Norris bezorgt McLaren de eerste constructeurstitel in 26 jaar

Lando Norris heeft de afsluitende Grand Prix van Abu Dhabi gewonnen. Ondanks dat de Ferrari’s van Carlos Sainz en Charles Leclerc op het podium eindigde, was die zege genoeg voor de eerste constructeurstitel van McLaren sinds 1998.

Bij de seizoensafsluiter in Abu Dhabi gaat het alleen nog om de constructeurstitel. McLaren heeft de beste papieren om de eerste titel sinds 1998 binnen te halen, hoewel Ferrari de laatste races de nodige punten had goedgemaakt. Zodoende hadden de Italianen nog een kansje op hun eerste constructeurstitel sinds 2008.

De kleine kansen van Ferrari krijgen nog voor de start van het weekend een knauw als Leclerc een voedselvergiftiging oploopt. Vervolgens moet de Monegask 10 startplaatsen inleveren voor het inzetten van een nieuwe accu. In de kwalificatie komt hij bovendien niet verder dan een veertiende tijd omdat zijn snelste tijd hem wordt afgenomen vanwege het overschrijden van de baanlimieten. Nadat alle straffen zijn toegepast, moet hij als negentiende van start.

Heel anders gaat het eraan toe bij McLaren, dat de eerste startrij voor zich opeist, met Norris op pole en Piastri op de tweede plaats. Sainz is derde, terwijl Hülkenberg verrast met een vierde tijd. De Duitser wordt echter drie plekken teruggezet omdat hij twee auto’s bij het uiteinde van de pitstraat had ingehaald, waardoor Verstappen naar de vierde plek oprukt, voor de wederom sterke Gasly en Russell.

Hamilton zit ondertussen in zak en as na weer een mislukte kwalificatie. Hij heeft de pech dat hij vol over een paaltje rijdt dat Magnussen voor hem uit de grond had getrokken. Het kost hem dusdanig veel snelheid dat hij er al na de eerste schifting uit ligt. Na alle straffen is een zestiende startplaats zijn deel in zijn allerlaatste race voor Mercedes.

Als een dag later de lichten voor de laatste keer in 2024 doven, komen de McLarens goed van hun plek. Achter hen gaat Verstappen meteen langs Sainz, waarna hij meteen ook Piastri probeert te pakken. De Australiër laat de deur in de eerste bocht openstaan, waarna Verstappen gretig in het gat duikt. Er is echter niet genoeg ruimte, dus raken de twee elkaar. Verstappen maakt een sierlijke 360 en kan zijn weg in de middenmoot vervolgen, terwijl een weinig gelukkige Piastri met zijn neus de verkeerde kant op tot stilstand komt en als laatste zijn weg weer vervolgt.

Niet veel later spint de andere Red Bull, na wat hulp van de fraai als negende gestarte Bottas, die Pérez in het gedrang niet meer kan ontwijken. Voor de Mexicaan zit de race, vermoedelijk laatste voor Red Bull, er al binnen een halve ronde op. Terwijl de paarse bolide achter de vangrail wordt geduwd, verschijnt de virtuele safetycar even op de baan.

Na de herstart kleunt Piastri vol op Colapinto, die meteen met een lekke band naar de pits moet. Piastri laat even later ook zijn banden vervangen. Voor het vergrijp krijgt de Australiër een tijdstraf van 10 seconden, net als Verstappen en Bottas. Laatstgenoemde is de eerste van hen die zijn tijdstraf bij een vroege bandenwissel uitzit.

Vooraan lopen Norris en Sainz hard weg bij Gasly, die Russell knap voor weet te blijven. Achter hen komen de fenomenaal gestarte Leclerc en Verstappen opzetten. Kort nadat ze door Leclerc en Verstappen zijn ingehaald, duiken de Hazen van Hülkenberg en Magnussen, met tussen hen in Alonso, de pits in voor hun verplichte bandenwissel. Gasly volgt kort daarna.

Eenmaal uit het verkeer rijdt Leclerc het gat naar Russell rap dicht. Inhalen is er niet bij, dus haalt Ferrari hem op een derde van de raceafstand de pits in voor zijn enige bandenwissel van de middag. Hij komt weer tussen Gasly en Hülkenberg de baan op, waarna hij de Fransman te pakken krijgt nadat ze Lawson hebben ingehaald.

De Nieuw-Zeelander duikt meteen daarna de pits in. Bij de stop wordt zijn linker voorwiel niet goed gemonteerd, dus komt hij een ronde later weer binnen om het wiel goed vast te laten zetten, waardoor ook hij naar de achterhoede terugvalt.

Halverwege de race komen de koplopers de pits binnen. Sainz weet zijn achterstand op Norris te verkleinen naar twee seconden, maar ziet de McLaren daarna weer heel langzaam aan de horizon verdwijnen. Russell valt op zijn beurt terug tot achter Leclerc en Gasly. De Alpine krijgt hij gauw te pakken, maar de Ferrari blijft buiten bereik.

De op de harde banden gestarte Hamilton heeft op dat moment het gaspedaal gevonden. Langzaam maar zeker hengelt hij Verstappen binnen. Tot een gevecht tussen de twee komt het niet, omdat de Nederlander de pits induikt om zijn tijdstraf uit te zitten en zijn banden te wisselen.

Magnussen komt op dat moment alweer voor de tweede keer de pits in. Op de baan vindt hij zich terug achter Bottas, een andere uittreder. Wanneer de Deen de Fin aan het eind van het rechte stuk inhaalt, mist Bottas finaal zijn rempunt. Met blokkerende wielen kleunt hij vol op Magnussen. Met een kapotte voorvleugel en dito rechtervoorwielophanging strompelt Bottas terug naar de pits, om daar met een inmiddels tot fietsband gereduceerde rechter voorband op te geven.

Magnussen is eveneens naar de pits geweest om zijn vierkante banden in te wisselen. Noodgedwongen vervolgt hij zijn weg op de zachte band en prompt zet hij de snelste ronde op zijn naam.

Hamilton is de laatste coureur die zijn verplichte bandenwissel maakt. Hij komt pal voor de deur bij Alonso en Verstappen de baan op. Verstappen gaat de Spanjaard voorbij, waarna de drie meervoudig wereldkampioenen op volgorde van het aantal behaalde wereldtitels over de baan circuleren. Kort daarna laat Alonso een nieuwe set banden monteren.

In de slotfase gaan Hamilton en Verstappen zonder al te veel moeite voorbij Gasly en Hülkenberg. Hamilton gaat er nog eens goed voor zitten en rijdt het gat naar teammaat Russell rap dicht. In de allerlaatste ronde krijgt hij zijn landgenoot, die zijn vierde plek niet met hand en tand verdedigt, te pakken.

Norris heeft dan al gewonnen. Door die zege pakt McLaren gelijk ook de constructeurstitel, ondanks dat Ferrari met een tweede plek voor uittreder Sainz en een derde voor Leclerc wel weer punten goedmaakt. Uiteindelijk komen de Italianen 14 punten tekort.

Hamilton sluit zijn 12 jaar bij Mercedes met een zwaarbevochten vierde plek af, voor Russell en Verstappen, die na afloop gelijk zijn excuses maakt aan Piastri. De Australiër komt pal achter Alonso over de finish en legt beslag op het laatste puntje.

Gasly’s zevende plaats bezorgt Alpine de zesde plek in het constructeurskampioenschap voor Haas, dat met Hülkenbergs achtste plaats eveneens goede punten scoort en zevende wordt. Racing Bulls moet genoegen nemen met de achtste plaats in het kampioenschap. Tsunoda profiteert van een tijdstraf van Stroll en eindigt achter Albon als twaalfde na een volkomen mislukte start. Teamgenoot Lawson blaast vlak voor het einde zijn motor op en wordt als zeventiende en laatste geklasseerd.

Williams, dat Colapinto halverwege de race zag uitvallen, scoorde eveneens geen punten en eindigt teleurstellende als negende. Het team dat in 1997 voor het laatste de constructeurstitel binnenhaalde, blijft alleen Sauber voor, dat lange tijd puntloos was.

Zhou wordt door Strolls tijdstraf nog als dertiende geklasseerd in zijn laatste race, terwijl Jack Doohan, de vervanger van Ocon bij Alpine, bij zijn debuut geen gekke dingen doet en vijftiende wordt. Magnussen komt na nog een vierde stop afgetekend als laatste over de streep in zijn laatste optreden, maar zet in de slotronde zijn eerdere snelste ronde nog wat scherper.

Zo kwam er na ruim 9 maanden en 24 races een vrij geruisloos einde aan het seizoen 2024. Over ruim 3 maanden gaat seizoen 2025 in Australië met een heleboel nieuwe poppetjes van start. Tijd voor een welverdiende winterslaap!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *