Dankzij een knappe overwinning in Hongarije gaat Lewis Hamilton halverwege het seizoen ruim aan kop. Sebastian Vettel hield de schade in het kampioenschap beperkt met een tweede plek.
Lewis Hamilton (1e)
Dacht van tevoren dat hij de schade beperkt moest zien te houden, maar profiteerde optimaal van de natte omstandigheden in de kwalificatie door zijn wagen op pole te zetten. Kwam in de race dankzij rugdekking van Bottas en een prima tempo in de openingsfase niet meer in gevaar.
10
Valtteri Bottas (5e)
Baalde dat hij het in de slotfase weer verprutst had en baalde dat hij als wingman werd aangeduid, hoewel hij dat in de race echt was. Kon Hamilton in de race geen moment volgen en hield tot aan de fatale 65e ronde als een Eddie Irvine beide Ferrari’s op.
6
Mercedes
De natte kwalificatie verliep boven verwachting goed, dus had Mercedes de kans om op een traditioneel zwak circuit te winnen. Mede dankzij puik werk van de pitcrew lukte dat, al konden er wel vraagtekens gezet worden bij de beslissing om Bottas zo vroeg naar de pits te halen.
9
Sebastian Vettel (2e)
Het zit even flink tegen. In de kwalificatie liep het niet en daar plukte hij in de race de wrange vruchten van. Was op weg Bottas te overcutten, toen hij veel tijd door achterblijvers en een trage stop verloor. Voor het resultaat maakte het waarschijnlijk toch niet uit.
7
Kimi Räikkönen (3e)
Kwalificeerde zich voor het eerst sinds Australië weer voor Vettel, maar was dat voordeel na de start alweer kwijt. Reed door een vreemde strategie de hele race achter de feiten aan, maar eindigde uiteindelijk op de plek waar hij begon.
7
Ferrari
Net als in Duitsland was de regen de grote spelbreker. De snelheid was er, maar na de mislukte kwalificatie zou de race een lastig verhaal worden. Om te winnen moest alles goed gaan en dat gebeurde niet. Vrouwe Fortuna was de Italianen ongunstig gezind, maar operationeel ging er ook te veel mis.
5
Daniel Ricciardo (4e)
Verzoop in de kwalificatie, maar herstelde zich in de race. Mocht van geluk spreken dat zijn wagen de aanslag van Ericsson weerstond, maar werkte zich daarna snel op naar voren. Lag toen te ver achter om de Ferrari’s te verontrusten, maar wist Bottas nog wel in te rekenen.
7
Max Verstappen (uitgevallen)
De woede na de onaangekondigde en vooral erg vroege uitvalbeurt was begrijpelijk. Hoewel het in de kwalificatie niet naar wens ging, was hij Sainz en Gasly meteen bij de start voorbij, waarna hij Bottas en de Ferrari’s zat op te jagen totdat de Renault er genoeg van had.
7
Red Bull
Van tevoren had iedereen Red Bull goede kansen toegedicht op de bochtige Hungaroring, maar na een natte kwalificatie zag de wereld er weer heel anders uit. In de race ging het niet veel beter met weer een motorgerelateerd probleem. Dit gaat nog een lang seizoen worden.
5
Sergio Pérez (14e)
Het was een roerig weekje nadat hij zijn werkgever onder curatele had gesteld. Op de baan liep het allemaal wat minder voorspoedig. Een gênante 19e startplaats werd omgezet in een nauwelijks betere 14e plek aan de finish.
6
Esteban Ocon (13e)
Klopte teamgenoot Pérez nipt in zowel de kwalificatie als in de race, maar het leverde hem bar weinig op. Maar de matige sportieve prestaties zullen nog wel zijn kleinste zorg zijn geweest.
6
Force India
De afgelopen jaren is er heel wat inkt verspild aan de financiële situatie van het team van Vijay Mallya en nu is het echt menens. Verwacht wordt dat de vader van Lance Stroll de boel overneemt, zodat Stroll een stapje hogerop kan komen. Als Force India dan niet alleen maar weekenden heeft als in Hongarije.
4
Lance Stroll (17e)
Deed het in de kwalificatie niet onaardig, tot hij van de baan spinde en zijn neus in de prak reed. Moest daardoor vanuit de pitstraat starten met een oude neus en kon in de race geen potten breken. Na een late pitstop was de zeventiende en laatste plaats zijn deel.
6
Sergey Sirotkin (16e)
Bakte er in de kwalificatie niet bijster veel van, maar herstelde zich in de race door vlak voor de pitstops bij Stroll weg te lopen. Zat daarna tot aan de tweede neutralisatie klem achter Ericsson en finishte uiteindelijk net voor zijn teammaat.
6
Williams
Opnieuw begonnen en eindigden de witte bolides achteraan. Het enige lichtpuntje was dat Stroll in de natte kwalificatie Q2 haalde, maar door zijn spin had hij daar uiteindelijk niks aan. De pitcrew is vooralsnog het enige deel van het team dat topprestaties levert.
5
Nico Hülkenberg (12e)
Kwam er in de kwalificatie niet aan te pas omdat zijn team geen brandstof in zijn bolide kreeg. Won drie plekken bij de start, maar verloor die allemaal weer door een vroege stop. Gooide er later nog tevergeefs een tweede bandenwissel tegenaan en eindigde als twaalfde.
6
Carlos Sainz (9e)
Was de held van de kwalificatie nadat hij tegen de wil van zijn team een snelle ronde had afgemaakt, waardoor hij als zesde mocht vertrekken. In de race ging het heel wat minder goed. Verloor drie plekken bij de start en daarna nog twee bij de pitstops, dus mocht hij nog blij zijn met twee punten.
7
Renault
Twee puntjes maar op een circuit waar motorvermogen niet zo belangrijk is. De snelheid was er niet en de gekozen strategieën maakten het er niet beter op. Beide coureurs werden te vroeg naar de pits gehaald terwijl ze op hardere banden dan de meeste concurrenten aan de race waren begonnen.
5
Pierre Gasly (6e)
De bochtige Hungaroring was een uitgelezen kans voor hem en Toro Rosso om weer een goed resultaat neer te zetten en hij greep die mogelijkheid met beide handen aan. De kwalificatie was al subliem en in de race wist hij zijn zesde startplaats knap te behouden.
10
Brendon Hartley (11e)
Kwalificeerde zich knap in de top 10, maar viel in de race terug, voornamelijk omdat hij na de start in de Renault-sandwich kwam te zitten. Werd een ronde na Hülkenberg naar de pits gehaald en verloor daar uiteindelijk twee plaatsen mee.
7
Toro Rosso
De Hungaroring zou de Toro Rosso op het lijf geschreven zijn en dat werd zowel door de kwalificatie als door de race bevestigd. De zesde plek van Gasly, nog in dezelfde ronde als de leiders, was zeer welkom na de misère van de laatste races.
9
Romain Grosjean (10e)
Klaagde na de kwalificatie dat hij door Verstappen werd opgehouden, wat hem een beter resultaat had gekost. Maakte het zichzelf niet makkelijk door bij de start plaatsen in te leveren. Mocht blij zijn dat hij bij de pitstops nog wat plekken terugwon, al had hij er misschien nog meer uit kunnen halen.
7
Kevin Magnussen (7e)
Wurmde zich in het gedrang bij de start langs Sainz en dat bleek cruciaal, omdat hij vanaf dat moment vrij baan had. Probeerde Gasly in de slotfase nog binnen te hengelen, maar moest uiteindelijk met een zevende plek genoegen nemen.
8
Haas
Een goed weekend voor het Amerikaanse team, dat aantoonde het succes van de laatste races niet alleen aan de motorupdate is te danken. Het chassis is ook niet verkeerd. De enige vraag die bleef hangen was of Grosjean niet wat hoger had kunnen eindigen als hij later naar de pits was gegaan.
8
Fernando Alonso (8e)
Verloor tijdens de virtuele safetycarfase in het begin van de race op een vreemde manier een plaatsje aan Grosjean, maar maakte dat weer goed bij de pitstops. De beslissing om heel laat te stoppen leverde hem vier plaatsen op, zodat hij toch nog in de punten eindigde.
8
Stoffel Vandoorne (uitgevallen)
Reed weer met zijn oude chassis en kwam meteen een stuk beter voor de dag. Volgde Alonso als een schaduw totdat hij zijn wagen met panne langs de kant van de weg moest zetten.
8
McLaren
Dat de amberkleurige bolides zelfs in Hongarije de middenmoot niet ontstegen, was pijnlijk te noemen. Een puike strategie had een dubbele puntenfinish moeten opleveren, maar door Vandoornes pech bleef het bij een achtste plaats van Alonso.
7
Marcus Ericsson (15e)
Maakte indruk in de kwalificatie, maar zakte in de race door het ijs. Kleunde bij de start op Ricciardo, waarna hij de eerste virtuele safetycarfase aangreep om maar banden te wisselen. Slaagde erin zijn banden in leven te houden, maar meer dan een vijftiende plek leverde het niet op.
5
Charles Leclerc (uitgevallen)
Kon in de kwalificatie al na een sessie douchen en lag er in de race ook als eerste uit nadat hij werd geplet door de Force India’s. Geen toffe manier om de zomerstop in te gaan.
5
Sauber
Voor het eerst in tijden kwamen de wit-rode bolides er totaal niet aan te pas. Dat Ericsson de hele race met de Williams’ zat te vechten, was helaas enorm veelzeggend.
5
De tussenstand is als volgt:
1. Alonso 7,9
2. Hamilton 7,8
3-5. Vettel, Hülkenberg, Leclerc 7,5
6. Magnussen 7,4
7. Bottas 7,2
8. Ricciardo 7,0
9. Ocon 6,9
10-13. Verstappen, Pérez, Sainz, Gasly 6,8
14. Räikkönen 6,6
15. Ericsson 6,3
16-17. Vandoorne, Stroll 6,0
18. Grosjean 5,9
19. Sirotkin 5,8
20. Hartley 5,7
En bij de teams:
1. Haas 7,3
2. Ferrari 7,2
3. Sauber 6,9
4-6. Mercedes, Renault, Force India 6,8
7. Red Bull 6,6
8. Toro Rosso 6,1
9. McLaren 5,8
10. Williams 4,3