Button op kampioenskoers

Monaco
Het afgelopen weekeinde reden de peperdure bolides van de formule 1 voor de laatste keer door de straten van Monaco. Nou ja, dat zou tenminste kunnen, want wie weet of er volgend jaar nog wel formule 1 is? Want de FIA is lekker bezig de formule 1 naar de knoppen te helpen met hun kostenbesparende maatregelen. Als het echt zo is dat de Formule 1 moet bezuinigen, dan heeft de formule 1 dat volledig aan zichzelf te danken. Want als je geen tabaksreclame meer toelaat en er vervolgens een financiële crisis komt, dan krijg je het moeilijk als sport om voldoende geld binnen te halen.

Toch lijkt alles nog prima te gaan. Bijna alle auto’s zijn competitief, dus wat wil je nog meer? Desondanks moet er zo nodig een budgetlimiet komen voor de teams. Dat klinkt erg communistisch en de gevestigde orde was er natuurlijk niet blij mee. Opmerkelijk was dat juist Ferrari, het lievelingetje van de FIA, zich tegen de autosportfederatie keerde. Helaas voor ze kregen ze in de rechtszaak de kous op de kop, maar de dreigementen om uit de sport te stappen, moeten serieus genomen worden.

Niet alleen Ferrari dreigt weg te gaan, ook BMW en Toyota denken erover om ermee op te houden. Toch hoeft de Formule 1 niet leeg te stromen: een aantal GP2-teams wil de sprong naar de Formule 1 maken, mits er een budgetplafond komt. Ook Lola wil zich inschrijven voor volgend jaar, in tegenstelling tot een aantal teams dat nu meerijdt. De deadline is 29 mei aanstaande.

Of het budgetplafond volgend jaar komt, of pas in 2011, het zal leiden tot een verschraling in de formule 1, waarin amateuristische teams lekker mee kunnen liften met de grote teams. Daarnaast zijn er ook nog allerlei belachelijke reglementswijzigingen, zoals het verbieden van bijtanken. Jacques Villeneuve, de slechtste wereldkampioen ooit, lijkt de toekomstige Formule 1 geweldig. Mij lijkt dat er nog minder wordt ingehaald als er geen pitstops meer zijn.

Race
In Monaco bleek namelijk weer hoe moeilijk inhalen was. De beste kans was bij de start, iets wat Räikkönen ook wist. Hij had zich knap als tweede gekwalificeerd, tussen de Brawns. Hij wilde dolgraag winnen, dus moest hij bij de start zijn slag slaan. Helaas voor hem was Barrichello (3) beter weg en passeerde hem juist. Het bleek de sleutel in de wedstrijd, want de twee Brawns reden vanaf dat moment aan kop en daar zou weinig verandering in komen.

Daarachter was het spannender. Vettel had licht gekwalificeerd en baalde dat hij de pole had gemist. Dat had een vreemde race opgeleverd, want op de superzachte banden begon hij al heel gauw zeeën met tijd te verliezen. Vreemd dat die banden al na vijf ronden “op” waren. Langzaam kwam er een steeds grotere sliert auto’s achter de jonge Duitser aan. Massa waagde een inhaalpoging bij de tunnel, maar verslikte zich en sneed de chicane af. Toen hij Vettel er weer langs moest laten, glipte Rosberg er ook nog eens langs. Niet lang daarna lukte het iedereen om de rijdende chicane in te halen. Vettel ging maar naar de pits en crashte even later uit de race. Wat een deceptie.

Toch was Vettel niet het enige slachtoffer van slechte banden. Ook Barrichello verloor veel snelheid. De Brawns waren als een van de weinige teams met de superzachte band vertrokken en die band bleek wel erg kwetsbaar. Barrichello kon zijn teamgenootje in de openingsfase goed volgen, maar plotseling verloor hij veel tijd. Zijn geluk was dat Vettel de mannen daarachter zo veel had opgehouden, waardoor hij nauwelijks in de problemen kwam. Alleen Räikkönen kon hem bedreigen, maar hij stopte eerder en kwam er niet voorbij. Na de pitstops was Barrichello op de hardere band weer in staat een goed tempo te rijden, maar Button was toen al ver weg.

Achterin gebeuren weer de gebruikelijke ongelukken. Zo ramt Buemi zichzelf en Piquet uit de race. Kubica valt ook weer eens uit. De Pool, die vorig jaar nog aan de leiding ging in het WK, is nu nog steeds puntloos. De BMW’s waren het hele weekend al stuitend traag. Zelfs de Force India’s waren sneller. In de race zet zich dat voort: hoewel Subtiel last heeft van slechte banden, rijdt Fisichella een wereldrace en finisht als negende. Hidefeld rijdt redelijk goed en finisht als elfde, daar toch twee plekken achter. Bij Toyota gaat het ook lekker: in de kwalificatie zijn de bolides al de traagsten, in de race doen Glock (10e) en Trulli (13e) het amper beter.

McLaren leek juist aardig op dreef. Kovalainen gooit echter in de slotfase van de race een zevende plaats weg door een klapper, Hamilton verprutste zijn weekend een dag eerder: juist toen hij een snelle tijd wilde neerzetten in de eerste kwalificatiesessie, sloopte hij zijn auto. Het resultaat: hij kwam niet door “Q1” en mocht achteraan starten. Dan weet je dat er weinig meer mogelijk is. Door een slechte strategie en een auto die toch niet zo snel bleek te zijn, werd Hamilton uiteindelijk twaalfde. Gek genoeg was hij nog best tevreden.

Dit weekend valt de snelheid van de Ferrari’s op. Opeens doen ze weer mee en dat op een circuit waar ze al jaren niet sterk meer zijn. Dat belooft wat voor de rest van het seizoen, of blijft het onvoorspelbaar? Na de crash van Vettel moet Mowk Webbah de eer van Red Bull ophouden. Dat doet hij met verve. Hij zet enkele malen de snelste raceronde neer en komt nog heel dicht bij de Ferrari’s. Opmerkelijk is dat Massa, ondanks de tijd die hij in de openingsfase verloor, toch nog vlak achter zijn teamgenootje eindigt.

Nico Rosberg weet het potentieel van de Williams redelijk uit te buiten met een zesde plaats. Alonso wordt zevende, terwijl Bourdais het laatste puntje pakt. Fisichella komt slechts twee seconden tekort voor dat felbegeerde WK-puntje.

Door zijn overwinning bedraagt Buttons voorsprong op de nummer drie Vettel al 28 punten. Barrichello heeft 16 punten minder. Na zijn overwinning was Button zo blij, dat hij zijn bolide “fout” parkeerde, waarna hij nog een sprintje kon trekken naar het podium. Met zijn conditie zat het wel snor. Wie houdt hem nog tegen?

IndyCar
In de IndyCars reed Robert Doornbos mee. Op de beroemde oval van Indianapolis wist hij twee bolides af te schrijven in de kwalificatiesessies. Het blijft me verbazen hoeveel er mis kan gaan op een circuit dat juist gemaakt is om de hele tijd met je poot op het gaspedaal te kunnen blijven drukken. Een beetje met de baan meesturen is blijkbaar al te veel gevraagd.

In de race volgden de crashes elkaar al snel op. Na ieder ongelukje duurde het weer een aantal ronden voordat er geracet mocht worden. Robert Doornbos finishte de door Helio Castroneves gewonnen race niet. Ook nu klapte hij in de muur, wat toch wel een vervelende gewoonte begint te worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *