Rapportcijfers van de Grand Prix van Amerika

In Amerika verraste Kimi Räikkönen vriend en vijand door voor het eerst in meer dan vijf jaar weer een race te winnen. Lewis Hamilton kwam niet verder dan de derde plaats, waardoor hij nog een weekje langer op zijn vijfde titel moet wachten.

Lewis Hamilton (3e)
Kreeg voor het eerst sinds eind augustus weer een nederlaag te slikken, nota bene op een circuit waarin hij in het verleden zo succesvol was geweest. Blaren op zijn banden voorkwamen dat hij zijn poleposition in een zege kon omzetten. Maakte verder in de slotfase geen al te doortastende indruk.
7

Valtteri Bottas (5e)
Moest tot tweemaal toe als een achterligger aan de kant voor Hamilton, wat zijn race natuurlijk niet ten goede kwam. Het voornaamste probleem was echter een gebrek aan racesnelheid, waardoor hij de kopgroep uit het oog verloor en Vettel zelfs nog zag passeren.
6

Mercedes
Misschien waren het de kampioenskriebels, of misschien kwam het door de speciale velgen die ze van de auto’s moesten schroeven dat het in Amerika niet zo liep. Te hoge bandenslijtage zorgde ervoor dat Hamiltons strategie het putje inging en het kampioenschap openbleef.
6

Sebastian Vettel (4e)
Werd vanwege een domme snelheidsovertreding in de vrije training drie plaatsen teruggezet op de startopstelling, waarna hij in de openingsronde een kamikazeaanval op Ricciardo uitvoerde, waarvan hijzelf het enige slachtoffer werd. Lijkt met de race wanhopiger te rijden.
5

Kimi Räikkönen (1e)
Het heeft even geduurd, maar nadat hij in Italië net achter het net viste, was het nu wel goed raak. Legde de basis voor de overwinning bij de start door Hamilton in te halen en hem op volkomen versleten banden achter zich te houden. Weerstond in de slotfase de druk van Verstappen en won verdiend.
10

Ferrari
Volgens Vettel was de hervonden snelheid te danken aan het feit dat vier maanden aan updates van de rode bolides waren gehaald. Een vreemd verhaal was het wel, want kennelijk was de wagen die ze in juni hadden in Amerika tegen Mercedes opgewassen. En zelfs meer dan dat.
9

Daniel Ricciardo (uitgevallen)
Pislink was hij nadat het beeldscherm bij hem vroeg in de race op zwart ging. Tot dat moment was hij nog de dark horse van de race, dus viel zijn woede goed te begrijpen. Hoe zal dat volgend jaar gaan, als hij opnieuw met die onbetrouwbare Renault-krachtbronnen zit opgescheept?
8

Max Verstappen (2e)
Reed in de kwalificatie zijn ophanging aan gort op een zogenaamde Verstopper, die zijn naam eer aandeed. In de race had hij de schade al heel snel hersteld en koppelde hij een weerzinwekkend tempo aan fantastisch bandenmanagement, waardoor hij zelfs de polesitter nog wist te verslaan.
10

Red Bull
Na de kwalificatie zag het er nog niet heel hoopvol uit, maar in de race bleken de paarse bolides geduchte tegenstanders voor Ferrari en Mercedes. Zonder Ricciardo’s uitvalbeurt was een dubbel podium wellicht mogelijk geweest. Verstappens race verliep daarentegen perfect.
8

Sergio Pérez (8e)
Kwam er het hele weekend amper aan te pas en finishte in de staart van het groepje in de subtop. Finishte door de diskwalificaties van Ocon en Magnussen zowaar nog als achtste.
7

Esteban Ocon (gediskwalificeerd)
Was best of the rest in de kwalificatie, maar liet zich bij de start ringeloren door beide Renaults. Tot overmaat van ramp bleek hij in de openingsronde ook nog een te hoog piekverbruik te hebben gehad, waardoor hij zonder pardon uit de uitslag vloog.
8

Force India
In de eerste race met de huidige turbomotoren liep Ricciardo tegen de lamp omdat hij systematisch te veel brandstof had verbruikt. Ruim vier jaar later leverde een eenmalige overschrijding van de brandstofdebietlimiet dezelfde sanctie op. Zuur voor Ocon, al kostte het Force India maar een puntje.
6

Lance Stroll (14e)
Bakte er op zaterdag weinig van en beukte op zondag Alonso meteen bij de start uit de race. Na een reparatiestop en een drivethroughpenalty viel er geen eer meer voor hem te behalen en eindigde hij afgetekend als laatste.
4

Sergey Sirotkin (13e)
Vocht, totdat de banden opraakten, een tijd in de staart van de middenmoot mee. Gooide er nog een tweede bandenwissel tegenaan, maar zonder daar heel veel snelheid mee te winnen. Moest Gasly in de slotfase laten gaan, waardoor hij maar een plaatsje boven zijn teammaat eindigde.
6

Williams
Positief: in de kwalificatie werden een Sauber en een McLaren verslagen. De race was echter niet om over naar huis te schrijven: een gebrek aan snelheid en een botsing bij de start zorgden ervoor dat de witte bolides als laatste en een-na-laatste over de finish kwamen hobbelen.
6

Nico Hülkenberg (6e)
Hij was een tijdje weggeweest, maar in Amerika stond hij er gewoon weer. De zevende startplaats was knap en de zesde plek aan de finish al helemaal. Een goede openingsronde was het halve werk op een circuit waar inhalen voor iedereen behalve Verstappen moeilijk bleek.
9

Carlos Sainz (7e)
Miste Q3 op een haar, maar herstelde zich door bij de start een hoop terrein te winnen. Een deel van die terreinwinst boekte hij door de baan af te snijden, waardoor hij een tijdstraf kreeg. Het hinderde hem niet, want hij finishte niet ver achter Hülkenberg als zevende.
8

Renault
Net op het moment dat de vierde plek in het constructeurskampioenschap op de tocht kwam te staan, leverden de Fransen een superweekend af. Daar moet wel bij aangetekend worden dat de gele bolides op bijna een ronde achterstand gezet werden. Misschien was de concurrentie gewoon slecht.
8

Pierre Gasly (12e)
Moest vanwege het chronische gegoochel van zijn team met motoren weer eens achteraan starten. Liep naar eigen zeggen bij de start schade op en bleef daardoor in de staart van de middenmoot steken. Wekte geen moment de indruk beter te zijn dan zijn auto.
6

Brendon Hartley (9e)
Verdubbelde dankzij de diskwalificaties van anderen zowaar zijn puntentotaal. Maakte bij de start de schade die hij door een zoveelste motorwissel had opgelopen meteen goed, waarna hij zich prima staande hield in de race.
8

Toro Rosso
Het constante gewissel van motoronderdelen begint extreme vormen aan te nemen. Laat die jongens toch eens van hun rechtmatige uitgangsposities vertrekken! De twee ietwat gelukkig verkregen punten waren een mooie opsteker na twee miserabele maanden.
7

Romain Grosjean (uitgevallen)
Deed zijn goede werk op zaterdag al meteen in de eerste ronde teniet door Leclerc achterstevoren te beuken. De schade aan de auto bleek vervolgens te groot om verder te rijden. Geen beste beurt dus, ook omdat zijn team de punten hard kon gebruiken.
6

Kevin Magnussen (gediskwalificeerd)
Kwam er in de kwalificatie niet aan te pas, maar wist in de race de Force India’s nog knap te splitsen. Uiteindelijk bleek alles voor niks te zijn geweest omdat hij, ondanks herhaalde waarschuwingen van het team, te veel brandstof had verbruikt. Oliedom.
5

Haas
Kent u het verhaal van de haas die van de schildpad verloor? Nou, dat verhaal krijgt dit seizoen waarschijnlijk een vervolg, maar dan met het team van Renault in de rol van schildpad. Want door een dramatische thuisrace is de vierde plaats bij de constructeurs volledig uit het zicht geraakt.
6

Fernando Alonso (uitgevallen)
Zal blij zijn als hij op 25 november voor het laatst uit zijn McLaren klimt. Waar hij het in zijn hoogtijdagen met coureurs als Michael Schumacher, Lewis Hamilton en Sebastian Vettel aan de stok had, kwam hij nu voor de tweede achtereenvolgende keer Lance Stroll tegen.
7

Stoffel Vandoorne (11e)
Was in de kwalificatie zoals gewoonlijk weer de schildpad, maar kwam in de race beter voor de dag. Stopte na een goede start tijdens de neutralisatie, maar verloor dat voordeel weer toen hij tegen het eind van de race opnieuw moest stoppen, zodat hij uiteindelijk net buiten de punten eindigde.
6

McLaren
Waar Ferrari na een aantal mindere optredens ineens weer competitief was, heeft McLaren het lek nog steeds niet boven. In de kwalificatie lagen beide wagens er al in de eerste sessie uit. In de race waren punten, ondanks twee diskwalificaties, te hoog gegrepen. In 2019 kan het alleen maar beter gaan.
4

Marcus Ericsson (10e)
Scoorde door de ongelukken bij de start en de diskwalificaties nog een punt, maar echt veel recht had hij daar niet op na een ronduit slechte kwalificatie en een slechte start.
6

Charles Leclerc (uitgevallen)
Verraste in de kwalificatie met een negende plek, maar kon daar in de race niet van profiteren omdat Grosjean bij hem naar binnen reed. Ploeterde daarna nog wat vruchteloos in de achterhoede rond voordat zijn team hem uit zijn lijden kwam verlossen.
7

Sauber
Na de kwalificatie waren de verwachtingen hooggespannen, maar die verwachtingen kregen een flinke knauw toen stercoureur Leclerc buiten zijn schuld naar de achterhoede verbannen werd. Door de diskwalificaties werd er zowaar nog een puntje gescoord. Helaas scoorde Toro Rosso er twee.
7

De tussenstand is als volgt:
1. Hamilton 8,17
2. Alonso 7,67
3. Leclerc 7,61
4. Verstappen 7,50
5. Vettel 7,22
6. Hülkenberg 7,17
7-9. Bottas, Ricciardo, Ocon 7,06
10-11. Räikkönen, Sainz 6,94
12. Magnussen 6,83
13. Gasly 6,78
14. Pérez 6,72
15. Grosjean 6,39
16. Ericsson 6,22
17. Stroll 6,00
18. Vandoorne 5,94
19. Sirotkin 5,89
20. Hartley 5,78

En bij de teams:
1. Mercedes 7,28
2. Haas 7,17
3. Red Bull 7,06
4. Sauber 7,00
5-6. Ferrari, Force India 6,94
7. Renault 6,67
8. Toro Rosso 6,06
9. McLaren 5,33
10. Williams 4,83

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *