Formule 1-tussenrapport 2013

Het Formule 1-seizoen is halverwege en we zitten nu in de befaamde zomerstop. Tijd voor een terugblik op de eerste tien races van het seizoen. Wie waren er goed op dreef en wie bakten er geen pepernoot van? Hieronder het overzicht!

1. S. Vettel (Fattle)
Koploper met 172 punten (4 overwinningen)
Halverwege het seizoen gaat Fattle aan de leiding met een comfortabele voorsprong op zijn naaste belagers. De situatie was vorig jaar nog precies omgekeerd. Dit jaar is Fattle echter de constante factor onder de titelkandidaten: zijn kwalificaties zijn goed en zijn races zijn ondanks de bandenproblemen altijd solide. Helaas zit er ook een smetje op Fattles voorbeeldige seizoen: zijn inhaalactie op teamgenootje Webber in Maleisië en vooral zijn reactie hierop hebben zijn imago geen goed gedaan. Troetelkind Fattle is volwassen geworden en hij gaat dit seizoen over lijken. Het heeft hem wel al in de buurt gebracht van zijn vierde wereldtitel. Nog even en hij is net zo succesvol en omstreden als zijn voorganger Michael Schumacher.
8

2. M. Webber
5e met 105 punten (2 tweede plaatsen)
Al jaren prijkt er een 2 op de voorkant van Webbers bolide en dit jaar werd pijnlijk duidelijk dat dat ook echt Webbers plaats is. Keer op keer werd hij door Fattle in de kwalificatie geklopt en in Maleisië ook nog eens in een rechtstreeks gevecht om de leiding. Als er een Red Bull pech kreeg, dan was het doorgaans die van Webber. Dan weer ging KERS kapot, dan weer had hij een elektrisch probleem en soms allebei: Webbers laatste seizoen in de Formule 1 is niet zijn gelukkigste. Toch verdient hij lof voor de strijdlust die hij in de races tentoonspreidt. De wereldtitel zit er niet meer in, maar hopelijk zijn Webber nog wat dagsuccessen gegund.
7

3. F. Alonso
3e met 133 punten (2 overwinningen)
Een ongelukkige touché en een falend DRS: juist nu Alonso in een van de geslaagdere creaties uit Maranello rijdt, gaat er in de races van alles mis. Na twee puike zeges (in China en Spanje) leek het de goede kant op te gaan, maar in het vervolg kwam Alonso er nauwelijks meer aan te pas: het ontwikkelingstempo van de auto lag te laag, wat resulteerde in steeds beroerdere kwalificaties. De races verliepen doorgaans beter, maar nu Pirelli de banden heeft aangepast, vallen de bandenproblemen bij de concurrentie mee en wordt het voor Ferrari en Alonso een loodzware klus om nog iets van het seizoen te maken.
8

4. F. Massa
7e met 71 punten (1 derde plaats)
Gesterkt door een goed slot van 2012 begon Massa voortvarend aan het nieuwe seizoen: hij klopte Alonso een paar keer in de kwalificatie en in de races kon hij met de besten mee. Het leverde hem in Spanje een podiumplaats op. Helaas duurde die periode niet al te lang. In de Grand Prixs van Monaco en Canada schreef Massa de ene na de andere wagen af. Gewoon een paar domme stuurfouten? Of stuurde het team hem op pad met een experimentele (lees: ondeugdelijke) auto? In ieder geval maakte Massa daarna weinig indruk meer en dus wordt de roep om hem te vervangen steeds groter. Want Massa kan Alonso, noch de andere titelkandidaten, bedreigen.
6

5. J. Button (Dutton)
9e met 39 punten (1 vijfde plaats)
Wat was dat schrikken, zeg! In theorie zou de nieuwe McLaren een hele verbetering moeten zijn ten opzichte van zijn behoorlijk rappe voorganger, maar in de praktijk bleek daar helemaal niks van. McLaren ontstijgt de grauwe middenmoot amper meer. Hoewel Button in de races vaak nog wat wist goed te maken, leverde het hem niet meer op dan één lullige vijfde plaats. De gelatenheid straalt er inmiddels vanaf. Zelfs teamgenoot Pérez krijgt hem niet meer van zijn stuk. 2013 is verloren en 2014, met die Honda-motoren waarmee hij in 2007 en 2008 zo lekker langzaam was, waarschijnlijk ook. Het heilige vuur lijkt gedoofd bij Button.
6

6. S. Pérez (Chicko)
12e met 18 punten (1 zesde plaats)
Eén schrale troost: Sauber is dit jaar nog slechter. Maar het moge duidelijk zijn dat Pérez hogerop dacht te komen. Die drie podiumplaatsen van vorig jaar waren leuk, maar nu kon hij eindelijk voor de overwinningen gaan. Mis. Een zesde plaats is vooralsnog zijn beste resultaat. Erg veel indruk heeft Pérez dit seizoen nog niet gemaakt: in het begin liet hij zich bij elk duel de kaas van het brood vreten, om na wat bemoedigende woorden van teambaas Whitmarsh als een ongeleid projectiel over de baan te razen. Botsingen, slechte starts en tegenvallende racestrategieën: door allerlei oorzaken heeft Perez nog weinig voor zijn team kunnen betekenen. Een verbetering van zijn score van vorig jaar (66 punten) lijkt al bijna uitgesloten.
5

7. K. Räikkönen
2e met 134 punten (1 overwinning)
Stoïcijns reed Räikkönen in de openingsrace in Melbourne naar de overwinning. Waar iedereen drie keer naar de pits ging, haalde de Fin maar twee keer nieuwe banden en deed daar zijn voordeel mee. De Lotus was in de race zo snel dat het vanzelfsprekend leek dat er nog heel wat meer zeges zouden volgen, maar door de vaak matige kwalificaties en een gebrek aan scherpte bij de start, bleef de hoogste plaats op het erepodium steeds net buiten bereik. Nu beperkte de oogst zich tot een karrenvracht aan tweede plaatsen, niet toevallig ook Räikkönens positie in het WK. Meer overwinningen in de tweede seizoenshelft dan maar? Of spelen de nieuwe banden hem parten?
8

8. R. Grosjean (First Lap Nutcase)
8e met 49 punten (2 derde plaatsen)
Net als Massa bij Ferrari en Webber bij Red Bull is Grosjean een beetje de onhandige waterdrager van de grote man. Snel is hij zeker, maar hij mist dat gen dat ervoor zorgt dat hij die pure snelheid ook kan omzetten in klinkende resultaten. Toegegeven: waar de Lotus van Räikkönen met geen mogelijkheid kapot was te maken, ging die van Grosjean wel af en toe stuk. Maar geregeld was dat ook zijn eigen schuld. En in andere races bleef hij te lang in de middenmoot sukkelen. Het gevolg is in ieder geval dat Grosjean het vergeleken Räikkönen nog slechter doet dan vorig jaar. Hoeveel krediet heeft de Zwitserse Fransoos nog?
5

9. N. Rosberg
6e met 84 punten (2 overwinningen)
Als hij niet oppast, wordt Rosberg de nieuwe Rubens Barrichello. Had hij eerst alfamannetje Michael Schumacher als teamgenoot, die ondanks een gebrek aan prestaties wel officieus de eerste coureur van het team was, nu heeft hij in Luis iemand die met zijn prestaties de nummer-1-positie binnen zijn team opeist. Al in de tweede race van het seizoen werd Rosberg door zijn team nadrukkelijk op zijn nummer gezet. Ook wat betreft betrouwbaarheid is Rosberg de tweede coureur, want waar hij al driemaal uitviel, bereikte Luis in alle races de finishvlag. Desondanks heeft Rosberg dit jaar de meeste zeges binnengehaald voor Mercedes, dat mede dankzij Rosbergs bijdrage nu tweede staat bij de constructeurs.
7

10. L. Hamilton (Luis)
4e met 124 punten (1 overwinning)
Het binnenhalen van Luis was een gouden zet. Zijn komst zorgde voor een nieuw elan bij het ingedutte team van Ross Brawn. Eindelijk boekt het team de successen waarnaar het team zo verlangt en ligt het ontwikkelingstempo hoger dan ooit tevoren. Hoewel Luis een tijdje klaagde over de remmen van de auto, heeft hij wel het beste kwalificatiemoyenne van iedereen. De pure snelheid van de Mercedes is enorm, getuige de zeven poles die Rosberg en Luis al hebben gepakt. Jammer genoeg kwam het er in de races nog niet zo uit: podiumplaatsen waren vaak al te hoog gegrepen. Inmiddels is dat ook niet meer zo’n probleem en lijken Luis en Mercedes uit te groeien tot titelkandidaten. Schumacher wordt geen seconde gemist.
10

11. N. Hülkenberg
15e met 7 punten (1 achtste plaats)
Van ruilen komt huilen. Als Hülkenberg dat spreekwoord nog niet kende, dan zal dat nu wel het geval zijn, want Sauber komt dit jaar amper uit de verf, in tegenstelling tot Force India. Toch is de Sauber niet zo slecht als de cijfers doen vermoeden: Hülkenberg kwalificeerde zich altijd rond de twaalfde plek. Door een gebrek aan uitschieters, ongelukkige bandenstrategieën en missers in de pits, scoorde Hülkenberg echter nauwelijks punten. Een schrijnend geval was de Grand Prix van China, waarin hij zich in de openingsfase langs Fattle knokte, om uiteindelijk slechts als tiende te finishen. In de overige races was zijn rol beperkter, waardoor zijn seizoen tot nu toe volkomen kleurloos is verlopen. Zonde.
6

12. E. Gutiérrez
18e zonder punten (1 elfde plaats)
Een Mexicaanse vent met meer geld dan talent, daarmee is Gutiérrez wel redelijk te omschrijven: teamgenootje Hülkenberg was hem in de kwalificatie constant te snel af, in de zandbak van Bahrein eindigde hij achter de Caterham van Pic en in China klapte hij als een Michael Schumacher op Sutil. Echt om over naar huis te schrijven is Gutiérrez’ seizoen dus niet, maar in Spanje beleefde hij zijn finest moment toen hij even aan de leiding ging en in de slotfase van de race zelfs de snelste ronde reed. Zo komt hij in zijn debuutseizoen toch nog in de statistiekboekjes, maar verder was hij van weinig waarde voor zijn team.
5

14. P. di Resta (DRS’ta)
10e met 36 punten (1 vierde plaats)
Wat had Force India het toch lekker voor elkaar: ze hadden die vreemde Pirelli-banden weten te doorgronden en daar plukten ze in de races de vruchten van. Vooral DRS’ta dan, die in Bahrein zelfs bijna het podium beklom na een sterk raceweekend. Ook na de verknalde kwalificaties in Monaco en Canada vocht hij zich knap de punten in. De laatste races is er echter weinig meer van die vreugde over: door de nieuwe Pirelli-banden zijn de Force India’s stuitend traag geworden en keren die zwakke kwalificaties zich ook tegen hem. Zo gaat het team alsnog met een rotgevoel de zomerstop in. Zonde, nadat het seizoen zo mooi voor hen begon.
7

15. A. Sutil (Subtiel)
11e met 23 punten (1 vijfde plaats)
Alsof hij nooit anders had gedaan: nadat hij er noodgedwongen een jaar tussenuit moest, keerde Subtiel terug bij Force India en reed hij in de Australische Grand Prix korte tijd soeverein aan de leiding. Het sterke optreden leverde hem uiteindelijk maar een zevende plaats aan de finish op en dat is een beetje het verhaal van zijn seizoen: buiten zijn schuld verloor hij de nodige punten: dan weer door een vastgelopen wielmoer en dan weer door ongelukkige botsingen. Zijn ware potentieel kon hij zelden tonen. Toch was er een weekend waarin alles op zijn plaats viel: in Monaco haalde Subtiel de een na de ander in en werd vijfde, achter de oppermachtige Mercedes’ en Red Bulls.
7

16. P. Maldonado (Pastoor)
16e met 1 punt (1 tiende plaats)
Was Pastoor vorig jaar nog de ster van de kwalificatie, dit jaar bakt hij er helemaal niks van. Onbestuurbaar vond hij het hondenhok dat hij dit jaar tot zijn beschikking kreeg en hij stak die mening niet onder stoelen of banken. Na een paar races mokken, kwam hij weer langzaam bij zinnen. Hoewel teamgenoot Bottas hem in de kwalificatie regelmatig de baas was, liet Pastoor in de races een betere indruk achter. Een stevige puntenfinish was te hoog gegrepen, laat staan een overwinning, maar het punt dat Pastoor in Hongarije pakte, zal bijna net zo groots zijn gevierd als zijn overwinning van vorig jaar.
6

17. V. Bottas
17e zonder punten (1 elfde plaats)
Het kwalificatietalent Pastoor verslaan in je debuutjaar, dat is niet gek. Hoogtepunt en dieptepunt van het jaar was de Grand Prix van Canada. In de natte omstandigheden in de kwalificatie scoorde Bottas een geweldige derde plaats. De volgende dag was het droog en had hij die uitmuntende uitgangspositie al heel gauw weer verspeeld. Hij eindigde dan ook ver buiten de punten. In de overige raceweekenden was Bottas betrouwbaar, maar ook behoorlijk kleurloos. In de kwalificaties en in de races is hij behoorlijk constant en hij maakt weinig fouten, maar om in de Formule 1 succesvol te zijn is meer nodig. Dat Pastoor wel van die hatelijke nul af is, zal hem ook niet lekker zitten.
6

18. J. Vergne
13e met 13 punten (1 zesde plaats)
Vergne moet nog geduld hebben: volgens de Red Bull-bobo’s is hij nog niet rijp voor het echte werk. Grote kans dat hij na volgend seizoen wordt afgeserveerd. Zonde, want hoewel teamgenoot Ricciardo in de kwalificaties doorgaans de snellere was, was Vergne in de races vaak de betere. Hoogtepunt van het seizoen was de Grand Prix van Canada, toen hij zowel in de kwalificatie als in de race op dreef was en met een zesde plek het beste resultaat van het seizoen scoorde. Hoewel het moeilijk is in te schatten hoe goed de Toro Rosso dit jaar nou werkelijk is, laat Vergne zich dit jaar wel zien en dat is positief.
7

19. D. Ricciardo
14e met 11 punten (1 zevende plaats)
Ricciardo of Räikkönen? Wie van hen volgt Webber op? Natuurlijk heeft Ricciardo als Toro Rosso-coureur een streepje voor. Maar is hij goed genoeg? In de kwalificatie presteerde Ricciardo naar behoren met vier toptienklasseringen. Helaas kwam die snelheid er in de race niet echt uit: in de meeste races bleven de punten ver buiten bereik. Slechts drie keer reed de Toro Rosso met startnummer 19 in de top tien. Sneu was dan ook dat hij in de Grand Prix van Groot-Brittannië, waar hij de hele race in de kopgroep meedraaide, door zijn team in de steek werd gelaten, waardoor hij in de slotfase terugviel naar een schamele achtste plaats. De teller staat pas op elf punten.
7

20. C. Pic
20e zonder punten (1 veertiende plaats)
Erg tevreden kon Pic niet zijn met zijn overstap van Marussia naar Caterham: de groene bolides waren aanvankelijk de langzaamste van het veld. Pas nadat er wat updates kwamen, ging het weer een beetje de goede kant op met Caterham. Pic deed wat hij kon en in Bahrein wist hij zowaar met de staart van het middenveld mee te vechten. Helaas werd dat niet structureel, hoewel de Marussia’s ook geen partij meer zijn, net als teamgenoot Van der Garde overigens. Helaas kwam Pic dit seizoen niet verder dan een veertiende plaats in de Grand Prix van Maleisië, achter de Marussia van Bianchi en dat doet nog steeds heel veel pijn.
7

21. G. van der Garde (Van der Guard)
21e zonder punten (1 veertiende plaats)
Van der Gardes debuutjaar is tot nog toe niet bepaald indrukwekkend verlopen. Een puik optreden in de kwalificatie van Monaco was lange tijd zijn enige positieve wapenfeit. Vooral in de races was Van der Garde niet vooruit te branden. Doordat de Nederlander in zowat elke race gigantische problemen met zijn banden kreeg, finishte hij steeds ver achter zijn teamgenoot. Het team was niet bepaald gelukkig met de povere optredens van hun tweede rijder en de geruchten dat Co Valainen zijn plek in zou nemen klonken steeds luider. De nieuwe Pirelli-banden zijn echter een heel ander verhaal en in Hongarije reed Van der Garde Pic opeens het snot voor de ogen, waardoor hij in ieder geval met een positief gevoel de zomerstop in gaat.
5

22. J. Bianchi
19e zonder punten (1 dertiende plaats)
Door het wegvallen van HRT was het team van Marussia de gedoodverfde rodelantaarndrager. Het Russische team had in de winter echter de nodige progressie gemaakt, terwijl hun rivalen in hun ontwikkeling waren blijven stilstaan. Bianchi profiteerde optimaal met een aantal sterke optredens in het begin van het seizoen. Met zijn dertiende plaats in Maleisië heeft hij zijn team vooralsnog een goede dienst bewezen. Dat is nodig ook, want inmiddels is Marussia weer het laatste team op de grid en kan Bianchi ook niet echt het verschil meer maken. Hopelijk heeft hij genoeg indruk gemaakt om een teambaas te overtuigen.
8

23. M. Chilton
22e zonder punten (1 veertiende plaats)
Ten opzichte van Bianchi komt Chilton er maar heel bekaaid vanaf: zowel in de kwalificaties als in de races lag hij doorgaans lichtjaren achter zijn teammaat. Bovendien toonde hij in Monaco wat voor boerenpummel hij was door Pastoor rücksichtslos de muur in te drukken. Wel presteerde hij het in die race om ondanks alles Giedo van der Garde vlak voor de finish in te halen, waardoor hij een belangrijke veertiende plaats scoorde. Het enige positieve aan zijn seizoen is dat hij in alle races de finishvlag heeft gezien.
5

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *