Rapportcijfers van de Grand Prix van Azerbeidzjan

Wat een race! Wat een vreselijk chaotische race! De Grand Prix van Azerbeidzjan deed meer denken aan de demolition derby’s in de jaren 80 en 90 dan aan een race in 2017. Alleen het veelvuldig uitrukken van de safetycar verried dat het een moderne race was. Om het plaatje compleet te maken, stonden aan het eind van het liedje drie tweede rijders op het podium. Een overzicht van de sterren en kneuzen van afgelopen zondag!

Lewis Hamilton (5e)
Reed na moeizaam verlopen trainingen ineens een fantastisch kwalificatierondje en domineerde lange tijd de race. Verloor de zege door een domme slordigheidsfout van het team. Won het psychologische spelletje met Vettel achter de safetycar, al had hij daardoor ook zomaar een lekke band op kunnen lopen.
8

Valtteri Bottas (2e)
Het gat naar Hamilton in de kwalificatie was enorm en bij de start van de race remde hij weer veel te vroeg voor een bocht, waardoor hij opnieuw Räikkönen van de baan tikte. Kwam door de safetycarfases alsnog terug in de race en liet in de slotfase zien over een behoorlijk racetempo te beschikken.
7

Sebastian Vettel (4e)
Dat Vettel achter de safetycar niet op zijn sterkst is, weten we al sinds eind 2007, maar die schouderduw die hij Hamilton gaf was wel de overtreffende trap van dom. Kwam er met een stop-and-go-penalty nog genadig vanaf. Volgens de telemetrie had Hamilton hem niet eens een braketest gegeven.
4

Kimi Räikkönen (uitgevallen)
Versloeg Vettel in de kwalificatie en greep Bottas bij de start opportunistisch aan, om vervolgens door zijn landgenoot de muur in de te worden gekwakt. Kon gelukkig nog verder, zijn geluk was even later op maar toen hij een lekke band opliep bij de crash tussen de Force India’s voor hem.
8

Max Verstappen (uitgevallen)
Heeft dit jaar zo’n beetje de pech van Donald Duck en B100 bij elkaar. In een race waarin het zaak was om te blijven rijden, kapte de motor er al na iets meer dan tien ronden mee. Was een van de vele kanshebbers op de zege die uiteindelijk met lege handen stond.
8

Daniel Ricciardo (1e)
Crashte in de kwalificatie en moest in de race al heel vroeg binnenkomen omdat er rotzooi in zijn brakeduct was gekomen, maar reed zich vervolgens vanuit een kansloze positie gestaag omhoog. Maakte geen fouten en zijn inhaalactie op beide Williams’ bij de herstart was even mooi als essentieel.
8

Sergio Pérez (uitgevallen)
Was net als vorig jaar enorm snel onderweg op het snelle stratencircuit, maar dit keer zat er geen podiumklassering in. Viel door de botsing met teamgenoot Ocon ver terug en moest uiteindelijk opgeven door een kapotte stoel.
7

Esteban Ocon (6e)
Was na afloop wel erg blij met zijn zesde plaats, vermoedelijk omdat teamgenoot Pérez helemaal niet in de punten eindigde, terwijl hij een mogelijke 1-2 voor Force India om zeep hielp door Pérez bij de herstart af te knijpen. Dan ben je een oliedomme hufter.
4

Felipe Massa (uitgevallen)
Werd verrassend geklopt door Stroll op zaterdag, maar leek op zondag orde op zaken te stellen met een goed en doortastend optreden in de race. Had de race kunnen winnen als een demper direct na de onderbreking niet kapot was gegaan.
8

Lance Stroll (3e)
Punten in Canada en een podium in Azerbeidzjan: Stroll is de laatste races heel hard bezig zijn geschonden blazoen op te poetsen. Kende een goede kwalificatie en bleef in de race netjes uit de problemen. Moest Ricciardo halverwege wel laten gaan en zag Bottas er op de valreep met de tweede plaats vandoor gaan, maar dat mocht de pret niet drukken.
9

Fernando Alonso (9e)
Vanwege het rechte stuk van twee kilometer had McLaren in Azerbeidzjan helemaal niks te zoeken. Moest om het nog leuker te maken 40 plekken op de startopstelling inleveren vanwege het inzetten van nieuwe motoronderdelen. Maar de motor bleef heel! Pakte door de miskleunen van de concurrentie zowaar twee punten.
9

Stoffel Vandoorne (12e)
Kende opnieuw een goede start, maar kon de snellere deelnemers op het lange rechte stuk natuurlijk met geen mogelijkheid achter zich houden. Had tiende kunnen worden als hij geen vlakke kant op zijn band had geremd, want door het gebrek aan motorvermogen kwam hij de Saubers niet voorbij.
7

Carlos Sainz (8e)
Zijn spin bij de start was zijn zoveelste blunder van het seizoen. Probeerde teamgenoot Kwjat, die over de uitloopstrook al zo dicht mogelijk tegen de vangrail reed, nog de schuld ervan in de schoenen te schuiven. Verloor veel te veel tijd bij de herstart. Scoorde uiteindelijk nog een paar puntjes voor de moeite omdat de concurrentie er ook weinig van bakte.
5

Daniïl Kwjat (uitgevallen)
Wat voor Verstappen bij Red Bull geldt, geldt voor Kwjat bij Toro Rosso: het seizoen is voor hem een aaneenschakeling van technische defecten en ander ongerief. Zat in het kleine groepje in de middenmoot toen zijn wagen ineens stilviel.
7

Romain Grosjean (13e)
De remmen, de remmen, altijd maar weer die remmen. In de anderhalf jaar dat hij bij Haas rijdt, heeft hij nog steeds geen oplossing gevonden voor dit hardnekkige probleem. Degradeerde door een lange stop aan het eind van de race tot rodelantaarndrager. Niet goed.
5

Kevin Magnussen (7e)
Maximaliseerde in de kwalificatie en race. Reed door de problemen van anderen even op de derde plek rond, totdat de kampioenschapsleiders en Ocon hem in de slotfase terugverwezen. Ging teamgenoot Grosjean door de zes WK-punten weer voorbij in het kampioenschap en dat is altijd lekker.
8

Nico Hülkenberg (uitgevallen)
Zeker tien coureurs hadden de race kunnen winnen, maar van al die coureurs zal hij zichzelf wel het hardst voor zijn kop hebben geslagen, want hij was de enige coureur die niet door toedoen van een andere coureur of een mechanisch defect de race verspeelde.
5

Jolyon Palmer (uitgevallen)
Deed eigenlijk nauwelijks mee in Azerbeidzjan. Kon in de kwalificatie niet in actie komen en lag er in de race al heel snel uit door een motorprobleem. Viel alleen in de vrije training op toen hij zijn wagen in de muur parkeerde, al was hij niet de enige die dat deed.
5

Marcus Ericsson (11e)
Hield in de beginfase het halve veld op. Had na de herstart alleen nog teamgenoot Wehrlein achter zich en moest handen en voeten gebruiken om de Duitser voor te blijven, wat beiden tijd kostte, zodat hij een telefoontje vanaf de pitmuur kreeg. Hield Vandoorne daarna nog wel achter zich.
7

Pascal Wehrlein (10e)
Behaalde Q2 in de kwalificatie, maar reed in de race vooral achter teamgenoot Ericsson aan, totdat Ericsson een teamorder kreeg. Dat was al een tijd niet gebeurd bij Sauber. Een saillant detail: ex-teambaas Monisha Kaltenborn, die afgelopen week opstapte, was het juist niet eens met de voorkeursbehandeling van Ericsson.
8

De tussenstand is hiermee als volgt:
1. Alonso, Vettel 8,1
3. Verstappen 8,0
4. Hamilton 7,9
5. Ricciardo, Pérez, Massa 7,1
8. Wehrlein 7,0
9. Hülkenberg 6,9
10. Bottas 6,8
11. Räikkönen, Kwjat, Grosjean, Ericsson 6,5
15. Ocon, Sainz 6,4
17. Magnussen 6,3
18. Vandoorne, Giovinazzi 6,0
20. Stroll 5,6
21. Palmer 5,1
22. Button 4,0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *