Norris domineert en grijpt de leiding

Lando Norris heeft de Grand Prix van Mexico overtuigend gewonnen en de leiding in het WK overgenomen van teamgenoot Oscar Piastri, die vijfde werd. Max Verstappen hield de schade beperkt met een tweede plaats achter Charles Leclerc.

Na drie zeges en twee tweede plaatsen, plus een sprintzege, heeft Max Verstappen de druk er weer vol op bij het McLaren-duo. Uitgerekend in Mexico, waar hij al vijf keer had gewonnen, gaat het niet. Een vijfde startplaats is zijn deel. Verstappens enige geluk is dat Oscar Piastri (wederom) totaal niet uit de verf komt. De Australiër komt niet verder dan de zevende plaats, waar teamgenoot Lando Norris met overmacht de pole opeist, voor de Ferrari’s van Charles Leclerc en Lewis Hamilton.

Laatstgenoemde zal zich voor de start al in zijn handen hebben gewreven. In de lange sprint naar de eerste bocht op Autódromo Hermanos Rodríguez heeft hij vanwege het sterke slipstreameffect een goede kans om als koploper de eerste bocht in te gaan. Als de lichten doven, hebben hij en Leclerc echter een matige start, terwijl Norris ervandoor spuit.

Achter hen heeft de op de mediums gestarte Verstappen ook een goede start. Hij is de als vierde gestarte George Russell al voorbij als hij voor de eerste bocht naast de Ferrari’s opduikt. De Ferrari’s hebben op hun beurt Norris bijgehaald. De McLaren-coureur zit aan de binnenkant, maar laat zijn auto naar buiten lopen om de eerste bocht beter aan te snijden. De Ferrari’s moeten zodoende ook naar links en dwingen Verstappen de curbstone op, waardoor hij niet goed kan remmen en noodgedwongen een rit door het gras moet maken.

In de consternatie snijdt ook Leclerc voor het gemak even een bocht af, waardoor hij voorbij Norris gaat. Hij geeft zijn plek meteen terug aan de nummer 2 in het kampioenschap, maar niet aan Hamilton, die zich in de chicane met moeite langs Verstappen knokt.

Het wordt nog erger voor Hamilton als Verstappen bij het ingaan van de zesde ronde een tamelijk ambitieuze inhaalpoging op hem onderneemt. De voorwielen raken elkaar, waarna Hamilton Verstappen in de tweede bocht rechtdoor stuurt. Verstappen moet wederom door het gras, maar blijft Hamilton, die Russell ineens op zijn dak heeft, wel voor. Hamilton zet een bocht later de aanval in en stuift met blokkerende wielen rechtdoor het gras op. Verstappen gaat ook wijd en heeft handen en voeten nodig om Russell voor te blijven. De als negende gestarte Oliver Bearman profiteert en gaat de twee in een beweging voorbij.

Hamilton weet de vechtersbazen voor te blijven door de baan af te snijden, maar hij krijgt niet veel later een tijdstraf van tien seconden omdat hij voordeel had behaald uit de situatie. Aanvankelijk lijkt het hem niet te deren, omdat hij bij Bearman wegrijdt, maar al gauw hebben zijn zachte banden er genoeg van en verliest hij juist tijd.

Na een rondje of twintig beginnen in de subtop de pitstops. Hamilton valt door zijn tijdstraf terug tot achter Piastri, die in de chaos bij de start naar de negende plek was teruggevallen. Verstappen rukt daarentegen naar de derde plaats op, met op enige afstand teamgenoot Yuki Tsunoda, die ook op de slijtvastere mediums was gestart. De kleine Japanner heeft de taak om de Bearman-train op te houden, maar hij slaagt daar totaal niet in. Nadat hij voorbij is gereden door Bearman, de Mercedes van Kimi Antonelli en Russell, Piastri en Hamilton, duikt hij de pits in voor een set zachte banden. Door een megatrage stop valt hij definitief uit de subtop weg.

De koplopers hebben dan ook hun banden laten wisselen. Hoe groot Norris’ voorsprong is, blijkt wel als hij Verstappen nog voorblijft na zijn stop. De Nederlander laat een ronde na Tsunoda eveneens de zachte banden monteren. Ditmaal gaan de rode banden er goed onder, maar desondanks valt Verstappen helemaal terug naar de achtste plaats.

Op de rood gemarkeerde banden is hij niet te houden. Al snel rijdt hij het gat naar de Bearman-train dicht. Russell, die door het akkefietje met Verstappen achter zowel Bearman als Antonelli was teruggevallen, denkt sneller te zijn en smeekt zijn team bijna om zijn teamgenoot voorbij te mogen. Na lang nadenken besluit Mercedes het verzoek in te willigen, waarna Russell zijn eigen ongelijk aantoont door geen millimeter dichter bij Bearman te komen.

Verstappen knokt zich ondertussen voorbij Hamilton, waarna McLaren zich klaarmaakt voor een pitstop. Mercedes trapt erin en haalt Antonelli meteen naar de pits om een undercut van Piastri te voorkomen. Tot ieders verbazing duikt Piastri achter de Italiaan de pits in. De Australiër heeft echter geluk dat Antonelli een trage stop heeft, waardoor de twee in omgekeerde volgorde de pits verlaten. Achter hen rijdt Hamilton de pits uit. Ook hij heeft de tegenvallende mediums geruild voor banden die beter kleuren bij zijn scharlaken bolide.

Een ronde later stoppen Bearman en Russell, waardoor Verstappen weer naar de derde plaats oprukt. In het vervolg rijdt hij het gat naar de nog steeds op de tweede plek liggende Leclerc veel harder dicht dan dat de Bearman-train op hem inloopt. In de Bearman-train weet Piastri Russell de vijfde plaats te ontfutselen, waarna Russell Antonelli er knarsetandend weer langs laat.

Verstappen zit in de slotfase op de staart van Leclerc. In de voorlaatste ronde neemt hij aan het eind van het rechte stuk een kijkje. Een laatste kans krijgt hij niet, omdat Carlos Sainz zijn tumultueuze race in de muur beëindigt. De oud-Ferrari-coureur probeert zijn Williams nog achter de muur te zetten, maar slaagt daar net niet in, waardoor de virtuele safetycar uitrukt en Leclerc weer even lucht heeft. Als de race weer wordt hervat, hebben Leclerc en Verstappen alleen nog het Mickey Mouse-gedeelte van het circuit voor de boeg en dus weet Verstappen dat een derde plek zijn deel is.

Met een halve minuut voorsprong wint Norris de race uiteindelijk. Doordat Piastri eveneens zijn tanden stukbijt op de voortreffelijk rijdende Bearman, neemt Norris de leiding in het kampioenschap over van zijn teamgenoot. Slechts één puntje scheiden de kemphanen nu, maar het momentum ligt overduidelijk bij Norris. Zelfs Verstappen, die zijn achterstand op de klassementsleider reduceerde van 40 naar 36 punten, weet dat zijn kampioenschapskansen er in Mexico niet groter op zijn geworden.

Zesde en zevende werden de Mercedes van Antonelli en Russell, wat voor Antonelli tevens de eerste keer was dat hij voor zijn teamgenoot over de streep kwam. Achtste wordt Hamilton, die na zijn straf helemaal niets meer laat zien. Esteban Ocon wordt negende in de tweede Haas en het laatste puntje gaat naar Gabriel Bortoleto, die Isack Hadjar kort voor tijd had ingehaald. De Franse Algerijn verloor daarna ook nog zijn plek aan Tsunoda en Alexander Albon, die, na een mislukte kwalificatie en de merkwaardige beslissing om op de trage harde banden te starten, pas in de slotfase tot leven leek te komen. Lance Stroll houdt dankzij een vreemde 2-stoper alleen de hopeloos trage Alpines van Pierre Gasly en Franco Colapinto achter zich in een race waarin naast teamgenoot Fernando Alonso ook Nico Hülkenberg en Liam Lawson de finishvlag niet zagen.

Over twee weken gaat het seizoen verder in Brazilië, waar ook een sprintrace op het programma staat. Kan Verstappen daar zijn huzarenstukje van vorig jaar herhalen? Of richt Piastri zich op na een reeks zwakke wedstrijden?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *