Deze was voor Dieter

Max Verstappen heeft in Amerika zijn dertiende seizoenszege behaald. In de slotfase van de levendige race rekende hij af met Lewis Hamilton en Charles Leclerc, die samen met hem op het podium stonden. Mede dankzij de vierde plaats van Sergio Pérez sleepte Red Bull drie races voor het eind de constructeurstitel in de wacht.

De rijderstitel mag dan wel binnen zijn en de constructeurstitel kan ze bijna niet meer ontgaan, toch komt Red Bull voorafgaande het raceweekend in Texas zwaar in het defensief vanwege het overschrijden van het budgetplafond in 2021. Waar de concurrentie eiste dat de Oostenrijkse renstal aan de hoogste boom zou worden opgeknoopt, praatte Red Bull-teambaas Christian Horner zich de blaren op de tong om de hele racewereld ervan te overtuigen dat er slechts procedurele fouten waren gemaakt en dat het team er geen voordeel bij had gehad. Erg overtuigend was zijn pleidooi kennelijk niet, want tijdens het raceweekend werden Max en Pérez alsnog door boze fans op Circuit of the Americas uitgejoeld.

Aan die verhitte discussie kwam subiet een einde toen net voor de kwalificatie het droevige nieuws wereldkundig werd gemaakt dat Red Bull-oprichter Dieter Mateschitz op 78-jarige leeftijd was overleden. Dat kon er ook nog wel bij voor de Oostenrijkers. In de kwalificatie zijn de Ferrari’s van Science en Leclerc het snelste, voor de Red Bulls van Max en Pérez. De Mexicaan laat tevens zijn motor verwisselen en moet vijf plekken inleveren. Leclerc valt om dezelfde reden tien plekken terug, waardoor Max doorschuift naar de eerste startrij.

Als de lichten een dag later doven, komt hij veel beter van zijn plek dan Science, die de koppositie binnen honderd meter al kwijt is. De Spanjaard hoopt in de eerste bocht de tegenaanval in te zetten, maar wordt tot zijn ontzetting vol in de flank geraakt door de als vierde gestarte Russle. Science spint en ziet het hele veld voorbijrazen. Tot overmaat van ramp blijkt zijn Ferrari terminaal beschadigd en moet hij ontgoocheld opgeven. Russle krijgt op zijn beurt een tijdstraf voor het vergrijp.

Beter vergaat het Max, die met een flinke voorsprong uit het startgewoel komt. Luis is naar de tweede plek opgerukt, voor de fraai als vijfde gestarte Stroll. Lang kan de Canadees zich niet op de derde plek handhaven. Eerst komt Russle hem voorbij en even later volgt Pérez, die zich zonder problemen van zijn gridstraf herstelt. De Mexicaan meldt zich al gauw aan de staart van de Mercedes, maar inhalen is er niet bij.

Vanwege de hoge bandenslijtage beginnen de pitstops al vroeg in de race. Pérez gaat via de pitstops voorbij Russle, die zijn tijdstraf uit moet zitten. Max weet zijn voorsprong op Luis bij de pitstops te vergroten. Ook ligt Leclerc nog tussen de twee kemphanen van vorig jaar in. De Monegask, die de grootste moeite had met Fattle in de achterste Aston Martin, blijft vrolijk op zijn oude banden doorrijden, net als Fattle overigens.

Die tactiek pakt goed uit als Bottas, die na een mislukte pitstop nog steeds klemzit achter Gasly, zijn Alfa Romeo plotseling tot aan zijn assen in het grind zet. Meteen rukt de safetycar uit en duikt iedereen de pits in die nog geen nieuwe banden had laten omleggen. Leclerc blijft zodoende Russle voor en kan als vierde aansluiten, terwijl Fattle ineens voor Stroll ligt.

Als de race wordt hervat, is Alonso op oorlogspad. De Spanjaard, die eveneens van de neutralisatie had geprofiteerd, ontfutselt Gasly meteen de achtste plaats, waarna hij op jacht gaat naar Stroll. Op het lange rechte stuk komt hij pas op het allerlaatste moment uit de slipstream. Precies op dat moment gooit Stroll het gat dicht en wordt Alonso over het linker achterwiel van de Aston Martin gelanceerd. De Alpine toucheert de vangrail, maar kan wonder boven wonder verder, terwijl Stroll gelijk uit de strijd ligt. Vanwege de ravage moet de safetycar opnieuw uitrukken.

De tweede herstart verloopt wel zonder incidenten. Max behoudt zonder problemen de leiding, voor Luis en Pérez, waarmee de volgorde vooraan hetzelfde is als een jaar eerder. Heel lang houdt de situatie niet stand, omdat Leclerc Pérez halverwege de race op een gedurfde manier inhaalt. Niet veel beter vergaat het Max, die klaagt over de motor en niet weg kan rijden bij Luis.

Mercedes ziet kans om de leiding over te nemen en haalt Luis vroeg de pits in voor wederom een set harde banden. Red Bull probeert te counteren door Max een ronde later eveneens de pits in te dirigeren. De pitstop loopt uit op een kleine ramp omdat het linker voorwiel er maar niet op wil. Tot zijn niet geringe frustratie rijdt Max nog achter Leclerc, die eveneens een set nieuwe mediums had laten monteren, de pits uit. Luis is dan al uit het zicht verdwenen.

De koppositie is dan in handen van Pérez, die even later ook nieuwe banden haalt en met het betere ellebogenwerk kan voorkomen dat hij zijn plek kwijtraakt aan Russle, die een paar ronden daarvoor was gestopt. Max dringt ondertussen aan bij Leclerc. Hij gaat de Ferrari in de eerste bocht voorbij, maar wordt meteen weer teruggepakt. Even later is het wel raak en blaast hij de Monegask op het lange rechte stuk met behulp van DRS finaal voorbij.

Fattle is vooraan als enige nog niet voor de tweede keer gestopt en ligt daardoor trots aan kop. Tegen Luis heeft hij weinig in te brengen en eenmaal terugverwezen naar de tweede plek laat ook hij nieuwe banden omleggen. De pitstop loopt uit op een ramp als het linker voorwiel er niet op wil, waardoor de Duitser zich terug op de baan ineens op de dertiende plaats terugvindt.

Eenmaal op de tweede plaats heeft Max aanvankelijk moeite om Leclerc af te schudden. Wanneer hij hem eindelijk uit zijn DRS-bereik heeft gereden, gaat hij op jacht naar Luis. De mediums blijken inderdaad sneller te zijn dan de harde banden en dus knabbelt Max steeds wat van zijn achterstand af. Daarmee is de situatie precies omgekeerd aan die van vorig jaar, toen Max zelf rondenlang de druk van Luis moest weerstaan.

Waar Max destijds de overwinning uit het vuur sleepte, lukt het Luis, die dit jaar nog op zijn eerste overwinning wacht, niet. Vanaf grote afstand zet Max aan het eind van het lange rechte stuk de aanval in. Luis wordt erdoor verrast en probeert hem in de remzone nog de pas af te snijden, maar is te laat. Luis geeft niet op, maar moet zich na een bochtenlang gevecht definitief gewonnen geven.

Zodoende boekt Max zijn dertiende seizoenszege in een emotioneel weekend, waarmee hij Michael Schumacher en Fattle evenaart, die hun laatste titels met hetzelfde aantal overwinningen binnenhaalden. Luis wordt tweede, terwijl Leclerc Pérez nog net voor weet te blijven en derde wordt. Hoewel Leclerc daarmee de tweede plek in het kampioenschap weer van Pérez overneemt, is het onvoldoende om het constructeurskampioenschap langer open te houden. Dat is, voor het eerst sinds 2013, een prooi voor Red Bull.

Op gepaste afstand komt Russle als vijfde over de streep nadat hij kort voor het einde nogmaals nieuwe banden had gehaald om het bonuspunt voor de snelste raceronde te pakken. Norris wordt dankzij een ijzersterke eindsprint zesde. Vlak voor tijd gaat hij langs Alonso, die tegen het eind van de race zijn beschadigde rechterspiegel verliest, maar wel zevende wordt met zijn gewonde bolide.

Fattle krijgt Magnussen in de laatste ronde nog te pakken en finisht ondanks zijn volkomen mislukte stop nog als achtste. De Deen rijdt voor het eerst in drie maanden weer in de punten na de dappere beslissing om na de neutralisatie geen nieuwe banden meer te halen. Het laatste punt gaat naar Tsoenoda, een mager resultaat nadat hij en teamgenoot Gasly na de herstart een tijd op de zevende en achtste plaats hadden gebivakkeerd. Gasly komt vlak achter hem over de streep, maar finisht na een tijdstraf omdat hij een tijdstraf niet goed zou hebben ingelost slechts als veertiende.

Eveneens achter het net vissen de vanuit de pits gestarte Ocon en Joe, terwijl Mick na zijn pitstop niet vooruit te branden is en slechts als vijftiende eindigt. Hij weet alleen de stuitend langzame Ricciardo en de fout op fout stapelende Latifi voor te blijven.

Wordt Mexico volgende week Maxico, of moet de tweevoudig wereldkampioen langer wachten op zijn unieke veertiende seizoenszege?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *