Hamilton wint op zijn tandvlees in Engeland

Lewis Hamilton heeft zijn derde race van 2020 gewonnen. Voor de zevende keer in zijn carrière kwam hij voor het spreekwoordelijke eigen publiek op Silverstone als eerste over de streep. Max Verstappen werd tweede, Charles Leclerc derde.

Lange tijd was de eerste Grand Prix van Groot-Brittannië het aankijken nauwelijks waard. Het onheil tekende zich al in de kwalificatie af, waarin de zwarte Mercedes geen spaan heel lieten van de concurrentie. Ondanks een spin eiste Luis de pole op, voor teammaat Bottas. Max was best of the rest op ruim een seconde achterstand. Teammaat Albon dook pas op de twaalfde plek op. Eenzelfde verhaal was er bij Ferrari, waar Leclerc zich nog als vierde kwalificeerde, terwijl uittredend teamgenoot Fattle slechts als tiende van start mocht gaan.

Grote afwezigen in de strijd om de topposities waren wederom de Racing Points. Stroll kwalificeerde zijn roze bolide nog als zesde. De andere reserve-Mercedes werd bestuurd door comeback-kid Nico Hülkenberg, nadat Chicko daags voor de race positief was getest op het coronavirus. De geringe voorbereidingstijd bleek zijn weerslag te hebben op de prestaties, want de Nederlandssprekende Duitser kwam niet verder dan een dertiende tijd. Een dag later bleek 13 echt een ongeluksgetal voor hem, want zijn race zat er vanwege een motorprobleem al op voordat ‘ie begonnen was.

Als op zondag de lichten doven, is Luis niet bijster goed weg. Bottas, met een nieuw display om een herhaling van zijn poepstart in Hongarije te voorkomen, komt wel goed van zijn plaats. Hij durft het in de eerste bocht niet op de spits te drijven en taait af. Max moet daardoor even van het gas en ziet Leclerc voorbijvliegen. Hij is de Monegask gauw weer voorbij. Achter hem duelleren de McLarens met elkaar. Science ontfutselt teammaat Norris de vijfde plaats, waarna Ricciardo het lachebekje naar de zevende plaats terugverwijst.

Achter hen rijdt Magnussen keurig tussen de grote jongens mee totdat hij aan het eind van de eerste ronde te agressief over een curbstone dendert en wijd gaat. Albon ziet zijn kans schoon en duikt in het gat. Magnussen stuurt zonder blikken of blozen in en verdwijnt via het linker voorwiel van de Red Bull met een noodgang de muur in. De ravage is enorm, dus rukt de safetycar uit.

Na een aantal trage ronden lopen de Mercedes weer op zevenmijlslaarzen bij de rest van het veld vandaan. Max komt al gauw in niemandsland te rijden, want Leclerc kan hem met geen mogelijkheid bijbenen. De spanning komt terug in de wedstrijd als Kwjat in een snelle bocht snoeihard van de baan schiet. De Rus trekt meteen het boetekleed aan, al wijzen tv-beelden uit dat zijn rechter achterband het begaf op het moment dat hij de controle over zijn wagen verloor. De ravage is wederom enorm, dus rukt de safetycar voor de tweede keer uit.

Vrijwel iedereen grijpt de neutralisatie aan om een nieuw setje banden te halen. Grosjean is de enige die dat niet doet, waardoor hij naar de vijfde plek oprukt. In het vervolg van de race verliest hij langzaam terrein, waarbij hij zich de toorn van zijn collega’s en de stewards op de hals haalt door steeds in de remzones van zijn lijn te veranderen. Als hij eindelijk nieuwe banden haalt, ligt hij laatste.

Iets voor hem rijdt Albon, die na twee bandenwissels en een totaal belachelijke straf voor de botsing met Magnussen eveneens de staart van het veld moet zien op te rollen. Het zorgt voor een spannende slotfase, omdat de middenmoot heel dicht bij elkaar zit. Wanneer het einde van de levensduur van de banden in zicht komt, komt er leven in de brouwerij. Zo weet Ricciardo de McLarens te kloppen en gaat teammaat Ocon Stroll na veel aandringen voorbij, terwijl Gasly het genoegen smaakt om Fattle voorbij te steken.

Voor Rijkunnen krijgt een megaslecht weekend een passend eind als hij plotseling een deel van zijn voorvleugel kwijtraakt. Even later gaat het bij Bottas mis als hij in het begin van de ronde lekrijdt en hij nog een hele ronde naar de pits moet strompelen. Max neemt het cadeautje gretig aan, waarna hij meteen nieuwe banden laat monteren zonder zijn pas gewonnen tweede plek te verspelen.

Bottas valt op zijn beurt terug naar de twaalfde plaats en moet er in de slotfase nog heel hard aan trekken om zelfs maar punten te scoren. Luis rijdt op zijn beurt fluitend aan kop. Op last van zijn team heeft hij het idee om, net als vorig jaar, een gooi te doen naar de snelste raceronde maar laten varen, als hij in de laatste ronde ook lekrijdt. Hij moet nog een halve ronde met zijn kreupele bolide. Zijn voorsprong op Max van een halve minuut slinkt razendsnel. Aan de finish houdt hij nog vijf seconden over, waardoor hij voor de zevende keer zijn thuisrace wint. Max zet op jacht naar de overwinning nog wel de snelste raceronde neer, zodat hij nog extra puntje als leuke bonus opstrijkt.

Leclerc eist de onderste trede van het podium voor zich op, voor de Renaults van Ricciardo en Ocon, die Norris sandwichten. Waar het fabrieksteam van Renault de grote winnaar was van de slotfase, was klantenteam McLaren een van de vele verliezers. Zo kreeg Science eveneens een klapband in de slotfase, waardoor hij nog buiten de punten finishte.

Gasly bleef net als in de kwalificatie Albon nipt voor en legde beslag op de zevende plaats. Strolls negende plaats was voor Racing Point natuurlijk slechts een dekje voor het bloeden, terwijl Fattle een klein wonder verrichtte door de veel snellere Bottas voor te blijven, waardoor hij het laatste punt pakte.

Door zijn overwinning en Bottas’ nulresultaat gaat Luis nu ruim aan kop in het kampioenschap, terwijl Bottas Max in zijn nek heeft hijgen. Vaststaat dat Luis Silverstone volgende week in ieder geval als koploper gaat verlaten. Dan wordt er eveneens op het bijna 6 kilometer lange circuit gereden, maar dan met zachtere banden. Spektakel gegarandeerd!

2 gedachten aan “Hamilton wint op zijn tandvlees in Engeland”

  1. Puur een vraag over morgen. In de media las ik dat Verstappen morgen een bandenvoordeel zou hebben. Waarom ‘mag’ Verstappen morgen als enige met de harde band starten? Puur voor mijn begrip: alle teams hebben een beperkte selectie aan bandensets en types voor elke race, maar wat voor limitatie levert de bandenstrategie tijdens de kwalificatie op voor de race en met welke band je mag starten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *