Rapportcijfers van de Grand Prix van Italië

In Italië deelde Lewis Hamilton een enorme dreun uit aan de concurrentie door vanaf de derde plek de race te winnen, terwijl Sebastian Vettel na een uitglijder in de eerste ronde slechts als vierde eindigde.

Lewis Hamilton (1e)
Verkeert al weken in topvorm. Legde de Ferrari’s in de kwalificatie het vuur aan de schenen, stak Vettel in de eerste ronde op een gedurfde manier voorbij en joeg vervolgens Räikkönen dusdanig op dat de Fin zijn banden oprookte, waardoor hij de race verrassend won.
10

Valtteri Bottas (3e)
Kreeg door de tijdstraf van Verstappen nog de derde plaats in de schoot geworpen, maar och wat had hij weinig recht op die podiumklassering. Kwam er zowel in de kwalificatie als in de race nauwelijks aan te pas en werd daarom maar gebruikt om zijn landgenoot voor de voeten te lopen.
6

Mercedes
In de kwalificatie was Ferrari een maatje te groot, maar in de race waren de rollen omgedraaid. De manier waarop Ferrari bij de pitstops voor schut werd gezet was hilarisch en die strategische truc stond aan de basis van een verrassende, maar verdiende zege.
9

Sebastian Vettel (4e)
Liep na de kwalificatie het gezicht van een oorwurm door de paddock nadat Räikkönen hem geklopt had. Een dag later ging het van kwaad tot erger toen hij bij de start in een duel met Hamilton in de rondte ging, waarna hij met wat fortuin vierde werd. Zet die bokkenpruik toch eens af, man.
5

Kimi Räikkönen (2e)
Was op zaterdag eindelijk weer de snelste, maar kon dat kunststukje op zondag niet herhalen. Hoewel hij de inhaalactie van Hamilton bij de herstart meteen weer ongedaan maakte, had hij aan het eind van de race geen antwoord meer op de Brit.
9

Ferrari
Het was weer zo’n weekend waarin alle beslissingen verkeerd uitpakten. Angst voor een undercut van Hamilton zorgde ervoor dat Räikkönen het grootste gedeelte van de race op een bandencompound reed waar hij het hele weekend nog niet op gereden had. Dan vraag je ook wel om een afstraffing.
6

Daniel Ricciardo (uitgevallen)
Opnieuw een uitvalbeurt en opnieuw een raceweekend waar weinig over te melden valt. Hield het vanwege een motorwissel al gauw in de kwalificatie voor gezien en reed tot aan zijn uitvalbeurt opnieuw geen bijster sterke inhaalrace. 2018 gaat zo als een nachtkaars uit voor hem.
6

Max Verstappen (5e)
Kwam er in de kwalificatie zoals verwacht niet aan te pas, maar leek in de race op weg naar een derde plaats totdat hij Bottas van de baan duwde. De tijdstraf deed hem vervolgens zelfs nog naar de vijfde plek terugvallen. Iets minder Michael Schumacher en had hij een topprestatie geleverd.
7

Red Bull
Al jaren is het hogesnelheidscircuit van Monza een plek die Red Bull maar liever mijdt en dit jaar was het niet anders. In de race ging het nog niet eens heel slecht, al viel de buit met een vijfde plaats en een uitvalbeurt behoorlijk tegen.
6

Sergio Pérez (7e)
Dacht in Q1 veilig te zijn, maar werd in de slotseconden op een duizendste geëlimineerd. Reed op zondag een knappe inhaalrace die vaag deed denken aan zijn weergaloze tweede plek in 2012. Zo goed werd het nu niet, maar de 7e plek vlak achter Ocon was indrukwekkend te noemen.
8

Esteban Ocon (6e)
Kwalificeerde zich wel in de top 10, maar werd verrassend geklopt door Grosjean en Sainz. Kreeg Sainz nog wel te pakken, maar Grosjean niet meer. Eindigde door de diskwalificatie van de Zwitserse Fransoos desondanks als best of the rest.
8

Force India
Na het goede optreden in België waren de verwachtingen op het bloedsnelle circuit van Monza hooggespannen, dus vielen de achtste en zestiende tijd in de kwalificatie vies tegen. Op zondag ging het beter en dankzij de dubbele puntenfinish is Force India Toro Rosso alweer voorbij.
7

Lance Stroll (9e)
Haalde tot verbazing van alles en iedereen Q3, en deed in de race lekker in de middenmoot mee, zodat hij aanvankelijk met een puntje beloond werd. Door Grosjeans diskwalificatie werden het er zelfs twee.
8

Sergey Sirotkin (10e)
Hoera! Het eerste puntje is binnen! Dat Grosjean daarvoor gediskwalificeerd moest worden, doet daar niks van af. Volgde Stroll de hele race als een schaduw en liet in de slotronde nog eens echt zijn spierballen zien.
8

Williams
Hoewel de tijden voorbij zijn dat Williams in Italië voor het podium kan gaan, waren er tekenen van herstel te zien. De witte bolides hadden voor het eerst dit seizoen de snelheid zowel in de kwalificatie als in de race aardig te pakken. De eerste WK-punten sinds Bakoe waren een mooie beloning.
7

Nico Hülkenberg (13e)
Moest vanwege zijn strapatsen van vorige week als laatste starten en maakte in de race na een vroege bandenwissel met moeite terrein goed. Moest kort voor tijd alsnog banden wisselen, waardoor hij een puntenfinish wel op zijn buik kon schrijven.
6

Carlos Sainz (8e)
Verraste in de kwalificatie met een knappe zevende tijd. Kon die prestatie in de race niet herhalen en eindigde hij op twintig seconden van de Force India’s als achtste, maar nog wel net in dezelfde ronde als de winnaar.
8

Renault
Het raceweekend in België zal de Fransen weinig vertrouwen hebben gegeven, maar in Italië ging het eigenlijk best goed. Het succesvolle protest tegen Haas voorkwam overigens wel dat ze naar de vijfde plaats in het constructeurskampioenschap afgleden.
7

Pierre Gasly (14e)
Had op zaterdag de snelheid goed te pakken en profiteerde van het geklungel van anderen, waardoor hij als negende mocht starten. De race werd vervolgens een lijdensweg nadat zijn bolide in duels met Alonso en Ricciardo schade had opgelopen.
7

Brendon Hartley (uitgevallen)
Was in Q1 een tiende trager dan Gasly en dat betekende meteen dat hij bijna helemaal achteraan stond. Lag er bij de start buiten zijn schuld meteen al uit. Zijn dagen lijken geteld nu Kwjat weer in the picture is bij Toro Rosso.
6

Toro Rosso
Dat een blauwe bolide zich in de top 10 zou kwalificeren, had van tevoren waarschijnlijk niemand verwacht. In de race kwam dan de verwachte terugval, die waarschijnlijk erger leek dan ‘ie in werkelijkheid was. Op naar Singapore dan maar.
7

Romain Grosjean (gediskwalificeerd)
Kwalificeerde zich keurig als zesde en en leek op die positie ook te eindigen nadat hij de Force India’s in de slotfase achter zich wist te houden. Helaas werd hij toen gediskwalificeerd. Met dank aan zijn landgenoten…
9

Kevin Magnussen (16e)
Kwam zichzelf zowel op zaterdag als op zondag tegen. Provoceerde Alonso in de kwalificatie op een domme manier, waardoor hij Q3 niet haalde, en kwam in de race Pérez tegen, waardoor hij de hele race kilometers achter de muziek aan bleef lopen.
5

Haas
De snelheid was er, maar wat het team bezielde om met een illegaal verklaarde bodemplaat aan de race mee te doen? Het was een dure fout die het team acht punten kostte.
5

Fernando Alonso (uitgevallen)
Zijn vroege uitvalbeurt viel misschien onder de noemer karma te plaatsen, nadat hij in de kwalificatie Magnussen het leven zuur had gemaakt en in de race Gasly’s auto beschadigde na een stevig duel. “Hij mag ons niet omdat we met Honda-motoren rijden”, merkte de jonge Fransman snedig op.
6

Stoffel Vandoorne (12e)
Het zat er al een tijdje aan te komen, maar Vandoorne is aan zijn afscheidstournee bezig bij McLaren nu Lando Norris is gecontracteerd. Ook in Italië kon Vandoorne nauwelijks een vuist maken: traagste in de kwalificatie en iets beter in de race.
7

McLaren
Volgens arrogante Zak Brown is Vandoorne een prima kandidaat voor Toro Rosso, maar zelf hoeven ze Belg niet meer. Pérez was vijf jaar geleden een vergelijkbaar verhaal. Uit medelijden werd hij na zijn ontslag bij Force India ondergebracht, wat de Mexicaan achteraf gezien niet verkeerd uitkwam.
6

Marcus Ericsson (15e)
Kon in de kwalificatie niet echt meekomen, waardoor het ook niet echt uitmaakte dat hij bij de start een lekke band opliep. Probeerde de race zonder verdere stops uit te rijden, maar slaagde daar niet in. Kwam geen moment voor punten in aanmerking.
6

Charles Leclerc (11e)
Heeft al sinds Oostenrijk geen WK-punten meer gescoord, al kwam hij nu dichtbij. Verloor in het begin van de race te veel terrein, waardoor zijn slotoffensief te laat kwam. Uiteindelijk bleven de Williams’ buiten bereik.
7

Sauber
Het wil de laatste tijd niet meer zo lukken voor het Zwitserse team. Op het snelle circuit van Monza was de Ferrari-krachtbron een geducht wapen, maar achter in de Sauber slechts genoeg voor een zeventiende en negentiende tijd op zaterdag. Waar is de snelheid gebleven?
6

De tussenstand is als volgt:
1. Hamilton 8,1
2. Alonso 7,7
3-4. Vettel, Leclerc 7,4
5. Magnussen 7,3
6-7. Ocon, Hülkenberg 7,1
8-10. Bottas, Verstappen, Pérez 7,0
11-13. Räikkönen, Ricciardo, Gasly 6,9
14. Sainz 6,8
15-16. Grosjean, Ericsson 6,3
17. Stroll 6,2
18. Sirotkin 6,1
19. Vandoorne 5,9
20. Hartley 5,6

En bij de teams:
1. Haas 7,2
2-3. Ferrari, Mercedes 7,1
4-5. Force India, Sauber 6,9
6-7. Red Bull, Renault 6,6
8. Toro Rosso 6,3
9. McLaren 5,5
10. Williams 4,6

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *