Terugblik op het afgelopen Formule 1-seizoen

Na acht maanden is er een einde gekomen aan het Formule 1-seizoen 2018, een seizoen waarin Lewis Hamilton zijn vijfde wereldtitel pakte en Max Verstappen twee races won, maar er gebeurde nog veel meer. Welke verwachtingen zijn uitgekomen en welke totaal niet?

Voor het seizoen begon, peilde ik jullie verwachtingen. Wie zouden er hoge ogen gaan gooien en wie werd er aan de rode lantaarn gebonden? Ik was zeer benieuwd naar de antwoorden en negen maanden later kunnen we de voorspellingen van toen op waarde schatten. Laat ik daar maar meteen mee beginnen.

1. Wie wordt er wereldkampioen?
Hamilton 1
Verstappen 1
Alonso 1

Ieder jaar is het bij de wintertests weer spannend. Is de rangorde nog hetzelfde als vorig jaar? Als kampioen heb je natuurlijk het meest te verliezen. Zou Ferrari er eindelijk in slagen Mercedes te verslaan? Of ging Red Bull er met de buit vandoor? Of ging McLaren met de Renault-motoren ineens schitteren? Het gebeurde allemaal niet. Hoewel het kampioenschap nog tot en met de zomer spannend was, ging Hamilton er opnieuw met de buit vandoor. Dat had een respondent dus goed voorspeld.

2. Verstappen gaat zijn eerste poleposition behalen
Nee 1
Ja 2

Een beetje een pijnlijk verhaal. Dit jaar kon Verstappen de jongste polesitter ooit worden als hij zijn ergens een keer als snelste zou kwalificeren. Het lukte niet, maar het scheelde niet veel. In Monaco had het gekund als hij zijn auto in de vrije training niet had beschadigd en in Mexico miste hij de pole op een haar, waardoor zijn missie helaas niet slaagde.

3. Räikkönen gaat met pensioen
Nee 1
Ja 2

Na een zwak 2017 leek het einde van Räikkönens Formule 1-loopbaan nabij. Inderdaad besloot Ferrari na de zomer niet langer van de diensten van de Fin gebruik te willen maken, maar dat betekende niet dat hij met pensioen gaat. In 2019 gaat de 39-jarige Fin bij Sauber aan de slag, het team waar hij in 2001 zijn debuut voor maakte. Een plottwist die maar weinig mensen hadden zien aankomen.

4. Hülkenberg staat voor het eerst op het podium
Nee 2
Ja 1

Het is misschien wel het grootste onrecht in de Formule 1 dat een getalenteerde coureur als Hülkenberg nog nooit op het podium heeft gestaan. Vorig jaar nam hij het record meeste starts zonder podium al over en dit jaar heeft hij dat record alleen nog maar verder aangescherpt, hoewel hem dat nauwelijks aan te rekenen valt. Pérez was de enige middenmoter die dit jaar het podium mocht beklimmen. De topteams waren opnieuw weer veel te sterk voor de concurrentie en dat hadden de meesten hier wel aan zien komen.

5. Met Renault gaat McLaren…
…geregeld punten pakken 1
…sporadisch een race uitrijden 1
…het kampioenschap binnenhalen 1

Hoe tegenvallend McLaren was, blijkt wel uit het feit dat ik bij het opstellen van de vraag niet alle mogelijkheden had opgenoemd. Het goede antwoord had natuurlijk moeten zijn: “…sporadisch punten pakken”, maar dat stond er niet tussen. Minpuntje voor mij dus en een half punt voor degene die voor “geregeld punten pakken” heeft gekozen.

6. Wie wordt best of the rest?
Renault 1
McLaren 1
Force India 1

Inderdaad waren de teams van Mercedes, Ferrari en Red Bull lichtjaren verwijderd van de rest, dus kon de strijd om de vierde plaats als een minikampioenschap beschouwd worden. De moderne versie van de Jim Clark Trophy ging naar het team van Renault, mede doordat Force India halverwege het seizoen werd gediskwalificeerd. Door de diskwalificatie eindigde Force India zelfs nog achter Haas en McLaren.

7. Welk team is het slechtst?
Toro Rosso 2
Sauber 1

Twee lezers hadden kennelijk weinig fiducie in de Honda-motoren waarmee Toro Rosso werd opgescheept en ook van Sauber werden weinig wonderen verwacht, maar uiteindelijk was het team van Williams ze te slecht af. Het was een beetje een strikvraag, omdat ik het juiste antwoord er niet expliciet bij had gezet, al had ik de optie om een antwoord toe te voegen opengelaten. De absurd slechte vorm van Williams kwam voor iedereen nogal onverwacht.

Zodoende kom ik uit op 6½ goed antwoord op de zeven vragen. Voorspellen is moeilijk. Dat bleek maar weer bij het spelletje Formule 1-Manager, dat in het verlengde van deze quiz lag. Omdat ik mijn eigen spel won, wil ik er niet al te lang bij stilstaan. De eindstand was als volgt:

1. Ik 1028
2. Jarno 835
3. Ewoud 793
4. Richard 746

De referentiescore was 867 punten (7800 punten x € 80 / € 720) en daar zaten de meeste spelers dus onder. Hieronder de opbouw van de scores per deelnemer:

Ik
Vettel (40) 479
Grosjean (10) 123
Toro Rosso (5) 57
Renault (25) 369
Totaal: 1028

Jarno
Stroll (10) 74
Vandoorne (10) 59
Mercedes (50) 619
Honda (10) 83
Totaal: 835

Ewoud
Ocon (25) 148
Gasly (10) 128
Force India (20) 148
Renault (25) 369
Totaal: 793

Richard
Vandoorne (10) 59
Ericsson (5) 58
McLaren (15) 87
Mercedes (50) 542
Totaal: 746

De keuzes met een score boven de referentiescore van 10,8 punten zijn in groen weergegeven en de keuzes met een slechtere score in rood. Beste keus bij de rijders was inderdaad Leclerc met 143 punten voor een schamele 5 (miljoen) virtuele euri (28,6 punten/€). Magnussen (14,5 pt/€) en Räikkönen (14 pt/€) waren daarna de beste investeringen op rijdersgebied.

De Haas was het voordeligste chassis (27,6 pt/€), ruim voor Sauber (16,2 pt/€) en Red Bull (13,7 pt/€). Met 14,8 pt/€ leverde de Renault-motor de meeste punten per uitgegeven euro op.

Het beste team dat ik binnen het budget kan samenstellen is Verstappen en Leclerc als rijders in een HaasFerrari. Die combinatie levert 1146 punten op voor maar 75 miljoen virtuele euri. Het resultaat kan nog met twee punten worden verbeterd door Leclerc te vervangen voor de iets duurdere Magnussen. Kennelijk is die laatste 5 miljoen dus niet heel veel waard.

Hiermee is het Formule 1-seizoen denk ik wel waardig afgesloten. Ik wil de deelnemers nog bedanken voor hun deelname (en dat ze mij hebben laten winnen natuurlijk).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *