Hamilton is Rosberg opnieuw te snel af

“Zolang ze elkaar niet uit de race rijden, is alles toegestaan,” dat is de filosofie van het Mercedes-team dit seizoen. De grijze bolides zijn dit seizoen een klasse apart en hun rijders zijn erg aan elkaar gewaagd. Dat levert soms de mooiste gevechten om de leiding op. Vooral de Grand Prix van Bahrein zal nog lang worden herinnerd door de vele keren dat Luis en Rosberg de koppositie aan elkaar overdeden. In Spanje ging het er wat rustiger aan toe, maar ook nu hield Luis de hele race zijn spiegels angstvallig in de gaten. Met de grootste moeite trok hij zijn vierde zege op rij over de streep, waardoor hij de koppositie in het kampioenschap overnam.

Ook in Spanje was Mercedes weer het te kloppen team: in de kwalificatie zijn Luis en Rosberg een seconde sneller dan de nummer drie, de altijd vrolijke Ricciardo. In de race namen de grijze bolides dan ook met grote passen afstand van de rest van het veld. Aanvankelijk is er voor Luis, die zijn poleposition verzilvert en meteen een gaatje slaat naar Rosberg, weinig aan de hand. De spanning komt echter terug door de pitstops, want waar Luis twee matige pitstops heeft, gaat alles bij Rosberg wel gesmeerd. Bovendien wordt de Finse Duitser op een andere bandenstrategie gezet, waardoor hij in de slotfase aanmerkelijk sneller is.

De overige teams komen er nauwelijks aan te pas en zijn dus veroordeeld tot het leveren van een gevecht voor de laatste podiumplaats. Bottas slaat bij de start zijn slag en neemt de derde plaats over van Ricciardo. Hij probeert de ongenaakbare Mercedes zelfs nog te irriteren, maar die geven geen ruimte en rijden vervolgens met anderhalve seconde per ronde bij de Fin vandaan. Red Bull weet echter terug te slaan bij de eerste serie pitstops. Ricciardo wordt vroeg naar de pits gehaald, waarna hij op nieuwe banden een reeks snelle ronden rijdt en na de pitstops van de rest weer op de derde plaats ligt, waar hij ook zou blijven.

Man van de race zou echter Fattle worden. De wereldkampioen had geen probleemloze kwalificatie, moest vanwege een versnellingsbakwissel slechts vanaf de vijftiende plek starten en klaagde op weg naar de startopstelling over een probleem met zijn remmen. Het probleem wordt ter plekke verholpen en meteen lijkt de rem eraf. Hoewel Fattle aanvankelijk weinig kan uitrichten, komt zijn race na een vroege pitstop in een stroomversnelling. Gedurende een groot gedeelte van de race is hij de snelste man op de baan. Met het mes tussen de tanden werkt hij zich op naar voren: keer op keer voert hij gedurfde do-or-die-aanvallen uit achter op het circuit. Met rokende banden zeilt de Red Bull met startnummer 1 langs zijn verbouwereerde tegenstrevers.

Fattles driestopstrategie wordt door slechts een aantal collega’s overgenomen. Massa probeert zich op die manier omhoog te werken, maar doordat hij bijna alle duels verliest, weet hij niet van zijn betere banden te profiteren en eindigt hij teleurstellend achter in de middenmoot. Betere zaken doet Alonso, die de halve race gevangen zit achter teamgenoot Räikkönen. Tja, tegen een vicewereldkampioen kun je wel zeggen dat hij even voor de kopman aan de kant moet gaan, maar een wereldkampioen kun je zoiets absoluut niet maken. Dus moet Alonso het op eigen kracht flikken. Hij besluit een extra pitstop te maken, waardoor hij in de slotfase weer achter Räikkönen zit. Ditmaal lukt het hem dankzij zijn betere banden om de Fin met nog een paar ronden te gaan na een bochtenlang gevecht in te halen, waardoor hij de zesde plaats bemachtigt. Geen slechte race, maar vorig jaar won hij nog…

Het andere gevecht tussen twee stalgenoten, het gevecht om de koppositie dus, is eveneens zenuwslopend. De grijze bolides hebben om beurten last van het verkeer, maar Rosberg is in de slotfase echt sneller. Het gat tussen de twee Mercedes krimpt van vijf seconden naar drie, dan naar twee seconden, anderhalf… In de laatste ronden van de race zit Rosberg in de slipstream van Luis. Het is niet genoeg, want na 66 ronden wordt Luis tot zijn grote opluchting als eerste afgevlagd. Rosberg komt aan de streep een halve seconde tekort. Als de race één ronde langer had geduurd, had hij misschien wel gewonnen… Nu won Luis, voor Rosberg en Ricciardo.

Fattle, die Alonso bij de laatste serie pitstops was gepasseerd, gaat in de slotfase ook Räikkönen en zelfs Bottas nog voorbij, waardoor hij knap vierde wordt. Voor Bottas, die halverwege de race nog aanspraak op het podium leek te maken, waren de druiven toch wel behoorlijk zuur, ondanks dat hij het beste resultaat uit zijn carrière behaalde. Dat waren de druiven bij Lotus ook, want hoewel Grosjean met een keurige achtste plaats de eerste punten van het seizoen binnenhaalde, reed hij aanvankelijk nog op een fraaie vijfde plaats rond. Halverwege de race moest hij echter opeens de Ferrari’s laten gaan. Nog erger was verval van Gutiérrez, die met zijn lompe Sauber gedurende de race steeds verder wegzakte.

De Force India’s pakten nog net de laatste punten. Chicko was ditmaal Hülkenberg te snel af. Het resultaat betekende ook dat de McLarens opnieuw achter het net visten. Wat zal het team terugverlangen naar vorig jaar, toen er wel geregeld WK-punten werden gepakt. Ze eindigden nog wel voor Massa, die een wanprestatie leverde. Kwjat was de enige Toro Rosso die aan de finish kwam, Vergne lag er al snel uit met een kapotte uitlaat. Pastoor finishte als vijftiende na een mini-stop-and-go-penalty voor een lompe aanvaring met Ericsson in de eerste ronde. 2012 is heel ver weg voor de Venezolaan. De Saubers kwamen nauwelijks in het stuk voor, terwijl de Marussia’s de Caterhams weer de baas waren: Ericsson finishte op de laatste plek, Co Biaggi viel uit.

Al met al leverde de Spaanse Grand Prix een nieuwe klassementsaanvoerder op. Over twee weken is de volgende Grand Prix. De nauwe straten van Monaco zijn dan het decor. Als dan alles maar goed gaat…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *