Hamilton wint op de Nürburgring en evenaart Schumacher

Lewis Hamilton heeft op de Nürburgring de levendige Grand Prix van de Eifel gewonnen. Max Verstappen werd tweede, terwijl Daniel Ricciardo voor het eerst namens Renault naar het podium mocht. Valtteri Bottas viel uit.

Het was bitter koud op de Nürburging. Op vrijdag gooide dichte mist roet in het eten en moesten de eerste twee vrije trainingen maar geschrapt worden. Toen er op zaterdag wel geracet kon worden, bleef Lance Stroll in de pits achter. De Canadees zat bijna alleen maar op de wc en dat kwam niet doordat de deur niet van het slot ging, dus werd Nico Hülkenberg stante pede opgeroepen om de rest van het weekend een roze bolide te besturen.

Eerder dit jaar moest de Duitser in Engeland al twee keer invallen, maar toen voor Chicko, die het coronavirus had opgelopen. Dat het nog niet meeviel om zonder enige voorbereiding in een Formule 1-auto te stappen, bewees hij direct door in de kwalificatie de langzaamste tijd te klokken. Au…

Aan de andere kant van de tijdenlijst gooit Max hoge ogen. Lange tijd voert hij het veld aan, maar door een uiterste krachtsinspanning weet het Mercedes-duo hem alsnog te kloppen. Bottas, die na zijn zege in Rusland natuurlijk vleugels had gekregen, was Luis te snel af en eist de pole op.

Als de lichten een dag later doven, is hij zijn voordeel al gauw weer kwijt. Naast elkaar duiken de zwarte bolides de eerste bocht in. Luis denkt zijn teammaat binnendoor te verschalken, maar wordt een bocht later meteen alweer teruggepakt. Hier was Bottas 3.0 duidelijk aan het werk.

Het hele veld komt ongeschonden door het kartgedeelte heen, al rijdt Albon een vlakke kant op zijn band als hij bijna op Ricciardo klapt en schiet Rijkunnen van de baan af, waardoor hij even door de grindbak ploegt. Grosjean krijgt daardoor een kiezelsteen tegen zijn vinger, waardoor hij de rest van de race de pijn moet verbijten.

Vooraan trekken de Mercedes en Max, zoals bijna altijd dit seizoen, een enorm gat naar de rest van het veld. Best of the rest is Leclerc, die handen en voeten nodig heeft om Ricciardo achter zich te houden. Keer op keer grijpt de lachende Australiër de Ferrari aan op het rechte stuk. Leclerc geeft geen krimp, dus haalt Ricciardo hem maar buitenom in de tweede bocht in.

Niet lang daarna is Leclercs rol vooraan uitgespeeld als Ferrari hem naar de pits roept voor een nieuw setje banden. De andere Ferrari stopt vrijwel meteen daarna ook, maar dan op de uitloopstrook. Fattle vergaloppeert zich vreselijk als hij Giovinazzi probeert in te halen en spint bij het aanremmen voor de eerste bocht op een amateuristische manier van de baan. Hij kan zijn weg nog wel vervolgen, maar wel een paar plekjes lager dan eerst. Hij rijdt meteen de pits in om zijn vierkante banden te vervangen, waardoor hij Russle en Rijkunnen kan gaan vergezellen in de achterhoede.

Het is echt amateur hour, want in het gevecht om de rode lantaarn vergaloppeert Rijkunnen zich in de eerste bocht volkomen, waardoor hij Russle bijna ondersteboven kegelt. Een actie die je eerder van de Maldonado’s van deze wereld zou verwachten, niet van de meest ervaren coureur aller tijden.

In diezelfde eerste bocht vindt ook Bottas 2.0 zijn Waterloo, als hij met een hevig blokkerend rechter voorwiel rechtdoor schiet. Luis schiet hem meteen voorbij, waarna Max binnen een paar bochten in de kofferbak van de Fin zit. Bottas duikt meteen de pits in en komt nog achter Ricciardo als vierde de baan op.

Het wordt nog leuker voor Bottas als Russle zijn gebutste auto langs de vangrail moet parkeren en de baanposten er niet in slagen het wrak tijdig te bergen, waardoor de virtuele safetycar even in actie komt. Luis en Max profiteren van het buitenkansje door zonder al te grote tijdsverliezen nieuwe banden te halen, waardoor ze aan kop blijven. Zelfs een derde plek is Bottas niet gegund, want even later verliest zijn motor vermogen, waardoor hij zijn wagen gedesillusioneerd bij zijn team kan afleveren.

In de middenmoot probeert Albon zich na een vroege stop op te werken. Hij rijdt zich echter klem op de Alpha Tauri’s. Kwjat krijgt hij pas te pakken als de Rus zich verremt en de chicane afsnijdt. Albon snijdt de Rus vervolgens de pas af, waardoor Kwjat zijn voorvleugel verspeelt en nog een trage ronde met zijn beschadigde bolide naar de pits moet rijden. Op grote achterstand kan de Rus zijn weg vervolgen, in tegenstelling tot Ocon, die de strijd eveneens met technische problemen moet staken.

Albon is nog niet uitgeraasd en neemt als een dolle stier ook nog de volgende Alpha Tauri op de hoorns. In de eerste bocht probeert hij Gasly eruit te rammen… eh, uit te remmen. Slechts doordat Gasly op het laatste moment uitwijkt eindigt het duel niet in tranen. “They race me so hard!”, klaagt de Britse Thai tot ontsteltenis van iedereen over de boordradio.

Doordat Albon opnieuw een vlakke kant op zijn band heeft geremd, moet hij, met een tijdstraf voor het akkefietje met Kwjat op zak, nogmaals naar de pits voor een nieuw setje banden. Als hij de pitstraat inrijdt, staat het team echter niet paraat om hem van nieuwe banden te voorzien, maar om hem uit de race te halen voor hij nog meer schade kon aanrichten. Een uitvaloorzaak wordt door Red Bull niet gegeven, wat doet vermoeden dat de coureur tijdens de race ontslagen was.

Na de botsingen en de neutralisaties ligt Norris derde. Hij lijkt Chicko redelijk onder controle te hebben totdat zijn McLaren eveneens een technisch probleem ontwikkelt. Het hybride systeem van zijn powerunit functioneert niet meer naar behoren, waardoor hij ineens snelheid verliest. Racing Point denkt slim te zijn door Chicko meteen naar de pits te roepen. De undercut mislukt omdat hij precies achter Gasly op de baan komt, maar even later weet hij de ploeterende Norris alsnog in te halen. Teamgenoot Science volgt even later.

Chicko gaat ook Leclerc nog voorbij, waarna hij zienderogen inloopt op Ricciardo, die op zijn beurt alweer een minuut achter de koplopers ligt. Het gevecht voor de derde plaats krijgt een vreemde wending als Norris tegen het eind van de race helemaal geen vermogen meer heeft en zijn wagen maar langs de kant van de baan parkeert. Op de een of andere manier krijgen de baanposten de oranje bolide ook nu niet op tijd weggeduwd, waardoor de race maar geneutraliseerd wordt.

Het betekent dat vrijwel iedereen naar de pits gaat voor een nieuw setje banden. Doordat de achterblijvers hun ronde achterstand nog mogen goedmaken, duurt de safetycarfase veel langer dan nodig. Koplopers Luis en Max klagen dat ze door het lage tempo van de Mercedes geen temperatuur in hun banden kunnen houden.

Als de race wordt hervat, spuit Luis meteen bij Max vandaan. De Nederlander heeft de grootste moeite om de eerste bochten door te komen, maar als zijn banden eenmaal op temperatuur zijn, weet hij Ricciardo’s aanvallen gemakkelijk af te slaan.

In de sprint naar de finish maken de mannen vooraan geen fouten meer. Luis pakt zijn 91e zege uit zijn loopbaan, waarmee hij Michael Schumacher evenaartMax zet op weg naar de tweede plaats nog de snelste raceronde neer, waardoor hij het bonuspunt opstrijkt. Achter hem weet Ricciardo Chicko tot aan de finishvlag achter zich te houden, waardoor hij voor het eerst sinds Monaco 2018 weer naar het podium mag.

Op het podium staan dan ook drie lachende gezichten. Luis krijgt uit de handen van zoon Mick nog een helm van Michael Schumacher overhandigd, precies zoals hij een helm van Senna kreeg toen hij de 65 polepositions van de Braziliaan had geëvenaard. De Brit is de laatste jaren bezig iedereen uit de recordboeken te rijden. Door de uitvalbeurt van Bottas kan die zevende wereldtitel hem ook bijna niet meer ontgaan.

Net buiten het podium finishte Chicko, voor Science en Gasly. Leclerc kwam als zevende over de streep, terwijl Hülkenberg in de race een klein wonder verrichtte door onvoorbereid van de laatste naar de achtste plek op te rukken. Grosjean pakte ondanks alle ellende bij de start nog zijn eerste WK-punten van het seizoen door bij de neutralisatie geen banden te wisselen. Het laatste punt ging naar de geplaagde Giovinazzi, wiens toekomst uiterst onzeker is nu Rijkunnen voor nog een jaar heeft bijgetekend.

Buiten de punten eindigden Fattle en Rijkunnen, die zich pas in de slotfase wisten te ontdoen van Magnussen. Latifi wist Kwjat, wiens bolide een flinke knauw had gekregen door de botsing met Albon, voor te blijven in de levendige race, die maar vijftien finishers kende.

Over twee weken gaat het Formule 1-circus verder in Portugal, op het circuit van Portimao, waar de twaalfde van de in totaal zeventien races van het vreemde seizoen 2020 wordt verreden.

2 gedachten aan “Hamilton wint op de Nürburgring en evenaart Schumacher”

  1. Wordt nu toch wel interessant voor komend seizoen voor RedBull. Albon blijft zwak, al viel hij in dit geval uit. Vond de situatie rondom zijn uitvalbeurt echter wel vreemd om te zien, volgens mij staat hij onder grote druk en kan hij daar niet mee omgaan. Ik denk dat als er geen goede beslissing genomen wordt voor de motorleverancier voor 2022 dat Verstappen nog wel eens kan verkassen naar McLaren of evt Aston Martin. Mercedes wil sowieso niet nog een team supplyen, dus dan kan hij beter switchen naar een Mercedes team. Met Renault gaat hij niet veel meer bereiken dan Ricciardo nu. Norris is natuurlijk ook nog onder contract naast Ricciardo voor komend seizoen bij McLaren, en Stroll zit op z’n stoeltje bij Aston Martin, maargoed, de vraag is dan wat voorrang krijgt: een competitieve rijder of een positieve houding van zijn zoon…

    1. Albon staat inderdaad onder druk en die druk neemt alleen maar toe omdat hij het gat naar Verstappen maar niet kan dichten. Vorig jaar was alles leuk en aardig, maar nu verwacht Red Bull meer van hem. Het gevolg is dat Albon te agressief en te geforceerd rijdt, waarmee hij zich nog verder in de nesten werkt.

      Over de toekomst van Red Bull: ik had begrepen dat ze wellicht zelf de Honda-motor verder wilden ontwikkelen. Renault is een minder slechte optie dan vroeger, ze hebben daar de laatste jaren stappen gezet, al zijn ze er nog niet. Anders moeten we hopen dat Hamilton er eind 2021 genoeg van heeft (of dat Mercedes afscheid neemt van Bottas). McLaren en Aston Martin zullen de komende jaren zeker de teams zijn om in de gaten te houden, maar of ze Mercedes kunnen uitdagen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *