Met horten en stoten

Laat Pirelli nou toch eens fatsoenlijke regenbanden maken! Laat Pirelli nou toch eens fatsoenlijke regenbanden maken! Laat Pirelli nou toch eens fatsoenlijke regenbanden maken! Na twee uur was de Braziliaanse Grand Prix vanwege de regenval tweemaal afgebroken en driemaal geneutraliseerd. Daarna kwam het echter helemaal goed met de race. Luis won onbedreigd voor Rosberg, terwijl Max zich terugknokte naar een derde plaats.

Max was op stoom in Brazilië.
Max was op stoom in Brazilië. Afbeelding: Independent.

Het was een nat raceweekend in Brazilië. Tussen de buien door bleef het droog, zoals in de kwalificatie, maar in de race was het een natte bedoening. Hoe link de weersomstandigheden waren, ondervond Grosjean wel. De Haas-coureur zag zijn mooie zevende startplaats in rook opgaan toen hij zijn wagen in een verkenningsronde tegen de muur plakte. Het betekende dat hij in de race, die tien minuten later dan gepland van start ging, slechts toeschouwer was.

Om 14:10 plaatselijke tijd gaat de race achter de safetycar van start. Dat is goed nieuws voor de Mercedes, die zodoende zonder problemen hun voordelige uitgangspositie behielden. Na zeven lange ronden gaat de race dan echt van start. Luis spuit bij Rosberg weg, die op zijn beurt bij Räikkönen wegtrekt. De Fin, die in de kwalificatie vanuit het niets de derde plaats had gepakt, laat zich in de eerste bocht door Max verrassen. Uit het niets prikt Max zijn Red Bull erlangs, waarna hij jacht maakt op Rosberg.

In de achterhoede duiken de eerste coureurs al de pits in voor intermediates. Het is al heel lang bekend dat de regenbanden van Pirelli knudde zijn. De intermediates zijn een stuk sneller en dus nemen de coureurs die weinig te verliezen hebben de risico’s voor lief. Het is echter Fattle die zijn wagen als eerste verliest. In de aanloop naar start/finish gaat hij plotseling dwars. De Ferrari komt met de neus de verkeerde kant op tot stilstand en dus verliest Fattle veel tijd. Hij besluit maar meteen intermediates om te laten leggen.

Even later gaat het echt mis als Ericsson zijn Sauber op bijna hetzelfde punt helemaal verliest. De blauwe bolide verliest twee wielen en komt in de pitingang tot stilstand. De pitstraat wordt gesloten, maar desondanks haalt Red Bull beide rijders naar de pits. Max ontspringt de dans nog net, maar Ricciardo, die achter hem reed, was wel in overtreding. Christian Horner kwam ter plekke met het excuus dat Ricciardo door de rommel op de baan een lekke band had opgelopen, maar daar trapten de stewards niet in, dus kreeg de lachende Australiër een tijdstrafje.

De safetycar kwam in ieder geval ook maar meteen de baan op. Door zijn stop vond Max zich weer achter Räikkönen terug. Het rode gevaar elimineert zichzelf meteen bij de herstart. Op volle snelheid breekt de achterkant ineens uit. De hevig corrigerende Räikkönen kan zijn wagen niet meer in het rechte spoor houden en keilt de muur in. Zijn achtervolgers kunnen hem wonder boven wonder nog net ontwijken.

Räikkönen kleunde hard de muur in.
Räikkönen kleunde hard de muur in. Afbeelding: FOX sports.

Het incident betekent ook meteen dat de race wordt stilgelegd. Tijdens de onderbreking klagen Grosjean en Ericsson over de banden. Na een korte pauze wordt de race weer herstart achter de safetycar. Hoewel de weersomstandigheden redelijk lijken, wordt er niet geracet en na zeven zinloze rondjes achter de safetycar wordt de race voor de tweede keer afgebroken. De verliezer van het vreemde safetycar-intermezzo was Hülkenberg, die een lekke band opliep en noodgedwongen een pitstop moest maken, zodat hij zijn vierde plaats voor de vijftiende plaats moest inruilen.

Even na vieren wordt de race dan eindelijk hervat. Hoewel de condities niet zijn verbeterd, gaat de race nu wel van start. Aan het eind van de 31e ronde slaat de safetycar linksaf de pitstraat in, waarna Luis weer bij zijn rivalen weg probeert te rijden. Max, die door de onderbreking (noodgedwongen) weer op de full wets was overgestapt, grijpt Rosberg meteen aan. Hij vliegt de Finse Duitser in de derde bocht buitenom voorbij. Hij loopt zelfs in op Luis. Zou hij een gooi naar de overwinning kunnen doen?

Het antwoord is nee, want Luis gooit het tempo omhoog en rijdt weer wat weg bij de Red Bull. Even later gaat het voor Max bijna mis als hij op hoge snelheid de controle over zijn wagen verliest. Zijn Red Bull staat overdwars op het circuit en stormt met een angstaanjagende snelheid op de muur af. Max blijft rustig. Hij laat op precies het juiste moment de rem los, geeft een dot gas en weet de muur precies te ontwijken. Hij blijft zelfs Rosberg voor.

Luis ligt dan ineens wel zeven seconden voor. Het wordt nog erger voor Max als Red Bull even later op het weinig gelukkige idee komt om beide coureurs de pits in te roepen voor intermediates. Volgens de computers waren de groene regenbanden iets sneller dan de blauwe regenbanden, maar de rekentuigen konden ook niet voorzien dat Massa op hoge snelheid zou crashen. De kalende Braziliaan, die bezig is met zijn afscheidstournee, wilde dolgraag voor eigen publiek schitteren. Helaas voor hem ging zijn weekend van kwaad tot erger. Na een hoop gegoochel met de banden reed hij in de achterhoede rond en crashte hij op zijn intermediates.

Een droevig gezicht.
Een droevig gezicht: Massa maakt de aftocht voor eigen publiek na zijn crash. Afbeelding: Telegraph.

De pitstraat werd opnieuw gesloten en dat was slecht nieuws voor de Mercedes, die hun voorsprong op de rest zagen verdampen. Kon Max de grijze bolides op zijn intermediates nog bedreigen? Het antwoord is nee, want Red Bull haalt beide rijders nog tijdens de safetycarfase naar de pits voor een nieuw setje regenbanden. Het betekent dat Max terugvalt naar de laatste plaats. Lekker gedaan, jongens!

Betere zaken deden de coureurs die niet steeds van banden waren gewisseld. Zo reed Nasr op een keurige zevende plaats rond, terwijl de Manors nog aan de punten mochten snuffelen. Bij de herstart neemt Luis opnieuw kordaat het voortouw, maar al gauw gaat alle aandacht naar de achterhoede, waar Max de ene na de andere coureur terugverwijst. Binnendoor, buitenom, bovenlangs of onderdoor, het maakt geen verschil. Zelfs teamgenoot Ricciardo moet eraan geloven. Daarna gaat hij Kwjat, Ocon, Nasr en Hülkenberg voorbij, waarna hij aan de staart komt van Fattle. Die zit op Science te jagen, maar wordt dan in het trage gedeelte door Max zoekgereden. Zij aan zij rijden de twee naar de laatste bocht. Max heeft de binnenbocht en Fattle het nakijken. Hij krijgt daarna ook Science en zelfs de op de derde plaats rijdende Pérez te pakken.

Het wekte dan ook geen verbazing dat Max werd uitgeroepen tot Driver of the Day. Luis won onbedreigd. Om Rosberg nog een beetje te jennen vertelde hij na afloop dat zijn 52e zege een relatief eenvoudige overwinning was geweest, niet vergelijkbaar met zijn dominante zege op Silverstone van alweer bijna een decennium geleden. De WK-leider scoorde voor de derde keer op rij een tweede plaats en deed daarmee precies wat hij moest doen. Over twee weken in Abu Dhabi heeft hij aan podiumplaats genoeg voor de titel. Maar alle lof was er natuurlijk voor Max, die reed alsof hij van een andere planeet kwam.

De safe van de eeuw.
De save van de eeuw. Afbeelding: Sky sports.

Achter hem scoorde Pérez een knappe vierde plaats, voor Fattle, die Science tegen het eind van de race nog te pakken kreeg. Pechvogel Hülkenberg finishte als zevende, nog wel voor Ricciardo. De vierde plaats in het WK kan Force India bijna niet meer ontgaan. Nasr scoorde twee hele belangrijke punten voor Sauber, waardoor het Zwitserse team de laatste plaats in het constructeurskampioenschap overdoet aan Manor. Alonso pakte nog het laatste punt, ondanks dat hij door een spin bij de laatste hervatting naar de laatste plaats was teruggevallen.

In ieder geval kreeg het doorweekte Braziliaanse publiek toch nog een geweldige show voorgeschoteld en daar had na twee uur waarschijnlijk niemand nog op gerekend. Wat een fantastische race weer!

2 gedachten aan “Met horten en stoten”

  1. Het was heel spannend, zeker op het laatst. Net een jongensboek! Je blijft je toch afvragen wat/ als RBR de rijders gewoon had laten rijden! Maar Max was als Senna of Bellof! Zonder hem was het toch min of meer een optocht geworden denk ik….

    1. De strategie was slecht en veel te riskant. Kennelijk dachten ze op die manier de Mercedes misschien nog te kloppen, maar dat was ijdele hoop. Aan de andere kant had Max zijn klasse dan op het eind niet kunnen tonen. Grappig om te zien dat Toro Rosso het op strategisch vlak de laatste tijd steeds beter doet. Science was met Nasr een van de winnaars van de race.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *