Rapportcijfers van de Grand Prix van Mexico

In Mexico moest Sebastian Vettel winnen en moest Lewis Hamilton niet in de top 7 eindigen om het kampioenschap open te houden. Het gebeurde allebei niet. Max Verstappen won de race, Vettel werd tweede en Hamilton vierde, waardoor hij voor de vijfde keer tot wereldkampioen gekroond werd.

Lewis Hamilton (4e)
Kwam op gelijke hoogte met Fangio, maar kon met weinig voldoening terugkijken op zijn optreden in Mexico. Net als vorig jaar kon hij de titel niet in stijl binnenhalen. Bandenproblemen zorgden ervoor dat hij op bijna een ronde achterstand finishte. Een zeldzaam machteloos optreden.
6

Valtteri Bottas (5e)
Waar hij in het begin van het seizoen nog weleens schitterde als Hamilton niet thuis gaf, is er niets meer over van die Bottas. Net als vorig jaar gaat zijn seizoen als een nachtkaars uit en daar kon zelfs de snelste raceronde (alweer zijn zesde van het seizoen) geen verandering in brengen.
5

Mercedes
Het pleit voor Toto Wolff dat hij Hamiltons wereldtitel niet al te uitbundig vierde. Dat is de juiste focus en alleen zo kun je vijf jaar op rij kampioen worden, maar och, wat waren de grijze bolides traag in Mexico. Bottas werd zelfs gedubbeld, Hamilton bijna. Dat is al heel lang niet meer voorgekomen.
3

Sebastian Vettel (2e)
Toonde zich een goed verliezer en een groot sportman door Hamilton na afloop hartelijk te feliciteren. Hoewel het doek in Mexico eindelijk viel, had dat weinig met zijn optreden te maken. Goed bandenmanagement en twee goede inhaalacties deden hem van de vierde naar de tweede plek oprukken.
9

Kimi Räikkönen (3e)
Kwam er een week na zijn sensationele zege in Amerika nauwelijks aan te pas. Vooral in de kwalificatie was hij tegenvallend. In de race ging het dankzij de bandenproblemen van Mercedes en Ricciardo’s uitvalbeurt beter. Een 1-stopstrategie bracht hem uiteindelijk naar het podium.
7

Ferrari
Na de kwalificatie zag het er niet al te hoopvol uit, maar in de race ging het heel wat beter. Vettel was gedurende een groot gedeelte van de race de snelste man op de baan, maar zijn momentum werd gebroken door een hoogst dubieuze tweede stop. Räikkönens strategie leek beter.
8

Daniel Ricciardo (uitgevallen)
Straalde op zaterdag nadat hij zijn derde poleposition uit zijn carrière had gepakt. Een dag later was er van die lach weinig meer over nadat in de race bijna alles misging wat maar mis kon gaan. Zijn achtste uitvalbeurt van het seizoen betekende dat hij weer niet naar het podium mocht.
9

Max Verstappen (1e)
De onweerswolken waren boven zijn gezicht te zien toen hij na de kwalificatie uit zijn bolide stapte. Een paar foutjes voorkwamen dat hij de jongste polesitter ooit werd. Na een slapeloze nacht deed hij in de race alles goed, zodat hij net als vorig jaar overtuigend won.
9

Red Bull
In de agenda’s was het Mexicaanse Grand Prix-weekend rood omlijnd bij de energydrankfabrikant, want op de grote hoogte zouden de Renault-motoren beter moeten werken. Prompt stonden de paarse bolides op de eerste startrij en won Verstappen de race. Flinke smet was het uitvallen van Ricciardo.
9

Sergio Pérez (uitgevallen)
Werd wederom voor eigen publiek in de kwalificatie door zijn teammaat geklopt. Moest mede door een bandengok van het team genoegen nemen met een matige dertiende startplaats en kon in de race vanwege een remdefect niet van zijn betere banden profiteren.
7

Esteban Ocon (11e)
Was het duidelijk niet eens met de kwalificatiestrategie van zijn team. Bewees ongewild het ongelijk van zijn team door in het gedrang in de tweede bocht zijn voorvleugel aan flarden te rijden, waardoor hij de hele race achter de feiten aan liep. Een gemiste kans, gezien zijn racesnelheid.
6

Force India
Ze dachten slim te zijn door de kwalificatie op te offeren om betere banden voor de race uit, maar ze kwamen bedrogen uit. Beide rijders waren de hele race bezig het op zaterdag verloren terrein goed te maken, wat ondanks een prima racepace niet lukte. Gegokt en verloren dus.
5

Lance Stroll (12e)
In de kwalificatie was de snelheid er totaal niet, maar in de race ging het met een twaalfde plaats eigenlijk nog best goed. Doordat de Saubers de middenmoot zaten op te houden, kwam hij nog in de buurt van de punten, ondanks een maffe strategie met twee vroege bandenwissels.
6

Sergey Sirotkin (13e)
Was rodelantaarndrager op zaterdag, maar was heel wat succesvoller op zondag. Hield zijn banden na een vroege bandenwissel knap in leven, al betekende dat wel dat hij deprimerend vaak werd ingehaald. In de slotfase had hij echter nog de snelheid om naar de staart van Stroll op te rukken.
6

Williams
De kwalificatie leverde een gebruikelijk beeld op, met de twee witte bolides stijf onderaan de tijdenlijst. In de race ging het heel wat beter en konden ze redelijk met de staartgroep mee. Ondanks verschillende strategieën kwamen ze kort achter elkaar over de finish.
6

Nico Hülkenberg (6e)
Scoorde voor de tweede race op rij een zesde plaats en had alle reden om tevreden met het resultaat te zijn. De manier waarop zal hem minder vrolijk hebben gestemd, want hij werd tweemaal door Verstappen om de oren gereden.
8

Carlos Sainz (uitgevallen)
Werd in de kwalificatie geklopt door Hülkenberg, maar zette dat bij de start recht. Lag in de openingsronde zelfs voor Räikkönen, totdat de Ferrari hem op het lange rechte stuk met boter en suiker inmaakte. Voerde daarna tot zijn uitvallen in feite de achterhoede aan.
8

Renault
Dankzij een buitengewoon succesvol verlopen Amerikaans tweeluik kan de vierde plek bij de constructeurs ze bijna niet ontgaan. De beslissing om in de kwalificatie de zachtste band te gebruiken, was even dapper als succesvol. Pijnlijk was wel het gat naar Red Bull. Aan de motor kon het niet liggen.
8

Pierre Gasly (10e)
Werd in de kwalificatie enigszins verrassend door Hartley geklopt en moest voor de zoveelste nieuwe motor achteraan beginnen. Reed ondanks een volkomen onlogische strategie nog in de punten en dat was wel een applausje waard.
7

Brendon Hartley (14e)
Maakte het hele weekend geen reclame voor zichzelf. Streek op vrijdag met gepeperde uitspraken tegen de haren van het team in, verknoeide op zaterdag zijn kwalificatie en moest in de race al in de eerste ronde banden verwisselen vanwege een flat spot. O ja, hij kreeg ook nog een tijdstraf.
5

Toro Rosso
Voor de tweede keer op rij reed een blauwe bolide in de punten, maar door voorziene en onvoorziene omstandigheden bleef de oogst beperkt tot een schamel punt. Het gevolg was dat het tweede team van Red Bull afzakte naar de uiterst bedenkelijke negende plaats in het kampioenschap.
7

Romain Grosjean (16e)
Kwam er het hele weekend totaal niet aan te pas en toonde zich een slecht verliezer door het circuit ervan de schuld te geven. Daarmee kreeg hij de lachers even op zijn hand, maar voor de rest was het Mexicaanse Grand Prix-weekend huilen met de pet scheef voor hem.
4

Kevin Magnussen (15e)
Was ongelooflijk traag in de kwalificatie. Herstelde zich in de race een heel klein beetje door Grosjean te kloppen, maar tot meer was zijn Haas niet in staat. Vooral op de zachtere banden deed zijn bolide zijn naam totaal geen eer aan.
5

Haas
Na de zomerstop leek de aanval op de vierde plek in het kampioenschap te zijn ingezet, maar in iets meer dan een week tijd is de inhaalrace volkomen ontspoord. In Mexico kregen de Amerikanen hun banden totaal niet aan de praat, zodat ze als laatste en een na laatste eindigden. Heel pijnlijk.
3

Fernando Alonso (uitgevallen)
Heeft sinds de zomerstop maar een keer punten gepakt. Ook in Mexico ging zijn lijdensweg gewoon door. Na een naar eigen zeggen matige kwalificatie raakte zijn wagen bij de start terminaal beschadigd door de brokstukken van Ocons voorvleugel.
7

Stoffel Vandoorne (8e)
Werd in de kwalificatie toch weer nipt geklopt door Alonso, maar herstelde zich knap in de race. Een vroege pitstop en een goed racetempo deden hem van de laatste plaats bij de start naar de achtste plaats aan de finish oprukken.
8

McLaren
In de ijle Mexicaanse lucht waren de Renault-motoren veel competitiever dan anders, maar desondanks bleven de oranje bolides in de tweede helft van de startopstelling steken. In de race werden er gelukkig weer eens punten gepakt. De zesde plaats in het kampioenschap lijkt redelijk veilig.
6

Marcus Ericsson (9e)
Kon niet aan het tempo van zijn teammaat tippen, maar kwalificeerde zich desondanks in de top 10. Had het in het begin moeilijk op de zachtste band en werd door het team als rijdende chicane gebruikt om Leclerc wat lucht te geven. Finishte desondanks nog als negende.
7

Charles Leclerc (7e)
Kwalificeerde zich netjes als negende en ondervond in de race weinig last van zijn extreem zachte banden, zodat hij door het uitvallen van Ricciardo en Sainz voor hem nog twee plekjes won. Liet zijn spierballen zien door na de laatste virtuele safetycarfase hard bij zijn achtervolgers weg te lopen.
9

Sauber
Zowel op zaterdag als zondag had het Zwitserse team twee wagens in de top 10. Op zaterdag hadden ze die prestatie deels te danken aan een agressieve bandenkeus, al ondervonden ze daar op zondag weinig hinder van. Door de 8 punten nemen ze de achtste plaats van Toro Rosso over.
8

De tussenstand is als volgt:
1. Hamilton 8,05
2. Leclerc 7,69
3. Alonso 7,63
4. Verstappen 7,58
5. Vettel 7,32
6. Hülkenberg 7,21
7. Ricciardo 7,16
8-9. Ocon, Sainz 7,00
10-11. Bottas, Räikkönen 6,95
12. Gasly 6,79
13-14. Pérez, Magnussen 6,74
15-16. Grosjean, Ericsson 6,26
17. Vandoorne 6,05
18. Stroll 6,00
19. Sirotkin 5,89
20. Hartley 5,74

En bij de teams:
1. Red Bull 7,16
2-3. Mercedes, Sauber 7,05
4. Ferrari 7,00
5. Haas 6,95
6. Force India 6,84
7. Renault 6,74
8. Toro Rosso 6,11
9. McLaren 5,37
10. Williams 4,89

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *