Voorbeschouwing op de tweede Grand Prix van Groot-Brittannië

In het door corona geteisterde Formule 1-seizoen van 2020 worden er meerdere races op hetzelfde circuit georganiseerd. Nadat afgelopen maand de Oostenrijkse Red Bull Ring al twee keer aan de beurt was, is het nu de beurt aan Silverstone.

Vanwege barre weersomstandigheden konden de rondetijden in de twee raceweekends in Oostenrijk niet goed met elkaar vergeleken worden. In Engeland bleef het in beide kwalificatiesessies droog. Een week extra voorbereidingstijd en zachtere banden: inderdaad was de poletijd dit weekend een seconde… trager dan vorige week.

Waar Hamilton zijn Mercedes vorige week nog in een ronderecord van 1:24,303 over de bijna 6 kilometer lange piste joeg, veroverde teamgenoot Bottas de pole vandaag in een tijd van 1:25,154, waarmee hij toch ruim acht tienden trager was, een enorm verschil in de Formule 1.

Kennelijk speelden de extreme temperaturen de bolides parten. Vorige week was het alleen op vrijdag heet en verliep de rest van het weekend een stuk koeler. Dit weekend kent geen koele dagen en door die hogere temperaturen hebben de bolides natuurlijk meer koeling nodig, wat betekent dat er meer lucht naar de radiatoren en de remleidingen (hallo Racing Point) moet, wat slecht is voor de aerodynamica. Dat het verschil zo groot zou zijn, had ik alleen niet verwacht.

Daarnaast smolten de zachtere banden gewoon weg in de hitte. Om voor wat broodnodige variatie te zorgen, had Pirelli voor het tweede weekend zachtere banden meegenomen, wat vanwege de weersomstandigheden en de klapbanden van afgelopen week een wat ongelukkige beslissing was. Aan de andere kant zou de agressievere bandenallocatie de klapbanden van vorige week juist kunnen voorkomen als de banden, zoals verwacht, minder lang meegaan. Vorige week was het juist de harde band die in de slotfase bij menig coureur problemen gaf.

De zachte band van dit weekend was volgens de meeste coureurs te zacht. Zelfs over een enkele ronde kwam de rode band vaak niet echt uit de verf. Daarom probeerde iedereen vooraan om op de mediums aan de race te beginnen. Verstappen was de uitzondering, want hij reed zijn snelste tijd in de tweede kwalificatiesessie op de harde band, waardoor hij de race op die band moest starten. Mogelijk levert dit hem in de openingsfase van de race juist een voordeel op (de harde band van nu zijn de mediums van vorige week en die gingen vorige week onder Grosjeans auto redelijk lang mee), maar moet hij later in de race nog wel naar de mediums overstappen, wat waarschijnlijk een nadeel is.

Ook moet hij nog af zien te rekenen met Hülkenberg, die zijn Racing Point knap naar een derde startplaats reed. Daarmee deed hij het honderd keer beter dan vorige week, toen hij nog wat roestig was en niet verder kwam dan een dertiende plaats. Hülkenberg was een van de weinige coureurs die sneller was dan vorige week:

Verschil in rondetijd tussen de kwalificatie van vandaag en die van vorige week. Positieve waarden geven aan dat een coureur trager was dan vorige week, negatieve waarden geven aan dat ‘ie sneller was.

Hülkenbergs knappe prestatie stond niet op zichzelf, want ook teamgenoot Stroll was redelijk snel ten opzichte van vorige week. Naast Racing Point kwam ook Renault opmerkelijk goed voor de dag, al gold dit vooral voor Ricciardo. Ocon stelde wederom teleur.

De grootste verliezer van de warmere omstandigheden was McLaren, dat tot de middenmoot was veroordeeld. Ook Ferrari had weinig reden tot lachen. Vettel stelde gelaten dat er niet meer in zat voor hem, ondanks dat Leclerc opnieuw gevoelig sneller was. De Monegask was echter duidelijk trager dan vorige week. Iets soortgelijks leek op te gaan voor klantenteam Alfa Romeo, dat wederom onthutsend slecht voor de dag kwam.

Positieve verrassingen ten opzichte van vorige week waren Albon en Gasly. Laatstgenoemde verraste met een zevende plaats, waarmee hij opnieuw zijn vervanger de baas was. Ditmaal zat Albon wel dichter bij Verstappen, maar goed was het allerminst.

Opmerkelijk genoeg deden zowel Kwjat als Magnussen het vergeleken hun teammaat een stuk slechter dan vorige week. Beide coureurs vlogen vorige week hard de vangrails in, wat ze vermoedelijk belangrijke track-time heeft gekost. Grosjean wist zich van alle coureurs het meest te verbeteren ten opzichte van vorige week.

Race
Vooraan zal de race vermoedelijk ongeveer hetzelfde verlopen als vorige week, maar nu waarschijnlijk met Bottas aan kop. Vorig jaar wist Hamilton zijn teammaat dankzij een superieure strategie te kloppen, maar het is onwaarschijnlijk dat hij ditmaal eenzelfde actie kan uithalen.

Voor Verstappen is het zaak dat hij gauw afrekent met Hülkenberg om de Mercedes niet uit het oog te verliezen, wat nog lastig kan worden omdat hij op de hardere banden aan de race begint. Het racetempo van de Red Bull was vorige week verbazingwekkend goed. Wellicht zijn de hogere temperaturen in het voordeel van Red Bull. Mercedes heeft het traditioneel zwaar onder warme omstandigheden en die zwakte is vermoedelijk alleen maar erger geworden doordat de bolides zwart zijn geschilderd. Daarnaast belasten de zwarte bolides hun banden harder dan de wat tragere Red Bull. Als de afgelopen races iets hebben laten zien, dan is het wel dat Mercedes echt niet onverslaanbaar is.

Laat die race maar komen!

2 gedachten aan “Voorbeschouwing op de tweede Grand Prix van Groot-Brittannië”

  1. Handig, zo’n voorbeschouwing B-) Wel interessant wat de andere teams dan bij de eerste pitstop voor banden aan laten meten. Zou in een latere fase dan het aanmeten van de harde band voor de andere teams juist slim zijn als dat morgen de ‘mediums’ zijn? In feite rijdt Max dan met mediums op softs in feite… Hopelijk zal het afdoende zijn dan idd.

    1. Dank! Je maakt het niet vaak mee dat er twee keer op hetzelfde circuit gereden wordt. Deze twee races maken maar weer duidelijk hoe groot de rol van de omstandigheden is op de gereden rondetijden.
      Wat betreft strategie: voor zover ik het kon terugvinden, hebben de meeste coureurs twee setjes van alle compounds. Ik vermoed dat de harde band de beste band is in de race, dus zullen de meeste coureurs twee stints op hard doen en een op medium. Ik vermoed dat Max in het begin van de race in het voordeel is met zijn harde banden. Hij zou langer door moeten kunnen rijden en wellicht kan hij dan profiteren van een gunstig getimede safetycar. Anders gaat het nog wel lastig worden, omdat hij later in de race nog naar de mediums moet. De kans bestaat dat die band beter tot zijn recht komt aan het eind van de race, als de baan ingerubberd is. Een hoop vraagtekens dus, maar daardoor wordt de race er wel een om naar uit te kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *