvoudig wereldkampioen Luis kon de timing nauwelijks beter. Door zijn overwinning in de non-race in België had Max het gat naar Luis in het kampioenschap tot slechts drie punten gereduceerd en ging hij op het krappe en onvergeeflijke Zandvoort vol in de aanval.

Hoe verraderlijk het ruim 4 kilometer lange parcours is, blijkt in de trainingen al, waarin her en der coureurs hun auto’s in de vangrail parkeren, waardoor de trainingen om de haverklap onderbroken worden. In de kwalificatie veroorzaken beide Williams-coureurs een rode vlag als ze hard van de baan tetteren. Waar Russle nog door kan rijden, ligt Latifi’s bolide wel in puin, waardoor de Canadees vanuit de pitstraat moet starten.

Beter vergaat het Max, die ondanks een haperend DRS de pole pakt, voor Luis en Bottas. Van Chicko ontbreekt wederom ieder spoor. De Mexicaan ligt er na een kwalificatiesessie al uit en is slechts zestiende. Omdat hij toch weinig meer te verliezen heeft, besluit Red Bull maar meteen een motor te vervangen, waardoor de Mexicaan samen met Latifi vanuit de pitstraat mag starten.

Zonder rugdekking duikt Max op zondagmiddag als eerste de Tarzanbocht in, voor Luis en Bottas. In de openingsronde trekt hij meteen een enorm gat naar Luis. Al gauw stabiliseert het gat en schommelt het rond de drie seconden. Bottas wordt langzaam maar zeker op achterstand gereden en achter hen wordt de rest van het veld, onder aanvoering van Gasly in de Alpha Tauri, helemaal gauw op achterstand gereden.

De voorsprong van de koplopers op de rest is dusdanig dat Mercedes haar numerieke voordeel vooraan al gauw uit kan buiten. Luis wordt al in de twintigste van de in totaal 72 ronden naar de pits gehaald voor een setje fonkelnieuwe mediums. Red Bull reageert door Max een ronde later eveneens naar de pits te halen voor een setje mediums. Hij blijft Luis voor, maar hij raakt de leiding daardoor wel kwijt aan Bottas.

Luis zet na de pitstop de druk erop bij Max. Samen rijden ze langzaam maar zeker naar de staart van Bottas toe, die nog stoïcijns op zijn zachte banden is blijven doorrijden. Voor Max is het cruciaal dat hij de Fin gauw inhaalt om uit de Mercedes-sandwich te komen. Hij slaat toe als Bottas een foutje maakt in de chicane, waardoor Max hem op start/finish zonder al te veel problemen voorbij blaast. Bottas gaat meteen van het gas om Luis erlangs te laten, waarna hij eveneens een nieuw setje mediums laat omleggen.

Halverwege de race rijden de titelpretendenten nog vlak achter elkaar, totdat Max in anticipatie van zijn tweede stop het tempo verhoogt en een gat trekt. Mercedes is Red Bull een slag voor door Luis al in de 39e ronde voor de tweede keer naar de pits te halen voor een in de kwalificatie gebruikt setje mediums. Die luxe heeft Max niet, want als hij een ronde later naar de pits gaat, krijgt hij de harde banden gemonteerd. Hij blijft een klagende Luis en Bottas vrij ruim voor.

In de slotfase moeten Max en Luis zich om beurten langs de achterblijvers knokken, waardoor hun onderlinge afstand varieert. Luis wisselt klachten over de banden af met snelste raceronden, maar slaagt er niet in om het gat naar Max te dichten. Tegen het eind van de race zijn Luis’ mediums op en moet hij de aanval opgeven.

Mercedes besluit om eerst Bottas en daarna Luis nog een keer naar de pits te halen om Luis te verzekeren van het punt voor de snelste raceronde. Bottas geeft de strategen aan de pitmuur de nodige hartkloppingen door op nieuwe banden meteen keihard te rijden. Pas in de laatste sector gaat hij van het gas, waardoor Luis zijn snelste ronde in de laatste ronde met anderhalve seconde aanscherpt en het bonuspunt terugpakt.

Max is dan al als winnaar over de streep gekomen voor het dolenthousiaste publiek. Met zijn overwinning lost hij de twee jaar geleden overleden Niki Lauda af als laatste winnaar van de Nederlandse Grand Prix. Mercedes pakt met de tweede plaats voor Luis en de derde voor Bottas nog wel de troostprijzen, maar had ongetwijfeld op iets meer dan dat gehoopt nadat ze de hele trukendoos hadden opengetrokken.

Op een ronde achterstand komt Gasly als vierde over de finish, voor Leclerc, waardoor de top 5 van de kwalificatie in dezelfde volgorde aan de finish komt. Alonso troeft Science in de slotronde af en wordt knap zesde. Chicko bekroont zijn inhaalrace met een achtste plaats en wordt zowaar tot Driver of the Day uitgeroepen. Ocon wordt negende en het laatste punt gaat naar Norris, die Chicko in de slotfase bijna nog uit de race had gereden. Teamgenoot Ricciardo wordt elfde.

Op twee ronden achterstand eindigen de Aston Martins van Stroll en Fattle. Giovinazzi komt door een lekke band niet verder dan een veertiende plaats, nadat hij zich nog fraai als zevende had gekwalificeerd. Kubica, de invaller voor de met corona besmette Rijkunnen, gaat Latifi vlak voor tijd voorbij en eindigt knap als vijftiende. Russle moet vlak voor tijd met een kapotte versnellingsbak opgeven. De rode lantaarn is voor Mick Schumacher, die op drie ronden achterstand als achttiende eindigt in een race waarin alleen teamgenoot Marsepein en Tsoenoda met stille trom van het strijdtoneel waren verdwenen.

Door zijn overwinning gaat Max weer aan de leiding in het kampioenschap. Met 224½ punt heeft hij er drie meer dan Luis. Over een week gaat het spannende kampioenschap verder in Italië, op het hogesnelheidscircuit van Monza.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *