Rapportcijfers van de Grand Prix van Azerbeidzjan en Spanje

Wie had een maand geleden gedacht dat Lewis Hamilton nu het WK ruim aan zou voeren? De regerend wereldkampioen begon matig aan het seizoen, maar na twee zeges staat hij weer fier aan kop. Ondertussen kwam er een einde aan de pechreeks van Max Verstappen.

Lewis Hamilton (Azerbeidzjan: 1e; Spanje: 1e)
Een remfout halverwege de race leek hem kansloos te maken in Azerbeidzjan, maar na een knotsknettergekke slotfase won hij alsnog. Hij weigerde de zege uitbundig te vieren en dat siert hem. In Spanje won hij wel op eigen kracht.
Azerbeidzjan: 8
Spanje: 9

Valtteri Bottas (uitgevallen; 2e)
Een slim opgebouwde race in combinatie met een gelukkige safetycar leek hem de winst in Azerbeidzjan op te leveren, totdat hij zijn band lekreed op een brokstuk dat ondanks alle neutralisaties op de baan was blijven liggen. In Spanje was Vrouwe Fortuna hem iets gunstiger gezind.
Azerbeidzjan: 9
Spanje: 7

Mercedes
De snelheid was er niet om in Azerbeidzjan te winnen, maar dankzij een goede strategie gebeurde dat wel. In Spanje domineerden de kampioenen van de afgelopen jaren weer als vanouds. Het enige minpuntje van het weekend was Bottas’ langzame stop.
Azerbeidzjan: 9
Spanje: 9

Sebastian Vettel (4e; 4e)
Heeft al drie races op rij niet op het podium gestaan. In Azerbeidzjan deed hij het zelf toen hij bij een inhaalactie op Bottas in de slotfase twee plekken verloor in plaats van dat hij er een won. In Spanje was hij gewoon niet snel genoeg.
Azerbeidzjan: 7
Spanje: 8

Kimi Räikkönen (2e; uitgevallen)
Leek in Azerbeidzjaan op weg naar de pole, maar verknalde het in de laatste bocht op een afgrijselijke manier, waardoor hij slechts als zesde mocht vertrekken. Was de hele race onzichtbaar, maar scoorde door de pech van anderen zowaar een tweede plek. In Spanje had hij zelf een keer pech.
Azerbeidzjan: 5
Spanje: 6

Ferrari
De leiding bij de constructeurs zijn ze in ieder geval alweer kwijt na twee mindere optredens. Zowel in Azerbeidzjan als in Spanje, waar de rode bolides voor het eerst dit seizoen geen vuist konden maken, schoten de strategen in eigen doel door Vettel te vroeg naar de pits te halen.
Azerbeidzjan: 8
Spanje: 5

Daniel Ricciardo (uitgevallen; 5e)
Is na zijn zege weer terug op aarde. Hoewel hij misschien niet de hoofdschuldige was, knalde hij in Azerbeidzjan uitgerekend op teamgenoot Verstappen. Kende in Spanje een zwakke race, waarin hij Verstappen niet bij kon benen en nog achter de safetycar spinde.
Azerbeidzjan: 5
Spanje: 6

Max Verstappen (uitgevallen; 3e)
Eindelijk! Het eerste podium van het jaar is binnen. Zo mooi als twee jaar geleden was het natuurlijk niet, maar na vier races op rij schade te hebben gereden, was een podium een mooie afwisseling. Helemaal ongeschonden kwam de auto door Stroll overigens niet uit de strijd.
Azerbeidzjan: 5
Spanje: 8

Red Bull
Au, au, au! Wat deed dat pijn! Niet alleen de botsing, maar ook het feit dat de Renaults in de openingsfase zelfs sneller waren in Azerbeidzjan. Was de timing van de pitstops handig? Was het handig om Ricciardo zo op te hitsen? Het antwoord op beide vragen is nee. In Spanje werden er gelukkig weer punten gescoord.
Azerbeidzjan: 4
Spanje: 8

Sergio Pérez (3e; 9e)
Het is hem weer gelukt hoor! Scoorde door stoïcijns door te blijven rijden in de Azerbeidzjaanse chaos zijn zoveelste podium. En dat in een auto die amper nog WK-punten had gescoord. In Spanje ging het zwaarder, maar scoorde hij zowaar weer punten.
Azerbeidzjan: 10
Spanje: 7

Esteban Ocon (uitgevallen; uitgevallen)
Zal zich na afloop van de Grand Prix van Azerbeidzjan voor zijn kop geslagen hebben dat hij bij de start niet wat voorzichtiger was. Door Räikkönen in de tweede bocht af te knijpen, elimineerde hij zichzelf. Kon aan zijn uitvallen in Spanje niks doen.
Azerbeidzjan: 5
Spanje: 7

Force India
Zonder het verrassende podium van Pérez had Force India laatste gestaan bij de constructeurs. Het toont aan dat het team ver is afgezakt ten opzichte van het topjaar 2017, toen er grappig genoeg voor het eerst in jaren geen podiumplaatsen werden gepakt.
Azerbeidzjan: 8
Spanje: 6

Lance Stroll (8e; 11e)
Een evenaring van zijn podium van vorig jaar zat er niet in, maar wist, door uit de problemen te blijven, knap punten te scoren in Azerbeidzjan. Kwam in Spanje door een goede start ook nog enigszins in de buurt van de punten, wat gezien het materiaal gewoon een goede prestatie was.
Azerbeidzjan: 9
Spanje: 7

Sergey Sirotkin (uitgevallen; 14e)
Moest in Azerbeidzjan al gauw uitstappen nadat Hülkenberg en Alonso hem bij de start hadden gemangeld. Had door een botsing met Pérez al een gridstraf te pakken voor Spanje, waar hij met name in de race niet vooruit te branden was.
Azerbeidzjan: 6
Spanje: 4

Williams
Robert Kubica wond er na de vrije trainingen geen doekjes om. Hij had zich zijn terugkeer in de Formule 1 anders voorgesteld, zo onvoorspelbaar vond hij de Williams. Het enige positieve aan het Spaanse raceweekend was dat de tijden van de auto van vorig jaar eindelijk verbeterd werden.
Azerbeidzjan: 7
Spanje: 4

Nico Hülkenberg (uitgevallen; uitgevallen)
Het zit even niet mee. In Azerbeidzjan knalde hij opnieuw in kansrijke positie in dezelfde muur als vorig jaar, nadat hij zich knap had hersteld van een gridstraf. In Spanje kende hij geen vlekkeloze kwalificatie en werd hij bij de start door Grosjean uit de race gebeukt.
Azerbeidzjan: 5
Spanje: 6

Carlos Sainz (5e; 7e)
Beleefde in Azerbeidzjan zijn finest hour toen hij in de openingsfase voorbij de Red Bulls ging. Kort daarna moest hij echter al zijn banden laten vervangen, waarna hij pas in de slotfase naar de vijfde plek oprukte. Scoorde ook voor eigen publiek goede punten.
Azerbeidzjan: 8
Spanje: 8

Renault
Het heeft even geduurd, maar na vijf races is Renault dan toch best of the rest achter de topteams. De gok om in Azerbeidzjan met ultrazachte banden aan de race te beginnen, was aanvankelijk heel leuk, maar pakte uiteindelijk misschien toch niet zo goed uit. In Spanje was de zevende plek wel het hoogst haalbare.
Azerbeidzjan: 7
Spanje: 8

Pierre Gasly (12e; uitgevallen)
Beleefde een hoop hachelijke momenten. Reageerde in Azerbeidzjan nogal traag op teamgenoot Hartley, die vanwege een lekke band opeens vaart minderde, waarna hij in de race door Magnussen op topsnelheid in de muur werd gedrukt. Werd in Spanje bijna gespiest door Grosjean.
Azerbeidzjan: 5
Spanje: 7

Brendon Hartley (10e; 12e)
Pakte in Azerbeidzjan zijn eerste puntje, maar deed dat op een volkomen onzichtbare manier. Gooide in Spanje zijn eigen glazen in door in de laatste vrije training zijn auto kort te rijden, waarna hij als laatste moest vertrekken. Rukte in de race vooral door uitvallers op.
Azerbeidzjan: 5
Spanje: 5

Toro Rosso
Het lijkt er steeds meer op dat die vierde plek in Bahrein een enorme toevalstreffer was. Geen moment hebben de blauwe bolides de snelheid uit die race ook maar kunnen benaderen. Het enige positieve is dat de wagens doorgaans wel aan de finish komen als ze niet uit de race gebeukt worden.
Azerbeidzjan: 6
Spanje: 6

Romain Grosjean (uitgevallen; uitgevallen)
Solliciteert naar ontslag op staande voet. Knalde in Azerbeidzjan nota bene achter de safetycar de muur in terwijl hij dik in de punten reed, tot grote ergernis van teambaas Günther Steiner. In Spanje maakte hij het bij de start zo mogelijk nog bonter.
Azerbeidzjan: 4
Spanje: 1

Kevin Magnussen (13e; 6e)
Irriteerde zijn collega’s in Azerbeidzjan door veel te agressief te rijden. Revancheerde zich in Spanje met een perfect optreden dat goed was voor de zesde plaats. Heeft vooralsnog in zijn eentje de 19 punten van Haas gescoord.
Azerbeidzjan: 5
Spanje: 9

Haas
De gezichten stonden op onweer na de Grand Prix van Azerbeidzjan. Hoewel de Ferrari-replica’s de snelheid hadden om in de subtop mee te doen, was de stand in het kampioenschap daar niet naar. In Spanje werden er eindelijk weer goede punten gepakt.
Azerbeidzjan: 7
Spanje: 9

Fernando Alonso (7e; 8e)
Was heel voldaan dat hij in Azerbeidzjan nog punten pakte nadat hij in de openingsronde twee lekke banden had opgelopen. Vocht zich in Spanje eveneens knap terug nadat hij in het gedrang bij de start plaatsen had verloren. Sloeg toe bij de herstarts en pakte opnieuw punten.
Azerbeidzjan: 9
Spanje: 9

Stoffel Vandoorne (9e; uitgevallen)
Scoorde in Azerbeidzjan na een anoniem optreden zowaar de eerste puntjes van het seizoen, maar kon dat in Spanje geen vervolg geven toen rijdend in de achterhoede de auto ineens de geest gaf.
Azerbeidzjan: 6
Spanje: 6

McLaren
Met veertig punten uit vijf races heeft McLaren nu al meer punten gescoord dan vorig jaar. Het idee om Vandoorne in Azerbeidzjan voorverwarmde banden mee te geven bij de laatste safetycarfase, was slim, het idee om Alonso in Spanje op superzachte banden te laten starten wat minder.
Azerbeidzjan: 7
Spanje: 7

Marcus Ericsson (11e; 13e)
Traag en slecht in Azerbeidzjan, waar hij desondanks nog bijna een puntje scoorde. In Spanje kwam hij eveneens niet best uit de verf. Is nu al ingehaald door Leclerc.
Azerbeidzjan: 5
Spanje: 6

Charles Leclerc (6e; 10e)
Laat zien dat het misschien wel terecht is dat coureurs als Nasr en Wehrlein niet meer in de Formule 1 rijden, want hij heeft Ericsson er momenteel helemaal onder. Zijn optreden in Azerbeidzjan was subliem en in Spanje scoorde hij voor de tweede race op rij punten. In een Sauber.
Azerbeidzjan: 10
Spanje: 9

Sauber
Ook Sauber heeft nu al meer punten dan vorig jaar aan het eind van het seizoen. De rood-witte bolides kunnen zich redelijk handhaven in de middenmoot en hebben nu op totaal verschillende circuits punten gescoord (Bahrein, Azerbeidzjan en Spanje).
Azerbeidzjan: 8
Spanje: 8

De tussenstand is als volgt:
1. Alonso 8,4
2. Vettel 8,2
3-4. Hamilton, Magnussen 7,8
5. Leclerc 7,6
6. Bottas 7,4
7-8. Pérez, Hülkenberg 7,2
9-10. Räikkönen, Sainz 7,0
11-12. Ricciardo, Stroll 6,8
13. Ericsson 6,6
14-15. Ocon, Vandoorne 6,4
16. Gasly 6,2
17. Verstappen 5,4
18. Sirotkin 5,2
19. Hartley, Grosjean 4,6

1. Haas 7,6
2-4. Mercedes, Ferrari, Renault 7,4
5. Sauber 7,2
6. McLaren 7,0
7. Red Bull 6,6
8. Force India 6,2
9. Toro Rosso 6,0
10. Williams 4,2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *