Lando Norris heeft enigszins verrassend de Grand Prix van Hongarije op zijn naam geschreven. Teamgenoot Oscar Piastri werd tweede, voor George Russell en polesitter Charles Leclerc. Max Verstappen sloot een frustrerend weekend als negende af.
Weinig mensen ontgaat de symboliek als Max Verstappen op de kronkelige Hungaroring in de vrije trainingen een handdoek uit zijn auto gooit. Geen moment heeft hij het naar zijn zin op het circuit waar hij zes jaar geleden zijn eerste poleposition behaalde. Een achtste plek is zijn deel op zaterdag.
Een kleine meevaller voor Verstappen is dat de pole niet naar een van de twee McLaren-coureurs gaat. Het hele weekend zijn de oranje bolides niet te houden, behalve als het er echt om gaat. Doordat de wind in de beslissende kwalificatiesessie uit een andere richting komt, kan niemand zijn eerdere snelste tijd verbeteren. Iedereen behalve Charles Leclerc, die het McLaren-duo met een miniem verschil aftroeft.
Piastri is tweede, voor Norris en Russell. De verrassing van de kwalificatie zijn de Aston Martins van Fernando Alonso en Lance Stroll, die maar iets meer dan een tiende hoeven toe te geven en de derde startrij delen. Dat de groene auto’s het goed doen in Hongarije, bewijst Gabriel Bortoleto maar weer met een fraaie zevende plaats. De Racing Bulls van Liam Lawson en Isack Hadjar completeren de top 10.
Ronduit slecht verloopt de kwalificatie overigens voor Lewis Hamilton, die niet verder komt dan de twaalfde tijd en in zak en as zit. Evenzeer in de put zit Kimi Antonelli, die wederom kleurloos is met een matige vijftiende plaats. Yuki Tsunoda is zestiende en besluit een nieuwe motor in te zetten, waardoor hij weer eens vanuit de pitstraat moet starten.
Als het veld een dag later wordt losgelaten, verzilvert Leclerc zijn pole. Norris komt beter weg dan Piastri, maar komt in de eerste bocht in de verdrukking en ziet zowel Russell als Alonso passeren. Hij krijgt de Spanjaard al gauw te pakken, waarna hij naar de staart van Russell rijdt.
Slechts achter de rug van de behoedzaam rijdende Alonso vinden in de openingsfase de inhaalacties plaats. Na een matige start pakt Verstappen Lawson terug, waarna hij in de chicane ook nog voorbij Stroll gaat en zevende ligt. Verder dan dat komt hij niet, want in het vervolg blijkt Bortoleto een te groot obstakel.
De Braziliaan is op dat moment under investigation vanwege een vermeende valse start, maar al gauw trekken de stewards hun aanklacht in. De wederom slecht gekwalificeerde Nico Hülkenberg, in de andere Sauber, wordt even later wel op de bon geslingerd. De Duitser heeft dan al een pitstop gemaakt om zijn zachte banden te dumpen en vrij baan te hebben.
Even later volgen Franco Colapinto, Esteban Ocon en de twee Williams-coureurs Hülkenbergs voorbeeld in de hoop uit de Alonso-train te komen. Ook Verstappen, die moeite heeft om Bortoleto bij te benen, gaat vroeg in de race naar de pits. Hij komt achter Hülkenberg op de baan, die gauw voorbij Tsunoda gaat, waarna Red Bull de Japanner ook maar van nieuwe banden voorziet.
Vooraan klaagt Norris als een Hamilton dat zijn banden naar de knoppen zijn. McLaren reageert door meteen Piastri naar de pits te halen. Leclerc stopt een ronde later en blijft de McLaren net voor. Russell stopt meteen ook, waardoor Norris aan de leiding komt te liggen. De banden onder de McLaren zijn nog in redelijke conditie, dus rijdt Norris vrolijk nog een hele tijd door.
Op het moment dat Leclerc weer bijna achter hem zit, duikt Norris de pits in voor zijn enige bandenwissel van de race. Hij blijft Alonso, die inmiddels bij Bortoleto is weggereden, net voor. In het vervolg rijdt hij weer langzaam naar de staart van Russell toe.
De race is al over de helft als Alonso, Bortoleto, Stroll en Lawson eindelijk de pits induiken voor hun enige bandenwissel van de middag. Ze verliezen niet eens veel plekken omdat de steeds trager wordende Oliver Bearman de staartgroep danig heeft opgehouden.
McLaren laat gelijk de pitcrew uitlopen voor Piastri. Ferrari denkt McLaren een slag voor te zijn door Leclerc meteen naar de pits te roepen. Niet veel later volgt Russell, die Norris inmiddels al in zijn kofferbak heeft zitten, en pas daarna bezoekt Piastri eindelijk voor de tweede keer zijn monteurs.
Het belooft een spannende klopjacht te worden in de slotfase, met Norris aan kop op oude banden, gevolgd door Leclerc en Piastri op nog bijna hagelnieuwe banden. De driestrijd wordt een tweestrijd omdat Leclercs Ferrari in de slotfase niet vooruit te branden is. In plaats dat hij Norris kan opjagen, ziet hij Piastri in zijn spiegels opdoemen. Zonder veel moeite neemt de Australiër de tweede plek over.
Waar Piastri op jacht gaat naar Norris, valt Leclerc zelfs nog ten prooi aan Russell. De Mercedes-coureur is er niet blij mee dat Leclerc bij het remmen van zijn lijn verandert, maar hij gaat de Ferrari-coureur uiteindelijk toch voorbij.
Piastri heeft zich ondertussen aan de staart van Norris gemeld. Precies op dat moment stuiten ze op het groepje dat om het laatste puntje vecht, aangevoerd door Antonelli. Hamilton, die na een late stop weer was opgerukt naar de plek waarvan hij gestart was, komt Hadjar niet meer voorbij en moet aan de kant voor de twee oranje bolides.
Dankzij de achterblijvers kan Piastri een aanval wagen op Norris, maar net als in Oostenrijk veegt hij zijn teamgenoot in zijn enthousiasme bijna uit de race. Een herkansing krijgt hij niet en op een teamorder hoeft hij niet te rekenen, dus schrijft Norris de race op zijn naam. Een enigszins gefrustreerde Piastri, die vraagtekens zet bij de strategie, wordt tweede, terwijl Russell op gepaste afstand derde wordt.
Leclerc zakt in de slotfase ver terug en krijgt als kers op de taart een tijdstraf voor slingeren, maar blijft vierde. Op een minuut achterstand komt Alonso als vijfde over de streep, gevolgd door Bortoleto, Stroll en Lawson. Verstappen, die er laat in de race nog een tweede bandenwissel tegenaan had gegooid, krijgt de Nieuw-Zeelander niet nogmaals te pakken en eindigt teleurstellend als negende.
Na afloop moet de Nederlander nog bij de stewards verschijnen vanwege een incident met Hamilton halverwege de race. De Brit is zo ziek van zijn eigen optreden dat hij niet eens op komt dagen, waardoor Verstappen vrijuit gaat. De rivalen uit 2021 hebben allebei de strijdbijl begraven en vervangen door een witte vlag.
Door zijn zege verkleint Norris zijn achterstand op Piastri naar negen punten. Over vier weken gaat het seizoen na de zomerstop/herfstvakantie weer verder op Zandvoort. Domineren de oranje bolides daar weer, of tovert Verstappen voor eigen publiek nog wat uit de hoge hoed? Red Bull meent de oorzaak van de problemen op het spoor te zijn. Hopelijk is ProRail daarmee bekend en hoeven de bezoekers eind augustus niet allemaal met de auto of met de bus naar de Noord-Hollandse badplaats af te reizen.