Geen bandenproblemen, duels om de koppositie die maar niet wilden ontbranden en het team van Mercedes dat constant de vloer aanveegde met de rest: erg interessant waren de races dit jaar niet. Maar in een bloedheet Hongarije was alles anders: de crashes en botsingen waren niet van de lucht. Uiteindelijk won Fattle tegen iedere verwachting in, terwijl Mercedes er een potje van maakte.
Luis’ perfecte weekend
Dominant. Een ander woord was er niet voor Luis’ optreden in de kwalificatie op de Hungaroring. Hij was meer dan een halve seconde sneller dan teamgenoot Rosberg, die zich vorig jaar nog de kwalificatiespecialist mocht noemen. De Finse Duitser was het hele weekend duidelijk de mindere van zijn teamgenoot. Hij moest behoorlijk zijn best doen om de Ferrari’s en de Red Bulls voor te blijven. Eddie Jordan voorspelde zelfs dat Luis de rest van het veld op een ronde zou zetten.
Gelukkig werden de woorden van de 67-jarige ex-teambaas al meteen bij de start gelogenstraft: waar de Mercedes weer eens slecht wegkwamen, kwamen ditmaal de Ferrari’s als dragsters uit de startblokken. Fattle dook als eerste de eerste bocht in, voor Rosberg, die de als vijfde gestarte Räikkönen in de tweede bocht zelfs nog zag passeren en ternauwernood de verbouwereerde Luis wist voor te blijven. De polesitter maakte zijn slechte situatie nog wat slechter door halverwege de eerste ronde als een beginner van de baan te vliegen, waardoor hij pas als tiende de eerste ronde doorkwam.
Vervolgens gebeurde er een hele tijd weinig: Rosberg kon de Ferrari’s opmerkelijk genoeg niet bijbenen, maar hij was wel sneller dan degenen achter hem. Luis had in de openingsfase de Toro Rosso’s van Science en Max nadrukkelijk in zijn spiegels omdat hij maar niet voorbij Massa kwam. Toen hij de Williams eindelijk voorbij was, maakte hij langzaam terrein goed in de subtop.
Terug naar de tekentafel
Na de pitstops liepen de Ferrari’s verder weg bij Rosberg, die naar de hardere band was overgestapt en ook nog terrein verloor op Luis. Het leek er sterk op dat de Mercedes inmiddels al veel te ver achterlagen om de Ferrari’s te bedreigen, maar ineens was alles anders toen Hülkenbergs voorvleugel spectaculair desintegreerde op het rechte stuk.
Met een noodgang vloog Hülkenberg de muur in, waardoor hij de eerste uitvaller van de race werd. Het was geen best weekend voor Force India, dat Pérez in de trainingen al zwaar zag crashen door een kapotte ophanging. Het ontwerpteam kan dus terug naar de tekentafel. De baan lag bezaaid met brokstukken en dus kwam eerst de virtual safetycar en later de echte safetycar de baan op. De coureurs gingen massaal naar de pits, waarna de achterblijvers nog hun ronde achterstand mochten goedmaken.
Baanposten
In de tussentijd waren de baanposten druk in de weer om de baan bij het plaats delict brokstukvrij te maken. Ook de plek waar Luis in de eerste ronde van de baan was gegaan werd met een bezem schoongemaakt. Het zag er allemaal wat onbeholpen uit. Kennelijk zijn er nog steeds geen Zamboni-achtige machines om de baan in korte tijd schoon te vegen. De baanposten zijn de laatste jaren sowieso een mikpunt van spot: wie herinnert zich nog die dikke baanpost in Canada die voor een aanstormende bolide op z’n muil ging en net op tijd kon ontsnappen? Of die keer dat de race een uur werd stilgelegd omdat men een gat in de vangrail niet sneller kon repareren? Of die keer dat ze een auto niet door een gapend gat in de pitmuur wisten te krijgen? Niet altijd is het zo grappig: zo werd er eens een baanpost na de race door een kraan werd overreden en kon dat niet meer navertellen. En wat te denken van het tragische ongeluk van Jules Bianchi, die vorig jaar op een takelwagen klapte en vorige week aan zijn verwondingen bezweek?
Het hele weekend stond in het teken van de eerste verongelukte Formule 1-coureur in 21 jaar. Net als in Monaco 1994 werd de verongelukte coureur voor de race geëerd met een minuut stilte. De dood van Bianchi toonde precies aan waar in de Formule 1 nog winst is te boeken op het gebied van veiligheid, namelijk bij het bergen van wrakken.
Heethoofden
Gelukkig ging nu alles goed en maakten de coureurs zich op voor nog twintig intense rondjes. Fattle spoot meteen weg bij zijn achtervolgers, terwijl Räikkönens bolide een motorprobleem had ontwikkeld, waardoor hij meteen door Rosberg werd ingerekend. De Finse Ferrari-coureur moest niet lang daarna opgeven.
Ook niet best verging het Luis, die op Ricciardo klapte, zijn neus beschadigde en ook nog een drivethroughpenalty ontving voor onbeholpen rijgedrag. Luis was niet de enige coureur die op de bon werd geslingerd: ook Max kreeg een drivethroughpenalty omdat hij te hard onder de virtual safetycar zou hebben gereden. De Toro Rosso-coureur, die zijn teamgenoot met motorproblemen zag uitvallen, kreeg overigens geen straf voor zijn botsing met Bottas, waardoor de Williams-coureur teamgenoot Massa kon vergezellen in de achterhoede. De Lotus-coureurs waren pas echt meesters in het verzamelen van straffen: Grosjean kreeg er een voor een unsafe release waar hij niks aan kon doen, terwijl Pastoor de ene na de andere snelheidsovertreding beging.
Met Luis nu ver in de achterhoede leek Rosberg te zijn wakkergeschud en voor het eerst in de race leek hij Fattle te kunnen bedreigen. Hij kon the Finger-Man goed volgen, maar achter hem was Ricciardo, de winnaar van vorig jaar, nog sneller. De lachende Australiër profiteerde in de slotfase van zijn zachtere banden, waardoor hij in staat was naar de koplopers toe te rijden, ondanks een kleine beschadiging aan het bodywork. Inhalen bleek een heel ander verhaal te zijn, dus deed hij een do-or-die-aanval in de eerste bocht. Van grote afstand dook hij bij Rosberg naar binnen. Rosberg counterde en nam zijn plekje weer in, maar schampte de Red Bull en reed zijn band lek. Ricciardo kon zich bij zijn team melden voor een nieuwe voorvleugel, terwijl Rosberg nog een ronde lang met zijn kreupele bolide half over de baan en half over de uitloopstroken naar de pits strompelde. Na zijn stop lag hij nog achter Luis…
Door het foutenfestival kwamen de ‘saaie’ coureurs bovendrijven: Kwjat rukte op naar de tweede plaats, voor Ricciardo, terwijl Max naar een fantastische vierde plek reed, voor een eveneens solide rijdende Alonso. Luis kwam niet verder dan de zesde plaats, voor Grosjean en Rosberg en verontschuldigde zich bij zijn team voor zijn belabberde optreden. Nauwelijks gelukkiger kon Rosberg zijn, die het hele weekend ruzie had met zijn auto en niet van het gestuntel van zijn teamgenoot kon profiteren. De laatste puntjes waren voor Button en Ericsson.
Maar de winnaar van de dag was Fattle, die net als in Maleisië zijn hoofd koel wist te houden en zijn tweede overwinning van het seizoen behaalde. In de uitloopronde memoreerde hij Bianchi, wiens toekomst bij Ferrari leek te liggen. Echt uitbundig werd de overwinning niet gevierd, al zal Fattle met een goed gevoel de zomerstop in gaan: hij won veel punten op zowel Luis als Rosberg. Na zijn mindere resultaten van de afgelopen maanden is hij weer helemaal terug!